یکشنبه, ۲۵ مهر(۷) ۱۴۰۰ / Sun, 17 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز

دورکاری در حال حاضر به خاطر شرایط کرونا، مورد توجه جهانی قرار گرفته است. با این حال آمارها در این زمینه حاکی از آن است که این اقدام حتی پس از این دوران نیز ادامه خواهد داشت. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این شیوه کاری هم برای شرکت و هم برای خود کارمندان دارای مزیت هایی است که نمی توان نادیده گرفت. با این حال با توجه به این امر که بسیاری از مدیران به تازگی با این شیوه مواجه شده اند، طبیعی است که مشکلات زیادی وجود داشته باشد. درواقع در شرایط سخت حال حاضر که بسیاری از برندها با مشکلات مالی مواجه شده اند، اشتباه کردن بدون شک فاجعه آفرین خواهد شد. به همین خاطر آگاهی از اصول حرفه ای، کاملا ضروری است. در این راستا هشت اقدام برای مدیریت حرفه ای دورکارها را بررسی خواهیم کرد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی این موارد از توصیه های مدیرانی به دست آمده که تجربه دورکاری را برای بیش از پنج سال دارند. 

مدیریت حرفه ای دورکارها با 8 اقدام ضروری

1-ساختار کاری ایجاد نمایید

منظور از ساختار کاری این است که شما باید توقعات خود را از همان روز اول مشخص نمایید، در غیر این صورت کارمندان خود را خسته خواهید کرد. فراموش نکنید که در دورکاری نمی توان اقدامات را به شیوه سابق ادامه داد و شرایطی جدید به وجود آمده که به خوبی باید تشریح شود. به همین خاطر ضروری است که قبل از هر اقدامی یک وبینار با تمامی کارمندان خود داشته باشید تا توقعات، انتظارات، اهداف و به صورت کلی شیوه ادامه فعالیت ها توضیح داده شود. مزیت دیگر این اقدام، امکان استفاده از نظرات کارمندان است که باعث خواهد شد تا خروجی به مراتب بهتری را داشته باشید.

مطلب مرتبط: جدیدترین آمارها درباره دورکاری

2-شفافیت داشته باشید

بسیاری از مدیران تصور می کنند که باید کارمندان خود را در آرامش ذهنی قرار دهند. همین امر باعث می شود تا تصویری دروغین از شرایط را بیان نمایند. تحت این شرایط طبیعی است که امکان درک دو طرفه وجود نداشته باشد. درواقع در شرایطی که کارمند در شرکت حضور ندارد و شاهد اتفاقات نخواهد بود، نیاز است که شما آنها را از اخبار و اتفاقات آگاه سازید. این امر کمک می کند تا امکان درک متقابل شکل گیرد. فراموش نکنید که دورکاری برای کارمندان شما نیز اتفاقی جدید خواهد بود و نباید اجازه دهید که تصور کنند دیگر عضو مهمی محسوب نمی شوند. 

3-به وضعیت روحی کارمندان خود توجه داشته باشید 

رایج ترین بیماری بین آنهایی که به تازگی دورکاری را تجربه می کنند، افسردگی است. درواقع این تغییر بیش از حد بزرگ است و عادت نکردن سریع به آن، امری طبیعی خواهد بود. با این حال این موضوع نباید باعث شود که شما به کارمندان خود کم توجه باشید. درواقع تنها گذاشتن کارمندان ابدا کار درستی نخواهد بود. این موضوع نه تنها از نظر اخلاقی، بلکه از نظر راندمان کاری نیز بسیار مهم بوده و لازم است تا به آن توجه ویژه داشته باشید. وجود یک روانشناس که به صورت تلفنی پیگیر کارمندان باشد، باعث خواهد شد تا تیم کاری در مدت زمانی به مراتب کمتر بتواند مشکلات را کنار زده و به شرایط عادی بازگردد. در این زمینه فراموش نکنید که ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی هم از دیگر مشکلات رایج کارمندان دورکار است. درواقع حضور 24 ساعته در کنار خانواده باعث می شود تا توقعات از آنها نیز بیشتر شود و عدم وجود فضای مشخص و ساکت برای کار، بدون شک چالش آفرین است. در این زمینه فراموش نکنید که استفاده از روانشناس باید اقدامی همیشگی باشد. با این حال نیاز به آن به شدت روزهای اول نخواهد بود. برای مثال ممکن است روانشانس در هفته اول هر روز با کارمندان شما ارتباط داشته باشد و از هفته های بعد، تنها یک روز کافی تلقی شود. به همین خاطر ابدا نباید تصور کنید که این اقدام پرهزینه خواهد بود. درواقع با توجه به این امر که در دورکاری بسیاری از هزینه ها کاهش پیدا می کند، بدون شک بودجه برای چنین اقدامی را خواهید داشت. 

4-بازخوردها را مورد توجه قرار دهید

این امر که به صورت مداوم از کارمندان خود بخواهید نسبت به اقدامی نظر را اعلام کنند، کمک خواهد کرد تا به درک بهتری از وضعیت خود دست پیدا کنید. درواقع شما باید حتی کوچک ترین مسائل را قبل از تبدیل شدن به یک فاجعه بزرگ برطرف نمایید، در غیر این صورت، شرکت همواره در معرض بحرانی حتی بزرگ تر از کرونا خواهد بود. همچنین شما باید نسبت به نتایج صبور باشید. درواقع نمی توان انتظار داشت که از همان روز اول، کارمندان راندمان کاری سابق را داشته باشند. با این حال نکته دیگر این است که در این شیوه کار، استخدام افراد ساده تر خواهد بود. به همین خاطر ابدا نباید تصور کنید که شما محکوم به ادامه دادن با تیم فعلی هستید. 

مطلب مرتبط: مدیریت دورکارها با 10 ابزار کاربردی

5-بر روی نتایج تمرکز نمایید

هیچ تفاوتی ندارد که کارمند به چه شکل و یا در چه ساعت هایی فعالیت می کند. درواقع در دورکاری تیم شرکت باید استقلال به مراتب بیشتری را داشته باشد. به همین خاطر لازم است تا تنها بر روی نتایج تمرکز نمایید. این موضوع باعث خواهد شد تا در صورت بروز مشکل، سریعا بتوانید آن را برطرف نمایید. درواقع یکی از اقدامات رایج بسیاری از مدیران این است که کارمند را زیر ذره بین قرار می دهند که عدم حضور در شرکت می تواند این حس را تشدید نماید. با این حال اگر این حس را کنار بگذارید، نه تنها کارمندان شما رضایت شغلی بالاتری را خواهند داشت بلکه خودتان نیز زمان بیشتری را پیدا خواهید کرد که از آن می توانید برای اقدامات مفید، استفاده نمایید. به صورت کلی با توجه به این امر که حضور در کنار خانواده باعث می شود که توقعات نیز افزایش پیدا کند ضروری  است که در ساعت کاری و شیوه انجام فعالیت ها، کارمندان را آزاد بگذارید. 

مدیریت حرفه ای دورکارها با 8 اقدام ضروری

6-ارتباطاتی مداوم داشته باشید

عدم حضور در شرکت نباید باعث شود تا از ضرورت دورکاری غافل شوید. در این زمینه فراموش نکنید که تیم تنها زمانی معنا پیدا خواهد کرد که افراد با یکدیگر ارتباط لازم را داشته باشند. درواقع حتی در شرایط فعلی نیز باید به کار تیمی توجه داشت که خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا این موضوع تا حد زیادی قابل کنترل باشد. برای مثال نرم افزار ترلو، امکان فعالیت همزمان بر روی یک پروژه را امکان پذیر کرده است و با برنامه زوم می توانید وبینار برگزار نمایید. نکته طلایی در این بخش، ایجاد گروه های مختلف است تا کارمندانی که بیشترین ارتباط را با هم دارند، ارتباط مداوم خود را حفظ کنند. 

7-ساعت کاری انعطاف پذیر داشته باشید

همانطور که در بخش های قبل نیز اعلام شد، شما باید کارمندان خود را آزاد بگذارید تا در ساعت های مورد علاقه، فعالیت نمایند. با این حال در ادامه این مورد نیز بیان شد که نیاز است که کار تیمی مشاهده شود. این دو مقوله در ظاهر با یکدیگر در تضاد هستند. با این حال نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که کار تیمی به معنای تقسیم وظایف است و دلیلی برای انجام اقدامات به صورت همزمان وجود ندارد. این موضوع کمک خواهد کرد تا در مدت زمان کمتر، اقدامات بیشتری را انجام دهید. در این زمینه لازم است تا نظارت کافی را داشته باشید تا وظایف به خوبی تقسیم شود. درواقع وظیفه اصلی شما در این بخش، نظارتی است. 

مطلب مرتبط: برترین اینفلوئنسرهای دورکاری در سال 2021

8-ابزارهای مناسب تهیه نمایید

برای انجام هر فعالیتی، ابزارهای کافی نیاز خواهد بود که شما باید آن را برای تیم خود تهیه نمایید. درواقع اشتباه بزرگ بسیاری از مدیران این است که تصور می کنند وجود لب تاب در خانه کارمندان به معنای تمامی آن چیزی است که نیاز خواهد بود. با این حال شما باید ابزارهای موردنیاز را به خانه کارمندان انتقال دهید. همچنین برخی از نرم افزارها وجود دارد که ممکن است برای نیازهای جدید کاملا مناسب باشد که باید آنها را نیز مورد توجه خود قرار دهید. 

در آخر فراموش نکنید که در حین کار با نکاتی آشنا خواهید شد که لازم است تا آنها را یادداشت کرده و با مشورت از افراد باتجربه، نسبت به رفع آنها اقدام نمایید. 

منبع : business2community
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kfzNFhyC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه