سه شنبه, 10 مرداد 1396 - 16:33

سازمانی را تصور کنید که در آن آدم ها عاشق محل کارشان هستند. تمام روز آرام و راحت و بدون استرس کار می کنند و همین امر باعث بهره وری و کارآیی بیشتر آنها هم می شود. چطور چنین چیزی ممکن است؟ وقتی شما در آرامش کار کنید مغزتان میزان بیشتری اکسیژن و اندورفین تولید کرده و خون بهتر در رگ های مغزتان به حرکت درمی آید، که همین امر باعث می شود شما بهتر و خلاقانه تر فکر کنید.

خنده آدم ها را به هم نزدیک تر می کند. آدم ها با کارکنانی که شاد و سرزنده هستند احساس نزدیکی بیشتری می کنند، دوست دارند بیشتر سر کار مانده و در نتیجه میزان کار، فعالیت و خلاقیت آنها و به همان میزان سود شرکت هم بالا می رود. در ادامه به معرفی راهکارهایی در این رابطه می پردازیم.

1- برای بهبود عادات غذایی کارکنان از معماری انتخاب بهره بگیرید

تا به حال به نحوه چینش اجناس در سوپرمارکت ها و فروشگاه ها دقت کرده اید؟ دقت کرده اید که چرا آبنبات ها و دیگر خوراکی های جذاب معمولاً کنار پیشخوان صندوق و در ارتفاعی که کودکان بتوانند ببینند قرار داده می شوند؟ هر جنسی که به راحتی قابل مشاهده است و به خوبی در فضای فروشگاه به نمایش گذاشته شده اتفاقی در آنجا قرار نگرفته؛ شرکت های تولید کننده بابت این مکان ها پول اضافی پرداخت کرده اند. راز این نوع چینش در  «معماری انتخاب» نهفته است؛ اصطلاحی که برای اشاره به شیوه های مختلف قرار دادن گزینه های متعدد در اختیار مصرف کننده به کار برده می شود؛ این شیوه ها بر نحوه تصمیم گیری مصرف کننده اثر می گذارند.

شرکت ها نیز با کاهش میزان مواجهه کارکنان با تغذیه نامناسب در محل کار، از این استراتژی استفاده می کنند. علاوه بر این می توان با در دسترس قرار دادن تغذیه سالم در ظروف شفاف شیشه ای یا حتی بشقاب های رنگی، به شکلی غیر مستقیم به ترویج عادات سالم غذایی در میان کارکنان پرداخت.

2- سلامتی را به یک سرگرمی گروهی بدل کنید

اثرگذاری اجتماعی روی اتخاذ رفتار و نگرشی که در فرد شکل می گیرد اثری مثبت دارد. راه های زیادی برای بهره گیری از این موضوع در محل کار وجود دارد، مثل ایجاد رقابت در جهت تشویق کارکنان به پیاده روی بیشتر، و برنامه های ورزشی و تفریحی گروهی مثل فوتبال. اگر فضای لازم را در اختیار دارید، در حیاط شرکت فضای سبز درست کنید. پژوهش ها نشان می دهند اگر انسان در پرورش گیاهان و مواد غذایی گیاهی دست داشته باشد، احتمال گرایشش به مواد غذایی سالم و طبیعی نیز افزایش می یابد.

شرکت های گوگل و فیس بوک به شاداب بودن معروف است و این به خاطر بالا بردن روحیه کارمندان و پرسنل شرکت است. اگر یک چیز باشد که اکثریت قریب به اتفاق کارکنان در موردش هم فکر باشند، آن چیزی نیست جز اینکه محیط های کاری امروز، از لحاظ سلامت جسمی و روحی افراد مشغول در آنها، در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. بدون شک این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به همین خاطر باید مورد توجه مدیران شرکت ها قرار گیرد.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

-  این باور که حرفه ای بودن معادل جدی بودن است را دور بریزید. طنز و شوخی را وارد محیط کارتان کنید.

-  اجازه بدهید مشتری هایتان بدانند که محیط کاری شما چقدر شاداب است. مثلاً برنامه های شاد برای شان تدارک ببینید یا مطالب و عکس های بامزه بفرستید. شاد بودن روابط شما و مشتری را محکم تر می کند.

-  کارمندان را تشویق کنید که به سبک خودشان شادی را به محل کار بیاورند. مثلاً یک متخصص بیهوشی در ایالت میشیگان همیشه قبل از عمل جراحی برای بیمارها آواز می خواند تا ذهن بیمار برای انجام عمل آرام تر شود. این متخصص به واسطه همین کار ساده شهرت کسب کرده و خیلی ها تقاضا دادند که برای عمل جراحی شان توسط او بیهوش شوند.

-  بهترین مثال برای این مطلب همان شرکت گوگل است؛ شرکتی که همه ما حداقل یک بار عکس ها و ویدئوهای کارکنانش را در محیط کار دیده ایم و احتمالا هم حسرت خورده ایم! گوگل از هیچ کاری برای ایجاد نشاط در محیط کار دریغ نمی کند و نتیجه کارش را هم همه ما دیده ایم. به جای آنکه درباره موفقیت کاری گوگل صحبت کنیم اجازه بدهید خیلی کوتاه درباره نظر کارکنان آن درباره این شرکت حرف بزنیم. در یک وب سایت نظرسنجی معتبر، از ۱۹۰۰ نظری که توسط این کارکنان داده شده، گوگل از مجموع پنج ستاره، ۴٫۱ ستاره گرفته و «لری پیج» مدیرعامل شرکت با ۹۵درصد محبوبیت در بین کارمندانش آمار کم سابقه ای را از خود به جا گذاشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید