پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

مغز انسان قدرت هایی دارد که حتی کامپیوتر های امروز نمی توانند آن ها را داشته باشند. مغز انسان همانند خود او حتی چندین برابر وی خارق العاده و پیچیده بوده و قدرت های عجیبی و غریبی دارد.قدرت هایی که حتی کامپیوتر های امروز نمی توانند آن ها را داشته باشند و یا حتی برخی از آن ها را به دست بیاورند.

قدرت های شگفت مغز و ذهن را بشناسید

از خصوصیات اصلی انسان، توانایی فوقالعاده ی او در فکرکردن است؛ به ویژه توانایی او در تفکر درباره ی نحوه ی فکرکردن خود، شاید از بی نظیرترین و انسانی ترین ویژگی های اوست. همان طور که انسان با افکار و اندیشه های خیالی و غیرمنطقی، مایه ی اضطراب و نگرانی خود را فراهم می کند، از طریق تفکر صحیح و منطقی نیز می تواند خود را از شر ناراحتی های خویش، رها سازد.

قدرت های ذهن انسان

بیش تر ما انسان ها، این گونه فکر می کنیم که تمام فعالیت های فکری، محاسباتی، ادراکی و فرا حسی ما از طریق مغز انجام می شود. این تعریف کاملا درست نیست و البته کاملا غلط هم نیست. مغز انسان تشکیل شده از آب و چربی است، همان طور که اطلاع داریم، آب دارای حافظه است، آب کلمات و انرژی های مثبت و منفی را به خوبی درک می کند، نام خدا را از نام شیطان تشخیص میدهد و … در داخل قشر مغز انسان، نورون هایی وجود دارد، که شکل ظاهری آن ها مانند ریشه های درخت است.

نورون چیست؟

اصلی ترین یاخته های عصبی هستند. این یاخته ها وظیفه انتقال و دریافت داده های عصبی را بردوش دارند. آن ها این کار را از راه هدایت تکانه های الکتریکی انجام می دهند. همانطور که مطالعه کردیم نورون های یا رشته های عصبی، مانند ریشه های درخت در لایه قشر مغز که از آب و چربی تشکیل شده است وجود دارند، این رشته ها پیام های الکتریکی که در مغز تولید می شود را به دیگر نقاط بدن منتقل می کنند که باعث حرکت دست ها، پا ها و دیگر اعضای بدن می شود.

مغز و ذهن انسان، در تعامل به یک دیگر هستند، مبحث رو با مثالی آغاز میکنیم: مغز انسان رو همانند یک رادیو فرض کنید. ذهن انسان رو همانند یک آنتن رادیو. رادیو بدون آنتن کار نمی کند و هم چنین آنتن هم بدون رادیو هیچ کارایی خاصی ندارد … عده ای بر این باور هستند که مغز انسان همانند یک هارد دیسک کامپیوتر است. حال از شما این سوال رو دارم، آیا کامپیوتر خانگی شما که هزاران اطلاعات رو در خودش جای داده است

-آیا می تواند ایده ای جدید رو به شما ارایه کند؟

-آیا کامپوتر شما دارای سلیقه است؟

-دارای احساسات و عواطف است؟ به طور حتم خیر.

بلکه تنها از اطلاعاتی که در خود ذخیره کرده و یا برنامه هایی که در حافظه اش تعریف شده می تواند استفاده کند. اما ما انسان ها در طول زندگی خود با مشاهده وقایع، تصمیمات متفاوتی می گیریم، هر یک دارای سلیقه ای متفاوت هستیم، گه گاه ایده هایی را اریه می دهیم که تا به حال کسی مانند آن  کانسپت را اریه نکرده است، خواب هایی از آینده رو مشاهده می کنیم که به حقیقت می پیوندد و ... غیره. پس در نتیجه: مغز انسان تنها یک کامپیوتر یا هارد دیسک نیست، بلکه در کنار حافظه ای که در خود دارد، یک رادیو هم هست که توسط آنتن، اطلاعاتی نو، جدید و تازه رو دریافت میکنه. به تعریف دیگر، مغز تجربیات رو ثبت میکند، اما ذهن، تجربه میکند. ذهن یک شعور زنده است که تکامل می یابد و تکامل را دریافت می نماید. زمانی که به موضوعی فکر می کنید، ذهن شما درست مانند رادیویی است که در حال جستجو برای دریافت سیگنال آنتن دهی بهتر است، هم چنین اطلاعات ذخیره شده در قشر مغز را نیز جستجو می کند تا از تلفیق این دو، یک نتیجه گیری را حاصل کند.    

الهام و بصیرت

اگر مغز انسان اندیشه تولید می کند و این افکار نتیجه اطلاعات انبار شده در حافظه انسان باشد، چگونه ممکن است که فکر تازه ای به ذهن کسی برسد؟ افکار جدید از ذهن می آیند نه از مغز. اصلی ترین افکار جدید را الهام می نامند؛ و دیدن چیزی جدید در مورد خود را «بصیرت» می نامند.

الهام

گاهی ما در طول زندگی خود با موانعی رو به رو میشیم، با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنیم، ناگهان ایده ای به ذهنمان میرسد، یا کلامی رو دریافت میکنیم و در دل ایمان داریم که این ایده یا کلام درست است و آن را عملی میکنیم. بعد از انجام این کار خواهیم دید از لحاظ مادی یا معنوی ارتقاء پیدا کردیم. در نتیجه الهام یک پیام ذهنی یا کلامی برای پیشرفت انسان ها است. اختراع برق، اختراع ماشین بخار، کشف جاذبه زمین، همه این ها را می توان یک الهام نامید.

بصیرت

هر یک از ما انسان ها دارای افکار و اخلاق خوب و بدی هستیم. اما به دفعات دیدیم که برخی از انسان ها در دیدن مشکلات و ضعف های خود ناتوان هستند. این افراد بصیرت را ندارند یا بصیرت را گم کرده اند. یک رایانه شخصی، صبح زمانی که شروع به کار می کند به این فکر نمی کند که چطور امروز را بهتر از دیروز کار کند و بیاندیشد. اما آیا خود شما هم مانند یک رایانه فکر می کنید؟ جواب این سوال با شماست. زمانی که شما تصمیم می گیرید بهتر از این باشید، اخلاق های بد خود را تکرار نکنید و به سمت خوبی ها پیش برید یعنی شما از ذهن خود، بصیرت را دریافت کرده اید. بصیرت نیز یک نوع الهام از خدا برای شماست. الهام و بصیرت را باید جستجو کرد و سپس د

«تله پاتی» پدیده ای روانی است که در آن بین ذهن ها ارتباط برقرار می شود. چنین ارتباط روانی تلپاتیکی شامل افکار، ایده ها، احساسات، حس ها و حتی تصاویر ذهنی می شوند. Telepathy از عبارت یونانی، Tele به معنای دور یا با فاصله و Path  بهمعنای وقوع یا احساس گرفته شده است؛ پس تله پاتی در واقع یعنی دریافت احساسات از فاصله. این عبارت در سال ۱۸۸۲ توسط محقق و روانشناس فرانسوی به نام « فردریک میرز » بنیانگذار انجمن تحقیقات و روانشناسی (SPR) استفاده شد. او براین باور بود که عبارت «تله پاتی» بهتر از اسامی ای که پیشین استفاده می شدند این پدیده را توصیف می کرد.

به تفسیر، تله پاتی برقراری ارتباط بین دو ذهن، که با فاصله از هم جدا شده اند بدون استفاده از حواس ۵ گانه است. گه گاهی همه ی ما تله پاتی را تجربه کرده ایم ، بعضی وقت ها پیش آمده که خواستیم به کسی تلفن بزنیم، به محض تلفن کردن طرف مقابل گفته که اتفاقا همین الان می خواستم بهت تلفن کنم، یا همین الان تو فکرت بودم. این اتفاق را ما در اصطلاح عامیانه «تله پاتی» می نامیم. اما اگر به این موضوع از نظر علمی نگاه کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دانشمندان این موضوع رو بر روی فرزندان دو قلوی بسیاری انجام دادند که در لحظه ی تولد این فرزندان رو از هم جدا کردند، زمانی که فرزندان بزرگ شدند، با این که در خانواده های متفاوت و مکان متفاوتی بزرگ شده بودند، اما بیش از ۵۰درصد علاقه ها و افکار اون ها با هم مشابه ها بوده است. بسیار مشاهده کرده ایم که در زمان هایی، به ناگه، دلشوره ای شدید به ما دست داده، این اتفاق بیش تر در مادر ها اتفاق می ا فتد، («مادر به یک باره میگه، دلشوره دارم، بچم، زنگ بزن بچم ببین کجاست»)، تماس که می گیریم متوجه می شویم اتفاقی برای شخص مورد نظر افتاده است. عجیب این که مادر چطور این اتفاق را حس کرده است.

قدرت های ذهن و مغز

تجربه ی جالب دیگر دانشمندان این بود که، مادری رو از فرزند خود جدا کرده و چندین کیلومتر دور تر از مادر نگه داشته اند. درست در زمانی که بچه شروع به گریه کردن می کند، ترشح شیر در سینه های مادر نیز دیده می شد. این امر، به علت وحدت ذهن مادر و ذهن فرزند با یکدیگر است؛ که پیغام هایی رو به یکدیگر ارسال و دریافت میکنند. از این رو است که میگیم ذهن یک گیرنده دارای شعور، درک و تکامل است.

قدرت های ذهن انسان

ادراک فرا حسی

«ادراک فرا حسی»  همان طور که از نامش پیداست، یعنی درک کردن چیزی فراتر از حس های پنجگانه است. به عنوان نمونه: در حال راز و نیاز با خدای خود هستید ناگهان دچار شعف و سرور می شوید. یا بالعکس میل به گریه و سجده به انسان دست می دهد. همان طور که اطلاع داریم، به طور مدام اطلاعات و هدایت ها و در یک جمله نور الهی سراسر در حال جاری شدن بر تمام هستی است.

همان طور که در بالا گفته شد، اگر خود را آماده کنیم و در انتظار طلوع بنشینیم این اطلاعات را دریافت می کنیم. به عنوان نمونه اختراع هم زمان دو  دانشمند به نام های «لایپنیتز» و« نیوتون» که به یک اختراع در یک زمان مشابه دست یافتن، در حالی که کیلومتر ها از هم فاصله داشتند، یکی از نمونه های مشهور باشد. در یک معنی شاید این جمله که ایده هایی در («فضا») است، درست باشد. جالب این که این هشیاری  دریافت، تنها در انسان ها وجود ندارد، بلکه گیاهان نیز هم این خاصیت را دارا هستند، به عنوان نمونه: طبق تحقیق دانشمندان گیاه شناسی، در جنگل ها، زمانی که درختان مورد استفاده بی رویه حیوانات قرار می گیرند، بعضی از درختان صمغ هایی را برای دفاع از خود در برگ ها ترشح می کنند که باعث می شود از این استفاده بی رویه در امان باشند. این پدیده را نیز نمی توان چیزی جز یک شعور برتر که در لحظه ی لازم وارد عمل می شود نام گذاری کرد.ر انتظار طلوعشان نشست.

همزمانی

در مبحث جهان بینی از دیدگاه علمی ما این را می خوانیم که رویداد ها با هیچ نیروی بیرونی سازمان نیافته اند، اما مبحث «تصادف و اتفاق» چیز دیگری رو عنوان می کند:

-تا به حال پیش آمده کسی رو ببینید و فکر کنید که این آدم را چندین سال است که می شناسید؟

-تا به حال اتفاق افتاده که دچار مشکل شدید و یا نیاز به کمک شخصی دارید، در همین حین است که با کسی آشنا می شدید که تنها آن شخص می تواند مشکل شما رو حل کنه؟

-زمانی که کسی در آخرین دقیقه تصمیم می گیرد سوار هواپیما نشود و بعد آن هواپیما سقوط می کند؟

با مشاهده این وقایع به این نتیجه می رسیم که چیزی بیش از موضوع جهان بینی یا اتفاق و تصادف در این رویداد ها تعیین کننده هستند. چه چیزی باعث می شود که انسانی درست در لحظه ی نیاز به انسان کمک کند؟ برای پاسخ به این سوال، سَری به ژنتیک های انسان می زنیم. بدن شما تشکیل شده از میلیارد ها سلول است که در داخل هر سلول یک دی ان ای DNA وجود دارد. DNA در انسان، درون هسته ی سلول باقی می ماند و 99 ٪ موارد اولیه ژنتیکی «دی ان دی» در حالت غیر فعال و خنثی قرار دارد تا زمانی که زمانی که بازگشایی و تقسیم و یا ساخت سلول دیگری نیاز باشد … «دی ان ای» انسان که غیرفعال نیز هست، چطور می داند در زمان مناسب باید زنده و فعال شود؟

برای افتادن دندان های شیری یک کودک و جانشین شدن دندانی های دایمی، DNA باید درباره ی گذشت زمان خیلی چیز ها بداند. همین مساله در باب هر فرآیندی در داخل بدن انسان صادق است. هر سلول در بدن انسان به وضوح می داند که خود را چگونه تغذیه کند و چه وظیفه ای را باید انجام دهد، یک سلول نهایتا تا سه روز عمر می کند، سلول زمانی که به زوال نزدیک می شود DNA موجود در سلول خود را فعال می کند تا سلول دیگری تولید شود تا آن وظیفه را بر عهده بگیرد. حال به این قضیه از ابعاد بالاتری نگاه کنید …

-اگر من و شما هر یک خود را یک سلول در این آفرینش تصور کنیم چگونه خواهد بود و چه نقشی داریم؟

با کمی بینش و بصیرت در خواهیم یافت زمانی که در کوچک ترین عضو بدن یعنی سلول؛ همه چیز به درستی و در زمان مناسب انجام می شود، پس برای ما هم می تواند به همین شکل باشد، هر چیزی در زمان مناسب به دست ما خواهد رسید، البته به این شرط که ما زمان خود را با زمان محیط پیرامون هماهنگ کنیم. این یعنی هم زمانی. هم زمانی ما با محیط پیرامون اشاره به همان آگاهی ما از علت حضور در دنیا دارد، زیرا یک سلول می داند چه وظیفه ای در دنیا دارد، ما نیز باید بدانیم چه وظیفه ای داریم؛ و همان طور که گفته شد، اگر ما خود را آماده نگه داریم، هر چیز در زمان مناسب به دست ما خواهد رسید.

شخصیت های پنهان، چند شخصیتی

با این دسته از افراد، روان شناسان بیش تر آشنا هستند، انسان هایی که دچار چند شخصیتی هستند، الان خوب هستند، ساعتی بعد دیوانه، ساعتی بعد ایثارگر، ساعتی بعد غمگین و افسرده هستند. به تعاریف زیر دقت کنید.

زمانی که یک قانون پایان می پذیرد، قانون دیگری ظاهر می شود، ما این رفتار رو در سلول های بدن نیز شاهد هستیم، سلول در مغز، شاید در تمامی عمر زنده بماند، اما همان سلول در بدن انسان، سه روز عمر می کند. همان سلول هنگامی که در اسپرم مرد وجود دارد ، به بقای زندگی خود و دیگر اسپرم ها کمک می کند، اما زمانی که وارد رحم زن می شود تمام تلاش خود را انجام می دهد تا از دیگر اسپرم ها سبقت بگیرد تا به تخمدان برسد و زندگی دیگر سلول ها برایش ارزشی ندارد.

-در انسان های چند شخصیتی نیز همین روال وجود دارد. انسان چند شخصیتی دارای ثبات اخلاقی نیست و مکان های مختلف رفتاری های متفاوتی را از خود نشان می دهد، در هر شخصیت چنان ایفای نقش می کند که گویا تا چند دقیقه پیش شخص دیگری نبوده است. افراد چند شخصیتی، قبول ندارند که دچار توهم می شوند یا این که چندین شخصیت را دارا هستند، بلکه خود را یک انسان با ثبات فرض می کنند. انسان چند شخصیتی یک بازیگر ماهر است که نمی تواند ببیند توهم، توهم است.

باور اشتباه درباره قدرت مغز مغز هرگز خسته نمی شود

مغز از انجام کار های هوشمندانه خسته نمی شود، اما به گفته ی روانشناسان و پزشکان، از میزان تمرکز و فعالیت آن ممکن است کم شود. تحقیقات اخیر نشان داده جایی که شما بتوانید صدای امواج را بشنوید، نسیم دریا را حس کنید، طیف هایی از رنگ آبی را ببینید و ماسه های گرم را حس کنید، مغزتان می تواند بهتر کار کند. به همین دلیل است که ما قدرت خود را در کنار دریا ها و اقیانوس ها زودتر بازیابی می کنیم.

نمک درمانی یا هالو تراپی کنید. در جنگل قدم بزنید، به شهر های ساحلی سفر کنید و بی محابا با پا های برهنه روی ماسه ها قدم بزنید. تلاش کنید در هر فرصتی که برای تان پیش آمد به ساحل بروید.

قدرت های ذهن انسان

با نقاشی کشیدن نمی توانید نابغه ی ریاضی شوید

هر وقت که نتوانستید از پس کار سختی بربیایید یا باید تصمیم دشواری بگیرید نقاشی بکشید. نقاشی کشیدن باعث فعال سازی هر دو نیمکره ی مغز شده و سریع تر می توانید به راه حل برسید. مطالعات نشان داده بچه ها اگر در دفترشان نقاشی کنند یا حتی خط خطی کنند، ریاضی را بهتر یاد می گیرند و اطلاعات را سریع تر به خاطر می سپارند. پس ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نقاشی کنید، از دست غیرمسلط خود استفاده کنید. به طور نمونه: اگر چپ دست هستید از دست راست خود استفاده کنید. تلاش کنید هر روز این کار را انجام دهید تا در عرض فقط یک ماه اثر آن را ببینید.

تاب بازی فقط برای بچه هاست؟

تاب بازی در دوران کودکی، رشد قسمت هایی از مغز را که مربوط به حرف زدن و پردازش اطلاعات است تقویت می کند. تاب خوردن در هر سنی، دهلیز داخلی گوش را با بهبود مهارت های جهت یابی فضایی تقویت می کند. این حقیقت را فضانوردان تائید کرده اند. دو تا سه بار در هفته، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تاب بازی کنید و چرخ و فلک بازی را هم فراموش نکنید.

توانایی های فرا روانشناختی وجود ندارند

در میان افرادی که مجبورند اندام های حسی خاصی را بیش تر به کار ببرند چیزی به نام حس ششم وجود دارد. به طور نمونه  افراد نابینا می توانند با تمرکز روی حس های شنوایی، بویایی و گیرنده های لمسی خود، فضای اطراف شان را حس کنند. مغز آن ها برای عملکرد درست، بر اساس اطلاعات دریافتی، نقشه ی خاصی می چیند. چند بار در هفته تمرین های خاصی انجام دهید می توانید عقب عقب راه بروید.

شطرنج بهترین ورزش برای مغز نیست

مغز حین تمرینات سخت بدنی بهتر کار می کند. هنگام تمرینات. سراسر بدن، هورمون های مسئول حافظه، تحلیل مهارت های جدید و نگهداری نرون ها تولید می شوند. مثلا در آزمایشی، افراد باید مسایلی را حل می کردند. در زمان استراحت، گروه A. تمرینات کششی انجام داد در حالیکه گروه B. فقط استراحت کرد. نتایج نشان داد گروهی که استراحت کرده بود، از پس حل مسایل برنیامدند. نکته ی مهم این است که سلامتی خود را حین تمرین و ورزش به خطر نیندازید. بازیکنان راگبی معمولا اختلالات مغزی دارند که علت آن آسیب های مکرر سر است که حین مسابقات روی می دهد. پس تنها به شطرنج و جدول اکتفا نکنید. شنا کنید، برقصید و یوگا و کاراته تمرین کنید تا تمام بدن تان رشد کند.

آیا شیر برای مغز خوب است؟

شیر، منع مصرف های زیادی دارد. مصرف سایر فرآورده های لبنی برای مغز و بدن بسیار بهتر از شیر است. چاقی باعث تخریب کانال های عصبی شده و قند و چربی های ترانس منجر به التهاب می شوند. در نتیجه مغز سراغ کار هایی می رود که انرژی کم تری نیاز دارند و افسردگی به وجود می آید. کم غذایی نیز می تواند مغز را از حالت تعادل خارج کند؛ چون تمام انرژی خود را صرف پیدا کردن غذا می کند و می تواند باعث حساس شدن و پرخاشگری فرد شود. طول عمر مغز کوتاه شده و ریسک اختلالات مغزی افزایش می یابد. ماده های چرب، مغزها، میوه ها و سبزی ها را وارد رژیم غذایی هر روز خود کنید.

آیا بسیاری از مهارت ها را فقط در کودکی می توان یاد گرفت؟

تقریبا هر مهارتی را می توان در بزرگسالی یاد گرفت. به طور نمونه: بسیاری از جراحان بعد از ۳۰ سالگی شروع می کنند به یادگیری نواختن ویولون تا مهارت های حرکتی خود را تقویت کنند. بعضی از افراد در مشاغل خاص، بازی های ویدیویی انجام می دهند تا سرعت واکنش، منطق و تصمیم به رفتاری مناسب در ماموریتی خاص در آن ها تقویت شود. از انجام کاری که زمانی در دوران کودکی آرزویش را داشتید نترسید. مهارت های جدید، راه های عصبی جدیدی درست می کنند که جلوی پیری مغز را می گیرد. پس نگران سن و سال تان نباشید.

آیا تفکر مثبت و خوشبینی فقط برای آن هایی است که مشکلی ندارند؟

خوشبین ها راحت تر با شکست و ناکامی کنار می آیند و زودتر هم به هدف می رسند. اما بدبین ها و آن هایی که مدام نگرانند بیش تر دچار بیماری های قلبی و سرطان می شوند. حتی اگر نگرش شما نسبت به زندگی تحت تاثیر ژن های تان است، تجربیاتی که خودتان در زندگی کسب می کنید می تواند از شما آدم دیگری بسازد. به همین دلیل است که روان شناسان مدام توصیه می کنند خوشبین باشید و مثبت فکر کنید. راه های گوناگون و واقعا متنوعی برای کنترل اضطراب و تصحیح نگاه تان به دنیا وجود دارد، دنبال آن ها بروید و یاد بگیرید چگونه متفاوت فکر کنید.

 آیا بعضی ها استعداد ریاضی دارند و برخی آن را ندارند؟

درک اساسی ریاضی، یک غریزه است. ریاضی مهارت مهمی برای بقاست. به طور نمونه: انسان اولیه باید می توانست تعداد افراد در قبیله ی دشمن را مشخص کند. توانایی انجام ریاضیات در افراد، متفاوت است، اما حتی در بزرگسالی هم می توان آن را تقویت کرد. تقویت مهارت ریاضی بر عملکرد حافظه تاثیر می گذارد و برای کار های خلاقانه مفید است. با چیز های ساده شروع کنید؛ مسایل ساده ی ریاضی را حل کنید، محاسبات  روزمره را ذهنی انجام دهید و سراغ ماشین حساب نروید.

آیا هر روز قهوه بنوشید، برای حافظه خوب است؟

کافئین  عملکرد مغز  را تقویت می کند و می تواند ناهنجاری های حافظه که مرتبط با سالخوردگی هستند را به تاخیر بیندازد، اما مجبور نیستید مدام قهوه بنوشید. شما می توانید حافظه ی خود را با خواندن کتاب های زیاد تقویت کنید و سطح اطلاعات خود را بالا ببرید. هر هفته حداقل یک تا دو کتاب در ژانر های گوناگون بخوانید. کتاب های قدیمی را دوباره بخوانید و اطلاعات آن را بازیابی کنید. اگر برای یک مدت طولانی از اطلاعاتی که در مغزتان دارید استفاده نکنید، مغز آن ها را از حافظه پاک خواهد کرد.

آیا  تحریک الکتریکی مغز (tDCS) ، به آن آسیب می زند؟

تحریک جدار جمجمه ای با جریان مستقیم (tDCS) نوعی درمان غیر تهاجمی است که طی آن جریان مستقیم بسیار ضعیفی (۱ تا ۳ میلی آمپر) را بر پوست سر وارد می کنند. از آن جا که این جریان مستقیم بسیار ضعیف است تاثیر آن در حدی نیست که منجر به ایجاد یک پتانسیل عمل در نورون ها شود، بلکه فقط آستانه ی تحریک پذیری آن ها را بیش تر یا کم تر (بسته به شرایط جریان الکتریکی عبور داده شده) می کند به عبارت دیگر این جریان فقط به قطبی سازی می پردازد.

این اثرات با تغییر در میزان ساخت پروتئین ها و سطوح درون سلولی AMP حلقوی و کلسیم، تا مدتی پا بر جا می مانند اما عموما برگشت پذیر و فاقد عوارض در عملکرد و ساختار سلول ها می باشند. هم چنین این شکل جریان مستقیم (DC) تحریک الکتریکی، وجه تمایز این روش از ابزارهایی است که از جریان های متناوب (AC) استفاده می کنند و یا تحریک تکانه گسسته ایجاد می کنند، مانند: CES، ECT، VNS و DBS. هم چنین در tDCS بر خلاف روش هایی مانند rTMS (تحریک جدارجمجمه ای با امواج الکترومغناطیسی)، تحریک انجام شده در حد ایجاد پتانسیل عمل پاسخ (برای مثال انقباض عضلانی) نمی باشد بلکه تغییرات صورت پذیرفته در جهت اصلاح ساختار و عملکرد نورون ها در جهت مطلوب و مد نظر (نورومدولاسیون) هدایت می گردد، از این رو برخی پژوهشگران عبارت «قطبی سازی جریان مستقیم جدار جمجمه ای» را ترجیح می دهند، و این دو عبارت در ادبیات امروز معادل یکدیگرند. دستگاه آن معمولا دارای ابعاد کوچکیست در نتیجه معمولا قابل حمل بوده و معمولا با باطری های DC رایج در بازار کار می کند.

«تحریک الکتریکی مغز»  چیزی است که برای دانشمندان، ورزشکارانی خاص و آن هایی که می خواهند از یک آسیب مغزی یا سکته ی مغزی  ریکاوری شوند کاربرد دارد. این درمان، «تمرکز»  را تقویت کرده، تفکر منطقی را رشد می دهد، سرعت «عکس العمل»  را زیاد می کند، حافظه ی کلامی را تقویت می کند و تصویرسازی و تجسم را برمی انگیزاند. به طور نمونه: در مطالعه ای هیچ یک از افراد نتوانستند یکی از مسایل سخت منطق را حل کند، اما بعد از تحریک الکتریکی مغز، ۴۰ درصدشان توانستند به جواب درست برسند. شما فقط بعد از مشورت با پزشک و تجویز او می توانید این شیوه را به کار ببرید. با توجه به استفاده از جریان بسیار خفیف و عدم تماس الکترودها با بافت مغز، مطالعات مختلف نشان داده اند که این روش کاملا غیر تهاجمی و بدون عوارض جدی است. تنها عارضه قابل توجهی که بعضی از مطالعات به آن اشاره کرده اند خارش محل الکترودها و قرمزی این محل پس از جلسات متعدد و طولانی در تعدادی از بیماران است که این قرمزی و خارش نه به علت آسیب بافتی بلکه عمدتا ناشی از گشادی عروق محل گذر جریان است. عبور جریان از نواحی کنترل کننده ضربان قلب و یا تنفس در ساقه مغز می تواند از لحاظ تئوریک خطر ساز باشد. در یک مطالعه که الکترود مرجع در پاهای بیمار و الکترودهای دیگر در قشر پره فرونتال قرار گرفته بود. در یک بیمار گزارش حالت تهوع و مشکلات تنفسی ذکر شده است که بعد از قطع جریان، این مشکل نیز برطرف شده و نیاز به بستری در بیمارستان ایجاد نشده است.

برچسب ها : مدیریت زندگی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fcS2HDhG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه