پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اتکا به خودروسازی داخلی اصل مهمی است و از بورس به عنوان اهرمی برای کنترل قیمت ها استفاده کنیم.

به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرگزاری آنا، مجتبی نظری کارشناس ارشد حوزه خودرو و یوسف داوودی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  در گفتگویی رادیویی در رابطه با ورود خودرو به بورس کالا به گفتگو پرداختند.

استفاده از بورس کالا به عنوان اهرمی برای کنترل قیمت‌ خودرو

نظری با بیان اینکه وارد شدن کالایی که در جامعه به دلایل مختلف به سرمایه  تبدیل شده است به بازار رقابت صحیح می تواند مفید باشد، گفت:واقعیت این است که جایگاه خودرو بورس نیست ولی با توجه ترتیبات امروز مملکت، چارچوب هایی که به علت تورم برای ما ایجاد شده و موانعی که در عرصه جهانی برای ما به وجود آورده اند ناچار هستیم راه های مختلفی را امتحان کنیم و بورس یکی از همین راه ها است.

این کارشناس حوزه خودرو عنوان کرد: خودرو می تواند به بازار بورس وارد شود تا بورس بخشی از نیاز مصرف کنندگان واقعی را تأمین کند.

داوودی در ادامه این اظهارات، با بیان اینکه تقاضای خودرو در کشور نسبت به تولید آن بیشتر است، گفت: به روش های مختلفی باید تورم و افزایش قیمت ها کنترل شود، یکی از این راه ها افزایش کارخانه های تولیدکننده خودرو است که این رویکرد از طرف مجلس و دولت وجود دارد تا شرایط به سمتی برود که هرچه بتوانند تولید خودرو را بالا ببرند.

وی ادامه داد: اکثر خودروسازان به ویژه دو کارخانه بزرگ و اصلی کشور، به سمت افزایش تولید به ویژه برای تولید خودروهای جدید همچون هیبریدی حرکت می کنند. همچنین در بحث قطعه سازی تلاش می کنند بیشتر قطعات در داخل کشور تولید شود و ولردات را تا حد ممکن کاهش دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: همچنین راه دیگر واردات خودرو بود که محلس این موضوع را مصوب کرد. چگونگی و جزییات این واردات با توجه به آیین نامه آن توسط دولت مشخص می شود که به نظر می رسد در چند روز آینده تدوین این آیین نامه به پایان می رسد.

داوودی تصریح کرد: هدف این است که تعداد خودروی تولیدی در کشور در شرایط بهتری به دست مصرف کننده برسد و رقابت سالم و عادلانه ای در بازار اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که افزایش تولیدات داخل یا واردات، نباید به خودروسازی کشور لطمه بزند. واردات نباید به نوعی باشد که کشور ما تبدیل به انباری از خودروهای فرسوده اروپایی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: اتکا به خودروسازی داخلی اصل مهمی است و بهتر آن است که مجموع این نکات در نظر گرفته شود و از بورس به عنوان اهرمی برای کنترل قیمت ها استفاده کنیم.

نظری در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه بورس قوانین خاص و شفافی دارد، گفت: قطعا شفافیت هرجا که باشد خسارت کمتر خواهد بود. 

وی تاکید کرد: اینطور نیست که خودروسازان پیش قراول شده باشند، چراکه پیش از گروه خودروسازی بهمن این موضوع را امتحان کرده و این برنامه ای امتحان شده است.

این کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه ما در کشور مشکل تولید نداریم، اظهار کرد: نباید فقط چارچوب تولید را در نظر گرفت. همین امروز اگر اختلاف قیمت عرضه و قیمت بازار یکسان شود قسمت خودرو بسیار پایین خواهد آمد. آن زمان است که پارکینگ های منازل، دپوها و باندهای مختلفی که خودروها را دپو می کنند تا مابه التفاوت آن را به دست بیاورند، از خودروهای دپو شده خالی می شود و قطعا تعادل در بازار ایجاد می شود.

نظری بیان کرد: با افزایش قیمت ارز همه محصولات داخلی افزایش قیمت داشته اند و خودرو نیز با توجه به مواد اولیه ای که دارد تابعی از این شرایط است و طبیعی است که با دلار قیمت گذاری شود.

وی افزود: واقعی شدن قیمت ارز به توسعه ساخت داخلی کمک کرده است؛ این یعنی پول نفت دیگر بر قیمت های ما اثری ندارد و همین باعث می شود تولید داخل افزایش پیدا کند و در سوی دیگر موضوع، افزایش روند تپلید موجب کاهش قیمت ارز خواهد شد. این یک روند اقتصادی است.

این کارشناس حوزه هنری اضافه کرد: طبیعی است که قطعه سازان نیز در این شرایط می توانند پویاتر باشند؛ البته با توجه به تحریم های بین المللی ورود به بازار جهانی مشکل است. این در حالی است که ما پتانسیل خوبی در قطعه سازی داریم و حتی می توانیم برای خودروسازی لوکس فعالیت داشته باشیم اما تحریم ها شرایط را سخت کرده است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

جدول کامل قیمت محصولات ایران خودرو

جدول کامل قیمت محصولات سایپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WPZFKmqr
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه