جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

تأثیر قیمت آهن بر بازار مسکن

3 هفته پیش ( 1403/1/19 )
 

قیمت انواع آهن آلات تاثیر بسزایی در قیمت مسکن دارد.

 

در ساخت انواع ساختمان ها، آپارتمان، ویلا و ... از مقاطع فولادی مختلفی همچون میلگرد، تیرآهن و... استفاده می شود. بر این اساس می توانیم ادعا کنیم که هرگونه نوسان در قیمت آهن آلات می تواند بر روی قیمت مسکن اثرگذار باشد. از این رو برای فعالان در بازار مسکن، قیمت آهن امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتر و کامل تری در این باره و اثرگذاری آن بر روی قیمت و وضعیت بازار مسکن در اختیار شما قرار دهیم.

عوامل مؤثر بر قیمت آهن آلات

پیش از اینکه به سراغ بررسی وابستگی و اثرگذاری قیمت آهن آلات بر بازار مسکن برویم، لازم است با عواملی که می توانند بر روی قیمت آهن آلات اثرگذار باشند، آشنا شویم. به صورت کلی فاکتورهای مختلفی وجود دارند که در این راستا اثرگذار هستند. قیمت جهانی فولاد یکی از مهم ترین گزینه ها به حساب می آید. قیمت مقاطع فولادی در داخل کشور، تا حد زیادی بر اساس قیمت فولاد در سطح جهانی تعیین می شود. از این رو این موضوع می تواند باعث ایجاد نوسان در قیمت این محصولات شود. نرخ ارز نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در این راستا بوده که می تواند تغییراتی را در قیمت انواع آهن آلات به وجود آورد.

در اسکت ساختمان ها به میزان زیادی مقاطع فولادی مختلف استفاده می شود.

 

کارخانه های فعال در صنعت فولاد، هزینه های مختلفی را صرف تولید محصولات خود می کنند. بر این اساس می توانیم این هزینه ها را یکی دیگر از فاکتورهای مؤثر در این راستا در نظر بگیریم. این هزینه ها معمولا در میان انواع محصولات، تفاوت هایی با یکدیگر دارند. میزان عرضه و تقاضا نیز از دیگر فاکتورها محسوب می شود. در مواقعی که میزان تقاضای موجود در بازار، بیشتر از مقدار عرضه شده باشد، می توانیم انتظار افزایش قیمت آن ها را داشته باشیم. لازم به ذکر است که معکوس این حالت هم وجود داشته و می تواند رخ دهد.

بررسی تأثیر قیمت آهن بر قیمت مسکن

همان طورکه می دانیم در روند ساخت سازه های مختلف، از مقاطع فولادی گوناگونی استفاده می شود. تیرآهن، میلگرد، نبشی و ... از جمله موارد کاربردی در این راستا هستند. از این رو، بدیهی است که نوسانات موجود در قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی، می توانند تا حد زیادی بر روی قیمت مسکن هم اثرگذار باشند. حجم آهن آلات به کار برده شده در ساختمان های مختلف، به فاکتورهای گوناگونی وابسته بوده که از میان آن ها می توانیم به تعداد طبقات، وضعیت استحکام و ... اشاره کنیم. به صورت کلی هر اندازه سازنده مجبور شود که هزینه بیشتری برای تهیه این متریال و خرید آهن آلات پرداخت کند، به همان میزان مجبور می شود ساختمان را با قیمت بالاتری به فروش برساند. از این رو نوسانات موجود در قیمت آهن و مقاطع فولادی، به صورت کاملا مستقیم با قیمت مسکن در ارتباط بوده و می تواند بر روی آن اثرگذار باشد.

راهکارهای کنترل قیمت آهن و مسکن

اقدامات متعددی می توان انجام داد تا در نهایت منجر به کنترل قیمت آهن و به دنبال آن قیمت مسکن شوند. یکی از مهم ترین و مؤثرترین راهکارها، ایجاد تناسب بین میزان عرضه و تقاضای آهن آلات در بازار است. همان طورکه در بخش های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، در صورتی که میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، خواه ناخواه با افزایش قیمت آهن آلات روبه رو خواهیم بود. در صورتی که کارخانه های فولادی فعال در سطح کشور، عملکرد مطلوبی داشته و بتوانند نیاز صنایع مختلف به ویژه ساخت و ساز را پوشش دهند، قیمت مسکن و آهن تا حد زیادی کنترل خواهد شد.

کنترل نرخ ارز و گسترش بازار ضایعات هم یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در این راستا محسوب می شود. ضایعات فولادی به نوعی مواد اولیه برای کارخانه های فولاد محسوب شده و باعث می شوند تا در استفاده از منابع اولیه و سنگ آهن، صرفه جویی شود. از این رو می توانند در قیمت آهن نهایی تأثیرگذار بوده و به صورت غیرمستقیم بر قیمت مسکن اثراتی را به دنبال داشته باشد.

بررسی وضعیت فعلی بازار آهن و مسکن

در اواسط سال 1400، شاهد رشد و افزایش قیمت ناگهانی مصالح ساختمانی بودیم. تمام مصالح کاربردی از سیمان گرفته تا مقاطع فولادی مختلف، در این محدوده زمانی افزایش قیمت فوق العاده چشمگیری داشتند. از همان زمان، خرید مسکن تبدیل به یک رویای دور برای بسیاری از افراد شد. بدیهی است که این میزان افزایش قیمت در تمام مصالح، می تواند در افزایش قیمت نهایی مسکن هم اثرات فوق العاده ای را به دنبال داشته باشد. قیمت رهن و اجازه مسکن نیز تابع همین افزایش قیمت بوده و به میزان قابل توجهی بالاتر از قبل است.

میلگرد از جمله مقاطع فولادی است که کاربرد فراوانی در ساخت و ساز دارد.

 

از طرف مقابل، افزایش قیمت مصالح اثرات دیگری را نیز به دنبال دارد که از میان آن ها می توانیم به استفاده از متریال کم کیفیت و درجه دو اشاره کنیم. در بسیاری از مواقع ممکن است پیمان کار به جای استفاده از مصالح درجه یک، از مواد نامرغوب استفاده کند تا در هزینه ها صرفه جویی شود. این اقدام به صورت کاملا مستقیم با مقاومت و استحکام سازه در ارتباط بوده و باعث می شود تا سازه نهایی، مقاومت مورد نیاز را در برابر زلزله نداشته باشد. بازار مسکن و آهن این روزها در شرایط ملتهبی قرار دارد، قیمت های بالا باعث محدودیت در زمینه اجرا شده اند و باید اقداماتی برای بهتر شدن این فضا انجام گیرد.

بررسی آینده بازار مسکن

یکی دیگر از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت بسیار بالایی دارد، پیش بینی وضعیت بازار مسکن است. خریداران و فعالان این بازار، همواره به دنبال روش هایی هستند که بتوانند به بررسی آینده این بازار بپردازند تا از سرمایه ای که در اختیار دارند، بهترین استفاده را ببرند. در هیچ دوره ای ندیده ایم که قیمت مسکن روند کاهشی داشته باشد. حتی در تابستان سال جاری هم خبری از کاهش قیمت نبود. در حال حاضر هم بازار مسکن در وضعیت رکود قرار دارد. ساخت و ساز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و این موضوع می تواند کاهش میزان عرضه نسبت به تقاضا را به دنبال داشته باشد.

خبرهای نه چندان درستی مربوط به کاهش قیمت مسکن به گوش می رسد، اما با بررسی شرایط حاکم، قیمت مصالح و رکود موجود در بازار مسکن، به هیچ عنوان نمی توانیم چنین انتظاری داشته باشیم. از این رو بر اساس بررسی های انجام شده، احتمال می رود که قیمت مسکن در سال جدید هم روند افزایشی خود را دنبال کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ph9ZEihb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه