دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 20 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

خلاقیت در مکالمه های کوتاه روزمره

7 سال پیش ( 1396/2/11 )
پدیدآورنده : علی آل علی  

یکی از توصیه هایی که در زمینه کسب و کار همیشه تکرار شده است، اهمیت مکالمه های کوتاه و به نظر بی اهمیت روزانه است. در واقع اغلب افراد هنگامی که قصد صحبت با مدیر بخش یا مشتریان را دارند، هیچ طرح از پیش آماده شده ای را در ذهن ندارند. اوضاع هنگامی دشوارتر خواهد شد که به صورت ناگهانی با یک مشتری یا رئیس تان مواجه شوید.

 در چنین وضعیتی بسیاری از افراد یا به لکنت زبان می افتند یا تعهداتی را قبول می کنند که از پس آنها برنخواهند آمد، بنابراین نکته مهم در این میان داشتن یک طرح مشخص برای صحبت با دیگران است. در این صورت حداقل چند دقیقه ابتدایی را می توانید براساس یک طرح مشخص به صحبت پرداخته و در این مدت فرصت اندیشیدن در مورد موضوعات مهم تر، که ممکن است بخواهید مطرح کنید، را داشته باشید. با این حال نکته اصلی که قصد بیان آن در این ایده را داریم به همین توضیح ابتدایی ختم نمی شود.

علاوه بر در اختیار داشتن طرح مشخص برای صحبت با دیگران، بهتر است ماهیت گفت وگو را نیز مورد توجه قرار دهید. در واقع بسیاری از گفت وگوهای روزمره عملاً از سه دقیقه پس از صحبت های کلیشه ای است که شروع می شود. در این میان توصیه من به شما دوری از این کلیشه ها و پرداختن به اصل موضوع است.

در مورد مکالمه با مشتریان باید این نکته را مدنظر داشت که اغلب افراد از صحبت طولانی استقبال نمی کنند.

بر همین اساس بهتر است در عین انتقال مفاهیم مورد نظرتان از جملات کوتاه استفاده کنید. شاید در این میان استفاده از اظهارنظر متخصصی همچون جان کوتر خالی از فایده نباشد. این استاد دانشگاه هاروارد در مورد اهمیت کمتر صحبت کردن معتقد است، به طور طبیعی با صحبت کمتر می توان اطلاعات بیشتری را از محیط اطراف به دست آورد. شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد که با افراد کم حرفی مواجه شویم که به رغم صحبت اندک به خوبی می توانند با افکار ما هماهنگ شده و به نوعی ذهن ما را بخوانند.

در مقابل می توان به فروشندگانی اشاره کرد که حتی یک لحظه هم از صحبت صرف نظر نکرده و مدام حرف می زنند. همچنین باید توجه داشت هنگامی که کمتر صحبت کنید، فرصت بیشتری برای تجزیه و تحلیل سخنان طرف مقابل داشته و هنگام اظهارنظر می توانید در یک یا دو جمله تأثیر بسیار بیشتری را روی مخاطب تان گذارید.

صرف نظر از مکالمات روزمره با مشتریان و افراد ناشناس در مورد فضای کاری و افرادی که برای مدت طولانی با آنها همکار هستید، اوضاع اندکی متفاوت است.

در واقع دیگر نمی توانید شیوه های مطرح شده در سطر بالا را برای مدیر بخش تان پیاده کنید. در این راستا بایستی به چند نکته ویژه اشاره کنیم. نخست اینکه به طور معمول هر فردی به نوع خاصی حوادث و اتفاقات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. پس از معاشرت با افراد قادر به تشخیص اصول کلی تحلیل افراد خواهید بود. بر همین اساس نکته مهم در توانایی شما برای حدس زدن آنچه در ذهن مدیر یا همکارتان می گذرد، است.

در اصطلاح تخصصی از چنین توانایی با عنوان «خواندن دفترچه خاطرات افراد» یاد می شود. این بدان معناست که شما با تجزیه و تحلیل نحوه رفتار طولانی مدت فرد موردنظر می توانید پیش بینی کنید که وی چه چیزی را از شما خواهد خواست. مزیت اصلی این شیوه در اقدام پیش دستانه و در مواردی جلوگیری از نارضایتی مدیران و همکاران است.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

در شرکت هیولت پاکارد  (HP) شیوه جالبی برای تقویت سرعت عمل کارمندان و مدیران وجود دارد. این شیوه «مدیریت به شیوه قدم زنی» نام دارد. شاید در وهله نخست چنین نامی عجیب به نظر برسد اما باید توجه داشت که چنین نام گذاری کاملاً با ماهیت چنین شیوه ای سازگار است. براساس این شیوه مدیران عملیاتی ملزم به گشت زنی در بخش خود هستند.

مزیت اصلی چنین کاری آن است که مدیران بدون نیاز به مکالمه وقت گیر و طولانی با کارمندان قادر به ارزیابی مشکلات موجود خواهند بود. همچنین در این شرکت برای شروع صحبت با دیگران لازم نیست تعارف های معمولی و متداول را به کار ببرید؛ تنها باید به صورت مستقیم سراغ موضوع اصلی رفت.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gr2wdD1j
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه