پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
جهت‌گیری‌های بودجه 94 در حفظ منابع آبی کشور

پولی که خرج آب و غذا می‌شود

9 سال پیش ( 1393/9/29 )
پدیدآورنده : عباس نعیم امینی  

 در یکی دو هفته اخیر  خبر‌های ضد و نقیضی در رابطه با لایحه بودجه سال 94 در بخش کشاورزی از سوی رسانه های مختلف منتشر شد و آمار و ارقام متفاوتی روی سایت ها و خبر گزاری های داخلی  قرار گرفت که اظهار نظر های متفاوت کارشناسان و صاحبنظران بخش کشاورزی را در پی داشته است. 

 هر چند بودجه 94 بنا به الزامات سیاسی و اقتصادی کشور با یک سیاست انقباضی تدوین  و راهی مجلس شد اما در بخش کشاورزی اوضاع آنچنان هم که به نظر می رسد نامطلوب نیست و انتظارات تا حدی برآورده شده است.  از سوی دیگر با روی کار آمدن دولت یازدهم و اعتباراتی که از صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی  اختصاص یافت این  امید  در نگاه دلسوزان بخش کشاورزی زنده شد تا شاید بخشی از  عقب ماندگی های تاریخی این بخش بزرگ و تاثیرگذار جبران شود.  

عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت : کاهش منابع درآمدی دولت در پی کاهش های اخیر قیمت جهانی نفت باعث شد تا بودجه 94 با نفت 72 دلاری در هر بشکه  بسته شود و دولت با در نظر گرفتن الزامات سیاسی و اقتصادی این روزهای کشور بودجه 94 را با یک  سیاست  انقباضی  ببندد و  بخش کشاورزی هم  از این قاعده مستثنا  نیست. هر چند با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور، انتظار ما از دولت توجه بیشتر به  بخش کشاورزی است اما در صورت تحقق منابع درآمدی جدید، این توقع ها  از دولت و مجلس بیشتر می شود. 

وی با اشاره به اعتبارات  تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی که با تلاشهای دولت در سال 93  به بخش کشاورزی تعلق گرفت، اضافه کرد: رشد بودجه بخش کشاورزی که گفته شد، جدای از اعتباراتی است که از محل صندوق توسعه ملی به این بخش تعلق گرفته، ارقام قابل توجهی است و اگر بخواهیم آن را به این رقم بودجه اضافه کنیم اوضاع  اعتبارات بخش کشاورزی  به مراتب بهتر  نشان داده می شود که این اعتبارات در سال آینده هم  ادامه دار خواهد بود.

بخشنده گفت: اختصاص 10درصد از منابع ورودی صندوق توسعه ملی  در سال 94برای سپرده گذاری نزد بانکهای دولتی و خصوصی داخلی  به منظور  پرداخت تسهیلات  به بخشهای غیر دولتی به صورت ریالی در بخش آب و کشاورزی ( صنایع تبدیلی، تکمیلی و منابع طبیعی) نیز اتفاق خوبی است که  در اعتبارات بخش کشاورزی در سال  94  در لایحه پیشنهادی لحاظ شده است. 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر کشاورزی در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش  آب در بخش کشاورزی گفت: یکی از جهت گیری های اصلی ما در بودجه سال94 توجه و گسترش سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار است. براساس آمارها و اطلاعات موجود تا به کنون 5/1 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و  از کل اراضی که امکان استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار  را دارا هستند حدود 4 میلیون هکتار باقی مانده است. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gQlavLKy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه