پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 16 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

تاثیر کارکنان به حدی است که می تواند باعث موفقیت یا شکست کسب و کارتان شود، بنابراین با تمام توان از این خطاهای استخدامی دوری کنید.

صاحبان کسب و کارهای کوچک امکان و فرصت اشتباه کردن ندارند؛ هر برخورد با مشتری، هر محصول و هر فاکتور بر اعتبار شما و شرکت تان اثر می گذارد و یک تجربه بد و ناخوشایند کافی است که اعتبارتان را به خطر بیندازد. به همین دلیل طبیعی است که علی رغم دلچسب و جذاب بودن رشد کسب و کار، فشار شدیدی را هنگام استخدام کارکنان جدیدی احساس کنید که نماینده شرکت تان در عرصه جهانی خواهند بود.

در این مقاله کوتاه با چکیده نظرات کارشناسان در زمینه هفت اشتباه رایج در استخدام نیروهای جدید در کسب و کارهای کوچک و راهکارهای جلوگیری از آنها آشنا می شوید.

1ـ استخدام از روی درماندگی

پیش از هر چیز لازم است که انگیزه های استخدامی را بررسی کنید و مطمئن شوید که پیشاپیش برای تامین نیازهای کارکنان برنامه ریزی کرده اید. دو حالت وجود دارد؛ اول این که متوجه می شوید، وقت آن رسیده که تیم تان را گسترش دهید، چون ظرف چند ماه آینده فصل پرکاری پیش رو خواهید داشت و به کمک بیشتری نیاز خواهید داشت. حالت دوم این است که ناگهان خودتان را در میانه یک فصل شلوغ و پرکار می بینید و دستپاچه متوجه می شوید که به کمک بیشتری نیاز دارید.

مطلب مرتبط: راهکارهایی برای استخدام نیروی انسانی مناسب

متداول ترین اشتباهی که صاحبان کسب و کارهای کوچک هنگام استخدام مرتکب می شوند، این است که فردی را از روی ناچاری استخدام می کنند. کارفرما صرفاً مهارت های نیروی جدید را در نظر می گیرد و به ویژگی های فردی و شخصیتی او توجه نمی کند، حال آن که مهارت آموزش دادنی و اکتسابی است، اما شخصیت ذاتی و غیرقابل آموزش است. چنین استخدام اشتباهی درهم ریختگی و کلافگی بیشتری را در پی دارد و باعث جنجال و اختلاف بین نیروها می شود، چون نیروی جدید در درازمدت خود را در محاصره شخصیت هایی متفاوت می بیند، متوجه می شود که رسالت، چشم انداز و ارزش های شرکت با اهداف او همسو نیست و نمی تواند سرمایه گذاری واقعی را در این شرکت انجام دهد.

2ـ استخدام بدون توضیح دقیق شرح وظایف

نخستین گام برای استخدام آگاهانه این است که شرح وظایفی را آماده کنید که به وضوح توضیح دهد چه انتظاراتی از نیروی جدید دارید. البته به سرعت متوجه خواهید شد که مزایای این مرحله فقط محدود به نیروی جدید نمی شود و تهیه شرح وظایف برای کل شرکت مفید است.

گاهی اوقات نخستین گام برای استخدام نیروی جدید این است که چگونگی عملکرد کارکنان فعلی را به خوبی درک کنید. اگر متوجه شدید که کارکنان فعلی تان نمی توانند نتیجه مورد انتظار را به دست دهند، باید شرح وظایف دقیقی را تهیه کنید تا مسئولیت های نیروی جدیدی که قرار است استخدام کنید، پیشاپیش مشخص شود. متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک همه چیز را در ذهن خود نگه می دارند و توقع دارند کارکنان ذهن آنها را بخوانند و کار مورد نظرشان را انجام دهند. حال آن که شرح وظایف در هیچ کجا به طور مستند ثبت نشده است.

3ـ رسمیت دادن به فرآیند استخدام

حتی اگر قرار است، فقط یک یا دو نیروی جدید استخدام کنید، تهیه شرح وظایف باید یکی از نخستین اقدامات برای رسمیت دادن به فرآیند استخدام نیروی انسانی باشد؛ در غیر این صورت چون به اندازه کافی برای مراحل استخدام فکر نکرده اید، فرآیند استخدام را نسنجیده و شتابزده انجام خواهید داد و در نهایت نیروی نامناسبی را به شرکت تان وارد خواهید کرد.

زمانی که کسب و کار کوچکی را شروع می کنید، باید با مسائل مختلفی سر و کله بزنید، بنابراین طبیعی است که وسوسه شوید تا هرچه سریع تر نیرویی را که می خواهید، استخدام کنید و چرخ شرکت را به حرکت دربیاورید. متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک یا جدید هنگام استخدام اولین نیروهای خود کوتاهی می کنند و مراحل اصلی استخدام مانند بررسی پیشینه متقاضیان، تماس با معرف و انجام مصاحبه های متعدد را نادیده می گیرند. زمانی که شرایط متقاضیان به نظر ایده آل می آید، رعایت تشریفات استخدام به نظر غیرضروری می رسد و وسوسه می شوید که استخدام را به سرعت انجام دهید، اما مطمئن باشید که اگر برای رعایت اصول استخدامی وقت بگذارید، بعدها از این که اجازه داده اید، فرد نامناسبی در شرکت تان رخنه کند، پشیمان نخواهید شد.

4ـ استخدام فردی شبیه به خود

یکی از مزایای جانبی رسمیت دادن به فرآیند استخدام این است که احتمال استخدام کردن بر مبنای استعداد، انگیزه و پتانسیل را بالاتر می برد و در دام این وسوسه نمی افتید که فردی را استخدام کنید که شبیه خودتان است.

واقعیت این است که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک سعی می کنند، مجموعه ای از افراد شبیه به خود را در اطراف شان گرد بیاورند، اما چون هیچ دو آدمی مانند هم نیستند و کارمندی که قرار بود بدلی از کارفرمای خود باشد، نمی تواند توقعات غیرمنطقی او را برآورده کند، کارفرما هر روز بیشتر از روز قبل از او ناامید می شود. به علاوه به مرور زمان ترک های مهمی در بنیان شرکت ایجاد می شود و انسجام کسب و کار به خطر می افتد، چون نیروهایی وجود ندارند که بتوانند نقاط ضعف کارفرمای شان را پوشش دهند و در جایی که او ضعیف است، با قدرت عمل کنند.

5ـ استخدام نکردن نیروی کافی

اگر شما هم مانند اکثر صاحبان کسب و کارهای کوچک باشید، احتمالاً قبل از آن که تعداد کارکنان تان را افزایش دهید، صبر کرده اید تا مطمئن شوید که وظایف کارکنان قدیمی آنقدر زیاد است که تمام مدت آنها را مشغول نگه دارد، اما وقتی تصمیم گرفتید شرکت تان را گسترش دهید، حتماً تعداد نیروهای کافی را که به آنها نیاز دارید، استخدام کنید و سعی نکنید با استخدام فقط چند نفر به هر نحوی که شده، امور شرکت را پیش ببرید.

صاحبان کسب و کارهای کوچک قبل از استخدام نیروهای جدید، فشار شدیدی را به کارکنان فعلی شان وارد می‎کنند. در این شرایط سخت چون تعداد کارکنان کافی نیست، خدمات نامناسبی ارائه می شود، کارکنان قدیمی نیروی شان تحلیل می رود و کارکنان جدید قبل از آن که به اندازه کافی آموزش ببینند، ناگهان خودشان را در میانه میدان می یابند، بنابراین احتمال شکست خوردن این کارکنان بی تجربه افزایش می یابد، کارکنان قدیمی کلافه می شوند و زیر حجم سنگین کار از پا درمی آیند و فرهنگ شرکت و کسب و کار به خطر می افتد.

6ـ پیش بینی نکردن غلیان احساسات و استعفاهای احتمالی

نکته ای که صاحبان کسب و کارهای کوچک غالباً در نخستین استخدام های خود به آن توجه نمی کنند، این است که حتی نیروهای جدید و شایسته نیز ممکن است تصمیم بگیرند که شرکت را ظرف چند ماه یا چند سال ترک کنند. این استعفا دادن را نباید یک امر شخصی تلقی کنید.

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک 10، 20 یا 30 نفر نیرو را طبق فرهنگ حاکم بر شرکت شان استخدام می کنند، اما این فرهنگ بعد از مدتی و با افزایش تعداد کارکنان شرکت به 100، 125 یا 150 نفر به نحو چشمگیری تغییر می کند. ذهنیت فردی که برای استخدام در یک شرکت نوپا یا یک شرکت کوچک به سرعت در حال رشد درخواست می دهد، ممکن است بعد از رشد کردن شرکت و بالغ شدن آن مناسب شرایط جدید نباشد. بنابراین همان دلایل و انگیزه هایی که روزی آن فرد را ترغیب کرده که به شرکت کوچک شما ملحق شود، حال او را ترغیب می کند که کار جدیدی را در شرکت کوچک دیگری جست وجو کند و شما را ترک کند.

مطلب مرتبط: بیایید جذب و استخدام را جدی ‌تر بگیریم

7ـ طبقه بندی اشتباه وضعیت کارکنان

عواقب این اشتباه برای صاحبان کسب و کارهای کوچکی که اطلاعات شان از قانون کار به روز نیست، ویرانگر است. بی اطلاعی از حقوق کارکنان و محروم کردن آنها از مزایایی که حق شان است یا بالعکس، پیامدهای جدی را به دنبال خواهد داشت.

طبقه بندی اشتباه حقوق و وضعیت قانونی کارکنان یکی از پرهزینه ترین خطاهایی است که صاحبان کسب و کارها هنگام استخدام اولین نیروهای خود مرتکب آن می شوند. یکی از متداول ترین اشتباهات کارفرماهای بی تجربه این است که کارکنان خود را فاقد شرایط دریافت اضافه کار می دانند، حال آن که در واقع باید اضافه کار پرداخت کنند. در این شرایط کارفرما اضافه حقوق را به نیرویی نمی پردازد که بیشتر از 40 ساعت در هفته کار کرده است. جریمه پرداخت نکردن اضافه کار معادل دو برابر حقوق پرداخت نشده است و وزارت کار این قدرت را دارد که جریمه های دیگری را نیز برای زیر پا گذاشتن حقوق کارمندان و عمل کردن برخلاف قرارداد اضافه کند و به این ترتیب جریمه روز به روز سنگین تر می شود.

منبع : fastcompany
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sZfuOtCb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگان
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه