شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

اختلال روانی، یک بیماری شایع در سراسر جهان است که همواره بحث های زیادی درباره درمان آن شکل گرفته است؛ به طوری که این سؤال همواره مطرح است که بیمار باید به روانپزشک مراجعه کند یا روانشناس؟ به خاطر داشته باشید که نمی توان پاسخ دقیق و مشخصی به این سؤال داد. البته به طور کلی بهتر است این گونه اختلالات همانند یک بیماری آسیب زننده، ابتدا توسط روانپزشک تشخیص داده شوند. روند درمان های ابتدایی نیز معمولاَ باید توسط روانپزشکان طراحی شده و زیر نظر آن ها پیش رود. از آنجایی که مطابق نظر کارشناسان، باید به درمان اختلالات روانی به چشم یک کار گروهی نگاه کرد، در مراحل بعد نقش انواع روانشناس نیز پررنگ تر شده و آن ها می توانند بیمار را به شرایط آرمانی گذشته خود بازگردانند.

درمان اختلالات روانی

مراجعه بیمار دارای اختلالات روانی به روانپزشک

در ابتدا باید بررسی کنیم که شخص دارای اختلالات روانی، دارای چه شرایطی است و چرا باید به یک روانپزشک خوب در تهران مراجعه کند. بسیاری از افراد در جامعه، در بازه های زمانی خاصی دچار اختلالات روحی و روانی شده اند و با اندیشیدن سریع تمهیداتی، مجدداُ سلامتی کامل خود را به دست آورده اند. تمامی اختلالات روانی از شدت های متنوعی برخوردار هستند؛ بنابراین هرگاه شدت این نوع بیماری بیش از اندازه عادی باشد و فعالیت های درسی، اجتماعی، کاری، رفتار با خانواده و... را با اشکالات جدی مواجه سازد، فرد بایستی به یک روانشناس یا گروهی از روانپزشکان مراجعه کند.

اکثر افراد دارای مشکلات روحی و روانی حاد، یا تصور می کنند که دچار هیچ گونه مشکلی نیستند و یا معتقدند که رفتارهای شان نهایتاَ دارای گزندهای فردی است؛ این در حالی است که در بسیاری از موارد، رفتارهای بیماران برای خانواده و دایره افراد نزدیک به آن ها، شدیداَ آسیب زننده تر خواهد بود.

درمان اختلالات روانی توسط روانپزشک یا روانشناس؟

درمان اختلالات روانی در بسیاری از موارد، سخت تر از درمان مشکلات حاد فیزیکی است. نکته قابل توجه اینجا است که به دلیل پیچیده بودن مشکلات روانی در هر فرد، می توان میلیون ها مشکل مختلف را شناسایی نمود و از همین رو درمان اختلالات روحی و شخصیتی را نمی توان تقسیم بندی کرد؛ بدین معنی که نمی توان مشخص کرد که یک مشکل روانی، باید دقیقاً به دست روانپزشکان درمان شود یا توسط یک روانشناس.

البته نتایج پژوهش های بزرگ دانشگاه های جهان نشان می دهد که بهترین حالت درمان مشکلات روانی (به خصوص برای موارد حاد)، حضور توأمان از روانپزشکان و روانشناسان در مراحل مختلف درمان خواهد بود. مطابق نظر کارشناسان، معمولاَ بهتر است تشخیص علل مشکل و ریشه یابی بیماری روانی فرد مراجعه کننده، زیر نظر روانپزشک صورت پذیرد؛ چراکه وی به هرحال نوعی پزشک محسوب می شود که کشف علت بیماری ها با آن ها خواهد بود. تجویز داروهای موردنیاز و طراحی تمرین های ابتدایی برای رفع مشکل روحی نیز، غالباَ توسط روانپزشکان انجام می شود.

در پی بهبود نسبی فرد و نیاز به ادامه روند درمان با برگزاری جلسات با محوریت مشاوره، فعالیت های روانشناس آغاز می گردد. البته به خاطر داشته باشید که شرایط همیشه بدین گونه نیست و بسته به نوع بیماری و شدت اختلال، با فرآیندهای درمانی متفاوتی روبه رو خواهیم بود؛ چنان که گاهاً نیاز است که هر یک از این تخصص ها، به طور کامل صفر تا صد امور درمان یک مراجعه کننده را بر عهده گیرند.

 

خدمات کلی روانپزشکان و روانشناسان

هنگام مراجعه یک بیمار دارای اختلالات روانی به یک روانپزشک و یا یک روانشناس، اولین و مهم ترین گام «شناخت منشأ بیماری» و «میزان شدت اختلالات در فرد» است. در حقیقت مشکل پیش رو، می تواند صرفاَ یک وسواس یا استرس ساده به نظر بیاید و یا یک مشکل جدی و حاد مربوط به اختلالات دوقطبی، پانیک و... باشد؛ که قطعاَ نحوه برخورد با آن ها و تجویز نسخه ها و اقدامات درمانی برای حل این گونه بیماری ها یکسان نخواهد بود. هرچند که نمی توان مرزبندی خاصی را برای فعالیت های مرتبط روانپزشکان و روانشناسان ایجاد نمود؛ اما مطابق عرف و نظر کارشناسان جهانی، معمولاً خدمات زیر توسط روانپزشکان ارائه می گردد:

  • ریشه یابی حرفه ای مشکلات روحی
  • تجویز داروهای درمانی
  • تشخیص و درمان انواع اختلالات پانیک، دو قطبی و مشکلات روانی ناشی از مصرف مواد مخدر
  • بررسی و درمان اختلال وسواسی اجباری و مشکلات اضطراب اجتماعی
  • اختلالات خواب کودکان و درمان بیش فعالی خردسالان
  • ریشه یابی و درمان افسردگی ها؛ از شدت کم تا حاد.

معمولاَ بخش زیادی از خدمات فوق، توسط یک روانشناس حرفه ای نیز قابل انجام خواهد بود؛ با این حال روانشناسان در حال حاضر، بیشتر روی ارائه خدمات مشاوره ای در رابطه با موضوعات زیر، فعال هستند:

  • مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج
  • زوج درمانی
  • جلسات مشورتی راجع به اختلالات کودکان و نوجوانان و نحوه کمک هرچه بیشتر والدین به آن ها
  • افزایش اعتماد به نفس در افراد
  • مشاوره وسواس فکری.

ارائه مشاوره های ثمربخش برای برطرف سازی انواع استرس ها نیز غالباً توسط روان کاوها صورت می پذیرد. به خاطر داشته باشید که مشکلات روانی افراد، از هر نوع و با هر شدتی که هم باشد، باید به دست متخصصان مجرب و دارای ویژگی های مثبت درمان شود.

مراجعه به روانپزشک

ویژگی های یک روانپزشک خوب در تهران

اگرچه که بسیاری از ویژگی های رفتاری و کاری روانشناسان و روانپزشکان، مشابه یکدیگر است؛ اما به طور کلی برای انتخاب یک روانپزشک خوب در تهران، بایستی ویژگی های زیر را در فرد متخصص جست و جو نمایید:

  • قدرت ریشه یابی بالا برای شناخت علل بروز اختلالات روانی
  • تسلط روی شناخت و درمان انواع مشکلات روانی
  • شناخت کامل داروهای روانی برای بهبود سریع بیمار
  • ایجاد فضایی صمیمی برای گفتگوی بی پرده و راحت با بیمار (مطابق چارچوب های اخلاقی)
  • داشتن گوش شنوا؛ به منظور گوش دادن به مشکلات و درد دل های طولانی بیماران و برداشت نکات موردنیاز از صحبت های مراجعه کنندگان
  • به کارگیری حوصله کافی
  • عدم قضاوت بیمار و پرهیز از وارد آوردن انواع سرکوفت ها به وی؛ از جانب یک روانپزشک خوب در تهران و یا دیگر شهرستان ها
  • امکان ارائه راه حل های متنوع
  • تعهد اخلاقی ویژه
  • استفاده از بهترین راهکارها برای درمان
  • قابلیت ایجاد شرایط روانی بهتر و حس اعتماد به نفس در بیمار
  • کمک به مراجعه کنندگان برای دستیابی به شخصیتی قدرت مندتر؛ و مدیریت مشکلات خود در آینده.

همچنین یک روانشناس خوب، باید قابلیت ایجاد احساس آرامش در مراجعه کنندگان را داشته باشد؛ به طوری که هنگام بروز مشکلات و اختلالات ساده، دست به رفتارهای هیجانی نزنند. لازم به ذکر است که افراد دارای شخصیت قدرت مندتر، دیرتر به اختلالات روانی دچار می شوند؛ بنابراین گاهاً مجموعه اقدامات روانشناسان، می تواند از حجم مشکلات اولیه روانپزشکان کم کند. تشخیص مناسب برای تعیین نوع برگزاری جلسات (به شکل های فردی، جمعی، خانوادگی و...)، یکی دیگر از وظایف روان درمان گرها به شمار می رود.

جلسات یک روانپزشک با بیمار؛ انفرادی یا گروهی؟

همواره مراجعین این سؤال را مطرح می کنند که: آیا باید به صورت فردی در جلسه با روانپزشک یا روانشناس شرکت کنند یا به صورت گروهی؟ در پاسخ به این سؤال بایستی گفت که حضور انفرادی فرد مراجعه کننده یا حضور گروهی بیمار با همراهانش در جلسات مشاوره، بسته به نظر متخصص، آرامش بیمار و نوع سیستم درمان تعیین می شود. گاهاَ ممکن است بیمار از بیان مشکلات خود در جمع، رنج ببرد و در جلسات انفرادی، بتواند افکار درونی و رنج های واقعی خود را به طور کامل ابراز کند؛ در سوی دیگر، گاهاً حضور اعضای خانواده (اعم از همسر، فرزند، پدر، مادر و...) می تواند به کشف علل و ریشه های مشکلات روانی مراجعه کننده کمک نماید.

مراکز معتبر درمان مشکلات اعصاب و روان، بایستی از تمامی سیستم های برگزاری جلسات پشتیبانی کنند؛ چنان که گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان نیز همواره برای کشف و حل مشکلات روانی مراجعین خود در سنین مختلف، امکان برگزاری جلسات به صورت جمعی، فردی، زوج ها و خانوادگی را فراهم نموده است.

 

آیا روان درمانی فقط به روانشناس و روانپزشک مربوط می شود؟

هرچند که در روند درمان اختلالات اعصاب و روان، نقش محوری روی دوش روانپزشکان و روانشناسان قرار دارد، اما واقعیت این است که بر اساس شدت و نوع اختلال، گاهاً نیاز است که روش های درمانی غیر دارویی به کار گرفته شود. در چنین مواقعی، استفاده از متخصصان دیگر حوزه ها همچون نیروهای تخصصی ورزش درمانی، مددکارهای اجتماعی، روان درمان گرهای شاخه های خاص و... شدیداً کارآمد خواهد بود؛ به طوری که طی یک فعالیت جمعی، به مراجعه کننده کمک می شود تا بار دیگر، سطح آرمانی سلامتی خود را به دست بیاورد.

لزوم آگاهی های اجتماعی برای حل اختلالات اعصاب و روان

بسیاری از مردم در رابطه با مراجعه به روانپزشک و یا روانشناس، دارای تصورات غلط و شدیداً اشتباهی هستند؛ به طوری که طیف گسترده ای از افراد با تصور این که با مراجعه به این متخصصان، یک بیمار روانی دارای مشکلات حاد شناخته می شوند، از حضور در چنین مراکز درمانی اجتناب می کنند. این دسته از افراد، همواره خود را از ریشه یابی ابتدایی مشکلات خود محروم می کنند و ممکن است با پافشاری روی این تصورات غلط خود، به ناگاه خود را در مراحل پیشرفته اختلالات روحی و روانی ببینند!

باید بدانید که حتی متخصصان این حوزه نیز تقسیم بندی دقیقی برای حوزه فعالیت های خود ترسیم نمی کنند و بر اساس نیازسنجی دقیق و متعهدانه، بارها پیش می آید که یک روانشناس، مراجعه کنندگان خود را به متخصصان روانپزشک ارجاع دهد؛ و همچنین برعکس. معمولاً در مراکز خدمات روان درمانی نظیر «گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان»، نحوه تشخیص مشکلات روحی و تقسیم وظایف میان روانپزشکان و روانشناسان، به صورت سیستماتیک تری (نسبت به مطب های خصوصی تک نفره) انجام می شود. البته همگان بر این مسئله اتفاق نظر دارند که ریشه یابی ابتدایی و تشخیص نوع اختلال روانی، وظیفه یک روانپزشک خوب محسوب می شود.

 

دریافت خدمات تخصصی از گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان

بروز مشکلات معمولی و یا حاد روانی، دغدغه های متعددی را برای فرد و خانواده وی به وجود می آورد. یکی از این دغدغه ها، انتخاب یک روانپزشک خوب در تهران است تا بتواند زمینه ای عالی برای حل مشکلات روحی و روانی و بازیابی سلامتی افراد فراهم نماید. در همین راستا، گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان با در اختیار داشتن تعداد قابل توجهی از متخصصان مجرب و متعهد، یکی از برترین مراکز درمانی در حوزه اعصاب و روان به شمار می آید.

گروه درمان تخصصی ویان، به لطف داشتن تجارب فراوان، ایجاد بستری صمیمی برای گفتمانی سازنده با مراجعین گرامی و البته بهره گیری از متخصصان حاذق و حرفه ای، همواره به بررسی دقیق علل مشکلات روحی سنین مختلف (مراجعه کنندگان کودک، نوجوان و بزرگسال) و ارائه بهترین راهکارهای ممکن برای برطرف سازی مشکلات اقدام می کند. جهت دریافت مشاوره های تخصصی، می توانید با کارشناسان متبحر گروه روان درمانی ویان ارتباط برقرار نمایید.

تماس با تمامی بخش ها: 02191007393.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jExMyG5m
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه