جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

تمامی ما تجربه  درگیر شدن در یک بازی را داریم. هنوز زمان زیادی از همه گیر شدن چند بازی استراتژیک روی تلفن های همراه نگذشته است. به راحتی بازی ها را نصب می کنیم و تا ساعت ها سرگرم آن می شویم و به هیچ وجه متوجه گذر زمان یا هزینه هایی که این بازی به ما تحمیل می کند نمی شویم. یا درگیر سریال می شویم و بدون اینکه متوجه باشیم، ساعت ها جلوی تلویزیون وقت می گذرانیم و حواس مان به غذای درحال سوختن، قرار ملاقات با دکتر یا گریه کودک مان نیست.

باید پرسید چرا؟ چه چیزی در یک اپلیکیشن موبایل یا یک سریال تلویزیونی وجود دارد که تا این حد آنها را جذاب می کند؟ جواب سوال بسیار ساده است. در همه اینها یک بازی وجود دارد. یک بازی که برای ما لذت بخش است. بسیاری از این مجموعه ها از یک قاعده به نام Gamification یا بازی پردازی پیروی می کنند!

در این متن می خواهیم درباره چیستی و هستی بازی پردازی صحبت و با هم بررسی کنیم چطور می توانیم مشتریان مان را به همین نحو درگیر خودمان کنیم. چطور می توانیم طرحی بریزیم که مشتریان به ارتباط با ما علاقه مند شوند و این ارتباط برای شان لذت بخش باشد. برای ما وقت بگذارند، هزینه کنند و لذت ببرند!

در یک جمله، Gamification یا بازی پردازی را معنی می کنیم:«علم به کارگیری مکانیزم بازی برای حل مشکلات و ایجاد انگیزه  (مثبت یا منفی) در افراد!» در واقع می توان گفت هر پروسه تفریح و سرگرمی می تواند یکی Gamification یا بازی پردازی باشد! در کسب وکار و ارتباط با مشتریان تان هم هر زمانی که شما از یک پروسه بازی وار در ارتباط با مشتریان استفاده کنید، از Gamification بازی پردازی استفاده کرده اید!

اصل مهمی که این تکنیک از آن پیروی می کند این است که باید بتوانید شرایطی را مهیا کنید که کاربران یا کارمندان مؤثرتر و بهتر برای شما کار کنند و مشتریان بیشتر و بهتر از شما خرید کنند. برخلاف زندگی روزمره، بازی جذاب و رنگارنگ است، پرهیجان است و باعث شادی و لذت بردن و احساس پیروزی برای انسان می شود.

طبیعتا می توان با تکیه بر ایجاد سرگرمی(fun) و با بهره گیری از تکنیک ها و المان های بازی ها، برای اهدافی به جز بازی، مثل ایجاد انگیزه برای کاربران یا برای اینکه رفتارهایی را که مدنظر ماست انجام دهند یا تشویق کاربران برای مشارکت بیشتر از بازی پردازی استفاده کرد.

مجدد تأکید می کنم توجه داشته باشید که بازی پردازی، به معنای ساخت بازی نیست! بلکه یک فرآیند است برای رسیدن به آموزش و تربیت افکار و افراد برای یک هدف خاص، با استفاده از بازی و سرگرمی! دقیقا همان چیزی که امروز همه ما، کارمندان و مشتریان ما، خسته از روزمرگی به آن نیاز داریم.

حوزه های بیرونی بازی پردازی: حوزه های بیرونی مربوط به مواردی است که به بیرون سازمان یا واحد تولیدی مربوط می شود؛ مانند حوزه های بازاریابی، فروش و مشارکت مشتریان. اگر بخواهیم به مثالی در این مورد اشاره کنیم، Club Psych نام سایتی است که متعلق به یک برنامه محبوب تلویزیونی به نام psych است که توسطUSA Network تولید می شد.

این برنامه چندی پیش سایت خود را تغییر داد و به روز شد. در این سایت المان های    gamification  به چشم می خورد و از کاربران سوالاتی می شد که در صورتی که برنامه ها را دنبال کرده باشند می توانند به آنها پاسخ دهند. نتایج به دست آمده برای این سایت خیره کننده بود. ترافیک کلی سایت ۳۰درصد و فروش آنلاین کالاهایش تا ۵۰درصد افزایش یافت. در همین حال بازدید صفحات توسط کاربران ۱۳۰درصد افزایش یافت و به اشتراک گذاری محتویات آن در فیس بوک از مرز ۳۰۰هزار بار گذشت و در دسترس حدود ۴۰میلیون بیننده قرار گرفت، این درحالی است که طبق آمار، قبلا بینندگان این برنامه حدود ۴٫۵ میلیون نفر بودند.

معروف ترین مثال ایرانی در این حوزه وب سایت زود فود است. کافی است طی چند ماه به صورت مستمر این سایت را دنبال کنید و ببینید چطور از طریق درگیر کردن شما در یک سری بازی جذاب شما را قانع می کند تا امروز هم رژیم خود را کنار بگذارید و درحالی که می توانید ظرف 15دقیقه از رستوران همجوار خود غذا تهیه کنید، غذای خود را از یک رستوران دورتر و پس از یک ساعت تحویل بگیرید!

حوزه های درونی: حوزه های درونی بازی پردازی مربوط به موارد و اشخاصی است که در داخل سازمان حضور دارند. تکنیک های بازی پردازی  (Gamification) درافزایش بهره وری  (Productivity Enhancement) و منابع انسانی  (Human Resource) و تکنیک جمع کاری  (crowdsourcing) موفق عمل کرده است. دقیقا همان حوزه هایی که ما در آن مشکل داریم.

در مقالات بعدی در مورد مکانیک و دینامیک بازی پردازی و شیوه استفاده از آن در کسب وکار با شما صحبت خواهیم کرد.

ارتباط با نویسنده:Email: badiee@crmroom.com

مدیرعامل اتاق مدیریت ارتباط با مشتری ایران

منبع : www.crmroom.com
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/oi7NcaLG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه