جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شروع یک کسب و کار اقدام جسورانه ای است که چاشنی عشق و انرژی بی پایان هم لازم دارد؛ چراکه کارآفرینی همیشه آنطور که در فیلم ها می بینیم، راحت نیست. چه بسا تا ماه ها خبری از سود نباشد و حتی یک مشتری هم تحویل تان نگیرد. این وسط اگر شما اسم جذابی برای برندتان انتخاب نکرده باشید، حتی با بهترین محصولات دنیا هم کمتر کسی سراغ تان را خواهد گرفت. اگرچه انتخاب اسم برای برند در ظاهر خیلی ساده به نظر می رسد اما همیشه اوضاع به اندازه نگاه اول ساده پیش نمی رود. 

امروزه برندهای بزرگ نه با محصولات جذاب شان، بلکه اسم های به یادماندنی در خاطر مشتریان باقی می مانند. برندهایی مثل اپل، مرسدس بنز یا مک دونالد همگی اسم های بی نهایت جذابی دارند که هوشمندانه انتخاب شده اند. پس اگر فکر می کنید بدون یک سناریو دقیق برای انتخاب اسم می توانید از زیر بار مسئولیت تان شانه خالی کنید، سخت دراشتباهید. 

انتخاب اسم برای برند

گاهی اوقات کارآفرینان اینقدر درگیر کارهای مختلف در دنیای کسب و کار می شوند که عملا انتخاب اسم مناسب برای برندشان را فراموش می کنند. آن وقت آنها می مانند و کلی دردسر برای بازاریابی و تبلیغات که حتی فکرش را هم نکرده اند.

از آنجایی که انتخاب اسم با افزایش تعداد برندها بدل به نوعی چالش کلیدی برای کارآفرینان شده، ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد آن را زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم دوست دارید اطلاعاتی مفید درباره این حوزه داشته باشید، مقاله کنونی کاملا مخصوص شما خواهد بود. ما در ادامه بعضی از مهمترین نکات درباره انتخاب اسم برای کسب و کارها را زیر ذره بین خواهیم برد. 

مطلب مرتبط: انتخاب نام برند با 5 راهکار طلایی

نکات عمومی برای انتخاب نام برند

نکات عمومی برای انتخاب نام برند

انتخاب اسم برای برند همیشه فرمول سختی ندارد. همانطور که در فوتبال بعضی از نکات به طور عمومی بین بازیکنان و سرمربی ها رعایت می شود، در دنیای کسب و کار هم اصولی هست که باید همه به آن احترام بگذارند. این اصول درباره حوزه انتخاب اسم برای برند شامل موارد زیر است:

•    سادگی: اسم یک برند باید به اندازه ای ساده باشد که همه آن را به خاطر سپرده و به راحتی بیان کنند. اگر اسم شما چند بخشی یا بی نهایت پیچیده باشد، کمتر کسی آن را به خاطر خواهد سپرد. آن وقت شما می مانید و مشتریانی که حتی یک لحظه هم اسم برندتان را به یاد نخواهند آورد. 

•    ماندگاری طولانی: بعضی از اسم ها که مربوط به اسطوره ها، اسم های دم دستی یا حتی ترکیب های جذاب است، به راحتی هرچه تمام تر در ذهن آدم باقی می ماند. با این حال ماجرا درباره اسم هایی که همینطور بی ملاحظه و بدون توجه به نکات مختلف انتخاب شده، کاملا فرق دارد. وقتی شما دنبال انتخاب اسم برای برندتان هستید، باید ماندگاری اش در ذهن مخاطب را نیز گوشه چشم داشته باشید. وگرنه خیلی زود اسم تان در رقابت با برندهای بزرگ از ذهن مشتریان پاک خواهد شد. 

•    منحصر به فرد بودن: اسم برند شما نباید کپی ناشیانه ای از روی دیگران باشد. اگر شما نتوانید اسمی منحصر به فرد برای کسب و کارتان پیدا کنید، کمتر کسی شما را جدی خواهد گرفت. آن وقت رقبا بدون اینکه خودشان را به زحمت بیندازند، از کنارتان سبقت گرفته و در دوردست ها محو می شوند. 

•    گوش نوازی: اسم برند شما نباید گوش آدم را اذیت کند. بعضی از اسم ها ترکیب بی نهایت خشن یا سختی برای ادا کردن دارند. اگر فکر کرده اید با انتخاب چنین اسم هایی در بین مشتریان محبوب می شوید، سخت در اشتباهید؛ چراکه با این دست فرمان فقط آینده برندتان را به قهقرا می کشانید؛ نه چیزی بیشتر.

بی شک نکات بالا برای خیلی از برندها چندان سخت نیست. شما می توانید آنها را به سادگی هرچه تمام تر رعایت کرده و خم به ابرو نیز نیاورید. نکته مهم این وسط رعایت تمام این نکات در کنار هم است. همانطور که در بازی های کامپیوتری شما باید مراحل ابتدایی را کامل و بدون عیب طی کنید، اینجا هم بدون گذشتن از سد این نکات ابتدایی خبری از انتخاب یک اسم جذاب نخواهد بود. 

بایدها و نبایدهای انتخاب اسم برای برند

بایدها و نبایدهای انتخاب اسم برای برند

حالا که نکات ابتدایی را با هم بررسی کردیم، بد نیست سری هم به نکات حرفه ای تر بزنیم. شما تا الان خیلی از نکاتی که احتیاج داشته اید را بررسی کرده اید، اما کارتان هنوز بی عیب نیست. در ادامه ما سعی می کنیم بعضی از بایدها و نبایدهای کلیدی در زمینه انتخاب اسم برای برند را زیر ذره بین ببریم. اینطوری شما دیگر هیچ مشکلی برای انتخاب اسم برند نخواهید داشت. پس دفتر و خودکارتان را آماده کنید تا نکات کنکوری برای انتخاب اسم برند را به اتفاق هم بررسی کنیم. 

مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در انتخاب نام برند

انتخاب اسم های محدود ممنوع!

انتخاب اسم های محدود ممنوع

هیچ کس از آینده خبر ندارد. به همین خاطر وقتی پای انتخاب اسم وسط باشد، شما باید نهایت احتیاط را به خرج دهید. خیلی وقت ها کارآفرینان برای اثرگذاری بر روی مشتریان دردسرهای زیادی را متحمل می شوند؛ چراکه اسم برندشان عملا با حوزه کاری شان هماهنگی ندارد. اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم. فرض کنید جف بزوس به جای اینکه اسم برندش را آمازون بگذارد، از ترکیب «فروشگاه آنلاین کتاب» استفاده می کرد. اگرچه امروزه آمازون کتاب هم می فروشد اما دامنه متنوع فعالیت این برند هیچ جوره در قالب یک اسم محدود نمی گنجید. فکر می کنم حالا دیگر لُب مطلب این بخش دست تان آمده باشد، مگر نه؟

اسم های محدود به طور خودکار دامنه کار برندتان را تحت تاثیر قرار می دهد. اینطوری شما حتی اگر ایده های درجه یکی برای توسعه کارتان داشته باشید هم باز موانع زیادی برای تبدیل شدن به یک برند درجه یک جلوی پای تان احساس خواهید کرد. این امر به مرور زمان آنقدر شدید می شود که حتی قید کارآفرینی را هم بزنید. 

استفاده از اسم های معنادار

استفاده از اسم های معنادار

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر اسمی که کارآفرینان برای برندشان انتخاب می کنند، باید یک معنای مشخص داشته باشد. دلیل این توصیه ما هم کاملا روشن است؛ وقتی اسم برندتان معنای مشخصی داشته باشد، مشتریان با ذهنیتی درست سراغ تان خواهند آمد. اگر شما کارآفرین کارکشته ای باشید، احتمالا ده ها مثال نقض درباره ایده ما دم دست تان خواهد بود. برندهایی نظیر گوگل، یاهو یا بنز بیشتر از اینکه معنای مشخصی از اسم شان به ذهن آدم برسد، به خاطر جذابیت اسم شان در یادها باقی مانده اند. اگرچه چنین برندهایی با اسم های بی معنا در بازار کم نیست و اتفاقا بعضی از آنها حسابی موفق هم شده اند، اما این تجربه برای همه ممکن نیست. به علاوه، بازاریابی با اسم های فاقد معنای مشخص از نظر برندینگ هزینه بیشتری نیز روی دست شما خواهد گذاشت. پس به جای اینکه همینطور بی مقدمه دنبال گوگل یا یاهو را بگیرید، به شرایط کنونی نیز توجه کنید. 

این روزها نمونه های بسیار زیادی از اسم های معنادار برای برندها به چشم می خورد. مثلا اگر شما در زمینه فروش آنلاین بلیت سینما یا نمایش های هنری فعالیت دارید، انتخاب اسم هایی نظیر «بلیت آنلاین» یا «سینما آنلاین» گزینه های خوبی خواهد بود. چنین اسم هایی علاوه بر اینکه به خوبی حوزه کاری برندتان را نشان می دهد، ماهیت آنلاین آن را نیز به مخاطب منتقل می کند. بنابراین وقتی نوبت به برندینگ برسد، دیگر مشکل زیادی پیش پای تان نخواهد بود. 

جست وجو در بین اسم های ثبت شده

جست وجو در بین اسم های ثبت شده

خواننده ای را در نظر بگیرید که از همان لحظه اول ضبط آلبوم جدید موسیقی اش اسم مشخصی برای آن پس ذهن دارد و حتی براساس آن بعضی از ترک ها را طراحی می کند. حالا اگر وقتی نوبت ثبت اسم شود، به او بگویند اسم مورد نظرش قبلا ثبت شده، چه حالی به هنرمند قصه مان دست می دهد؟ بی شک نه من و نه شما دوست نداریم چنین سناریویی را تجربه کنیم؛ چراکه کل زحمت تان در یک چشم به هم زدن دودِ هوا می شود. 

ماجرای بالا در عین ناباوری برای خیلی از کارآفرینان نیز اتفاق می افتد. کسانی که با سرخوشی تمام و بدون چک کردن اسم های ثبت شده برای برندها سراغ یک نام می روند، معمولا چنین تجربه ای را خواهند داشت. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که این اسم فقط به ذهن شما رسیده؟

مطلب مرتبط: چرا باید نام برندمان را خودمان انتخاب کنیم / نام ها سخن می گویند

خبر خوش برای کارآفرینان اینکه امروزه سامانه های بی نهایت متنوعی برای چک کردن اسم های ثبت شده در دنیای تجارت وجود دارد. کافی است سر و گوشی در اینترنت آب دهید تا با کلی از این سایت ها مواجه شوید. آن وقت فقط کافی است اسم های مورد نظرتان را در چنین سایت هایی جست وجو کرده تا از نتیجه کارتان مطمئن شوید. اگر از شانس بدتان اسم دلخواه تان قبلا ثبت شده، لازم نیست همین اول کار ناامید شوید؛ چراکه استارت آپ ها معمولا دو تا سه سال برای راه اندازی برند تحت عنوان اسم شان فرصت دارند. بنابراین اگر با سازمان های دولتی مربوطه ماجرا را در میان بگذارید، همچنان شانسی برای انتخاب اسم دلخواه تان باقی خواهد ماند. چه بسا بقیه از سر بی حوصلگی دور راه اندازی برند را خط کشیده باشند و اسم مورد علاقه تان همین طوری روی هوا باقی مانده باشد. آن وقت شما می توانید با درخواست رسمی از آن اسم به سود خودتان استفاده کنید. 

نظرخواهی از دیگران

نظرخواهی از دیگران

آیا تا حالا برای تان پیش آمده ایده ای را با دیگران در میان بگذارید و همه از آن انتقاد کنند؟ اینطور وقت ها آدم احساس می کند همه با او مشکل دارند اما اگر کمی با دقت ماجرا را زیر و رو کنید، به درستی حرف بقیه پی خواهید برد. هرچه باشد کمتر پیش می آید همه با شما مخالفت کرده و دلیل محکمی برای آن نداشته باشند. 

شاید فکر کنید ما با بحث بالا حسابی از موضوع اصلی مان منحرف شده ایم، اما اصلا اینطور نیست. همانطور که در زندگی گاهی اوقات دوستان با آدم مخالفت می کنند، درباره انتخاب اسم برای برند هم چنین ماجرایی در جریان است. چه بسا اسم هایی که به نظر شما عالی باشند، از نظر کارشناس ها و بقیه دوستان کارآفرین تان فاجعه تمام عیار محسوب شوند. پس برای خاطرجمعی هم که شده، قبل از انتخاب نهایی یک اسم آن را با دیگران در میان بگذارید. اینطوری کمی از ایده های آنها درباره اسم دلخواه تان مطلع خواهید شد. 

یادتان باشد بقیه همینطور الکی نظرشان درباره اسم های انتخاب شما را مطرح نمی کنند. پس اگر قصد ندارید از نظر دیگران استفاده کنید، الکی وقت آنها را نگیرید. این کار نه تنها جذابیتی برای دوستان تان ندارد، بلکه جایگاه تان نزد آنها را نیز حسابی متزلزل خواهد کرد. خب اگر کسی را سراغ دارید که با عشق و علاقه به بقیه راهنمایی می دهد و با دیدن بی تفاوتی آنها روحیه اش را نمی بازد، ما را هم بی خبر نگذارید. 

اولین گزینه را جدی نگیرید

اسم برند

معمولا وقتی آدم شروع به فکر کردن درباره موضوعات مختلف می کند، اولین ایده ها چنگی به دل نمی زند. به همین خاطر توصیه ما به شما کمی آرامش و شکیبایی است. وقتی دنبال اسم های مناسب برای برندتان می گردید، هیچ وقت همان اول کار بی گدار به آب نزنید. در عوض چندتا اسم مناسب انتخاب کرده و بعد از بررسی تمام زوایا یکی از آنها را انتخاب کنید. 

وقتی کار به بررسی نهایی بین گزینه های آخر رسید، شما باید معیارهای متنوعی را مد نظر داشته باشید. مثلا اینکه اسم مورد نظرتان چقدر توانایی تبدیل شدن به المان های بصری را دارد، گزینه مهمی خواهد بود. باور کنید یا نه، مردم عاشق خیال پردازی با نکات مختلف هستند. این وسط اسم برند یکی از بهترین گزینه ها برای خیال پردازی خواهد بود. بنابراین اگر اسم تان توانایی اضافه شدن به رویاهای مشتریان را داشته باشد، سه هیچ از رقبا جلو می افتید. 

مطلب مرتبط: چطور اسم مناسب برای کسب و کارتان انتخاب کنید؟

مطمئن شوید از اسم نهایی خوش تان می آید

اسم نهایی برند

سر و کار داشتن با اسم برندی که اصلا بدان علاقه ای ندارید، کار ساده ای نیست. گاهی اوقات آدم خودش را با استدلال های مختلف گول می زند تا اسمی را که اصلا دوست ندارد، انتخاب کند. این امر گاهی اوقات برای کارآفرینان طوری دردسرساز می شود که نگو و نپرس. هرچه باشد اسم برند چیزی نیست که هر روز عوضش کنید و صدای کسی هم درنیاید. به همین خاطر ما در این بخش توصیه طلایی مان بی نهایت ساده و در عین حال کلیدی است. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید سلیقه خودتان را هم هنگام انتخاب نام در نظر بگیرید. اینکه یک اسم چقدر به نظرتان عالی و جذاب است، گزینه مهمی خواهد بود. پس خودتان را دست کم نگرفته و کمی درباره اسم های دلخواه تان فکر کنید. قول می دهم این دست فرمان خیلی برای تان گران تمام نشده و در حتی یک عمر با اسم برندتان کیف کنید. 

مرور افسانه های قدیمی

بهترین اسم برند در دنیا

برند نایک یکی از بهترین اسم های ممکن در دنیا برای برندش را دارد. در عین حال که نایک در زمینه تقویت روحیه ورزشکاران بی رقیب است، یادآور اسطوره های یونان باستان هم هست. به همین خاطر خیلی از مشتریان خرید از نایک را به هر برند دیگری ترجیح می دهند. اگر شما میانه خوبی با اسم های اسطوره ای دارید، کمی سرک کشیدن در کتاب های تاریخی و اسطوره های گوناگون حسابی به کارتان خواهد آمد. اینطوری می توانید با خیال راحت اسمی با معنا و دارای تاریخچه ای مشخص برای برندتان انتخاب کنید. 

یادتان باشد اسطوره ها معمولا بیشتر از یک روایت یا تاریخچه دارند. پس قبل از اینکه یک روایت را با عجله انتخاب کنید، به تاریخچه آن هم نیم نگاهی داشته باشید. اینطوری دیگر خبری از انتخاب های اشتباه نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: راهنمای انتخاب نام مناسب برای کسب و کار

منابع:

https://www.vistaprint.com

www.forbes.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tpVErV2j
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه