دوشنبه, 11 دی 1396 - 14:19

انتخاب نام برند یکی از اولین مراحل در ایجاد کسب وکار و مهم ترین بخش آن است. در واقع انتخاب نامی به یادماندنی، یکی از عناصر کلیدی در موفقیت محصول، سرویس و کسب وکار شما در بازار رقابت است و امروزه در حوزه بازاریابی اینترنتی نیز بسیار تأثیر دارد.

نام تجاری که شما انتخاب می کنید جوهر کسب وکار است و به نوعی بیزینس شما را تعریف می کند (مانند نیوسئو). بنابراین برای افرادی که قصد دارند یک کسب وکار جدید راه اندازی کنند، نام تجاری یک چالش دلهره آور خواهد بود. همانطور که می دانید یک انتخاب ضعیف می تواند در آینده باعث محدود شدن و جلوگیری از بهبود کسب وکار شما شود.

در این پست چند نمونه از نام های تجاری که می توانند در آینده باعث شکست شرکت و ناکامی در حوزه بازاریابی و فروش شوند، خدمت تان معرفی می کنم.

نام تجاری مبتنی بر مکان

فرض کنید که شما پنجره های دو جداره در مشهد به فروش می رسانید و نام انتخابی شما «مشهد پنجره» است. در واقع شما با انتخاب این اسم موقعیت جغرافیایی را تحت پوشش قرار داده اید، اما اگر فرض کنیم که مردم شهری دیگر مانند تهران نیز به دلیل کیفیت مناسب پنجره ها تقاضای خرید داشته باشند، چه اتفاقی می افتد؟

اگر شما قصد داشته باشید که کسب و کار خود را کوچک نگه دارید، آنگاه انتخاب نام تجاری براساس مکان جغرافیایی کاری بسیار معقول و درست خواهد بود، اما اگر قصد دارید کسب وکار خود را به فراتر از مکان جغرافیایی خود توسعه بدهید، آنگاه انتخاب یک اسم که در آن نام شهر یا مکان جغرافیایی وجود دارد، کاری اشتباه خواهد بود. زیرا مشتریان بالقوه در مناطق دیگر تصور می کنند که شما خدمات و سرویس خود را در منطقه ای خاص ارائه می دهید.

نام تجاری مبتنی بر کسب وکار خانوادگی

در انتخاب نام برند برای کسب وکار خانوادگی به موضوعات عجیب و جالبی برخورد می کنیم. به عنوان مثال این نام ها بیشتر نشان دهنده افتخار، محبت و چیزی آشنا است. مانند عظیمی و پسران که نشان دهنده پیوند پدرانه، سنت و نوستالژی است.

با این حال نام تجاری خانوادگی می تواند اشکالاتی داشته باشد. شاید فرزندان شما در آینده تصمیمی برای ادامه کسب وکار خانوادگی نداشته باشند که باعث فروریختن و نابودی امپراتوری کسب و کار خانوادگی شما خواهد شد یا اینکه در صورت اجرا ممکن است با اشکالات قانونی در ثبت آن مواجه شوید.

نام تجاری شما باید تمام اتفاقات و تغییر و تحولات آینده را پوشش دهد. همچنین باید معرف توانایی ها و خدماتی باشد که کسب و کارتان ارائه می دهد. در نهایت آنکه نام تجاری باید به گونه ای انتخاب شود که در صورت هر تغییر یا توسعه ای در کسب وکار بتوان باز هم از آن استفاده کرد.

نام های نشان دهنده جمعیتی خاص

فرض کنید در اصفهان شرکتی وجود دارد که دوچرخه کرایه می دهد. این شرکت با هدف فرهنگ سازی بین دانش آموزان، نام «دوچرخه دانش آموز» را انتخاب می کند، اما بعد از مدتی متوجه می شود که گردشگران نیز به استفاده از دوچرخه تمایل دارند، ولی به دلیل اسم انتخابی از این شرکت دوچرخه کرایه نخواهند کرد. در این صورت شرکت دو راه بیشتر ندارد، اول اینکه قید این مشتریان بالقوه را بزند و کسب و کار خود را توسعه ندهد یا اینکه برای توسعه و ارائه خدمات به گردشگران نام خود را تغییر دهد. فکر نمی کنید که این انتخاب اشتباه باعث صدمه خوردن به اعتبار کسب و کار شود؟

دوستان عزیزم به خاطر بسپارید که انتخاب نام تجاری که در آن از یک جمعیت خاص نام برده می شود باعث محدود شدن شما در آینده خواهد شد و به کسب وکارتان نیز لطمه می زند.

نام تجاری مبتنی بر محصولی خاص

در این مرحله می توان دوباره به همان اسم «مشهد پنجره» نگاه کرد. این نام نشان می دهد که کسب و کار تنها مبتنی بر فروش و ارائه خدمات برای پنجره است. همان طور که می بینید نمی توان با این اسم کسب وکار را توسعه و محصول دیگری را ارائه داد. به عنوان مثال اگر روزی مالک کسب وکار تصمیم بگیرد که علاوه بر پنجره به فروش در نیز اقدام کند، آنگاه با این اسم دیگر قادر به انجام این کار نخواهد بود، زیرا در صورت فروش در مشتریان تصور می کنند به دلیل نام انتخابی کسب وکار فقط پنجره می فروشد.

بنابراین در انتخاب نام نهایت دقت را داشته باشید و تمام موارد از جمله توسعه و ارائه خدمات جدید را در نظر بگیرید.

انتخاب نام های منحصر به فرد

به عنوان یک مثال بسیارخوب می توانید برند اپل را در نظر بگیرید. همانطور که مشخص است، این برند در اصل هیچ رابطه ای با تکنولوژی ندارد. به همین دلیل انتخاب این گونه نام ها می تواند چالش هایی را برای شما در صورت غیرمرتبط بودن، ایجاد کند. ابتدا باید بتوانید این نام را به کسب وکار خود مرتبط و بعد از آن فرآیند برند سازی را شروع کنید. طبیعتا انجام این کار با توجه به نام انتخاب شده کار چندان راحتی نخواهد بود و نیازمند تلاش بیش از حد و صرف هزینه های هنگفت است. یعنی همان کاری که شرکت اپل انجام داد، اما باز هم ممکن است که به دلیل انتخاب یک نام منحصربه فرد کاربران و مشتریان برداشت اشتباهی از کسب وکار شما داشته باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید