دوشنبه, ۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

8 کتاب برای رسیدن به رهبری بهتر

5 سال پیش ( 1397/4/8 )
پدیدآورنده : رهبری   پدیدآورنده : علی اکبری  

امر مسلم این است که مدیریت دیگران امری چالش برانگیز است. این کار نیازمند بررسی و دیده بانی انرژی های عاطفی، شخصیت ها و نظرات مختلف و در عین حال مراقبت از خود است. حتی کسانی که سال ها تمرین و تجربه داشته اند نیز همچنان با مقولات مدیریتی دست و پنجه نرم می کنند.

خبر خوب این است که لازم نیست خودتان به فکر همه چیز باشید. منابع سودمند زیادی جهت ارتقای توانایی های مدیریتی وجود دارد. در میان این منابع می توان به کتاب هایی اشاره کرد که حاصل مطالعه افراد مختلف پیرامون مدیریت صحیح هستند. در این کتاب ها به نکات مدیریتیِ مدیران خوب و روش های آن اشاره شده است.

در اینجا فهرستی از هشت کتاب علمی و کاربردی ارائه می شود که در مسیر رسیدن به رهبری بهتر به شما کمک خواهد کرد.

1- محرک: حقیقتی شگفت انگیز پیرامون آنچه به ما انگیزه می دهد (دنیل پینک)

جوامع ما با مشکل سطح پایین شادی در محیط کار روبه رو هستند. دنیل پینک (Daniel Pink) در کتاب محرک، این مسائل را عنوان می کند. او در این کتاب درمورد شرکت های خلاقی صحبت می کند که تمام تلاش خود را جهت ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی مبذول داشته اند.

مطلب مرتبط: 8 کتابی که شما را به مدیری بهتر تبدیل خواهد کرد

او محرک های کارمندان را در سطح فردی نشان می دهد. همه چیز در انگیزه دادن به افراد و ایجاد ارزش درونی در این کتاب خلاصه می شود. افراد میل به یادگیری و کار دارند و می خواهند تأثیرگذار باشند. پینک شرکت هایی را مثال می زند که به کارکنان خود در این مسیر کمک می کنند و با اشاره به این موارد، در امر تأثیرگذاری بر دیگران، اعتمادبه نفس شایانی به شما می بخشد.

2- قدرت عادات (چارلز دوییگ)

همۀ افراد عادات بد دارند. نویسنده این کتاب پیرامون چگونگی شکستن این عادات مخرب صحبت می کند. این کتاب اثری علمی و مبتنی بر تجربه، جهت فائق آمدن بر بزرگ ترین چالش ها است. در اولین گام، باید نحوه کارکرد عادات را شناخت؛ سپس می توانید از این دانش بهره ببرید و به کارکنان خود انگیزه دهید تا هم بهتر کار کنند و هم انسان های به مراتب بهتری شوند. همچنین می توانید این تکنیک ها را در زندگی فردی خود پیاده کنید و عاداتی که توانایی رهبری تان را خدشه دار می کنند، تغییر دهید.

3- مبتکران: چگونه هنجارشکنان، جهان را هدایت می کنند (آدام گرانت)

یکی از مهم ترین بخش های مدیریت حرفه ای ایجاد فرهنگ سازمانی پرباری ا ست که افراد بتوانند در آن بدرخشند. بهترین کارکنان خلاقیت ترین آنها هستند؛ افرادی که آزادانه افکار و عقاید خود را بروز می دهند. آدام گرانت (Adam Grant) در کتاب مبتکران، معنای واقعی مبتکر بودن را بازتاب می دهد. علاوه بر این رهبران بزرگی همچون استیو جابز را مثال می زند و بیان می دارد که چگونه فرهنگ سازمانی چنین شرکت هایی به افراد اجازه می دهد عقاید خود را بروز و وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند.

4- مالکیت بی مرز (یوکو ویلینک و لیف بابین)

ویلینک و بابین (Willink & Babin) فرماندهان واحد رزمی Three’s Task Unit Bruiser یگان ویژه ایالات متحده بودند. این واحد یکی از چالشی ترین و قوی ترین تیم های نظامی کل کشور است. به راستی خواندن همین یک کتاب در مورد رهبری کفایت می کند. در این کتاب چگونگی ایجاد انگیزه و متحدسازی تفنگ داران نیروی دریایی در طی عملیات های چالش برانگیز و سخت و همچنین اِعمال این اصول در سازمان ها با هدف ایجاد نهایت تأثیر و کار تیمی آورده شده است.
5- چگونه دوست بیابیم و بر مردم تأثیر بگذاریم (دیل کارنگی)

این کتاب، اثری کلاسیک است که نمی توان اهمیت آن را انکار کرد. دلیلی وجود دارد که این اثر با گذشت چیزی در حدود 80 سال هنوز هم در ردیف بهترین هاست. این کتاب به روش ایجاد ارتباطات معنی دار با دیگران می پردازد و ابزارهای لازم جهت درک بهتر و پشتیبانی افراد پیرامون تان را فراهم می کند. ایده های کارنگی (Carnegie) به شما امکان می دهد در مقابل کارکنان تان قابل اعتمادتر باشید.

6- الن ماسک، تسلا، اسپیس اکس و پویش در مسیر آینده ای خارق العاده (اشلی ونس)

ممکن است روش مدیریتی الن ماسک (Elon musk) چندان در سلامت روانی کارکنان کاربردی نباشد. او همچون استیو جابز، رئیسی به شدت سختگیر است، اما درعوض میزان خروجی بالایی نیز دریافت می کند.

این کتاب علاوه بر اینکه اثری ناب است و رموز موفقیت و تأثیرگذاری ماسک را عنوان می کند، بیوگرافی خوبی در جهت باز کردن دریچه افکار و شناخت کارکرد ذهنی او نیز به شمار می رود.

آنچه همواره درمورد استیو جابز و الن ماسک گفته می شود این است که آنها در جهت مغشوش کردن واقعیت تلاش می کردند.

ایدۀ بنیادین این است که ماسک در ایجاد نقطه نظر ذهنی کارکنان برای انجام هرچه سریع تر و بهتر وظایف شان توانا است. به رغم این که او پیوسته ضرب الاجل ها را جلو می انداخت، کارکنانش کارها را طوری سریع انجام می دادند که تا پیش از آن، ورای توانایی بشری به نظر می رسید.

هرچند ممکن است تمام ایده ها و تاکتیک های مدیریتی ماسک در کسب وکار شما کاربردی نباشد، اما با درک اصول مدیریتی و رهبری او می توان به گونه ای بهتر افراد و کارکنان را تحت تأثیر قرار داد و نتایج مطلوب تری به دست آورد.

7- سخت ترین قِسمِ مسائل سخت (بن هورویتز)

به عنوان یک شهروندِ اهل سان فرانسیسکو، از سال 2014 تا به حال بارها درمورد کتاب سخت ترین قسم مسائل سخت شنیده ام. این کتاب یکی از آثار اسطوره ای است که درمورد تاریخچه دره سیلیکون (Silicon Valley) اطلاعات بسیار خوبی به دست می دهد. علاوه بر این یکی از بهترین کتاب ها در زمینه راه اندازی و مدیریت کسب وکار است.

بن هورویتز (Ben Horowitz) در این کتاب، از تجربیات کاری خود می گوید و تصمیمات استخدامی ضعیف و قوی را مورد بحث قرار می دهد. او پیشتر می رود و در مورد آنچه از راه اندازی لاودکلاود (که بعدها به اوپس ور تغییر نام داد) یادگرفته است صحبت می کند. اوپس ور یکی از شرکت های اینترنتی فعال با ارزشی معادل 1.5 میلیارد دلار است.

خواندن داستان تأسیس یک شرکت و فراز و نشیب های کاری آن پیوسته کمک کننده و جذاب است. خواندن کتاب سخت ترین قسم مسائل سخت از شما مدیر و رهبر بهتری می سازد و توان همدردی و مشارکت تان در مسیر مدیریت کسب و کار را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: 9 کتاب ضروری برای موفقیت در امر مدیریت

8- تلنگر (ریچارد ثالر)

ریچارد ثالر که به تازگی برنده جایزه نوبل شده است، در وهله اول کتاب تلنگر را به دلیل قابلیت اجرایش در تغییر سیاست های سازمانی به رشته تحریر درآورد. اما ایده هایی که در این کتاب عنوان شده اند در سطح خرد نیز کاربردی اند. کتاب تلنگر به تغییرات بنیادین مبتنی بر روانشناسی و تحقیقات اقتصادی رفتارشناسانه اشاره می کند. تغییراتی که می توانند تصمیم گیری فردی را تحت تأثیر قرار دهند. ثالر درنهایت به این نتیجه می رسد که روش ارائه اطلاعات، تأثیرگذاری شگرفی دارد.

در عرصه مدیریت و رهبری بهتر افراد پیرامون، درک تأثیرات مثبت تغییرات کوچک بر تصمیم گیری و افکار آنها بسیار باارزش است.

در جایگاه یک رهبر و در هر شرایطی، مسلماً کتابی وجود دارد که بتواند در مسیر رهبری کسب وکار کمک حال تان باشد. مطالعه درمورد آنچه دیگران فراگرفته اند و همین طور ارتقای فردی پیوسته، نه تنها خروجی کارکنان تان را افزایش می دهد بلکه در ارتقا و گسترش احساس خوشبختی شخصی تان نیز مؤثر است. با دیدن رشد و پیشرفت کارکنان، روند شغلی استرس کمتر و بازدهی بالاتری خواهد داشت.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rWmERvoF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگ
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه