شنبه, ۲۲ مرداد(۵) ۱۴۰۱ / Sat, 13 Aug(8) 2022 /
           
فرصت امروز

هنگامی که صحبت از حوزه کارآفرینی و ثروتمندان خودساخته می شود، ذهن بسیاری از افراد خیلی زود سراغ خالق فیس بوک می رود. اگرچه مارک زاکربرگ، بنیان گذار یکی از بزرگ ترین غول های عرصه مجازی است، با این حال شرکت های دیگری نیز به همین شیوه و از سوی دانشجویان تازه کار تأسیس شده اند.

هرچند همه این پروژه های دانشجویی موفقیت آمیز نبوده اند، با این حال در این مقاله به بررسی ایده های دانشجویی موفق خواهیم پرداخت. برخی از این شرکت ها به قدری مشهور و نام آشنا هستند که تصور بنیان گذاری شان از سوی یک یا چند دانشجو عجیب به نظر می رسد.

کلوچه های بی خوابی و مشکلات دانشجویی

یکی از معماهای رایجی که اغلب دانشجویان با آن دست وپنجه نرم می کنند، شیوه تأمین میان وعده و غذا در طول دوران تحصیل است. به عنوان مثال فرض کنید بعدازظهر و پس از حضور در چهار نوبت کلاس به خوابگاه بازگشته و گرسنه هستید. از سوی دیگر حوصله آشپزی و انتخاب از میان چند غذای محدود را که با بودجه تان سازگار است نیز ندارید.

این دقیقا همان وضعیتی بود که ست برکُویتز را در سال 2003 به سوی تأسیس کارخانه Insomnia cookies  (کلوچه های بی خوابی) هدایت کرد. برکُویتز در آن زمان دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیا بود و مشاهده سردرگمی خود و هم دانشگاهی هایش او را به سوی خلق ایده تولد کلوچه برد. تنها یک سال پس از این تاریخ ست شروع به پخت کیک و کلوچه و فروش شان به همکلاس هایش کرد.

همه ما این جمله را شینده ایم که ایده های خلاقانه به سرعت پیشرفت می کنند. برای برکُویتز این سیر صعودی تنها دو سال پس از شروع به پخت کلوچه شروع شد. نخستین شعبه شرکت در نیویورک شروع به کار کرد. البته اکنون این برند جزو محبوب ترین و در عین حال پرفروش ترین شرکت های فعال در عرصه مواد غذایی است. تصور اینکه چنین ایده خلاقانه ای از ذهن یک دانشجوی گشنه و خسته از کلاس های متعدد سرچشمه گرفته باشد، بسیار دشوار است.

فِدِکس، از ناکامی در کلاس اقتصاد تا جابه جایی رکوردها

در مورد قبلی اشاره شد که ایده راه اندازی شرکت تولید کلوچه از نیازهای عینی یک دانشجو سرچشمه گرفت. اگر مورد قبل برای شما عجیب بود، تأسیس شرکتی با بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه هرگز برای تان قابل هضم نخواهد بود.

در سال 1962 فرد اسمیت، دانشجوی دانشگاه یِل، در کلاس اقتصاد پیشنهاد تجاری مبنی بر راه اندازی یک شرکت حمل ونقل جهانی را که متصدی انجام کلیه امور حمل ونقلی به صورت هوایی باشد ارائه کرد. اگرچه این ایده در حال حاضر یکی از تأثیرگذارترین وجوه زندگی همه ما را تشکیل می دهد، اما در آن کلاس نمره بهتر از C دریافت نکرد.

اگرچه ناکامی در کلاس درس تأثیر زیادی بر روحیه اسمیت داشت، با این حال وی تسلیم بی توجهی استاد و همکلاس های خود نشد. او 9 سال بعد و پس از فارغ التحصیلی شرکت فدرال اکسپرس را که بعدها به طور اختصاری فدکس نام گذاری شد راه اندازی کرد.

ModCloth، ثروت را بپوش

ModCloth  یک کسب وکار اینترنتی فعال در زمینه ارائه مدل های قدیمی پوشاک زنانه است. مزیتی که تفاوت این برند با رقبا را شکل می دهد، به روزرسانی پوشاک قدیمی و ارائه آنها براساس سلیقه نسل جدید است. این برند حاصل زندگی مشترک اریک کوگر و سوزان گرگ کوگر در دوران دانشجویی است. این زوج که موفق به بازآفرینی بسیاری از نمونه های کلاسیک لباس زنانه شده اند کار خود را با رویاپردازی در دوران تحصیل شروع کردند.

اگرچه ابتدا ایده ModCloth تنها به منظور کسب درآمد در کنار تحصیل ایجاد شد، اما 15 سال بعد این زوج کارآفرین ایده خود را به وب سایت jet. com  فروختند. اگرچه رقم دقیق این انتقال هرگز مشخص نشده است، با این حال خبرگزاری ها گمانه زنی هایی مبنی بر ارزشی بین 51 تا 75 میلیون دلاری برای این معامله ارائه کرده اند.

معجزه ای به نام کینکو

به عنوان یک دانشجو یکی از موقعیت هایی که وقت ما را تلف کرده است، انتظار در صف استفاده از پرینتر است. پاول اورفالا چنین مشکلی را با پوست و گوشتش حس کرده بود. بر همین اساس وی درصدد راه اندازی یک سیستم دریافت فایل های مورد نیاز افراد و ارائه نسخه های پرینت شده در اسرع افتاد. نام گذاری این مؤسسه به نام کینکو نیز دلیل جالبی دارد. در واقع این نام لقب محلی افراد موقرمز است و از آنجایی که پاول نیز جزو این دسته از افراد است نام برندش را این گونه قرار داد.

هنگامی که اورفالا قصد راه اندازی سیستم جدیدش را داشت مجبور به قرض 5 هزار دلار از پدرش شد. در واقع این بخش عمده ای از پس انداز پدر پاول بود که آن را در یک ریسک داخل کرده بود. خوشبختانه پاول پاسخ اعتماد پدرش را با فروش کینکو به فدکس داد.

تولد Dropbox از دل یک حادثه

برخی ایده ها براساس نیاز مستمر افراد پدید می آیند. به عنوان مثال آنچه در مورد کارخانه پخت کلوچه برکُویتز گفته شد، در این دسته جای می گیرد. با این حال برخی ایده ها نیز برآمده از یک اتفاق ساده اند. در مورد دراپ باکس اگر فلش مموری درو هاوستن، دانشجوی MIT، در خانه اش جانمانده بود، شاید هرگز Dropbox وجود خارجی پیدا نمی کرد. برهمین اساس هاوستن با همکاری دوست خود آرش فرسوسی یک پروتکل ساده و مبتنی بر بارگذاری و دسترسی ساده از طریق اینترنت به اطلاعات موردنظر را پایه گذاری کرد.

از سال 2007 که این سیستم عرفی شد، بسیاری از شرکت ها اقدام به تقلید از این ایده کردند. اگرچه امروزه سیستم Drive گوگل تهدیدی جدی برای Dropbox  به حساب می آید، اما این برند همچنان سهم بزرگی از بازار را که حدود 500 میلیون کاربر است به خود اختصاص داده است.

آقا و شرکت Dell

در سال 1983 دانشگاه تگزاس نابغه ای به خود دید که نخستین نمونه از کامپیوترهای مدرن را به جهان معرفی کرد. میشل دل به طور رسمی فروش کامپیوترهای خانگی شرکت ش را یک سال بعد از این تاریخ شروع کرد و به سرعت تبدیل به غول تجاری در عرصه این تکنولوژی نوین شد.

اگرچه دل یکی از نخستین ارائه دهندگان کامپیوترهای شخصی است، با این حال اکنون در جدول پرفروش ترین برندهای حوزه کامپیوتر پس از HP  و لنوو جایگاه سوم را در اختیار دارد. با این حال این اختلاف با رقبا دلیلی بر نادیده گرفتن سرمایه 23 میلیارد دلاری آقای دل نیست. براساس گزارش نشریه فوربس، هم اکنون میشل دل جایگاه سی وهشتم ثروتمندترین فرد دنیای کسب وکار را یدک می کشد.

WordPress  و نیاز ساده یک دانشجو

ایده هایی که در طول انجام یک فعالیت به فکر افراد خطور می کند نقش مؤثری در شکل گیری بسیاری از برندهای بزرگ و غول های کسب وکار داشته است. یک نمونه مناسب در این مورد پایه گذاری برند WordPress  به عنوان نتیجه فرعی نیاز به ثبت یک وب سایت معمولی است.

WordPress  نام سیستم مدیریت محتوایی است که به دارندگان سایت ها و بلاگ ها کمک می کند مدیریت بهتر و دقیق تری بر جزییات پایگاه اطلاعاتی شان داشته باشند. این سیستم ابتدا براساس نیاز مت مالِنوِگ، دانشجوی دانشگاه هوستن، به تأسیس یک وب سایت متولد شد. دشواری های مدیریت و سازماندهی وب سایت سبب شد تا مت به همراه برنامه نویس انگلیسی، مایک لیتل، اقدام به راه اندازی سیستم WordPress کنند.

این سیستم ابتدا به صورت یک برنامه ساده و رایگان در اختیار مخاطب قرار گرفت، با این حال همراه با افزایش علاقه به این سیستم موسسانش تصمیمی به تغییر آن به یک نرم افزار کد باز و دریافت حق اشتراک از کاربران شدند. همه این عوامل و ایده های خلاقانه سازندگان باعث شد تا در حال حاضر حدود 26درصد اینترنت تحت سیطره این سیستم کاربردی باشد.

برچسب ها : فرصت کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mCKcDh1T
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه