پنج شنبه, 07 فروردين 1399 - 13:24

بررسی 4 بخش اساسی در بازاریابی دیجیتال

امروزه اغلب بازاریاب ها برای استفاده از الگوی بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری بسیار زیادی انجام می دهند. هر ساله آمارهای بسیار زیادی از هزینه برندها در زمینه بازاریابی و تبلیغات منتشر می شود. این آمارها به خوبی بیانگر اهمیت بازاریابی و به ویژه الگوی دیجیتال در دنیای کنونی است. بدون تردید الگوهای بازاریابی بسیار زیادی در اختیار برندها قرار دارد. دلیل انتخاب الگوی دیجیال تاثیرگذاری بالای آن بر روی موفقیت برندها برای جلب نظر مخاطب هدف است. توانایی هر برند برای جلب نظر مخاطب هدف رابطه نزدیکی با موفقیت آن در زمینه تعامل سازنده با مخاطب و فروش بیشتر دارد. نکته مهم در این میان شیوه اجرای بازاریابی دیجیتال به صورت کاربردی و همچنین راهکارهای ادامه فعالیت در بازار پر از رقابت کنونی است.

وقتی از بازاریابی دیجیتال صحبت می کنیم، فرآیند چند مرحله ای را مدنظر داریم. بنابراین تصور بازاریابی دیجیتال به عنوان یک فرآیند تک مرحله ای اشتباه بزرگی خواهد بود. برخی از اجزای مهم در زمینه پیشبرد موفقیت آمیز بازاریابی دیجیتال شامل فعالیت در شبکه های اجتماعی، مدیریت سئو در مقیاس محلی و بین المللی و همینطور توجه به بازاریابی از طریق ایمیل است. اشتباه اصلی برخی از برندها تلاش برای پیشبرد برخی از اهداف بدون توجه به دیگر موضوعات است. به این ترتیب در عمل فرآیند بازاریابی دیجیتال چنین برندهایی ناقص خواهد ماند.

مهم ترین بخش های بازاریابی دیجیتال

ارزیابی وضعیت بازاریابی دیجیتال در نهایت کار دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود. این امر باید پس از پایان هر کمپین مدنظر بازاریاب ها قرار گیرد. در غیر این صورت امکان بهبود تاثیرگذاری کمپین های قبلی فراهم نمی شود. بهترین راهکار برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال تصور آن به عنوان یک سفر همراه با مشتریان است. ما باید تمام تلاش مان برای انتقال احساسات مثبت به مخاطب هدف را انجام دهیم. فقط در این صورت امکان تعامل سازنده با آنها و فروش مناسب فراهم خواهد شد.

امروزه بازاریابی پیوند انکارناپذیری با اینترنت دارد. اگر ما در زمینه استفاده از ابزارهای آنلاین مهارت نداشته باشیم، به سرعت از حوزه بازاریابی حذف خواهیم شد، با این حساب مشاهده ماهیت آنلاین اغلب توصیه های مندرج در این مقاله جای تعجب نخواهد داشت. در ادامه اجزای مهم فرآیند بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مطلب مرتبط: مهارت های اساسی بازاریابی دیجیتال در عصر مدرن

1. بازاریابی محتوایی

تولید محتوای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی ما در تلاش برای تعامل با مخاطب هدف هستیم، باید محتوایی برای بحث داشته باشیم. بسیاری از برندها همیشه به وضعیت تعامل شان با مخاطب هدف اعتراض دارند. نکته مهم در اینجا عدم تلاش یا برنامه ریزی چنین برندهایی برای تولید محتوا به منظور ارتباط با مخاطب است. امروزه هیچ فردی بی دلیل نسبت به یک برند علاقه نشان نمی دهد. ما باید دلیل مناسبی در اختیار برندها برای توجه به کسب و کارمان قرار دهیم. بازاریابی محتوایی امکان ایجاد میانجی مناسبی به منظور تعامل سازنده با مخاطب هدف را فراهم می سازد.

براساس مطالعه موسسه Hootsiute در 90درصد از اوقات مشتریان پیش از تصمیم گیری درباره خرید یک محصول علاقه مند به مطالعه دست کم یک محتوا پیرامون آن هستند. این امر نوعی اعتماد به نفس و رضایت از خرید در آنها ایجاد می کند. همچنین تولید محتوای کاربردی و موردنیاز مخاطب هدف نقش همی در راهنمایی آنها به سایت رسمی برندمان خواهد داشت. امروزه سایت رسمی اغلب برندها بیش از اندازه خلوت است. این امر به معنای عدم بارگذاری محتوای جذاب یا ارائه اطلاعات کامل درباره برند و همچنین بی علاقگی کاربران برای بازدید از آن است.

مشتریان آنلاین در دنیای بازاریابی وضعیت خاصی دارند. اگر مشتریان ساده به مطالعه یک مقاله پیرامون محصولات کفایت می کنند، مشتریان آنلاین بین 3 تا 5 مقاله پیش از هر خرید مطالعه خواهند کرد. این امر به معنای اطلاعات بسیار بیشتر مشتریان آنلاین در مقایسه با خریدارهای معمولی است بنابراین برندهای آنلاین باید برنامه بسیار پیشرفته تری برای تعامل با مخاطب هدف داشته باشند. این امر به خوبی در نحوه فعالیت برندهایی نظیر آمازون قابل مشاهده است. این برندها به خوبی از ماهیت رقابتی عرصه خرده فروشی آنلاین و ضرورت تولید محتوای کاربردی برای جلب و حفظ مخاطب هدف آگاهی دارند بنابراین تمام تلاش شان برای استفاده از فرصت های پیش رو را انجام می دهند.

اغلب مشتریان به دلیل مواجهه با یک یا چند مشکل مشخص به سراغ شما خواهند آمد. بنابراین ما باید به جای تولید محتوای صرفا جذاب به دنبال ترکیب آن با راهکارهای حل مشکلات مشتریان نیز باشیم. این امر میزان موفقیت برندمان در تعامل با مخاطب هدف را به شدت افزایش خواهد داد. امروزه برندهای مشهور به دلیل موفقیت مداوم در رفع مشکلات مشتریان به جایگاه فعلی شان رسیده اند بنابراین ما باید از الگوی برندهای موفق تقلید کنیم. این امر مستلزم تلاش برای شناخت نیازهای مشتریان به سریع ترین شکل ممکن است. در غیر این صورت رقبا جای ما را خواهند گرفت. طبیعت عرصه بازاریابی نیازمند شناخت نیاز مخاطب هدف به سریع ترین شکل ممکن و تلاش برای تولید محتوا براساس آن است. همین امر برندهای بزرگ را به سوی توسعه هرچه بیشتر بخش توسعه و تحقیقات سوق داده است. به این ترتیب آنها همیشه یک گام از سایر برندها جلوتر هستند.

مهم ترین نکته در زمینه تولید محتوا بازاریابی شامل تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف به منظور تعامل بیشتر با ماست. برخی از برندها فقط به فروش بیشتر فکر می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها ایجاد خواهد کرد. اگر ما مشتریان وفادار یا علاقه مند به برندمان نداشته باشیم، باید به طور مداوم در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف تازه باشیم. این امر بخش قابل توجهی از بودجه ما را صرف خواهد کرد.
تولید محتوای کاربردی در زمینه بازاریابی نیازمند آشنایی با تکنیک های مدیریت سئو است. ما هرچه شناخت بهتری از حوزه کسب و کارمان داشته باشیم، مهارت مان در زمینه مدیریت سئو افزایش خواهد یافت. این موضوع اهمیت بسیار زیادی در حوزه بازاریابی دارد. به همین خاطر در بخشی مجزا به بررسی آن خواهیم پرداخت.

2. تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی کار برندها در زمینه بازاریابی تاثیرگذار را ساده کرده اند. هیچ وقت در طول تاریخ کسب و کار دسترسی به حجم وسیعی از مخاطب هدف در سراسر دنیا تا این حد ساده نبوده است. مزیت اصلی شبکه های اجتماعی نیز همین نکته است. امروزه بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی دارای حساب کاربری رسمی هستند. این امر موجب رقابت شدیدی در حوزه های مختلف کسب و کار شده است بنابراین برندها شرایط دشواری برای جلب نظر مخاطب هدف دارند. وقتی رقابت در حوزه تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی بالا بگیرید، تلاش تیم های فنی پلتفرم ها برای کسب سود طبیعی خواهد بود. اغلب شبکه های اجتماعی در ازای دریافت مقدار مشخصی هزینه اجازه توسعه تبلیغات به برندها می دهند. این امر شامل نمایش تبلیغات به صورت انبوه به مخاطب هدف است.

هر برندی در زمینه بازاریابی دیجیتال باید استفاده از آپشن های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی را مدنظر داشته باشد. نکته مهم در این میان انتخاب شبکه های اجتماعی مناسب برای فعالیت برندمان است. برخی از شرکت ها به اشتباه در تمام پلتفرم های اجتماعی موجود فعالیت می کنند. این امر موجب افزایش دغدغه های آنها و بودجه موردنیاز برای تبلیغات می شود. توصیه من در این بخش تلاش برای تعیین یک یا دو پلتفرم مناسب به منظور بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار است. این امر علاوه بر نتیجه بخشی بهتر موجب کاهش اتلاف بودجه مان نیز خواهد شد.

مطلب مرتبط: موفقیت در بازاریابی دیجیتال با توصیه های کاربردی

بزرگ ترین شبکه اجتماعی در دنیای کنونی فیس بوک است. تبلیغات پولی در این پلتفرم باید با دو هدف اصلی دنبال شود. هدف نخست افزایش ترافیک سایت رسمی برند و هدف دوم تعامل بهتر با مخاطب هدف خواهد بود. این امر به طور خودکار سایر بخش های کسب و کارمان را نیز تقویت خواهد کرد. اطمینان از تمایل مخاطب هدف برای مراجعه به سایت رسمی برند اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها نسبت به این مسئله توجه کافی ندارند. بدون تردید ما امکان بیان تمام نکات در تبلیغ فیس بوکی مان را نداریم. بنابراین باید مخاطب را نسبت به حضور در سایت رسمی مان آماده کنیم. این امر موجب تعامل بیشتر مخاطب هدف با برند ما و تمایلش برای خرید بیشتر خواهد شد. امروزه اغلب برندهای بزرگ با استفاده از همین شیوه موفق به جذب مشتریان ثابت می شوند.

ما برای دستیابی به هدف نخست مان در زمینه افزایش ترافیک سایت رسمی باید از وجود لینک صحیح در تبلیغ مان مطمئن شویم. گاهی اوقات برندها لینک ناقص یا خرابی برای تبلیغات شان در نظر می گیرند. این امر مخاطب را به شدت دلسرد خواهد کرد بنابراین همیشه پیش از بارگذاری رسمی تبلیغ تان نسبت به ارزیابی اش اقدام کنید. این امر وقوع اشتباهات احتمالی را کاهش خواهد داد.

یکی دیگر از راهکارهای افزایش توجه کاربران به برندمان در شبکه های اجتماعی همکاری با اینفلوئنسرهاست. این امر هزینه نسبتا بیشتری در مقایسه با تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی دارد. مزیت اصلی همکاری با اینفلوئنسرها امکان بهره مندی از اعتماد کاربران به آنها برای افزایش توجه به برندمان است. امروزه بسیاری از برندها علی رغم تولید محصولات مناسب مورد بی توجهی مخاطب هدف قرار می گیرند. اگر ما به دنبال جلب نظر مخاطب هدف هستیم، باید فعالیت در عرصه تبلیغات و بازاریابی را مدنظر داشته باشیم. در غیر این صورت به هیچ وجه امکان توسعه کسب و کار و کسب موفقیت بیشتر را نخواهیم داشت.

3. بهره مندی از مدیریت سئو محلی

هیچ راهکار مشخصی برای ارتقای وضعیت سایت مان در موتورهای جست وجو وجود ندارد. هر برند براساس ماهیت و ویژگی های خود باید اقدام به استفاده از تکنیک های مدیریت سئو متفاوتی کند. حوزه مدیریت سئو همیشه به خاطر نوسان های مداومش مورد انتقاد قرار داشته است. این امر ناشی از تغییر ترندهای مورد علاقه کاربران به طور مداوم است. بنابراین شاید فعالیت در حوزه مدیریت سئو نسبت به سایر بخش های کسب و کار دشواری بیشتر داشته باشد. تنها راهکار مناسب در این میان جهت گیری به سوی مدیریت سئو محلی است.

وقتی از مدیریت سئو محلی صحبت می کنیم، پرسش های بسیار زیادی درباره ماهیت آن پیش می آید. به راستی معنای مدیریت سئو محلی چیست؟ امروزه بسیاری از کسب و کارها در مقیاس های محلی فعالیت دارند. این امر آنها را نسبت به فعالیت بازاریابی و تبلیغات جهانی بی نیاز می سازد. مسئله مشابهی در حوزه مدیریت سئو وجود دارد. یک کسب و کار محلی نیازی به حضور در جمع 10 سایت نخست حوزه کسب و کارش در جهان ندارد. نکته مهم برای چنین برندهایی کسب رتبه های برتر در جست وجوی کاربران محلی است. به این ترتیب ما تعریف نسبتا مشخصی از مدیریت سئو در مقیاس محلی خواهیم داشت.

نخستین گام در راستای مدیریت سئو محلی اطمینان از به روز بودن اطلاعات موجود در تمام صفحات سایت مان است. بسیاری از برندها اطلاعات سایت شان شامل آدرس و تلفن تماس با برندها را به روز رسانی نمی کنند. نتیجه این امر کاهش علاقه مخاطب هدف برای بازدید از سایت موردنظر است. وقتی کاربران تمایل کمتری به مشاهده محتوای یک سایت داشته باشند، الگوریتم گوگل به سرعت رتبه آن را کاهش خواهد داد. همین امر موجب اعتراض برخی از برندها مبنی بر بی برنامگی گوگل در رتبه بندی به سایت هاست. نکته مهم در این میان عدم برنامه ریزی گوگل برای اعطای رتبه های برتر به صورت طولانی مدت به برندهاست بنابراین ما باید به طور مداوم در تلاش برای کسب رتبه های برتر باشیم. در غیر این صورت به زودی با مشکلات زیادی در زمینه تعامل با مخاطب هدف مواجه خواهیم شد.

آگاهی از نحوه فعالیت کاربران محلی در زمینه جست وجوی محتوای موردنیازشان اهمیت بسیار زیادی برای بازاریابی تاثیرگذار دارد. اگر ما در این زمینه توانایی مناسبی نداشته باشیم، وضعیت کسب و کارمان بحرانی خواهد شد. مشتریان پیش از خرید همیشه مایل به مشاهده برندهای برتر در زمینه تولید محصول موردنظرشان هستند. اغلب ما وقتی یک موضوع را در گوگل جست و جو می کنیم، حوصله مراجعه به صفحه دوم را نداریم. به همین خاطر حضور در صفحه اول جست وجوهای کاربران ضروری خواهد بود.

وقتی ما در زمینه کسب و کار محلی فعالیت داریم، باید ماهیت محلی فعالیت مان به خوبی برای مخاطب هدف قابل مشاهده باشد. برخی از برندها در این زمینه از پسوند شهر موردنظر برای نام شان استفاده می کنند. به این ترتیب کاربران امکان آگاهی از ماهیت فعالیت محلی کسب و کار موردنظر را خواهند داشت. توصیه من در این بخش استفاده از یک المان محلی خاص برای شناسایی سریع کسب و کارمان از سوی افراد محلی است. به این ترتیب ما شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب هدف محلی در مقایسه با سایر برندها خواهیم داشت.

4. توجه به بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی در طول دهه های متمادی از سوی برندها برای تبدیل توجه مخاطب هدف به فروش و سود بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از برندها در این زمینه تجربه موفق دارند. همین امر اعتبار بازاریابی ایمیلی را حفظ کرده است. شاید هیچ الگوی بازاریابی تا به این اندازه ثبات نداشته باشد. بنا بر آنچه بیان شد، بازاریابی ایمیلی، برخلاف اظهارنظر برخی از کارشناس ها، هنوز هم شیوه ای معتبر برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود.

نکته مهم در زمینه بازاریابی ایمیلی توجه به سطح متفاوت مشتریان در زمینه خرید از برندمان است. برخی از مشتریان آشنایی قبلی با برند و محصولات ما دارند. تمایل بیشتر این دسته از مشتریان برای خرید محصولات ما بیشتر خواهد بود. اگر ما قصد موفقیت در حوزه بازاریابی ایمیلی را داریم، باید نسبت به شخصی سازی محتوای تولیدی برای مخاطب اقدام کنیم. این امر شامل دسته بندی مخاطب هدف در گروه های مختلف براساس سطح آمادگی شان برای خرید از ماست. نتیجه این امر امکان تعامل بهتر با مخاطب هدف خواهد بود.

امروزه بهترین راهکار برای جلب نظر مخاطب هدف از طریق بازاریابی تاثیرگذار توجه به سامانه های بازاریابی خودکار است. چنین نرم افزارهایی امکان مدیریت کمپین ها در کمترین زمان ممکن را فراهم می کند. بی شک استفاده از نرم افزارهای مدیریت خودکار کمپین های بازاریابی نیازمند صرف مقدار هزینه مشخص است. اگر شما در زمینه پرداخت هزینه موردنظر تردید دارید، باید به مزیت های چنین نرم افزارهایی توجه کنید. مهم ترین مزیت چنین نرم افزارهایی استفاده از هوش مصنوعی است. این امر امکان مدیریت بهینه کمپین های بازاریابی را فراهم خواهد کرد. امروزه بسیاری از برندها توانایی تحلیل حجم وسیعی از اطلاعات را ندارند. به همین خاطر همیشه در خطر جا ماندن از ترندهای برتر و واگذاری عرصه رقابت با دیگر برندها هستند.

یکی از نکات جالب درباره نسل جدید هوش مصنوعی در نرم افزارهای مدیریت کمپین های بازاریابی امکان شخصی سازی محتوا براساس سلیقه هر کدام از مخاطب هاست. به این ترتیب نرم افزارهای موردنظر به طور خودکار سلیقه هر کاربر را مورد ارزیابی قرار می دهند. نتیجه این امر در قالب گزارش های کاربردی در اختیار برندها قرار می گیرد.

ایمیل های بازاریابی ما برای جلب نظر مخاطب هدف باید دارای هدف مشخصی باشد. بسیاری از برندها نسبت به انتقال یک پیام یا انگیزه کافی برای عملی خاص به مخاطب هدف مشکل دارند. اگر کمپین بازاریابی ما فاقد قدرت تحریک مخاطب هدف باشد، تمام هزینه های ما بی جهت خواهد ماند.

مطلب مرتبط: راهکارهای زیرکانه بازاریابی دیجیتالی

براساس گزارش موسسه فارستر در زمینه بازاریابی ایمیلی، برندهای فعال در زمینه پاسخگویی به ایمیل های مخاطب هدف به طور میانگین 35درصد فروش بیشتر را تجربه می کنند. نکته مهم در زمینه پاسخگویی به مخاطب هدف از طریق سرویس های ایمیل توجه به زمان است. هرچه پاسخ ما زودتر به دست مخاطب هدف برسد، شانس مان برای تعامل بیشتر با وی افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت شاید ما هرگز زمان کافی برای تعامل با مخاطب هدف را به دست نیاوریم.

امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای یادگیری نکات تازه در زمینه بازاریابی دیجیتال وجود دارد. بسیاری از برندها سرمایه گذاری هنگفتی در این زمینه انجام می دهند. اگر برند شما نیز علاقه مند به بازاریابی دیجیتال به گونه ای تاثیرگذار است، باید نسبت به اجرای نکات مورد بحث در این مقاله اقدام کنید. نکته مهم استفاده از تمام بخش های فرآیند بازاریابی مورد بحث در این مقاله به طور همزمان است. فقط در این صورت امکان مشاهده نتیجه مثبت امور فراهم می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید