پنج شنبه, 13 شهریور 1399 - 10:00

بازاریابی در عرصه خرده فروشی شرایط منحصر به فردی دارد. امروزه تعداد بسیار زیادی از برندها در زمینه خرده فروشی آنلاین مشغول فعالیت هستند. شاید تا دو دهه پیش صحبت از خرده فروشی آنلاین برای بسیاری از کارشناس ‎ها بی ‎معنا بود، اما امروزه بدل به بخش جدایی‎ ناپذیری از زندگی روزمره مردم سراسر دنیا شده است. کارآفرینان مختلف از سراسر دنیا در طول سال ‎های اخیر به دلیل هزینه ‎های کمتر خرده فروشی به صورت آنلاین اقدام به سرمایه گذاری وسیع در این بخش کرده‎ اند. حضور در میان شمار بالایی از خرده فروشی های آنلاین به هیچ وجه ساده نیست. شما برای موفقیت در این عرصه نیاز به بازاریابی با استفاده از شیوه ‏های به روز و تاثیرگذار دارید. به همین خاطر در ادامه برخی از مهمترین تکنیک‎ های بازاریابی در حوزه خرده فروشی آنلاین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. بازاریابی با ربات‎ های چت

تکنیک بازاریابی حوزه خرده فروشی آنلاین

فناوری هوش مصنوعی در طول سال ‎های اخیر توسعه بسیار زیادی داشته است. شاید در نگاه نخست استفاده از ربات‎ های چت در زمینه بازاریابی ایده ساده ‎ای به نظر برسد. بسیاری از کاربران در طول دهه ‎های گذشته نسبت به کیفیت پایین ربات ‎های چت اظهار نارضایتی کرده ‎اند بنابراین کاربست شیوه‎ ای شکست خورده، منطقی نخواهد بود. نکته مهم در این میان توانایی‎ های نسل جدید هوش مصنوعی است. این امر مسیر روشنی پیش روی برندها برای بازاریابی با استفاده از ربات ‎های چت گذاشته است. اگر شما نیز به توانایی‎ های هوش مصنوعی باور دارید، استفاده از ربات‎ های چت باید در دستور کارتان قرار گیرد.

مطلب مرتبط: 4 چالش بازاریابی خرده فروشی های آنلاین

امروزه مشتریان پیش از خرید نهایی اقدام به دریافت توصیه ‎های مختلف می‎ کنند. خرده فروشی ها برای پاسخگویی به پرسش ‎های مشتریان باید با کارشناس‎ های متعددی همکاری داشته باشند. بدون شک این گزینه همراه با هزینه ‎های بسیار زیادی برای برندهاست. راهکار جایگزین در این میان استفاده از ربات ‎های چت هوشمند است. ربات‎ های موردنظر بدون نیاز به صرف هزینه گزاف امکان ارائه پاسخ‎ های دقیق به مخاطب هدف را فراهم می ‎سازد بنابراین شما نیازی به صرف زمان قابل توجه و اختصاص بودجه کلان نخواهید داشت.

ارائه خدمات مشتریان پس از فرآیند فروش با استفاده از ربات ‎های چت یکی از گزینه‎ های کم‎ هزینه محسوب می‎ شود. امروزه فعالیت در عرصه کسب و کار نیازمند کاهش شدید هزینه‎ هاست. اگر شما نسبت به استفاده از ربات ‎های چت تردید داشته باشید، به زودی با مشکلات مالی گسترده ‎ای مواجه خواهید شد. بازاریابی با استفاده از ربات‎ های چت گزینه‎ ای ضروری برای تمام کسب و کارها محسوب می ‎شود. صنعت خرده فروشی نیز در این میان باید با تغییرات پیش روی هماهنگ شود.

2. کاهش نیاز به درج اطلاعات کارت

بازاریابی در زمینه خرده فروشی آنلاین فقط معطوف به طراحی کمپین های تبلیغاتی نیست. خرده فروشی های تازه تاسیس همیشه باید از امکانات تازه به عنوان اصلی‎ ترین مزیت رقابتی ‎شان استفاده نمایند. در غیر این صورت شانسی برای رقابت با برندهای بزرگ نخواهند داشت. یکی از شکایت‎ های همیشگی مشتریان در زمینه خرید آنلاین مربوط به درخواست برای درج اطلاعات گسترده و بی ‎مورد است. امروزه اطلاعات کاربران اهمیت بسیار زیادی برای آنها دارد. با این حساب تاکید بی ‎مورد شما بر روی جمع ‎آوری اطلاعات آنها نتیجه نامناسبی به همراه خواهد داشت.

برخی از خرده فروشی ها برای ثبت نهایی مراحل ثبت نام کاربران را مجبور به درج اطلاعات کارت‎شان می ‎کنند. این امر شکایت‎ های بسیار زیادی در میان کاربران ایجاد می ‎کند. اگر شما به دنبال راهکاری برای کاهش شکایت کاربران و رقابت موثر با دیگر برندهای بزرگ هستید، باید نیاز به درج اطلاعات از سوی کاربران را کاهش دهید. شاید این امر در نگاه نخست چندان بزرگ به نظر نرسد، اما تاثیر مثبتی بر روی ذهنیت مشتریان نسبت به برند شما خواهد داشت.

یکی از گزینه ‎های مناسب برای کاهش نیاز به درج اطلاعات از سوی کاربران ذخیزه‎ سازی اطلاعات قبلی آنها در سامانه سایت است. این امر موجب کاهش نیاز به جمع‎ آوری اطلاعات کاربران در هربار خرید آنها خواهد شد. بازاریابی در صنعت خرده فروشی آنلاین نیاز به مزیت ‎های رقابتی مشخصی دارد. در غیر این صورت کمپین شما برای مخاطب هدف جذابیتی نخواهد داشت.

3. ایجاد فهرست ایمیل مخاطب هدف

بازاریابی ایمیلی یکی از راهکارهای قدیمی و همچنان تاثیرگذار بازاریابی محسوب می ‎شود. مهم‎ ترین گام برای استفاده از بازاریابی ایمیلی تهیه فهرست مناسب از آدرس ایمیل مخاطب هدف است. این امر با ایجاد خبرنامه یا درخواست برای درج ایمیل پس از فرآیند ثبت نام در خرده فروشی صورت می ‎گیرد. امروزه کاربران میانه مناسبی با مشاهده ایمیل‎ های بازاریابی از سوی خرده فروشی ها دارند. اگر شما در این میان تخفیف‎ های مناسبی برای کاربران در نظر بگیرید، انگیزه ‎شان برای خرید از شما چند برابر خواهد شد.

ارتباط مداوم با مخاطب هدف یکی از مهمترین تکنیک ‎های بازاریابی محسوب می‎ شود. اغلب برندها در پی کاهش سطح ارتباط و تعامل ‎شان با مخاطب هدف با ریزش سطح فروش مواجه می ‎شوند بنابراین شما باید همیشه ایمیل ‎های بازاریابی و پیشنهادهای فروش مناسب برای مخاطب هدف در نظر بگیرید. تبدیل مخاطب هدف به مشتریان وفادار برند هرگز کار ساده ‎ای نیست. شما برای موفقیت در این زمینه باید به خوبی از سلیقه مخاطب هدف آگاهی داشته باشید. طراحی ایمیل‎ های جذاب مطابق با سلیقه مخاطب هدف شانس شما برای تاثیرگذاری بهینه بر روی سلیقه آنها را به شدت افزایش خواهد داد.

4. رغیب مشتریان برای خرید بیشتر

بازاریابی در راستای ترغیب مشتریان برای خرید محصولات ارزشمندتر گزینه جذابی است. بسیاری از مشتریان در نگاه نخست قصد خرید محصولات معمولی را دارند. اگر شما قصد کسب سود بیشتر در صنعت خرده فروشی را دارید، باید به خوبی توانایی تاثیرگذاری بر روی تصمیم مشتریان را داشته باشید. این امر شامل ارائه گزینه‎ های خرید جذاب با تخفیف و خدمات جانبی مناسب است. اگر شما در این زمینه مهارت قابل توجهی نشان دهید، انگیزه مشتریان برای صرف هزینه بیشتر خواهد شد.

مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی فراموش شده

امروزه بازاریابی در صنعت خرده فروشی آنلاین اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این امر تا حدودی ناشی از هزینه‎ های اندک فعالیت در این عرصه است. بنابراین روز به روز تعداد بیشتری از خرده فروشی های حضوری به سوی الگوی آنلاین جهت ‎گیری خواهند کرد. موفقیت شما در این میان بستگی به توانایی‎ تان برای بازاریابی کاربردی خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید