دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 6 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

تفاوت HDD و SSD

4 ماه پیش ( 1402/9/20 )
 

 حافظه SSD و HDD دو قابلیتی هستند که در سیستم های امروزی مورد استفاده قرار می گیرند. اگر بخواهید فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشید و در عین حال سرعت سیستم خود را نیز بالا ببرید، نیاز به ارتقای سیستم خود دارید. در این شرایط احتمالا نام این دو حافظه را زیاد می شنوید. حافظه SSD حافظه ای است برای ذخیره کردن اطلاعات که سرعت خواندن و نوشتن را در سیستم بسیار بالا می برد و حافظه HDD نیز هارد دیسکی است که برای ذخیره داده ها استفاده می شود و نسبت به اس اس دی، قدیمی تر است.

تفاوت HDD و SSD

 تفاوت قیمت SSD و HDD باعث می شود که برخی این سوال برایشان پیش بیاید که تفاوت این دو حافظه چیست که این همه تفاوت قیمت هم دارند؟ اگر می خواهید بدانید که این دو حافظه کجا به کار شما می آیند و چه ویژگی هایی دارند، در این مطلب با ما همراه باشید تا تفاوت SSD و HDD را بهتر بدانید.

 

حافظه HDD چیست و چه کارآیی دارد؟

Hard Disk Drive که به اختصار آن را HDD می نامند، هارد دیسکی است که اطلاعات سیستم را در خود ذخیره می کند. اچ دی دی، قدیمی ترین ابزار ذخیره سازی در کامپیوترهاست. در این حافظه ها تعدادی دیسک های چرخان وجود دارند که تمامی داده های موجود در سیستم روی آن ها ذخیره می شوند. ویژگی این هارد دیسک ها این است که اطلاعات از روی آن ها حذف نمی شوند. یعنی اگر شما سیستم خود را خاموش کنید، اطلاعات روی آن باقی می ماند.

حافظه HDD چیست و چه کارآیی دارد؟

منظور از اطلاعات، هر نوع داده ای است که شما به سیستم خود می دهید. متن های مختلف، موسیقی، فیلم یا هر اطلاعاتی روی این هارد دیسک ها باقی می مانند. HDD یک فن آوری قدیمی به قدمت خود کامپیوترهاست و نسبت به حافظه SSD سرعت کمتری دارد. می توان گفت که این هارد دیسک ها برای اطلاعاتی که به دسترسی های مداوم نیاز ندارند انتخاب خوبی هستند.

حافظه SSD چیست و چه کارآیی دارد؟

Solid State Disk یا SSD حافظه ای است که در بازار به آن هارد هم می گویند. این حافظه برای ذخیره کردن اطلاعات سیستم شما در نظر گرفته می شود. به حافظه اس اس دی، دیسک حالت جامد هم می گویند. SSD ها در واقع فرم پیشرفته و بزرگتر فلش مموری ها هستند. عملکرد اصلی اس اس دی همانند همان حافظه HDD است با این تفاوت که امروزی تر و با قابلیت های بیشتری است. داده ها در هاردهای SSD در مدارهای این هارد ذخیره می شوند. این نوع حافظه قیمت بالایی دارد. دلیل بالا بودن قیمت SSD هم قابل اعتماد بودن و سریع بودن این حافظه هاست.

حافظه SSD چیست و چه کارآیی دارد؟

تفاوت حافظه SSD و HDD در چیست؟

حالا که تا حدودی با مفهوم این دو حافظه آشنا شدیم، در مورد تفاوت های آن ها بیشتر خواهیم گفت:

تکنولوژی ذخیره سازی داده ها

اولین تفاوت این دو حافظه، در تکنولوژی ذخیره کردن اطلاعات است. حافظه HDD از دیسک های چرخان برای حفظ داده ها استفاده می کند حال آن که در حافظه SSD، داده ها روی تراشه های حافظه به صورت مغناطیسی قرار می گیرند.

تفاوت در سرعت

تفاوت دوم این دو حافظه، در سرعت عمل آن هاست. سرعت حافظه SSD به دلیل اینکه نیازی به حرکات مکانیکی برای خواندن اطلاعات وجود ندارد، سریع تر از حافظه HDD است. در حافظه اس اس دی همه اطلاعات روی مدارهای الکتریکی ذخیره می شوند. خواندن اطلاعات از روی این مدارها، زمان بسیار کمتری نیاز دارد. این سرعت باعث عملکرد بهتر هارد اس اس دی هم می شود. با وجود این حافظه، می توان چند کار را همزمان و با سرعت بالا روی سیستم انجام داد.

مقاومت در برابر ضربه

تفاوت دیگر، در مقاومت این دو حافظه در برابر ضربه های ناگهانی است. حافظه HDD دارای قطعات مکانیکی زیادی است. دیسک های چرخان این حافظه در اثر ضربه آسیب می بینند. اما در مورد SSD به دلیل کمتر بودن قطعات مکانیکی، این آسیب ها کمتر خواهد بود. در عین حال اطلاعات نیز روی این هارد به صورت پایدار و امن ذخیره خواهد شد و در صورت ضربه دیدن به راحتی از بین نمی روند. در صورتی که شما حافظه های پیشرفته تری را خریداری کنید، امکان آسیب و از دست رفتن اطلاعات را به حداقل خواهید رساند. این یکی از دلایلی است که قیمت SSD را بالا برده است.

وزن

تفاوت دیگر این دو حافظه در اندازه و وزن آن ها ست. حافظه های HDD به دلیل داشتن قطعات مکانیکی سنگین تر از حافظه های اس اس دی هستند.

قیمت اس اس دی سامسونگ

مصرف انرژی

تفاوت دیگر این دو حافظه در مقدار مصرف انرژی است. حافظه های SSD انرژی کمتری در مقایسه با HDD مصرف می کنند. دلیل این موضوع هم سرعت بالای این حافظه هاست که برای رسیدن به داده ها انرژی کمتری صرف می شود.

قیمت

تفاوت دیگر این دو هارد، در قیمت آن هاست. حافظه های HDD قیمت زیادی ندارند. این حافظه ها را می توان با قیمت های مناسب تهیه کرد. اما در طرف مقابل، قیمت SSD بالا است. این حافظه در برندهای مختلف در بازار وجود دارد که با توجه به ویژگی های خاص آن ها، تفاوت قیمت ها هم گاهی بسیار زیاد است. مثلا تفاوت قیمت اس اس دی سامسونگ در مقایسه با اس اس دی وسترن می تواند خیلی قابل توجه باشد. البته این حافظه ها دارای حجم ها و خصوصیات متفاوتی هم هستند که روی قیمت آن ها تاثیر می گذارد.

حافظه اچ دی دی و حافظه اس اس دی، دو ابزار لازم در تمامی سیستم های کامپیوتری هستند. روی تمام سیستم ها حافظه های HDD قرار دارند. وقتی شما بخواهید سرعت بالاتری داشته باشید نیاز به حافظه SSD دارید. هر دوی این حافظه ها را می توان روی سیستم داشت. شاید بالا بودن قیمت SSD دلیلی باشد که بسیار از افراد به سراغ آن ها نروند اما استفاده از این حافظه ها به دلیل سرعت بالا، امن بودن و ذخیره داده های بسیار زیاد، می تواند یک کار منطقی باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uRdYrNUl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه