چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تجهیزات فیبر نوری

وقتی از فیبر نوری سخن میگوییم یک کابل از جنس شیشه و پلاستیک را باید متصور شویم که نحوه کارکرد آن به این صورت است که داده ها را از یکسر کابل وارد و از سری دیگر خارج می شود. و همانطور که میدانید در کل تجهیزات فیبر نوری (پچ کورد فیبر نوری - پچ پنل فیبر نوری - کابل فیبر نوری و ...) در عصر امروزی از جمله فناوری های پر کاربرد در بین کاربران است. چرا که با هزینه پایین تر نسبت به کابل های مسی می تواند یک بستر بسیار پرسرعتی را برای انتقال هر نوع داده ای فراهم کند. کاربردهایی که از فیبر نوری در چند زمینه استفاده میشود شامل استفاده در زمینه های نظامی و مخابرات و همچنین پزشکی است که حداقل تا حالا استفاده از اینترنت از طریق مودم فیبر نوری را قطعا شنیده اید یا تا حالا از آن استفاده کرده اید. مساله ای که در اینجا مطرح است، این که برای استفاده از فناوری فیبر نوری چه تجهیزاتی نیاز است که در ادامه مطالب ابتدا از آشنایی با تجهیزات فیبر نوری شروع کرده و به طور کامل تجهیزات لازم برای فیبر نوری را عنوان خواهیم کرد.

 

کاربرد فیبر نوری در زمینه های مختلف

قبل از توضیح تجهیزات لازم برای فیبر نوری (تجهیزات فیبر نوری)، اول مختصر در مورد کاربرد فیبر نوری مواردی را بیان میکنیم.

کاربرد در مخابراتاز مهمترین کاربردهای فیبر نوری این است که از نور لیزر برای انتقال داده ها استفاده میشود . و از دیگر کاربردهای فیبر نوری در مخابرات این است که به عنوان یک وسیله ارتباطی با مخابرات و همچنین شبکه های کامپیوتری است . دلایل استفاده از کابل فیبر نوری در مخابرات :

  1. انعطاف پذیری بالا
  2. کیفیت بالا برای مخاطب
  3. به صرفه بودن ارتباط گیری در فاصله های دور و .... از جمله دلایل استفاده از این کابل در مخابرات است .

کاربرد فیبر نوری پزشکیکاربرد فیبر نوری (تجهیزات فیبر نوری) در زمینه پزشکی برای تشخیص تعداد کثیری از بیناریها مانند : سرطان و نارسایی های داخلی بدن و برای جراحی لیزری و دندان پزشکی و همجنین برای اندازه گیری مایعات و خون و آندوسکوپی بدن استفاده میشود .

کاربرد فیبر نوری در صنایع نظامیکاربرد فیبر نوری (تجهیزات فیبر نوری) در زمینه نظامی به این صورت است که در صنایع دفاعی برای برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت کردن موشک ها، ارتباط با زیردریایی ها و... استفاده می شود. و همچنین این کابلها در صنایع جنگ افزاری از اهمیت بالایی برخوردارند به طوری که بسیاری از کشورهای مختلف بر روی این پروژه سرمایه گذاری کرده اند .

 

تجهیزات لازم برای فیبر نوری

تجهیزات لازم برای فیبر نوری

کابل فیبر نوری

از مهم ترین تجهیزات لازم برای فیبر نوری ، یک نوع کابل است که کاربرد آن نیز برای منتقل یا دریافت اطلاعات با سرعت بالا میباشد. که از تعداد زیادی فیبر نوری چسبیده به هم تشکیل شده است که از جنس شیشه یا پلاستیک میباشد که به دو صورت در بازار عرضه میشود از جمله :

  1. فیبر تک حالتهاین نوع از فیبر نوری که در دسته تک حالته قرار دارد و تشکیل شده از یک هسته کوچک میباشد و از لیزر برای اشتراک گذاری پرتوی نور استفاده میکند.
  2. فیبر چند حالتهاین نوع از فیبر نوری که در دسته چند حالته قرار دارد و تشکیل شده از هسته بزرگتر است و برای پالس های نور از فرستنده LED استفاده میشود . و اینکه بخاطر هزینه مناسبی که دارد از توجه زیادی برخوردار است.

 

پچ پنل فیبر نوری

از جمله دیگر تجهیزات لازم برای فیبر نوری ،پچ پنل فیبر نوری است که کاربرد این قطعه برای نظارت و انجام کارها به کمک سیم و کابل فیبر نوری است . و همچنین قابل نصب بر روی رک شبکه را برای شما امکانپذیر میکند . و ظراحی برخی از پچ پنل ها به طور دیواری است .

پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل فیبر نوری که از تجهیزات فیبر نوری مهم می باشد ،تشکیل شده از قطعه ای کوچک از فیبر است که کاربرد آن نیز در ایجاد ارتباط و متصل شدن فیبر به سوییچ میباشد که در بازار به صورت سینگل مود و مولتی مود موجود است که برای انتخاب مناسب باید به نوع کابل و سوکت آن توجه کنید .

دستگاه جوش فیوژن

دستگاه فیوژن از دیگر تجهیزات لازم برای فیبر نوری است که باید دو سر تاری کابل به گونه جوش زده شوند تا زمانیکه بتوانند سیگنالهای نوری دو سر تار فیبر نوری را به نحوی به هم جوش می دهد که سیگنال های نوری پس از اینکه متصل شدند عبور کرده و باعث افت در پالس های نوری نشود. اتصال فیوژن از متداول ترین روشهای اتصال محسوب میشود چرا که مشکلاتی مانند افت سیگنال و کمترین بازتاب را تجربه میکنید .

نکته : از قوی ترین اتصالات در بین دو تار محسوب میشود .

 

آداپتور فیبر نوری

آداپتور که از انواع تجهیزات فیبر نوری بشمار می آید ،نحوه کار آداپتور فیبر نوری به این صورت است که دو کابل فیبر نوری را به یکدیگر متصل میکند . که آداپتور فیبر نوری نیز به چند دسته مختلف مانند : فیبر وری تک یا همان سیمپلکس و فیبر نوری دوتایی یا همان دوبلکس و مدل چهار تایی تقسیم میشود . که معمولا در داخل پچ پنل قرار دارد و قادر به استفاده در انواع مختلف اتصالات نوری میباشد .

پچ کورد فیبر نوری

یکی از مهم ترین تجهیزات لازم برای فیبر نوری، پچ کورد فیبر نوری است که شناخته شده شبکه فیبر نوری است . چرا که در میان تجهیزات فیبر نوری اتصالی دقیق و ایمن را ایجاد میکند . همجنین از پچ کورد فیبر نوری برای متصل شدن پچ پنل به سوییچ و یا هرگونه دستگاهی که فیبر نوری داشته باشد میتوان استفاده کرد . و اگر قصد خرید این کابل را دارید باید به نکاتی از جمله : نوع فیبر در کابل کشی و تک پورت یا دابلکس بودن و همچنین سوکت های پنل و دستگاه توجه کرد .

ماژول فیبر نوری

از دیگر تجهیزات لازم برای فیبر نوری ماژول فیبر نوری است که منجر به ایجاد ارتباطی ایمن و راحت میشود و باعث میشود تا کیفیت و سرعت بالایی را تجربه کنید . به طور خلاصه باید گفت که طراحی ماژول ها به این صورت است که دامنه ارتباطات را بیشتر میکند . و نکته حائز اهمیت این است که ماژولهای فیبر نوری با پهنای باند و تک کور و دو کور بودن دسته بندی میشوند .

سوئیچ فیبر نوری

کاربرد این نوع از تجهیزات فیبر نوری این است که برای اینکه بتوان اطلاعات و همچنین داده را به نور و برعکس آن را انجام داد استفاده میشود . شاید برای شما سوال پیش آید چگونه میتوان این کار را انجام داد ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سوییچ فیبر نوری تشکیل شده از یک پورت فیبر نوری و پورت شبکه میباشد که به کمک این دو به شبکه وصل میشود . از کاربردهای دیگر سوییچ فیبر نوری این است که در سیستم های محافظتی برای ماینکه بتوان تصاویر دوربین مداربسته را از IP انتقال داد استفاده می شود که این وسیله از تجهیزات لازم برای فیبر نوری بشمار می آید.

مبدل فیبر نوری

کاربرد مبدل فیبر نوری که جزوی از تجهیزات لازم برای فیبر نوری است، بدین صورت است که پورت های فیبر نوری را به پورت هایی مانند RJ45 تبدیل میکند تا برای دوربین های مداربسته بتوان استفاده کرد . و همچنین از مبدل فیبر نوری برای منتقل کردن سیگنال تصاویر دوربین های مداربسته آنالوگ بتوان استفاده کرد . و به صورت یک کانال و 4 کانال الی 64 کانال در بازار موجود است.

مبدل فیبر نوری

مزیت های مبدل فیبر نوری

در زیر بخشی از مزیت های مبدل فیبر نوری که از تجهیزات لازم برای فیبر نوری (تجهیزات فیبر نوری) می باشد را لیست کردیم.

  • حذف نویزها : ا استفاده از مبدل در کابلهای فیبر نوری شما دیگر با نویزهای الکترومغناطیسی و رادیویی که ممکن است برای سیستم پیش آید جلوگیری میکنید.
  • تجمیع سیگنال ها : کابلهای فیبر نوری همانطور که میدانید دارای از پهنای باند بالایی هستند که در این صورت با استفاده از مبدل سیگنالها در یک نقطه جمع شده و همین باعث شودتا چندین سیگنال با هم یکی شوند و در آخر ارسال یک کر فیبر نوری رخ دهد ارسال نمایند.
  • محافظت در برابر رعد و برق : از مزیت های دیگر استفاده از مبدل این است که در برابر ولتاژهایی که رعد و برق ایجاد میکند محافظت کرده و از آسیب های احتمالی که ممکن است پیش آید جلوگیری میکند .
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/op9FdDYq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه