یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

وقتی صحبت از جلب نظر مشتریان می شود، اغلب کسب و کارها فورا سراغ بازاریابی می روند. انگار که هیچ راهکار دیگری برای تعامل و درک متقابل از مشتریان در دنیا وجود ندارد. قبول دارم بازاریابی ابزار بی نهایت قدرتمندی است که اگر درست استفاده شود، تاثیرات بی نظیری خواهد داشت. با این حال دلیل نمی شود شما همه تخم مرغ های تان را در این سبد قرار دهید. بی شک راه و روش های دیگری هم در دنیا هست که در صورت سرمایه گذاری درست نتایج مناسبی خواهد داشت. یکی از این راه چاره ها حوزه روابط عمومی است. کم نیستند برندهایی که فقط و فقط با جادوی روابط عمومی کلی مشتری برای خودشان دست و پا کرده اند. 

سرمربی فوتبالی را در نظر بگیرید که تازه در سمت جدیدش شروع به کار کرده و هنوز خیلی از بازیکنان به مربی قبلی علاقه دارند. در این صورت برقراری ارتباط مناسب با بازیکنان حرف اول و آخر را خواهد زد. چه بسا سرمربی که فقط به خاطر ارتباط ضعیف با اعضای تیم هنوز هیچی نشده به درهای خروج نزدیک شود. 

شما در این مقاله با برخی از مهمترین کمپین های روابط عمومی در دنیا آشنا خواهید شد. وقتی درباره کمپین های مهم حرف می زنیم، منظورمان آن دسته از کارهایی است که به طور عمومی در دنیا با واکنش مثبت رو به رو شده و تقریبا همه کارشناس ها قبول شان دارند. خب از قدیم گفته اند برای ارائه یک کار خوب باید از روی دست آدم های موفق الگوبرداری کرد. این دقیقا همان کاری است که ما در این مقاله قصد انجامش را داریم. 

کمپین های طلایی روابط عمومی

کمپین های طلایی روابط عمومی

یک کمپین روابط عمومی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ خیلی وقت ها کارآفرینان در مقابل چنین سوالاتی به طور کامل گیج یا حتی دستپاچه می شوند. ما برای اینکه شما دیگر در مقابل چنین سوالاتی خودتان را نبازید، سراغ برخی از بهترین کمپین ها رفته ایم. 

مطلب مرتبط: روابط عمومی و نقش کلیدی اش در کسب و کارهای دیجیتال

یادتان باشد، شما اینجا نیستید تا با جزییات کمپین ها حیرت زده شوید، در عوض باید از این نکات برای بهبود کار خودتان سود ببرید. پس نه به عنوان یک مخاطب عادی، بلکه کسی که دنبال توسعه کسب و کارش است، با ما همراه باشید. هر جا هم برای تان سوال پیش آمد، می توانید آن را با ما در میان بگذارید. 

اسپاتیفای: کمپینی برای جمع بندی آخر سال

اسپاتیفای کمپینی برای جمع بندی آخر سال

اسپاتیفای از آن دست برندهایی است که با وجود یک عالمه رقیب در بازار طوری دل مشتریان را می برد که هیچ کس به گرد پای آن هم نمی رسد. این روزها کاربران اسپاتیفای تعصب زیادی بر روی استفاده از این پلتفرم دارند. این دقیقا همان چیزی است که هر کسب و کار انتظارش را دارد. درست به همین خاطر ما برای اولین کمپین سراغ این برند دوست داشتنی حوزه موسیقی رفته ایم. 

اسپاتیفای از سال 2016 به این طرف آخر سال ها یک کمپین ویژه برای مشتریانش دارد. در این کمپین سلیقه موسیقی یک سال هر کاربر در قالب یک جمع بندی به او معرفی می شود. به علاوه، ترک هایی که نزدیک به سلیقه او هستند نیز تحویلش داده خواهد شد. این یعنی شما سال تان را با تحلیل دقیق سلیقه موسیقی و ترک هایی که احتمالا باب میل تان خواهد بود، به پایان می رسانید. 

بی شک همین اتفاق ساده برای علاقه شدید کاربران به اسپاتیفای کافی است. نکته جالب اینکه اغلب سرویس های استریم موزیک جا پای این برند گذاشته و از همین ترکیب برای جلب نظر مشتریان استفاده می کنند. البته هر کاری در این دنیا وقتی برای اولین بار انجام شود، تاثیرگذاری بهتری دارد. پس اصلا جای تعجب ندارد که مشتریان حسابی از ایده اسپاتیفای استقبال کرده و کپی های دیگر را چندان سر چشم نگیرند. 

نکته مهم درباره کمپین سالانه اسپاتیفای توجه آن به سلیقه کاربران و علاقه شان به شخصی سازی است. شما این روزها نمی توانید بدون توجه به دیگران در بازار حضور داشته و دنبال موفقیت باشید. در عوض این شخصی سازی تجربه مشتریان است که حرف اول و آخر را می زند.
 
داو: تاثیر مخرب ادیت عکس

داو، تاثیر مخرب ادیت عکس

چند نفر را دیده اید که موقع بارگذاری سلفی در شبکه های اجتماعی دست به دامن ابزارهایی مثل فوتوشاپ نشوند؟ خیلی ها فکر می کنند تصویر بدون ادیت شان آنقدر افتضاح هست که حال همه را به هم خواهد زد. به همین خاطر بازار صنعت لوازم آرایشی و صدالبته نرم افزارهای ادیت عکس حسابی داغ است. خب تا وقتی مردم اعتماد به نفس مناسب را نداشته باشند، این صنایع حسابی کیف خواهند کرد، مگر نه؟

داو به عنوان یکی از برندهای پیشرو در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی برخلاف جریان مسلط شنا می کند. آنها در کمپین شان تحت عنوان سلفی تاک «The Selfie Talk» سراغ یک ایده جذاب رفت. اینکه چرا آدم ها تا این اندازه نیاز به استفاده از ابزارهای ویرایش عکس دارند، موضوع جالبی به نظر می رسد. به ویژه اگر یک برند حوزه آرایشی و بهداشتی پشت آن باشد!

ماجرا از این قرار است که داو در کمپین خودش سعی در همذات پندازی با دخترانی کرد که اعتماد به نفس پایینی دارند. بازاریاب های داو پیام اصلی شان القای این نکته به دختران بود: «شما بدون آرایش یا ادیت عکس های تان هم می توانید زیبا باشید.»

این روزها تعاریف عجیب و غریبی از زیبایی در دنیا وجود دارد. گاهی اوقات صنعت مُد متهم به تشدید این نوع نگاه های غیرواقعی درباره زیبایی افراد است. بی شک در چنین شرایطی حمایت داو از دختران اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین شما می توانید به خوبی از روی دست داو الگوبرداری کرده و با مشتریان تان احساس همذات پنداری کنید. 

مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در عرصه روابط عمومی

ایکیا: در خانه بمانیم

وقتی همه گیری کرونا حسابی قربانی می گرفت، خیلی از مردم بابت ماندن در خانه کلافه شده بودند. فکر می کنم شما هم دوستانی داشتید که ترجیح می دادند قربانی کرونا شوند، اما دیگر در خانه حبس نباشند. این وضعیت برای بسیاری از برندها بحران های مالی فراوانی به همراه داشت. تا جایی که این روزها هم برخی از برندها هنوز مشغول صاف کردن بدهی های آن دوران شان هستند (اجازه دهید اصلا به برندهایی که بابت این قضیه ورشکست شدند، اشاره هم نکنیم!).

ایکیا در جریان پاندمی کرونا یکی از برندهایی بود که مردم را تشویق به در خانه ماندن کرد. این امر از طریق یک کمپین ویژه در زمینه تشویق مردم برای در خانه ماندن صورت گرفت. کاری که ایکیا کرد، در واقع نشان دادن اهمیت و جذابیت های زندگی بود. اگر این روزها مردم مجبور به در خانه ماندن هستند، باید دانست که این شرایط موقتی است. دقیقا مثل استاد دانشگاهی که دو هفته ای مریض شده و نمی تواند سر کلاس ها حاضر شود. شاید استاد قصه ما حسابی افسرده شود، اما این وضعیت مقطعی است. بعد از چند وقت دوباره همه چیز به حالت سابق برمی گردد. 

ایکیا از زمان شروع اپیدمی وحشتناک کرونا خدمات آنلاینش را به طور گسترده ای افزایش داد. این امر موجب شد تعداد کمتری از آدم ها در دنیا دنبال بیرون رفتن یا خرید حضوری از این برند بروند. 

گاهی اوقات کسب و کارها فکر می کنند باید کارهای بی نهایت بزرگی در بازار انجام دهند تا دل مشتریان را به دست بیاورند. این در حالی است که اصل ماجرا اصلا اینطوری نیست. گاهی اوقات شما با یک جست وجوی ساده در اینترنت و یافتن دغدغه های اصلی مشتریان طوری گرد و خاک به پا می کنید که هیچ کس باورش هم نشود. 

لگو: جهان را دوباره بساز!

لگو بخش جدایی ناپذیری از نوستالژی انسان ها را شکل می دهد. فرقی ندارد در کجای این کره خاکی زندگی می کنید، در هر صورت لگو بخش قابل تأملی از خاطرات کودکی شما خواهد بود. این امر تا جایی ادامه دارد که گاهی اوقات آدم بزرگ ها حتی تا سن های بالا هم طرفدار پر و پاقرص لگو باقی می مانند. 

احتمالا شما هم در دوران کودکی به سرتان زده بود که چقدر خوب می شد اگر کل دنیا از لگو ساخت شده بود. خب این دقیقا همان ایده ای است که کمپین لگو را شکل داد. کمپین «جهان را دوباره بساز» در راستای تقویت خلاقیت مردم برای بازسازی دنیا بود؛ البته با استفاده از اسباب بازی های لگو!

تقویت خلاقیت مشتریان ایده ای است که همیشه جواب می دهد. البته گاهی اوقات برندها در این زمینه کم کاری می کنند. انگار که مشتریان باید به طور خودکار خلاقیت شان را به کار انداخته و از آن در راستای بهبود اوضاع یک برند خاص سود ببرند. این مشکل خیلی وقت ها در قالب تنبلی بیش از اندازه برندها نمایانگر می شود. گاهی اوقات حتی مشتریان کم کم از یک برند به خاطر انفعال در این زمینه متنفر نیز می شوند. 

دوست داشته باشید یا نه، این روزها انتظارات مشتریان از برندها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر شما باید تلاش تان برای اثرگذاری بر روی مشتریان با این مشخصات را انجام دهید. کمپین روابط عمومی لگو نشان داده خلاقیت مشتریان حد و مرز ندارد. کافی است کمی آن را تحریک کنید تا کلی محتوای درجه یک به دست تان برسند. 

یادتان باشد، مشتریات عاشق تولید محتوا درباره برندهای مورد علاقه شان هستند. بنابراین شما باید از این نکته به خوبی در راستای بهبود اوضاع تان سود ببرید. وگرنه خیلی زود کارتان به جاهای باریک خواهد کشید. 

لگو مهارت بسیار زیادی در بازنمایی خلاقیت مشتریانش دارد. آنها به طور منظم محتوای تولیدی از سوی مخاطب شان را در شبکه های اجتماعی بازنشر می دهند. این امر به آنها کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی دست به تعامل با مشتریان بزنند. خب مشتریان هم تا وقتی محتوای شان را در اکانت های رسمی لگو مشاهده کنند، به تولید محتوا ادامه خواهند داد. 

مطلب مرتبط: روابط عمومی بهتر با ابزارهای کاربردی

کی اف سی: مرغ تمام شده!

کی اف سی، مرغ تمام شده!

کی اف سی یکی از برندهای محبوب در صنعت فست فود است که تمام منوی خود را با محوریت گوشت مرغ سر و سامان داده است. بنابراین اگر یک روز مرغ در دنیا کمیاب شود، اوضاع این برند حسابی به هم خواهد ریخت. قبول دارم کمیاب شدن مرغ اتفاقی نیست که به این راحتی ها روی دهد، اما شما هیچ وقت نباید آن را خارج از چارچوب قرار دهید. 

همین چند سال قبل مرغ در ایرلند به طور کامل نایاب شد. این امر به خاطر اعتصاب ها و صدالبته مشکلات حمل و نقل روی داده بود. با این حال وضعیت کی اف سی اصلا توجیه پذیر نبود؛ چراکه آنها به طور کامل رستوران شان را برای چند هفته تعطیل کرده و هیچ خدماتی به مشتریان ارائه نمی دادند. همین امر حسابی حرص مشتریان را درآورده بود. 

کار به جایی رسید که برخی از کاربران در توئیتر (پلتفرم ایکس امروز!) حسابی از خجالت کی اف سی درآمدند. این امر نه تنها برای وجهه محلی این برند بد بود، بلکه در سطح جهانی هم موضوع را بدل به نوعی آبروریزی کرد. بگذریم که رقبای کی اف سی هم از این فرصت نهایت استفاده را بردند. در این میان فقط یک کمپین روابط عمومی بی نهایت خوب این برند را از فاجعه نجات می داد.

خوشبختانه کی اف سی تیم بازاریابی و تولید محتوای بسیار خوبی دارد. آنها خیلی زود با همکاری کارشناس های روابط عمومی دست به طراحی یک بنر برای عذرخواهی از مشتریان زدند. این بنر شامل یک سبد خالی کی اف سی بود. همه ما عادت داریم سبدهای کی اف سی را پر از مرغ ببینیم. با این حال کی اف سی این بار برای توضیح دلیل توقف خدماتش از یک سبد خالی استفاده کرده بود. 

گاهی اوقات روراست بودن با مشتریان خیلی هم به ضرر کسب و کارها تمام نمی شود. این کاری است که خیلی از ما باید آن را تمرین کنیم. اینطوری به مرور زمان یاد می گیریم کمی هم که شده بیشتر به فکر مشتریان باشیم. 

بی شک کمپین کی اف سی درس های بسیار زیادی برای کارآفرینان دارد. در این میان شما باید تمام حواس تان را جمع کنید تا مثل کی اف سی دیر به ماجرا ورود نکنید. دنیای روابط عمومی شبیه مسابقات فرمول یک است. اگر شما یک ثانیه هم غفلت کنید، جام قهرمانی را دودستی به رقبا واگذار خواهید کرد. پس بهتر است همین اول کاری خودتان را جمع و جور کنید. 

پیکی بلایندرز: روابط عمومی به سبک سینمایی ها

پیکی بلایندرز، روابط عمومی به سبک سینمایی ها

عاشقان صنعت سینما خیلی خوب سریال پیکی بلایندرز را می شناسند. این سریال میلیون ها نفر در سراسر دنیا را شیفته خودش کرده است. تا جایی که این روزها خیلی ها سعی می کنند مثل شخصیت های اصلی این سریال تیپ زده یا رفتار کنند. 

یکی از حوزه های جذاب و تعامل برانگیز که خیلی از برندها فرصت استفاده از آن را دارند، توجه به آثار تولیدشده از سوی طرفداران است. فن آرت (Fan Art) اصطلاحی کاملا شناخته شده در دنیای هنر است. سالانه میلیون ها نفر درباره فیلم یا سریال های مورد علاقه شان دست به تولید فن آرت می زنند. البته در این میان توانایی هر برند برای استفاده از این پتانسیل را هم باید مدنظر داشته باشیم. 

متاسفانه خیلی از برندها اصلا توجهی به فن آرت و تاثیرش بر روی حوزه کاری شان ندارند. این امر موجب می شود آنها خیلی سریع کارشان را جلو برده و اصلا به تولیدات مشتریان یا طرفدران شان نگاه هم نکنند. این دقیقا همان جایی است که کار این دسته از برندها حسابی با ایراد رو به رو می شود. خب شما که نباید همینطور بی ملاحظه در بازار حضور پیدا کنید. در عوض بد نیست گه گاهی نیم نگاهی به مشتریان داشته و اوضاع تان را کمی هم که شده بهبود بخشید. اینطوری فرصت های بسیار بهتری برای خودنمایی در بازار نصیب تان خواهد شد. 

اصول کار در این رابطه مثل روز روشن است. شما باید یک تیم مستقل برای مرور فن آرت های پیرامون برندتان تشکیل دهید. اگر هم بودجه کافی ندارید، می توانید به راحتی هرچه تمام تر سراغ تیم بازاریابی یا روابط عمومی تان رفته و این مسئولیت را به آنها واگذار کنید. اینطوری همیشه فن آرت های باکیفیت درباره برندتان را حاضر و آماده خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: آشنایی با نسخه مدرن روابط عمومی در دنیای کسب و کار

آمریکن اکسپرس: روزی برای کسب و کارهای کوچک

آمریکن اکسپرس، روزی برای کسب و کارهای کوچک

روز شنبه برای همه مردم دنیا پر از غم و غصه است. اینکه بعد از دو روز تعطیلی دوباره سرکار حاضر شویم، همه چیز را به کام آدم تلخ می کند. در این میان آمریکن اکسپرس برای اینکه کمی حال و هوای این روز را عوض کند، آن را به حمایت از کسب و کارهای کوچک اختصاص داده است.

ماجرا از این قرار است که آمریکن اکسپرس روزهای شنبه مردم را به خرید از کسب و کارهای کوچک یا به طور کلی خریدهای کوچک ترغیب می کند. اینطوری شما فرصت آشنایی با کلی کسب و کار کوچک که اتفاقا طرف قرارداد و همکاری با این برند هستند را پیدا می کنید. 

خیلی وقت ها کسب و کارها فکر می کنند باید فقط درباره خودشان با مشتری حرف بزنند. این دقیقا همان ایرادی است که خیلی زود برندتان را برای مشتریان بدل به یک کسب و کار تکراری خواهد کرد. اگر دوست دارید مشتریان همیشه شما را یک برند تازه و سرحال در نظر بگیرند، بد نیست دنبال ایده های نوآورانه باشید. 

آمریکن اکسپرس به دلیل سطح بالای همکاری که با دیگر برندها دارد، خیلی زود به این نتیجه رسید که توسعه کار آنها در عمل به گردش مالی خودش هم کمک خواهد کرد. خب همه کسب و کارها برای ارسال محصولات شان به مشتریان نیاز به همکاری این برند بزرگ دارند. 

بنابراین روزهای شنبه را به کسب و کارهایی اختصاص داد که کمتر توانی برای معرفی خودشان به مشتریان دارند. اینطوری با یک تیر دو نشان زد، هم همکاری بلندمدت این برندها را جلب کرد، هم خودش را حامی کسب و کارهای کوچک نشان داد. این روزها مشتریان نسبت به کسب و کارهای کوچک اقبال بسیار بالایی دارند. به همین خاطر شما باید از هر فرصتی برای اثرگذاری بر روی این دسته از مشتریان استفاده کنید. اینطوری برندتان به مرور زمان به عنوان یک کسب و کار بی نهایت خلاق در بازار جلوه گر خواهد شد. 

مک دونالد: ما استخدام می کنیم!

مک دونالد، ما استخدام می کنیم!

تنوع فرهنگی در دنیا امر مهمی محسوب می شود. خیلی از مردم دوست دارند از برندهایی خرید کنند که به تنوع فرهنگی احترام گذاشته و به نوعی جلوی نژادپرستی می ایستند. البته در این میان هیچ برندی خودش را نژادپرست معرفی نمی کند، اما گاهی اوقات از دل استراتژی های آنها نژادپرستی بیرون می زند. 

مک دونالد برای اینکه نشان دهد همیشه مخالف نژادپرستی است، یک کمپین روابط عمومی جذاب را راه انداخت. این کمپین تحت عنوان «ما مردم را استخدام می کنیم» در واقع به استخدام مردم از هر پیش زمینه قومی و فرهنگی اشاره دارد. 

این روزها مسئله تنوع قومی برای بسیاری از کشورها و حتی مردم بدل به موضوع درجه یک شده است. بنابراین اگر شما در این حوزه خودی نشان ندهید، خیلی زود کارتان به جاهای باریک می کشد. بنابراین باید به هر شیوه ای که شده، تنوع فرهنگی و اهمیتش در شرکت تان را نشان دهید. این دقیقا همان کاری بود که مک دونالد به خوبی انجام داد. نتیجه اش هم یکی از بهترین کمپین های دنیا در حوزه روابط عمومی شد.

سخن پایانی

مهمترین کمپین های روابط عمومی

روابط عمومی یکی از بخش های کمتر مورد توجه در دنیای کسب و کار محسوب می شود. این روزها کارآفرینان آنقدر درگیر بازاریابی هستند که دیگر فرصتی برای توجه سایر حوزه ها ندارند. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین کمپین های روابط عمومی را با شما در میان بگذاریم. فکر می کنم تا اینجا به خوبی با اهمیت و تاثیر روابط عمومی آشنا شده اید. 

مطلب مرتبط: موفقیت در حوزه روابط عمومی به زبان ساده

اگر بخواهیم خیلی ساده بحث را جمع بندی کنیم، باید گفت روابط عمومی با هزینه ای بسیار کمتر به کسب و کارها فرصت جلب نظر مشتریان را می دهد. بنابراین شما باید از این استراتژی برای بهبود اوضاع تان به بهترین شکل استفاده کنید. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای طراحی کمپین روابط عمومی کمک کرده باشد. ما در این مقاله به جای اینکه سراغ برخی اصول خشک و خالی برویم، شما را به دل یک ماجراجویی هیجان انگیز دعوت کردیم. امیدوارم از این ماجراجویی لذت برده باشید. 

منابع:

https://zenmedia.com

https://filestage.io

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZAoVHGU7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه