جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

عوارض قرص اورژانسی را باید شناخت و سپس نسبت به مصرف آن اقدام کرد. بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن ریسک­های مصرف این قرص، به سراغ آن می­روند و پس از بروز عوارض متوجه اشتباه خود می­شوند.

قرص­های اورژانسی تنها برای موقعیت­های اضطراری هستند و نباید آن ها را به شکل مداوم مصرف کرد. به دلیل اثرگذاری هورمونی مصرف پی­درپی آن ها باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد.

در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر درباره این قرص و عوارض آن صحبت کنیم.

عوارض قرص اورژانسی چیست

بررسی انواع عوارض جانبی قرص اورژانسی

به طور قطع مصرف این دارو بر اندام­های خاصی از بدن تاثیر می­گذارد. در ادامه این موارد را به شکل جدا و تفکیک­شده بررسی می­کنیم.

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی بر سیستم تناسلی

استفاده از قرص ضدبارداری اورژانسی ممکن است سبب بروز مشکلاتی در سیستم تناسلی به وا­سطه تغییر در هورمون­ها شود. استروژن و پروژسترون به طور طبیعی در دستگاه تناسلی زنانه تولید می­شوند. این هورمون­ها می­توانند به شکل مصنوعی نیز ساخته و در دارو­های ضدبارداری به­کار گرفته شوند.

زمانی که این هورمون­ها از سطح طبیعی خود در بدن بیشتر شوند، ترشح تخمک در تخمدان متوقف خواهد شد و به این شکل از بارداری جلوگیری می­شود. بدون تخمک، اسپرم نمی­تواند ماموریتش را به انتها برساند و عملا کاری از پیش نخواهد برد.

همچنین باید توجه داشت که پروژسترون شرایط مخاط دهانه رحم را تغییر می­دهد و ضخامت و چسبندگی آن را بالا می­برد. همین امر باعث خواهد شد که کار اسپرم برای ورود به رحم سخت­تر شود.

عوارض مربوط به دوران قاعدگی

عوارض قرص اورژانسی بر پریودی مسئله بعدی است که باید به آن اشاره کنیم. استفاده از دارو­های ضدبارداری می­تواند دوره­های پریودی را سبک­تر و کوتاه­تر کند.

به همین دلیل بسیاری از خانم ها برای داشتن دوره پریودی منظم و راحت از این دارو استفاده می­کنند. برخی دیگر نیز که از اختلال نارسایی پیش از قاعدگی رنج می­برند ناگزیر به استفاده از این دارو­ها هستند.

افراد مبتلا به آندومتریوز هم می­توانند با مشورت پزشک از این دارو برای کنترل و کاهش درد استفاده کنند. اما این نکته درباره قرص­های اورژانسی کاملا متفاوت است و مصرف این قرص­ها چرخه پریودی شما را بهم می­زند و حتی ممکن است با تاخیر زیاد خود باعث شود که به دکتر زنان مراجعه کنید.

مشکلات پوستی پس از مصرف قرص اورژانسی

حساسیت­های پوستی ممکن است پس از مصرف قرص اورژانسی ایجاد شوند. لوونورژسترول به عنوان یکی از معروف­ترین قرص­های اورژانسی به ایجاد این نارسایی­ها معروف است.

پروژسترون بیش از اندازه­ای که توسط این قرص­ها در بدن پس از مصرف آزاد می­شود، چربی بدن را بالا خواهد برد و این چربی­ها نیز باید به طریقی از روی پوست خارج شوند. به همین دلیل ما معمولا پس از مصرف این قرص دچار آکنه­های زیادی می­شویم.

برخی نیز ممکن است به دلیل داشتن حساسیت به این هورمون­ها با مشکلات پوستی روبرو شوند. این عوارض در قسمت­های مختلفی از بدن بروز می­کنند.

البته این عارضه خطری جدی نیست و معمولا پس از متعادل شدن میزان هورمون­های بدن از بین خواهد رفت.

مسائل قلبی عروقی قرص ضدبارداری اورژانسی

هورمون­ها می­توانند خون شما را در معرض لخته شدن قرار دهند. این عارضه چیزی نیست که به شکل معمول در تمامی خانم ها اتفاق بیفتد اما باز هم باید به آن توجه داشت چراکه احتمال بروز وجود دارد.

درد در قفسه سینه، مشکل در تنفس، سردرد ناگهانی و شدید، تعریق زیاد و درد ناگهانی در پشت با حالت تهوع همگی از نشانه­های مشکلات قلبی عروقی پس از مصرف قرص­های اورژانسی هستند.

اگر شما نیز چنین مشکلاتی دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید. برای تشخیص و درمان عوارض قرص اورژانسی، دکتر زنان می­تواند راه­گشا باشد. 

نوسانات خلقی و تاثیر بر روی اعصاب

هورمون­ها نقش اساسی در اخلاقیات و اعصاب ما دارند. تغییرات هورمونی می­تواند در خلق­وخوی ما اثر بگذارد. مصرف بی­رویه این قرص­ها پس از هر رابطه جنسی یکی از اشتباه­های مرسوم و متداول میان افراد است.

این قرص به این علت که در مدت کوتاه هورمون­های زیادی آزاد می­کند نباید به شکل پی­درپی مصرف شود. مصرف بیش از اندازه آن ها تعادل هورمون­ها را بهم می­زند و باعث بهم ریختن اعصاب خواهد شد. افسردگی، کلافگی، خستگی و اضطراب از مهم­ترین از عوارض هستند.

نوسانات خلقی و تاثیر بر روی اعصاب

میگرن­های ناشی از مصرف قرص اورژانسی

اگر قبل از مصرف چنین قرص­هایی میگرن را تجربه کرده باشید این احتمال تا حد زیادی وجود دارد که پس از مصرف آن ها نیز دوباره چنین وضعیتی برایتان پیش بیاید. استروژن محرک سردرد­های میگرنی است و در صورت وجود سابقه می­تواند آن ها را تحریک کند.

سایر عوارض مصرف قرص اورژانسی

از دیگر عوارض این دارو­ها باید به تغییرات اشتها، چاقی مفرط و افزایش وزن، رشد مو­های ناخواسته و مشکلاتی در دفع اشاره کرد. هرکدام از این عوارض بر شما پدید آمد آن را جدی بگیرید و یک نشانه مهم تلقی کنید. ممکن است شما به این دارو حساسیت داشته یا مصرف بیش از حد آن را پیش گرفته باشید.

عوارض قرص اورژانسی روی جنین

برخی از افراد ممکن است در پیشگیری از بارداری با شکست مواجه شوند. معمولا سوالی که پس از این مورد پیش خواهد آمد این است که آیا مصرف این قرص بر روی جنین تاثیر خواهد گذاشت یا خیر؟

اگر در مراحل اولیه بارداری هستید، بعید است که قرص عارضه­ای بر روی جنین ایجاد کند.

بهتر است این موضوع را فراموش کنید و استرس آن را نداشته باشید. غربالگری و آزمایش­های روتین بارداری سلامت جنین شما را نشان خواهد داد و مشکلی از بابت این موضوع نخواهد بود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف قرص اورژانسی صحت دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام­شده دارو­هایی که بر تنظیم هورمون مبتنی هستند می­توانند خطر ابتلا به سرطان­های آندومتر، کولورکتال و تخمدان را کاهش دهد.

این کاهش خطر تا 30 درصد هم خواهد رفت. با طولانی­شدن مصرف این دارو­ها کاهش خطر همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و حتی بعد از قطع مصرف نیز تا سالیان زیادی این اثر باقی خواهد ماند.

این نکته تنها برای دارو­های ضدبارداری صدق می­کند شامل حال قرص­های اورژانسی نمی­شود. این نکته را حتما در نظر داشته باشید.

آیا استفاده از قرص اورژانسی برای مدت طولانی بی­خطر است؟

خیر، به هیچ وجه این طور نیست. مصرف طولانی مدت برای شما تا حد زیادی خطرناک خواهد بود. این دارو برای مصرف طولانی مدت ساخته نشده و عوارض زیادی دارد.

برای پیشگیری از بارداری روش­های دیگری هم هستند. از این روش همان طور که از نام آن هم پیداست تنها در مواقع اورژانسی استفاده کنید.

عوارض قرص اورژانسی کم نیستند و شما با مصرف آن ها این خطرات را به جان می­خرید. در مواقع اورژانسی چاره­ای جز استفاده از این دارو وجود ندارد و به همین دلیل مصرف یک بار آن در بازه زمانی طولانی خطر جدی ندارد.

مهم­ترین ریسک­ها زمانی پدید می­آید که شما این دارو را به شکل پیوسته مصرف کنید. مصرف مداوم آن باعث ایجاد مشکلات قلبی عروقی، پوستی، عصبی و ... خواهد شد. دلیل این اتفاق هم این است که با مصرف این دارو حجم زیادی از هورمون وارد بدن شما می­شود.

برچسب ها :
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/32hHFUml
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه