سه شنبه, ۳۰ شهریور(۶) ۱۴۰۰ / Tue, 21 Sep(9) 2021 /
           
فرصت امروز

آشنایی با هرم مهارت های مدیریتی

3 سال پیش ( 1397/2/6 )
پدیدآورنده : مدیریت   پدیدآورنده : نسیم حسینی  

مدیر شدن مستلزم سرمایه گذاری مداوم در کسب مهارت ها و رفتارهای جدید است. هرم مهارت های مدیریتی (کامی هاینِس) ابزاری مناسب برای توصیف مجموعه مهارت های گوناگونی است که مدیران موفق در شغل خود پرورش و توسعه می دهند.

این مقاله، مقدمه ای بر موضوع پرورش مهارت های مدیریتی است و مروری کلی از هرم مهارت های مدیریتی ارائه می دهد.


فهم نقش یک مدیر

در سیر تند و دائماً در حال تغییر سازمان های امروزی، مدیران نقش دشواری دارند. با اینکه مهارت های مدیریت در ذات تمام شغل های مربوط به رهبری هست، برچسب مدیر اغلب به افرادی اشاره دارد که مسئولیت تیم ها و فعالیت های عملیاتی و انبوهی از کارهای سازمان را به عهده دارند. مدیران در خطوط مقدم، در نقش های رودررو با مشتری و در سراسر سازمان در سطوح میانی و ارشد حضور دارند.

مسئولیت های اصلی مدیران عبارتند از:

- ارائه راهنمایی های روزانه به گروه ها و تیم ها به منظور به انجام رساندن کارها یا وظایفی خاص در حمایت از برنامه های عملیاتی یا راهبردی سازمان

مطلب مرتبط:مهارت های هفت گانه کلیدی رهبری یک تیم

- تضمین هم راستا بودن خطوط مشی، فرآیندها و استانداردهای عملکردی و رفتاری با اهداف کار روزانه

- حمایت از پرورش تیم ها و اعضای آنها از طریق مربیگری (coaching)، بازخورد و هدف گذاری

- مشارکت در استخدام، ارزشیابی، آموزش و اخراجِ هر از چند گاهی اعضای تیم ها

- ارائه بازخورد درباره عملکرد گروهی و انفرادی به مدیران مافوق از طریق ارائه گزارش و جلسه های توجیهی.

- مشارکت با مدیران همتای خود در سایر گروه های کارکردی برای حل مسائل به شیوه چندتخصصی و ارتقای سازمانی

- مشارکت با سایر گروه ها و مدیریت ارشد در نوآوری برای توسعه اهداف و راهبردها.

هرم مهارت های مدیریتی:

برای موفقیت، مهارت های بسیاری هست که یک مدیر باید در خود پرورش دهد. هدف از ارجاع به یک ساختار هرمی، این است که نشان دهیم مهارت هایی که در هر سطح باید فرا بگیرید، دشوارتر از سطح قبل می شوند و نیز اینکه نشان دهیم این مهارت های مدیریتی چگونه روی هم استوار شده اند تا به شما در دستیابی به موفقیت در حرفه مدیریتی خود کمک کنند. نتیجه کار، هرم مهارت های مدیریتی است که در اینجا نشان داده شده است. هر یک از سطوح مهارت های مدیریتی در زیر فهرست شده اند و در دیگر صفحات مربوطه به طور مفصل شرح داده شده اند.

هرم مهارت های مدیریتی، سطح1:

سطح اول هرم حاوی مهارت هایی مقدماتی است که مدیر باید برای حصول اطمینان از انجام شدن کار سازمان با سرعت، کیفیت و هزینه درست، آنها را فرا بگیرد.

این مهارت ها پایه و اساس شغل مدیریت هستند:

- برنامه ریزی: تعیین منابع موردنیاز و سرمایه گذاری های ضروری؛ زمان بندی فعالیت ها و تیم های کاری و برنامه ریزی برای نیازهای آینده

- سازماندهی: نظم بخشیدن به تیم های کاری، تعیین ساختار گزارش دهی، ایجاد فرآیندهایی برای همکاری

- هدایت: ارائه راهنمایی روزانه به منظور تضمین همسویی عملکرد با استانداردهای شرکت

- کنترل: پایش، پیگیری و گزارش درباره خروجی، کارایی، هزینه و کیفیت.

هرم مهارت های مدیریتی، سطح 2:

با بالا رفتن در هرم و گذر از وظایف مدیریتی اولیه و نظارتی در سطح 1، حال باید مهارت های مدیریت افراد را در خود پرورش داده و تقویت کنید. غالباً به این دسته از مهارت ها در ادبیات مدیریت و رهبری «مهارت های نرم» گفته می شود که مهارت های سطح دوم هرم را نیز تعریف می کنند. این دسته، از جمله مهارت هایی هستند که از آنها برای پرورش و انگیزه بخشی به کارکنان بهره می برید. در مدیریت به مهارت های ویژه بسیاری نیاز است که در سطح دوم هرم مورد بحث قرار گرفته اند، اما می توان آنها را در دسته بندی های زیر جای داد:

- انگیزه: چگونگی ایجاد فضایی که افراد را برای مشارکت و انجام بهترین کار خود تشویق کند.

- آموزش: چگونگی حصول اطمینان از اینکه اعضای تیم از دانش و مهارت های پایه ای لازم برای انجام وظایف اداره یا کار شما برخوردارند.

- مربیگری: نحوه کمک به اعضای تیم در کشف راه های بهبود عملکرد و رفتار، با هدف دستاوردهای فردی و گروهی بالاتر.

- مشارکت دادن کارمندان: نحوه تشویق برای همکاری در حل مسئله و نوآوری در وظایف کاری روزمره.

هرم مهارت های مدیریتی، سطح 3:

همانطور که در سطوح پایین تر هرم توانایی های خود را تقویت می کنید، اهمیت خودسازی خودتان هم بیش ازپیش فزونی می گیرد. مهارت های مدیریتی در سطح سوم عبارتند از:

- مدیریت خود: چگونگی انگیزه یافتن، مشارکت با دیگران و راهبری چالش های روزمره در کار و زندگی مدیریتی

- مدیریت زمان: چگونگی و محل سرمایه گذاری زمان خود در طول روز.

مدیریت زمان، دسته بندی منحصر به خود را دارد چرا که برای موفقیت شما در تمام مهارت های دیگر حائز اهمیت است.

هرم مهارت های مدیریتی، بالاترین سطح:

هرم مهارت های مدیریتی، مهارت رهبری را در رأس خود قرار می دهد. رهبران بسیاری از وظایف مدیران را انجام می دهند، در واقع مدیران می توانند به عنوان یک رهبر عمل کنند. رهبران بیش از آنکه تمرکز خود را بر حصول اطمینان از به انجام رسیدن تمام وکمال کارهای روزانه مؤسسه بگذارند، بر تعیین مسیر راه در قالب نگرش های سازمان و بر تضمین همسو بودن راهبردها با نگرش و مأموریت مؤسسه تمرکز می کنند.

مطلب مرتبط:10 مهارت اصلی مدیران برتر

هرم و پرورش مهارت های مدیریتی:

با اینکه هرم مجموعه مهارت های مدیریتی سهل الوصولی را پیشنهاد می دهد، اما در واقعیت افراد به طور هم زمان در چند سطح از هرم حضور دارند. تمامی شغل های مدیریتی مستلزم مؤلفه هایی از همه سطوح هرم هستند. رشد و ترقی شما لزوماً به صورت عادی و از پایین به بالای هرم نخواهد بود، بلکه بیشتر در قالب مشارکت مقطعی در فعالیت ها و تجربیات یادگیری در تمام سطوح خواهد بود.

حرف آخر: می گویند «هیچ کس مدیری که نتواند رهبری کند و رهبری که نتواند مدیریت کند را نمی خواهد». بهتر است از ابزاری مانند «هرم مهارت های مدیریتی» به عنوان یک راهنمای کلی استفاده کنید تا به شما نشان دهد که باید تلاش های خود را به کجا معطوف کنید. موفق ترین مدیران، خودسازی خود را جدی می گیرند و بر یادگیری و بهبود مداوم در محل کار خود تمرکز می کنند.

منبع : thebalance
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eSfatLgO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه