پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

پرورش گل، صنعت خوشبوی جزایر سلیمان

7 سال پیش ( 1395/10/9 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

در هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان در اقیانوس آرام، زنان نقش پررنگی در رونق صنعت پرورش گل دارند. همزمان تشکیلات اقتصادی آنها در گسترش سریع شهرنشینی نقش عمده ای دارد، فرصت های توسعه را افزایش می دهد و رفاه اقتصادی بسیاری از خانواده های شهری را به چالش می کشد.

پاتریسیا راهیوا، یک پرورش دهنده گل در بازار مرکزی هونیارا است که دراین باره می گوید: «همیشه در اطراف خودم در خانه گل دارم و تصمیم گرفتم از ایده خوب پرورش گل استفاده کرده و پس از رشد دادن گل ها، آنها را در بازار بفروشم. شش فرزند دارم و این منبع درآمد خوبی برای من است که می توانم خرج خوراک، لباس و مدرسه آنها را بدهم.»

هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان درحال جذب سیل بزرگی از جمعیت 900 جزیره ای است که در اقیانوس آرام قرار دارند و کشور ملانزی را تشکیل می دهند. جمعیت جزایر سلیمان که در شرق گینه نو و شمال شرق استرالیا قرار دارد، 552 هزار نفر است. میزان رشد شهری این مجمع الجزایر 7/4 اعلام شده است. جمعیت 64هزار و 600 نفری پایتخت رشدی 7/2درصدی دارد. فقط یک چهارم از این جمعیت شغل رسمی دارند.

زنان نقش عمده ای در تولیدات کشاورزی روستایی در این کشور دارند؛ کشوری که معیشت 80درصد از مردمانش به کشاورزی گره خورده است، اما در پایتخت 44درصد مردم بیکار هستند.

درحالی که دشت های گل، منظره ای آشنا در روستاها و خانه های جزایر سلیمان است، تولید تجاری آنها، به خصوص تولیدات خرده   مالکان، تازه بعد از پایان جنگ پنج  ساله داخلی رونق گرفت.

این کشور که در جنوب اکوادور قرار گرفته در تمام سال آب وهوایی گرمسیری دارد. در جنگل های این کشور یک ویژگی بارز وجود دارد و آن بهره مندی از بیش از 200گونه گیاه گرمسیری است.

فردا دیلایت، معاون انجمن پرورش گل جزایر سلیمان که یکی از نخستین اعضای این انجمن نسبتا زنانه است، اعتقاد دارد که علاقه عمومی به خرید گل و تعداد افراد فعال در پرورش گل افزایش یافته است.

پرورش گل میان جوامعی که منابع محدودی دارند به خوبی جا افتاده و در مناطق کوچک هواداران زیادی دارد. این کار به سرمایه های بزرگ و آنچنانی نیازی ندارد. خانم ها خیلی سریع توانسته اند با استفاده از امکانات محدود باغچه های خانه های خود کسب وکاری در زمینه پرورش گل های گرمسیری، گیاهان گلدانی و گل های ارکیده راه انداخته و از این طریق به درآمدزایی برسند.

راهیوا با پرورش گل ها و گیاهان هالیکونیا، زنجبیل و لانه زنبوری و البته گل های وحشی از آنها دسته گل درست کرده و در کنار چیدن گل ها با فروش آنها درآمدزایی می کند.

بیش از 500 خانوار فعال در صنعت پرورش گل در جزایر سلیمان شناسایی شده اند. در سال 2006 شورای شهر هونیارا یک فضای اختصاصی در بازار مرکزی شهر به پرورش دهندگان و فروشندگان گل اختصاص داد که در آن فعالان این صنعت می توانند انواع گل های خود را در طول سال به فروش برسانند.

راهیوا دراین باره می گوید: «مشتریانی از کلیسا، کسب وکارهای مختلف و هتل ها دارم که گل های من را می خرند و بعضی جاها هم گل ها را به شکل های گوناگون سفارش می دهند.»

دسترسی به مواد اولیه و خرید آنها برای درست کردن سفارش ها، تأمین هزینه های محلی خاص در بازار و شرکت در کارگاه های آموزشی بعضی از چالش هایی است که این بانوی گلکار با آن روبه رو است.

خانم دیلایت، معاون انجمن پرورش دهندگان گل همچنین اعتقاد دارد که اغلب محل زندگی زنان از بازار مرکزی گل و گیاه فاصله زیادی دارد و حمل ونقل یکی دیگر از چالش های این زنان است. او همچنین از کمبود فضاهای خنک برای نگهداری گل ها به عنوان چالش دیگری برای زنان نام می برد.

هیلدا آتورئا، یکی دیگر از پرورش دهندگان گل در جزایر سلیمان است. او درباره کارش می گوید: «برخی از گل های چیده شده نیاز به شرایط خاصی دارند و 70 تا 80 درصدشان پژمرده می شوند. دمای هوا در جزایر سلیمان بالاست و بعضی وقت ها باران آنقدر شدید است که به گل ها آسیب می زند. جمعیت بزرگ پرورش دهندگان گل در اینجا نیاز به پوشش های سبز یا پارچه هایی دارند که این گل ها را بپوشانند. تأمین این پوشش ها برای هرکسی امکان پذیر نیست.»

وندی کانای، مدیر ارشد اجرایی زنان فعال در انجمن کسب وکارهای جزایر سلیمان می گوید که سال گذشته علاقه زیادی در میان زنان برای راه اندازی کسب وکارهای کوچک وجود داشت و بیش 1000 نفر دیگر به این انجمن اضافه شدند.

او می گوید: «زنان نیاز به مکان های بیشتر برای فروش محصولات خود دارند.»

پرورش گل هنوز صاحب برنامه ها و سیاست های خاص خود در وزارت کشاورزی جزایر سلیمان نیست، اما لیلی ویم، یکی از مدیران ارشد وزارت کشاورزی دراین باره می گوید: «زنان اکنون از درآمد حاصل از چیدن گل ها و گیاهان زینتی نفع می برند.» به نظر او این صنعت در جزایر سلیمان نیاز به وزارتخانه دارد.

درحال حاضر دفتر او برخی بذرها و گیاهان گلدانی را به عنوان بخشی از پروژه خدمت به زنان به پرورش دهندگان عرضه می کند و برنامه هایی برای آموزش مراحل مختلف کار و علمی کردن کار زنان در دست دارد.

این صنعت در سال های گذشته نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی جزایر سلیمان داشته است. بانک جهانی پیش بینی کرده که خرده کارها در بخش کشاورزی برای روی پا ماندن اقتصاد این کشور جزیره ای ضروری است.

منبع : ipsnews
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pZtQzhby
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه