5نکته طلایی جهت دستیابی به تفکر کارآفرینی - فرصت امروز

چهارشنبه, 30 دی 1394 - 11:05

مدرسه مدیریت

چگونه می‌توان تفکر خود را در راستای موفقیت به چالش کشید؟ در واقع بهره‌مندی از چارچوب ذهنی مناسب، به رشد کسب‌و‌کار شما کمک خواهد کرد. قبل از آنکه وارد بحث اصلی شویم لازم است. تعریفی از کارآفرینی ارائه دهیم. در واقع کارآفرینی شکل ویژه‌ای از نوآوری است. به بیان دیگر کارآفرینی عبارت است از پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز ایده‌های خلاق جهت ایجاد کسب‌و‌کاری جدید. مخترعان، صاحبان کسب‌و‌کار و شرکت‌های زنجیره‌ای که به تغییر ساختار و بازسازی بخش‌های مختلف خود می‌پردازند در زمینه کاری خود موفق خواهند بود.

در واقع آنان از فرصت‌های خود به بهترین نحو استفاده می‌کنند و در کار خود نوآوری و خلاقیت دارند. در این بین مسئله مهمی که مطرح می‌شود آن است که کدام ویژگی کارآفرینان آنان را از سایر افراد متمایز می‌کند. در ادامه به بررسی این پنج ویژگی خواهیم پرداخت.

1- خلاقیت داشته باشد

هسته اولیه کارآفرینی، توانایی متفاوت دیدن است که باعث تولید محصولات جدید با فرآیندی نو خواهد شد که همین امر در زمینه رقابتی امتیازی ویژه محسوب می‌شود. در واقع کار‌آفرینان باید مسائل را از دیدی متفاوت بنگرند و با اعمال نوآوری خلأ‌ها را به خوبی پر کنند. تفکر خلاق می‌تواند بهترین سلاح مبارزه با چالش‌ها و مشکلات قلمداد شود. در واقع خلاقیت مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است و تمام دستاورد‌های بشری جلوه‌های گوناگون خلاقیت و نوآوری است.

2- در پیش‌بینی‌های خود شک کنید

کارآفرینان قبل از هر اقدام خود در تلاش برای پیش‌بینی نتایج احتمالی آن هستند، به‌خصوص در فضای رقابتی امروز که یک اشتباه بسیار گران تمام خواهد شد. به همین خاطر کارآفرینان همواره با برنامه‌ریزی جلو می‌روند. تحقیقات سال گذشته میلادی نشان می‌دهد که از 5000 شرکتی که سال گذشته در آمریکا تاسیس شد تنها تعداد محدودی به این شیوه عمل کرده و در آخر سال توانستند به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه فعالیت خود برسند که این خود بیانگر اهمیت برنامه‌ریزی است، اما نکته‌ای که در این جا لازم است متذکر شویم آن است که پیش‌بینی‌ها همواره درست و مطابق واقعیت نخواهند بود، به همین خاطر همواره باید نسبت به آن شک کرد و درصدد اصلاح یا تغییر آن برآمد تا بتوان به شیوه‌ای مناسب اوضاع تحت کنترل خود در آورد و اعمال خود را بهتر سازماندهی کرد. در این بین نداشتن اطلاعات کافی درباره بازار نباید مانعی برای شما باشد زیرا پیش‌بینی‌ها ثابت نیستند و همواره می‌توان آنها را تغییر داد.

3-  با شک و تردید‌های خود کنار بیایید

شروع هر کاری با شک و تردید‌های فراوانی همراه است و این امری طبیعی محسوب می‌شود، اما کارآفرین موفق فردی است که اجازه نمی‌دهد تا شک و تردید‌هایش وی را از اهداف خود دور سازد و باعث ناامیدی و دلسردی او شود. هر چند تردید همواره بد نیست و حتی آن را جوهر کارآفرینی می‌دانند زیرا باعث شکوفایی خلاقیت می‌شود اما تردید زیاد باعث فرصت‌سوزی‌های بسیار خواهد شد.

4-  تجربه کنید

اگر از آزمایش‌های خود درس نگیرید و از اشتباهات‌تان چیز‌های جدیدی نیاموزید همواره شکست خواهید خورد زیرا تلاشی برای تغییر شرایط خود انجام نداده‌اید. تجربه معلمی خشن است زیرا اول امتحان می‌گیرد و سپس درس می‌دهد، به همین خاطر بهتر است همواره به‌گونه‌ای عمل کنیم تا کمتر دچار تجربیات بد و منفی شویم یا از تجربیات دیگران سود بریم تا بدین شکل خود آنها را تجربه نکنیم. کارآفرینان همواره محصولات و استراتژی‌های خود را محک می‌زنند تا از میزان خطای آن بکاهند و در این مسیر بر تجربیات خود بیفزایند این امر خصوصا برای کارآفرینان جوان که تازه کار خود را شروع کرده‌اند، بسیار حیاتی است.

اکثر افراد از کنار این مقوله به راحتی می‌گذرند زیرا اشتباهات خود را نوعی شکست قلمداد می‌کنند، در حالی که هر کسی در مسیر رسیدن به اهداف خود شکست خواهد خورد، اما اگر شکست‌هایش بر تجربیات وی نیفزاید و خود ازآن درس نگیرد عملا پیشرفت خاصی نخواهد داشت.

5- تواضع داشته باشید

غرور کاذب می‌تواند ایده‌های ناب را از بین ببرد. کارآفرینان در مواجهه با مشکلات تواضع دارند و بدین شکل با کنترل بر احساسات خود بهترین تصمیم‌ها را می‌گیرند در حالی که اگر اشتباهات خود را نپذیرند، و به نوعی احساسی عمل کنند شرکت را در موقعیتی خطرناک قرار خواهند داد. کارآفرینان به طور مداوم به تولید و ترویج ایده‌های خود می‌پردازند، در واقع آنان ابتدا فکر کرده و سپس عمل می‌کنند و با تواضع خود نشان می‌دهند که منافع شرکت اولویت اول است که این خود وفاداری آنان را اثبات می‌کند.

غرور به مفهوم واقعی یعنی اینکه شما ندانید که چه چیزهایی را نمی‌دانید. از طرف دیگر تواضع بدین معناست که شما نیز انسانی معمولی هستید و ممکن است اشتباه کنید. با مطالعه موارد فوق به این نتیجه می‌رسیم که هر کسی نمی‌تواند تفکر کارآفرینی داشته باشد، مگر آنکه در این مسیر گام بردارد به همین خاطر اگر رویای کارافرینی در سر دارید کافی است تنها تفکرات قدیمی خود را کنار بگذارید، قدم اول را محکم بردارید و در کار خود ثبات داشته باشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی