شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

حتی اگر در کسب و کار شما مشکلی وجود ندارد، باید بدانید که ورشکستگی همیشه امکان پذیر است و انجام اقداماتی برای محافظت از شرکت خود در مقابل آن یک ایده بسیار خوب است، همان طور که اصطلاح قدیمی «به بهترین ها امید داشته باش و برای بدترین وضعیت آماده باش» بیان می کند. عمده دلایل رایج ورشکستگی کسب و کار ها به این شرح است:

۱) بحران جریان نقدی ناشی از سرمایه محدود

زمانی که کسب و کار شما هر ماه صد ها یا هزاران دلار سود کسب می کند، تصور خارج کردن میزان زیادی پول بدون اینکه بر پایداری آن اثر بگذارد، آسان به نظر می رسد؛ چراکه درآمد ماه بعد برای پوشش هر هزینه پیش بینی نشده یا صورت حساب غیر منتظره ای کافی خواهد بود. ولی باید گفت که این گونه نیست. فروش می تواند از یک ماه به ماه بعد تغییر کند و ممکن است در صورت نداشتن ذخایر نقدی کافی، یک رکود کوچک باعث سقوط کسب وکار شما شود. حتی اگر کسب وکار شما بسیار خوب عمل می کند و سود زیادی تولید می کند، ضروری است که به اندازه کافی پول نقد در حساب بانکی خود نگه دارید تا هزینه هایی چون حقوق و دستمزد ها، موجودی، تولید، اجاره، مالیات و دیگر هزینه های ضروری را پوشش دهید.

5 دلیل رایج ورشکستگی کسب و کار ها

بحران جریان نقدی می تواند در یک لحظه رخ دهد؛ به ویژه اگر شما هزینه های شرکت خود را پیگیری نکرده باشید. بهترین راه برای جلوگیری از این بحران این است که برای هر مشکل مالی که می تواند بر کسب و کار شما تاثیر بگذارد، آماده باشید. وجوه کافی را در حساب شرکت خود برای تامین هزینه و بدهی ها نگه دارید، حتی اگر این کار به معنای کاهش سرعت رشد شرکت باشد.

۲) شکست در مقابل رقبای جدید

آیا اخیرا رقبای جدیدی وارد صنعت شما شده اند؟ رقابت لزوما چیز بدی برای کسب وکار نیست. در بسیاری از موارد، رقابت نشان دهنده این است که بازار شما ارزش فعالیت در آن را دارد و به شما در بهتر کردن کسب وکارتان کمک می کند. اگرچه نادیده گرفتن رقبایتان، به ویژه زمانی که آنها به سرعت در حال رشد هستند، می تواند باعث شود سهم بازار خود را از دست بدهید. این به نوبه خود می تواند منجر به کاهش سود و کمبود پول برای فعالیت موثر کسب و کار شود. بهترین راه برای جلوگیری از از دست دادن سهم بازار در مقابل رقیب، آماده سازی پیش از موعد است. رقبای خود را بررسی و ارزش ها و مزایای آنها را شناسایی کنید، سپس اطمینان حاصل کنید که کسب وکار شما کیفیت (یا ارزش) بهتری را ارائه می دهد. همچنین باید روی حفظ مشتریان تمرکز داشته باشید. از آنجا که رقبای شما باید از ابتدا شروع کنند، ایجاد یک خاکریز اطراف کسب و کارتان از طریق حفظ مشتریان می تواند به شما در حفظ پایداری درآمد حتی در صورت افزایش رقابت کمک کند.

۳) از دست دادن یک مشتری مهم

آیا کسب وکار شما بیش از حد به یک مشتری خاص وابسته است؟ اگر کسب و کار شما درصد زیادی از سود خود را از یک مشتری دریافت می کند، در صورتی که آن مشتری تصمیم بگیرد که به سمت یک رقیب برود، با یک مشکل جدی مواجه خواهید شد. به همین ترتیب، شکست یک مشتری (برای مثال ورشکستگی یک شرکت مشتری خدمات B۲B) می تواند باعث شود شرکت شما مبلغی برای محصولات یا خدمات خود دریافت نکند که می تواند از نظر مالی ویران کننده باشد؛ به ویژه زمانی که شرکت شما یک خط اعتباری را به مشتری خود ارائه می دهد. خوشبختانه، با متنوع سازی منابع درآمد کسب و کار خود قادر خواهید بود تا اثرات منفی از دست دادن یک مشتری عمده را کاهش دهید. تمرکز خود را بر مشتریان جدید و آنهایی که درآمد بیشتری نسبت به مشتری عمده کنونی شرکت شما ایجاد می کنند، بگذارید. این امر در صورت شکست یک مشتری عمده به شما گزینه های جایگزینی را ارائه می دهد.

۴) بدهی های زیاد و نداشتن فروش پایدار

آیا برای ساخت کسب وکار خود زیاد قرض کرده اید؟ بسیاری از کسب وکار ها، از فروشگاه های خرده فروشی و رستوران ها تا شرکت های تکنولوژی، برای ساخت محصول خود بر وام ها تکیه کرده و برای شروع فعالیت خود به اجاره ملک می پردازند. زمانی که کسب و کار شما به خوبی عمل می کند، مدیریت باز پرداخت بدهی ها و هزینه اجاره املاک آسان است. با این حال، تنها یک ماه فروش ضعیف می تواند باعث شود که هزینه های مربوط به بدهی شما از درآمد ماهانه فراتر رود.

وام گرفتن بیش از حد، کسب وکار شما را در یک موقعیت خطرناک قرار می دهد. با نگه داشتن پول در کسب وکار خود برای جبران دوران رکود موقتی، پیش از موعد خود را آماده سازید. همچنین به حداقل رساندن بدهی های غیر ضروری، به خصوص در مراحل اولیه کسب وکار، بسیار حائز اهمیت است. بدهی بیش از حد آسیب هایی ایجاد می کند که می تواند در صورت به بن بست رسیدن جریان پول نقد، کسب وکار شما را در یک موقعیت ورشکستگی قرار دهد.

۵) از دست دادن کارمندان کلیدی

درست همان طور که از دست دادن یک مشتری مهم می تواند منجر به شکست شرکت شما شود، از دست دادن یک کارمند مهم نیز می تواند چنین نتیجه ای داشته باشد. اگر کسب وکار شما به یک یا دو نفر از کارمندان کلیدی وابسته است، در صورت از دست دادن آنها آسیب پذیر خواهد بود. شرکت های بزرگ به کارمندان خود با توجه به مهارت ها، دانش و توانایی کمک به رشد و توسعه آنها ارزش می دهند. با این حال، آنها هرگز به کارکنان خاصی وابسته نیستند؛ زیرا در صورت خروج یک باره آنها، خطر جدی شکست ایجاد خواهد شد. با اقدامات پیشگیرانه از کسب و کار خود در مقابل چنین پیش آمدی محافظت کنید. به دستمزد های بازار برای کارمندانی که در جایگاه های مهم قرار دارند، توجه و اطمینان حاصل کنید که کسب وکار شما به اعضای کلیدی کارکنان خود به اندازه ارزش آنها پرداخت می کند. همچنین مهم است تا اثرات از دست دادن یک کارمند کلیدی را با تکیه نکردن بر افراد خاص، کاهش دهید. اطمینان حاصل کنید که در صورت خروج ناگهانی آنها، سایر افراد برای جایگزینی به خوبی آموزش دیده اند. در حالی که تضمین اینکه یک کارمند برای مدت طولانی در شرکت شما باقی بماند دشوار است، اما ارائه پاداش های مناسب و اطمینان از اینکه آنها در شغل خود خوشحال هستند می تواند به حفظ طولانی مدت آنها کمک کند.

اگر هریک از مشکلات فوق برای شرکت شما آشنا به نظر می رسند، مهم است که اکنون دست به اقدام بزنید تا از پیشروی آنها جلوگیری کنید. اقدامات پیشگیرانه بهترین راه برای محدود سازی خطر ورشکستگی هستند و از آینده سالم کسب وکارتان اطمینان حاصل می کنید.

تاليف: دکتر رحمان عابدين زاده نياسر / donya-e-eqtesad

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PjKaOECb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه