پنجشنبه, ۱۱ آذر(۹) ۱۴۰۰ / Thu, 2 Dec(12) 2021 /
           
فرصت امروز

راهکارهای بازاریابی بهتر در صنعت خرده فروشی

1 سال پیش ( 1399/9/5 )
پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : فروش   پدیدآورنده : کارینا فابیان  

بازاریابی مناسب نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها دارد. امروزه بخش قابل ملاحظه‎ای از سرمایه گذاری برندها مربوط به بخش بازاریابی و تبلیغات است. با گسترش بازارهای در دسترس برای خرده فروشی سطح رقابت در این حوزه به شدت افزایش یافته است. اگر خرده فروشی ها به دنبال شیوه‎ های بازاریابی مناسب برای جلب نظر مستریان نباشند، به سرعت با ریزش مشتریان و کاهش سود مواجه خواهند شد. حضور خرده فروشی های آنلاین نظیر آمازون و علی بابا در عرصه خرده فروشی به خوبی بیانگر اهمیت بازاریابی است. چنین برندهایی در طول یک دهه اخیر به طور مداوم با بازاریابی کاربردی و ارائه خدمات باکیفیت موفق به جلب نظر مخاطب هدف شده ‎اند.

شاید یک دهه پیش صحبت از خرده فروشی آنلاین بسیار عجیب به نظر می رسید. بسیاری از کارشناس های کسب و کار حضور خرده فروشی های حضوری را انکارناپذیر می دانستند. اگرچه امروزه هم چنین خرده فروشی هایی فعالیت دارند، اما از میان اهمیت آنها در بازار به شدت کاسته شده است. اگر یک خرده فروشی حضوری در شرایط کنونی تمایل به رقابت با برندهای دیگر داشته باشد، سرمایه گذاری مناسب بر روی حوزه بازاریابی ضروری خواهد بود. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نکات مهم در رابطه با بازاریابی کاربردی و تاثیرگذار در صنعت خرده فروشی خواهد بود. این امر وضعیت خرده فروشی های حضوری را در مقایسه با نمونه های آنلاین بهبود خواهد داد.

راهکارهای بازاریابی بهتر صنعت خرده فروشی

بازاریابی در عرصه خرده فروشی به چه معناست؟

بازاریابی در هر عرصه ‎ای ابزار مناسبی برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می ‎شود. بسیاری از برندها برای تعامل بهتر با مخاطب هدف به سوی طراحی کمپین های بازاریابی می‎ روند. نکته مهم در این میان فهم معنای بازاریابی در عرصه خرده فروشی است. بازاریابی در این صنعت در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف به محصولات و همچنین تعامل نزدیک ‎تر با وی صورت می ‎گیرد. بنابراین هدف اصلی در اینجا فقط فروش صرف نیست. برخی از خرده فروشی ها به جای فروش محصولات ‎شان بدون هیچ‎ گونه ارتباط بیشتری با مشتریان به دنبال تعامل نزدیک با آنها هستند. این امر امکان دسترسی به دامنه وسیعی از مشتریان وفادار را امکان ‎پذیر خواهد کرد.

مطلب مرتبط: 4 چالش بازاریابی خرده فروشی های آنلاین

مهمترین مسئله درخصوص بازاریابی در عرصه خرده فروشی تنوع شیوه و استراتژی ‎های در دسترس است. بسیاری از برندها به شیوه‎ های محدودی از بازاریابی در این عرصه اکتفا می ‎کنند. نکته مهم در این میان امکان توسعه شیوه های بازاریابی به فراتر از سطح موجود است بنابراین تحقیق پیرامون شیوه های بازاریابی جدید و استفاده از آنها در عرصه خرده فروشی ضروری خواهد بود.

شیوه های مختلف بازاریابی در عرصه خرده فروشی کدامند؟

هر حوزه ‎ای از بازاریابی دارای شیوه های خاصی است. اگر شیوه های متنوع بازاریابی وجود نداشت، فعالیت تمام برندها شبیه به هم می‎ شد. این امر برای مشتریان به معنای مشاهده برندهایی به شدت شبیه به هم است. خوشبختانه هر برندی در دنیای بازاریابی از شیوه های خاصی استفاده می‎ کند. این امر به برندها امکان شخصی سازی تجربه بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف را می ‎دهد. یکی از مشکلات اساسی پیش روی خرده فروشی ها در زمینه بازاریابی تمرکز بر روی یک شیوه خاص است. به این ترتیب در عمل خبری از تنوع در فرآیند بازاریابی خرده فروشی ها نیست. آشنایی با برخی از گونه ‎های مختلف بازاریابی در حوزه خرده فروشی کمک شایانی به برندها برای فعالیت بهتر خواهد کرد.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال با هدف استفاده از فضای آنلاین مانند سایت، شبکه اجتماعی و ایمیل در دستور کار قرار می ‎گیرد. امروزه بسیاری از برندها برای تعامل با دامنه وسیعی از مشتریان به دنبال بازاریابی دیجیتال هستند. شاید برندهای تازه‎ کار در این حوزه مشکلات زیادی برای تولید محتوا داشته باشند، اما اندکی تمرین مهارت‎ های آنها را به شدت افزایش خواهد داد. امروزه یکی از مزیت ‎های اصلی بازاریابی دیجیتال کاهش هزینه‎ های کسب و کار است بنابراین استفاده از این شیوه باید در دستور کار هر برندی قرار گیرد.

تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی هنوز هم یکی از معتبرترین شیوه های بازاریابی محسوب می‎ شود. اگرچه استقبال برندها از این شیوه در طول سال‎ های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است، اما این امر به معنای امکان صرف نظر از بازاریابی چاپی نیست. یکی از قدیمی ‎ترین الگوهای بازاریابی برای تعامل با مخاطب هدف درج آگهی در مطبوعات است. هنوز هم بسیاری از مردم از روزنامه استفاده می ‎کنند. این امر به معنای حفظ مخاطب روزنامه‎ ها در طول یک دهه اخیر است.

نکته جالب درخصوص تبلیغات چاپی امکان استفاده از بیلبوردهای سطح شهر است. بسیاری از برندها اقدام به درج آگهی ‎های جذاب در بیلبوردهای مختلف می‎ کنند. این امر موجب افزایش جذابیت کمپین بازاریابی برندها می ‎شود. امروزه همه مردم تجربه مشاهده بیلبوردهای بازاریابی جذاب در سطح شهر و حتی جاده‎ های خارج شهر را دارند.

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای خرده فروشی ها

خدمات روابط عمومی

بخش روابط عمومی یکی از مهمترین بخش ‎ها در تعامل با مشتریان است. اشتباه برخی از برندها تلقی تیم روابط عمومی به مثابه تنظیم ‎کننده رابطه شرکت با دیگر برندهاست. مشتریان در صورت نیاز برای دریافت خدمات جانبی به سراغ تیم روابط عمومی می ‎روند. برخورد صحیح با مشتریان و ارائه خدمات مناسب به آنها دارای اهمیت بسیار زیادی است.

امروزه پوشش رسانه ‎ای برای خرده فروشی ها اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید یک خرده فروشی برای سال‎ های متمادی در عرصه تجارت فعال باشد، اما به دلیل عدم شناسایی از سوی مشتریان سطح سود بسیار اندکی را تجربه نماید. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می ‎کند. توسعه بخش روابط عمومی برای جلب نظر رسانه‎ های معتبر نکته بسیار مهمی است. امروزه خرده فروشی های بزرگ همیشه از تیم روابط عمومی حرفه‎ ای استفاده می ‎کنند. درست به همین خاطر همیشه در صدر تیتر رسانه ‎ها قرار دارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی با استفاده از اینفلوئنسرها ایده تازه و بسیار جذابی محسوب می‎ شود. اینفلوئنسرها درست مانند سلبریتی‎ ها دارای شهرت و نفوذ بر روی مشتریان هستند. اغلب اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. این امر به معنای امکان همکاری با آنها برای توسعه کسب و کار و همچنین بهبود سطح فعالیت برند است. بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف به طور عملی به سوی اینفلوئنسرها گرایش پیدا می ‎کنند.

اگر خرده فروشی ها توانایی همکاری با اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا کنند، بخش قابل ملاحظه‎ ای از هزینه‎ های بازاریابی ‎شان نتیجه‎ بخش خواهد شد. یکی از ایرادات خرده فروشی ها در این میان همکاری با اینفلوئنسرهای بی ‎ارتباط با حوزه کاری ‎شان است. این امر موجب هدررفت بودجه شرکت و فقدان جذابیت برای مخاطب هدف خواهد شد.

بازاریابی با کمک مشتریان

بازاریابی با کمک مشتریان به بازاریابی زبانی نیز مشهور است. این الگو بر روی مشتریان به عنوان عوامل توسعه برند تمرکز دارد. بر این اساس تعامل مناسب با مشتریان فعلی برند تمایل آنها برای معرفی خرده فروشی به دوستان و اعضای خانواده‎ شان را افزایش می ‎دهد. این امر در نهایت موجب دسترسی برندها به دامنه وسیع‎ تری از مشتریان هدف خواهد شد. امروزه عرصه بازاریابی دارای پیچیدگی ‎های بسیار زیادی است. برخی از برندها در این میان همیشه به دنبال تکنیک‎ های بازاریابی پیچیده هستند بنابراین وقتی از بازاریابی با کمک مشتریان صحبت می ‎شود، روی خوشی به این شیوه نشان نمی‎ دهند.

بازاریابی با کمک مشتریان شیوه ‎ای ساده و در عین حال تاثیرگذار است. بسیاری از برندها در بلندمدت برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به دنبال تاثیرگذاری بر روی آنها براساس شیوه موردنظر هستند بنابراین پرهیز از این شیوه جذاب و تاثیرگذار منطقی نخواهد بود. صرف هزینه اندک برای حوزه بازاریابی در دستور کار بسیار از برندها قرار دارد. اگر کسب و کار شما به مشتریان به عنوان نیروی کمکی برای بازاریابی نگاه کند، شانس بسیار زیادی برای کاهش هزینه‎ ها خواهد داشت.

استراتژی ‎های بازاریابی در صنعت خرده فروشی

پس از بررسی الگوها و گونه ‎های متفاوت بازاریابی باید به دنبال برخی از استراتژی‎ های کاربردی نیز بود. امروزه بسیاری از برندها نسبت به شیوه‎ های بازاریابی آگاهی دقیقی دارند، اما در مرحله تبدیل الگوهای بازاریابی به استراتژی شکست می‎ خورند. دلیل این امر تفاوت میان آموزه‎ های نظری بازاریابی با دنیای واقعی است بنابراین در عرصه عمل باید اندکی تغییرات و شخصی سازی الگوهای بازاریابی برای هر برندی صورت گیرد. در غیر این صورت امکان فعالیت بازاریابی مناسب برای برند موردنظر فراهم نخواهد شد. در ادامه برخی از استراتژی‎های مناسب بازاریابی برای صنعت خرده فروشی را مدنظر قرار خواهیم داد.

مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی در حوزه خرده فروشی آنلاین

توجه به اطلاعات کاربردی آنلاین

امروزه اغلب مردم در دنیای آنلاین وقت ‎گذرانی می ‎کنند. این امر به معنای ضرورت بازاریابی با هدف جلب نظر مخاطب هدف است. بسیاری از برندها بدون هیچ مقدمه ‎ای در تلاش برای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف هستند. نکته مهم در این میان نیاز به اطلاعات معتبر برای جلب نظر کاربران به صورت پایدار است. بسیاری از برندها با افت و خیز بسیار زیادی در زمینه تعامل با مخاطب هدف در حوزه آنلاین مواجه هستند. دلیل این امر عدم استفاده از داده‎ های معتبر پیرامون مشتریان است.

امروزه دسترسی به اطلاعات کاربردی در مورد رفتار آنلاین مشتریان کار دشواری نیست. استفاده از بانک ‎های داده عمومی مانند گوگل امکان شخصی سازی تجربه بازاریابی برای کاربران را فراهم می‎ سازد. اگر یک برند در طول بازه زمانی طولانی به داده‎ های معتبر توجه نکند، توانایی بازاریابی ‎اش در طول زمان کاهش خواهد یافت.

طراحی کاتالوگ آنلاین

مشتریان در هر صورتی علاقه‎ مند به مشاهده کاتالوگ برندها هستند. این امر نوعی گرایش عمومی در میان مشتریان است. همانطور که خرده فروشی های حضوری دارای کاتالوگ هستند، خرده فروشی های آنلاین نیز باید کاتالوگ مخصوص ‎شان را طراحی کنند. این امر به معنای طراحی یک فایل PDF و بارگذاری در سایت رسمی نیست. دسته‎ بندی درست محصولات یکی از مهمترین نکات در زمینه بازاریابی محسوب می ‎شود. وقتی بازاریاب ‎های برند در یک کمپین به محصولی خاص ارجاع می‎ دهند، مشتریان باید به سادگی امکان یافتن آن در سایت خرده فروشی را داشته باشند.

شاید در نگاه نخست طراحی کاتالوگ آنلاین فقط مخصوص خرده فروشی های اینترنتی باشد. نکته مهم در این میان توجه به وضعیت خرده فروشی های حضوری است. چنین خرده فروشی هایی بیش از هر زمانی نیاز به تقویت جلوه آنلاین‎شان دارند. این امر موجب جلب نظر مشتریان بالقوه وسیع‎ تر در فضای آنلاین می‎ شود. یکی از مزیت ‎های اصلی فضای آنلاین در مقایسه با دیگر عرصه ‎های بازاریابی امکان دسترسی به دامنه وسیعی از مشتریان است بنابراین برندها باید نهایت استفاده از این مزیت را بکنند.

استفاده تخفیف به مثابه ابزار بازاریابی

استفاده از بازه‎ های زمانی مناسب برای ارائه تخفیف ‎های گسترده فقط یک استراتژی فروش نیست. تخفیف همیشه نظر مشتریان را جلب می ‎کند بنابراین برندها باید بیشترین میزان تخفیف برای مشتریان را در نظر بگیرند. بی ‎شک یک خرده فروشی توانایی ارائه تخفیف به صورت مداوم را ندارند بنابراین باید در مورد بازه‎ های زمانی مناسب برای ارائه تخفیف تصمیم‎ گیری نماید. بازه‎ های زمانی مانند کریسمس یا تعطیلات تابستانی مدارس گزینه ‎های جذابی محسوب می‎ شود.

امروزه برخی از برندها اقدام به ارائه تخفیف ‎های گسترده به مشتریان وفادارشان می‎ کنند. اگر خرده فروشی شما به دنبال افزایش دامنه مشتریان وفادارش است، باید به طور گسترده ‎ای ارائه تخفیف را در دستور کار قرار دهد. نکته مهم در این میان عدم ارائه تخفیف به تمام افراد است. تخفیف‎ ها باید به طور هوشمند در دستور کار قرار گیرد. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می‎شود.

برخی از برندها دارای تجربه مداوم ارائه تخفیف و عدم دریافت نتیجه دلخواه هستند. برنامه ‎ریزی و تعیین مراحلی مشخص برای دریافت تخفیف از سوی مشتریان ضررهای احتمالی را به شدت کاهش می ‎دهد. این امر شامل تعیین مراحلی برای حضور مشتریان عادی در انجمن مشتریان وفادار کسب و کار است. این امر امکان سرمایه گذاری مطمئن بر روی افزایش دامنه مشتریان را فراهم می ‎سازد.

ایجاد دکورهای خاص

طراحی غرفه‎ های خرده فروشی به صورت جذاب دارای اهمیت بسیار زیادی است. امروزه اغلب برندها به اهمیت این حوزه واقف هستند. بسیاری از خرده فروشی ها در عمل برای جلب نظر مخاطب هدف براساس فصل و مناسبت پیش روی اقدام به شخصی سازی دکور بخش ‎های مختلف می‎ کنند. این امر نقش مهمی در ترغیب مشتریان برای خرید بیشتر دارد. اگر این شیوه با ارائه تخفیف همراه شود، انگیزه مشتریان برای خرید دوچندان خواهد شد. بسیاری از خرده فروشی های بزرگ در عمل از همین شیوه برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مشتریان استفاده می‎ کنند.

برگزاری مراسم ‎های تجاری

برگزاری مراسم‎ های مرتبط با حوزه کسب و کار دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای شرکت در مراسم ‎های بزرگ هستند. نکته مهم در این میان امکان افزایش اعتبار برند با برگزاری مراسم به جای حضور در آن است. امروزه مشتریان تمایل بالایی برای حضور در مراسم‎ های مختلف دارند. این امر نظر بازاریاب‎ ها را به شدت جلب کرده است. اکنون در مقایسه با دو دهه گذشته مراسم ‎های تجاری بسیار بیشتری در سراسر دنیا برگزار می ‎شود. دلیل این امر تلاش برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس تعامل بیشتر در مراسم‎ هاست.

مهمترین مسئله درخصوص برگزاری مراسم‎ های تجاری تعیین محورهای اصلی مراسم براساس ارتباط با کسب و کارمان است بنابراین اگر یک خرده فروشی مراسمی بی‎ ارتباط با حوزه کاری ‎اش برگزار نماید، مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

شخصی سازی تجربه خرید مشتریان

تجربه خرید برای هر فردی لذت‎ بخش است. برخی از محصولات دارای ارزش بسیار زیادی برای مشتریان هستند. همین امر تجربه خرید آنها را بسیار مهم می ‎سازد. اگر یک خرده فروشی توانایی شناسایی محصولات مهم برای مشتریان را داشته باشد، سطح تاثیرگذاری ‎اش بر روی خریداران به شدت افزایش خواهد یافت. یک نمونه مناسب در این زمینه کنسول‎ های بازی و گوشی ‎های هوشمند است. تجربه خرید این محصولات دارای اهمیت بسیار زیادی است بنابراین برندها به دنبال استفاده بهینه از فرآیند فروش چنین محصولاتی هستند. خرده فروشی ها اغلب شرایط جذابی برای مشتریان به منظور خرید این نوع از محصولات تعریف می‎ کنند. خرده فروشی های آنلاین نیز با طراحی بسته‎ بند ‎های خاص برای محصولات جذاب و مهم برای مشتریان تجربه منحصر به فردی را رقم می‎ زنند.

مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی ویدئویی در صنعت خرده فروشی آنلاین

امروزه عرصه خرده فروشی شاهد سطح رقابت بی‎ سابقه‎ ای است. موفقیت در این عرصه بدون استفاده از استراتژی ‎های بازاریابی کاربردی امکان ‎پذیر نخواهد بود. استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله شروع مناسبی برای فرآیند بازاریابی خرده فروشی ها محسوب می ‎شود.

منبع : business
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Hpt8WxMA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه