جمعه, 30 خرداد 1399 - 15:13

بررسی 5 تکنیک بازاریابی دیجیتال که کمتر مورد توجه اند

دنیای بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال تغییر است. بسیاری از کسب و کارها در شرایط کنونی نیازمند استفاده از الگوهای بازاریابی تازه برای تداوم حضور در میان برندهای برتر هستند. سرعت تغییرات بازاریابی در حوزه دیجیتال بسیاری از برندهای مختلف را به زحمت انداخته است. همین امر موجب فراموشی برخی از الگوهای بازاریابی دیجیتال شده است.

شاید در نگاه نخست فراموشی یک الگوی بازاریابی دلیلی محک برای ناکارآمدی آن باشد. اگرچه در بسیاری از مواقع این نوع داوری درست است، اما نقاط ضعفی نیز دارد. برخی از الگوهای بازاریابی به دلایل نادرست با بی مهری بازاریاب ها مواجه شده اند. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی برخی از الگوهای بازاریابی دیجیتال که کمتر مورد توجه است، خواهد بود. دلیل این امر گرفتاری های اغلب برندها در فرآیند بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف است. این امر موجب فراموشی ناخواسته برخی از شیوه های بازاریابی می شود.

تکنیک بازاریابی فراموش شده

مزیت اصلی استفاده از شیوه های بازاریابی فراموش شده امکان بهره مندی از تخفیف های گسترده است. وقتی یک شیوه بازاریابی طرفدارهای زیادی میان برندها ندارد، نیاز به پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از آن نیز نخواهد بود. ما در ادامه به بررسی 5 حوزه مشخص برای بازاریابی دیجیتال خواهیم پرداخت.

1. نسل دوم بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی به هیچ روی یک رویکرد تازه محسوب نمی شود. این الگو یکی از نخستین رویکردهای بازاریابی در فضای آنلاین محسوب می شود. شاید بسیاری از کاربران دلیل کاهش جذابیت بازاریابی ایمیلی را ندانند. این امر تا حد زیادی ناشی از توسعه شبکه های اجتماعی است.

مطلب مرتبط: مهم ترین بخش های بازاریابی دیجیتال کدامند؟

امروزه شبکه های اجتماعی گزینه بازاریابی بسیار جذابی برای برندها محسوب می شود. بنابراین کمتر برندی در عمل توجهی به حوزه های دیگر بازاریابی نشان می دهد. ما در این میان باید نسبت به استفاده از الگوی بازاریابی ایمیلی توجه داشته باشیم. شاید در نگاه نخست استفاده از این رویکرد بی فایده به نظر برسد. نکته مهم در این میان تداوم استفاده کاربران از سرویس های ایمیلی است. هنوز هم ایمیل یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی در سطح سازمانی و زندگی شخصی است بنابراین استفاده بازاریابی از آن بسیار مناسب خواهد بود.
خوشبختانه در طول سال های گذشته ابزارهای بسیار زیادی برای بازاریابی ایمیلی بهینه در دسترس برندها قرار گرفته است بنابراین آنها امکان بازاریابی با دقت فراوان و استفاده از آمارهای دقیق را پیدا کرده اند. جست وجویی ساده در فضای اینترنت امکان دسترسی به نرم‎افزارهای مختلف برای ما را فراهم می سازد. جالب اینکه اغلب نرم‏افزارهای مورد بحث به صورت کاملا رایگان عرضه می شود.

2. بازاریابی با کمک اینفلوئنسرها

همکاری با اینفلوئنسرها مزیت های بسیار زیادی دارد. براساس گزارش موسسه Social Pupli نزدیک به 93 درصد از بازاریاب ها در ایالات متحده به تاثیرگذاری این شیوه بر روی نظر نهایی مشتریان برای خرید تاکید دارند. همین امر همکاری با افراد تاثیرگذار را بدل به ایده ای جذاب از سوی برندها کرده است. شاید تنها نکته منفی در این میان ناتوانی برندها برای یافتن افراد تاثیرگذار مناسب باشد.

دلیل اصلی افول استفاده از اینفلوئنسرها به عنوان یک ابزار بازاریابی دقیق افزایش شمار اینفلوئنسرهای تقلبی است. این امر اعتماد بسیاری از برندها را خدشه دار کرده است. همچنین فرآیند همکاری میان اینفلوئنسرها و بازاریاب ها نیز دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است. اگر ما به دنبال جلب نظر مخاطب هدف به شیوه ای تاثیرگذار هستیم، باید تجدیدنظری اساسی در شیوه همکاری مان با افراد تاثیرگذاری داشته باشیم.

خوشبختانه در اینجا نیز فناوری های نوین به کمک برندها آمده است. امروزه اغلب برندها امکان استفاده از نرم‎افزارها و اپ های ساده برای شناسایی اینفلوئنسرهای دقیق را دارند. این امر به برندها برای ایجاد تمایز میان اینفلوئنسرهای حرفه ای و افراد سودجو کمک خواهد کرد.

3. تداوم توسعه ربات های چت

ربات های چت یکی از گزینه های جذاب برای هر بازاریابی محسوب می شود، با این حال در طول سال های اخیر این گزینه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. دلیل این امر کاهش اعتماد کاربران به توانایی ربات های چت برای ارائه اطلاعات دقیق است.

شاید در نگاه نخست تجربه کار با ربات های چت بسیار آزاردهنده باشد. این نکته تا حد بسیار زیادی درست است، با این حال باید به نسل جدید ربات های چت نیز توجه داشته باشیم. امروزه توسعه فناوری هوش مصنوعی بسیاری از بخش های بازاریابی را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از بخش های مهم در این میان خدمات مشتریان از طریق ربات های چت است. امروزه کاربران امکان دسترسی به اطلاعات دقیق و طبقه بندی شده از سوی ربات های چت را دارند. هوش مصنوعی به کار رفته در اغلب ربات ها امکان تشخیص کار با ربات یا کارشناس های واقعی را کاهش می دهد بنابراین بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف از طریق چنین الگوهایی مزیت های بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.

4. خودکارسازی فرآیند بازاریابی از طریق پرداخت در ازای هر بازدید

الگوی بازاریابی از طریق پرداخت در ازای هر بازدید (PPC) در میان بازاریاب ها شهرت بسیار زیادی دارد. البته این شیوه نیز مانند بسیاری از موارد مورد بحث در این مقاله مورد بی توجهی بسیاری از برندها قرار گرفته است. نکته مهم در این میان افزایش تعامل مثبت برندها در مواجهه با چنین الگوهایی است. همین نکته فرآیند بازاریابی از طریق چنین الگویی را امیدبخش می کند.

گوگل به عنوان یکی از غول های عرصه تبلیغات یکی از بهترین عملکردها در زمینه بازاریابی در ازای هر بازدید را دارد. این برند خدمات بسیار زیادی در اختیار مخاطب هدف قرار می دهد بنابراین برندها برای پیگیری کمپین های بازاریابی شان در سطحی وسیع از خدمات این شرکت استفاده می کنند.

دلیل اصلی کاهش تمایل برای استفاده از تبلیغات مبتنی بر پرداخت در ازای هر بازدید رواج استفاده از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات از سوی کاربران است. نکته مهم در این میان رویکرد نوین گوگل برای نمایش تبلیغات است. بر این اساس فقط تبلیغات هماهنگ با سلیقه کاربران برای آنها نمایش داده می شود. این نکته اهمیت بسیار زیادی در کاهش تمایل کاربران برای استفاده از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات دارد.

5. ویدئو به عنوان فرمت اصلی تبلیغات

فرمت ویدئو در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه اغلب کاربران مشاهده محتوای ویدئویی را نسبت به هر نوع فرمت دیگری ترجیح می دهند. بنابراین ما نیز باید نسبت به بازاریابی از طریق این فرمت اقدام کنیم.

برخی از برندها هنوز هم نسبت به تاثیرگذاری فرمت ویدئو تردید دارند. این امر موجب گرایش برخی از برندها به سوی فرمت های دیگر شده است. نکته مهم در این میان استفاده از فرمت های مختلف برای بازاریابی با توجه خاص به ویدئو است.

براساس گزارش موسسه Hubspot در طول یک دهه اخیر میزان تمایل کاربران برای مشاهده محتوای بازاریابی ویدئویی بیش از 2 برابر افزایش پیدا کرده است. این نکته درخصوص جهت‎گیری شبکه های اجتماعی برای پشتیبانی هرچه بیشتر از فرمت ویدئو به خوبی قابل مشاهده است بنابراین ما باید نسبت به کاربست هرچه بهتر این شیوه ها اقدام کنیم. در غیر این صورت به زودی با مشکلات عمده ای مواجه خواهیم شد.

مطلب مرتبط: راهکارهای ساده سازی بازاریابی دیجیتال

بدون تردید عرصه بازاریابی با تغییرات سریع پیوند خورده است. بسیاری از برندها در طول این تغییرات شیوه های مناسب برای بازاریابی را گم می کنند. هدف اصلی ما در مقاله کنونی کمک به برندها برای بازیابی شیوه های مناسب بازاریابی است. به این ترتیب شما فرصت بهتری برای تعامل با مخاطب هدف در قالب هایی جذاب و کم هزینه خواهید داشت.

امروزه موفقیت در عرصه بازاریابی فقط معطوف به کاربست شیوه های تازه تر نیست. گاهی اوقات ما باید الگوهای قدیمی بازاریابی را دوباره مورد توجه قرار دهیم. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید