شنبه, ۶ آذر(۹) ۱۴۰۰ / Sat, 27 Nov(11) 2021 /
           
فرصت امروز
بررسی کامل فرآیند انتخاب و همکاری با سفیر برند

چالش های پروژه انتخاب سفیر برند

1 سال پیش ( 1399/7/30 )
پدیدآورنده : برنت بارنهارت   پدیدآورنده : علی آل علی  

استفاده از افراد مشهور و تاثیرگذار به عنوان سفیر برند ایده جذابی به نظر می‎ رسد. امروزه بسیاری از برندها برای بهبود جایگاه ‎شان در بازار و جلب نظر هرچه بیشتر مشتریان اقدام به استفاده از چنین شیوه ‎ای می ‎کنند. شاید در نگاه نخست این شیوه سختی ‎های بسیار زیادی داشته باشد. بدون تردید در این مورد حق با کارشناس‎ ها و کارآفرینان سختگیر است. با این حال امکان موفقیت در الگوی انتخاب سفیر برند با استفاده از تکنیک‎ های کاربردی وجود دارد.

شروع فرآیند استفاده از سفیر برند در طول 2 دهه گذشته صورت گرفته است. دلیل این امر تمایل کسب و کارها برای تعامل با مشتریان فراتر از شیوه‎ های سنتی است. بسیاری از برندها براساس شیوه ‏های سنتی اقدام به تعامل با مخاطب هدف و دسترسی به برخی از اطلاعات پیرامون سلیقه‎ شان می‎ کنند. نکته مهم در این میان امکان جلب نظر مشتریان و ترغیب ‎شان برای خرید بیشتر با استفاده از چهره ‎های محبوب است. امروزه علاوه بر سلبریتی‎ های دنیای ورزش و هنر، بخش قابل توجهی از اینفلوئنسرها در شبکه ‎های اجتماعی نیز مدنظر برندها قرار گرفته ‎اند. دلیل این امر شهرت بالای اینفلوئنسرها در میان کاربران شبکه‎ های اجتماعی است.

چالش پروژه انتخاب سفیر برند

کسب و کارها به طور معمول توانایی تاثیرگذاری کافی بر روی مخاطب هدف ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها ایجاد می ‎کند بنابراین جهت‎ گیری به سوی همکاری با سلبریتی ‎ها و افراد شناخته شده گزینه ‎ای منطقی خواهد بود. مهمترین مسئله در این میان هماهنگی میان ماهیت کسب و کار و زمینه تخصصی سلبریتی یا اینفلوئنسر موردنظر است.

مشتریان در بازارهای مختلف واکنش یکسانی به سفیر برندها ندارند. این نکته نیاز به بررسی بیشتر موضوع و انتخاب سفیرهای حرفه ای را افزایش می دهد. در ادامه پیش از بررسی شیوه های تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید به یک نکته مهمتر بپردازیم. پروژه انتخاب سفیر برند دقیقا به چه معناست؟ پاسخ به این پرسش مهم شاید در نگاه نخست ساده باشد، اما بسیاری از کسب و کارها توانایی پاسخگویی مناسب به این پرسش را ندارند. در ادامه برخی از نکات مهم در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف اصلی در بخش بعدی فهم نسبی از مفهوم و سپس اهمیت این حوزه بازاریابی و برندسازی است.

مطلب مرتبط: سفیر برند چیست و چرا مهم است؟

پروژه انتخاب سفیر برند به چه معناست؟

شروع کار در مورد مفهوم سفیر برند باید با آگاهی دقیق از معنای این امر صورت گیرد. بسیاری از برندها نسبت به مفهوم سفیر برند آگاهی ندارند. درست به همین خاطر در عمل توانایی اجرای درست این استراتژی را از دست می‎ دهند. در یک معنای مناسب، سفیر برند به معنای شخصی با توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان برند است. فرد موردنظر در همکاری با یک برند اقدام به ارائه تصویری جذاب و مورد پسند مشتریان از برند می ‎کند. نتیجه نهایی این همکاری امکان ارتقای جایگاه برند در بازار و افزایش آگاهی مشتریان از آن خواهد بود. با این حساب بازاریابی و برندسازی براساس الگوی سفیر برند گزینه‎ ای جذاب محسوب می ‎شود.

طرفدارهای هر برند براساس ماهیت فعالیت آن به حوزه‎ های مشخصی علاقه دارند. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در زمینه تولید لوازم ورزشی تخصص دارد، باید به دنبال همکاری با ورزشکاران حرفه ‎ای برای فعالیت به عنوان سفیر برندتان باشید. این امر به خوبی از سوی برند نایک دنبال می ‎شود. این برند به طور مداوم با قهرمان ‎های ورزشی برای توسعه ارزش ‎های کاری‎ اش همکاری می ‎کند. نتیجه این همکاری نزدیک موفقیت مداوم آنها در بازارهای جهانی است.

فرآیند انتخاب سفیر برند بسیار حساس است. انتخاب افراد نامناسب اعتبار برندها را مخدوش می ‎کند بنابراین پیش از همکاری رسمی با افراد موردنظر باید دقت بسیار زیادی به فرآیند همکاری داشت. جست ‎وجوی عرصه ‎های مختلف هنری، ورزشی و همچنین شبکه ‎های اجتماعی برای یافتن سفیرهای مناسب امری ضروری خواهد بود. مهمترین نکته در این میان نیاز به استفاده از معیارهایی مشخص برای ارزیابی گزینه‎ های مختلف در دسترس است. در غیر این صورت کمتر برندی توانایی یافتن افراد دلخواه ‎اش را خواهد داشت.

امروزه نمونه‎ های بسیار موفقی از انتخاب سفیر برند در نقاط مختلف جهان قابل مشاهده است. این امر کار برندهای کوچک و تازه کار را ساده می‎ کند. الگوبرداری از برندهای بزرگ همیشه گزینه جذابی محسوب می ‎شود. بسیاری از کارآفرینان برای شروع فعالیت در عرصه کسب و کار و بازاریابی به سراغ تجربه برندهای بزرگ می ‎روند بنابراین در اینجا نیز باید به دنبال راهکارهایی برای الگوبرداری از برندهای بزرگ بود.

تاثیر سفیر برند بر روی مشتریان تا حد زیادی مشخص است. اغلب مشتریان مشکل انتخاب برند مناسب برای خرید محصولات را دارند. این امر بستگی به کیفیت محصولات ندارد. امروزه سطح رقابت بالای میان برندها موجب افزایش کلی کیفیت محصولات ‎شان شده است بنابراین ارزش‎ های دیگر در زمینه تعامل با برندها برای مشتریان اهمیت یافته است. همین امر موجب افزایش انتظارات مشتریان از برندها در طول دو دهه اخیر شده است. فعالیت برندها براساس شیوه‎ های سنتی دیگر امکان جلب نظر مشتریان را فراهم نمی‎ سازد. با این حساب باید ایده ‎ای تازه برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان داشت.

نسل جوان به عنوان یکی از مهمترین گزینه‎ های بازاریابی برندها دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. مسئله اساسی سختی‎ های تعامل با نسل جوان در حوزه بازاریابی و برندسازی است. انتخاب سفیر برند مناسب شانس برندها برای تعامل با نسل جوان را افزایش می ‎دهد. به این ترتیب مشتریان امکان بازاریابی و تعامل بهینه با مشتریان را خواهند داشت.

نسل جوان بیش از سایر گروه ‎های مشتریان تمایل به وفاداری به برندها دارد. با این حساب جلب نظر آنها در گام نخست به معنای افزایش شانس کسب و کارها برای تبدیل ‎شان به مشتریان وفادار است. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به تفاوت سلیقه نسل جوان و ضرورت بازاریابی متفاوت برای آنها آگاهی ندارند. همین امر مشکلات بسیاری زیادی در فرآیند بازاریابی آنها ایجاد می‎ کند.

سفیرهای برند به طور معمول دارای جلوه ‎ای معتبر و محبوب در میان کاربران شبکه‎ های اجتماعی هستند بنابراین همکاری با آنها چهره کسب و کار و وضعیتش در شبکه‎ های اجتماعی را بهبود خواهد بخشید. با توضیحات فعلی به نظر استفاده از سفیر برند برای هر کسب و کار ضروری خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تفاوت میان سفیر برند و اینفلوئنسر چیست؟

بحث از سفیر برند همیشه پرسش ‎های متعددی را برمی ‎انگیزد. شاید در نگاه نخست برندها آگاهی بالایی از این حوزه داشته باشند، اما در عمل شرایط بسیار دشوار است. کارآفرینان زیادی تمایل به استفاده از پروژه سفیر برند دارند. وقتی یک الگوی بازاریابی و برندسازی شهرت بسیار زیادی پیدا می ‎کند، احتمال بروز خطا نیز افزایش خواهد یافت. همین امر برای برندها دغدغه زیادی ایجاد خواهد کرد. نخستین پرسش اساسی در این میان تفاوت میان مفهوم سفیر برند با اینفلوئنسرهای همکار کسب و کارهاست. این پرسش اهمیت بسیار زیادی دارد و پاسخگویی به آن موجب روشن ‎تر شدن بحث می‎ شود.

سفیر برند به طور کلی رابطه بلند مدتی با یک کسب و کار دارد. این امر به طور معمول در قالب قراردادهای همکاری بلندمدت مدنظر قرار می ‎گیرد. اینفلوئنسرها در سوی دیگر مسئله به طور معمول رابطه کوتاه ‎تری با برندها دارند. همکاری میان برندها و اینفلوئنسرها اغلب برای دستیابی به اهداف کوتاه ‎مدت تنظیم می‎ شود. با این حساب مشاهده همکاری بلندمدت اینفلوئنسرها و برندها امری نادر خواهد بود.

سطح شهرت سفیر یک برند به مراتب از اینفلوئنسرهای معمولی در شبکه‎ های اجتماعی بیشتر است. البته در این میان استثناهای زیادی نیز قابل مشاهده است. برخی از برندها مانند مایکروسافت اقدام به همکاری با برخی از اینفلوئنسرها در زمینه بازی‎ های رایانه‎ ای می ‎کند. مشهورترین نمونه در این میان گیمری به نام نینجا است. این گیمر در طول سال‎ های اخیر همکاری قابل توجهی با مایکروسافت برای تبلیغ بازی ‎های این برند و همچنین کمک به طراحی بازی ‎های جذاب ‎تر داشته است.

همکاری با سفیر برند همیشه نیازمند بودجه بالاتری از سوی کسب و کارهاست. دلیل این امر شهرت بالای سفیر یک برند و نیاز به ارائه دستمزد بالا برای جلب همکاری وی است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارهای کوچک ایجاد می‎ کند. بودجه در دسترس کسب و کارهای کوچک همیشه با محدودیت مواجه است بنابراین نیاز کسب و کارها برای همکاری با سفیر برند همراه با مسائل مختلفی خواهد بود. توصیه اساسی در این میان برای برندهای کوچک اقدام به همکاری با چهره ‏های شناخته شده در سطح محلی است. این امر علاوه بر کاهش بار مالی کسب و کارها موجب تاثیرگذاری بهتر بر روی بازارهای محلی می‎ شود.

امروزه یکی از همکاری‎های مناسب در زمینه سفیر برند مربوط به نایک و لبران جیمز است. لبران جیمز در طول بیش از یک دهه اخیر به عنوان قهرمان بسکتبال حرفه ‎ای شناخته شده است. این امر برندهای بسیار زیادی را به سوی همکاری با او سوق داده است. نایک در این میان با ارائه پیشنهاد همکاری بلندمدت در عمل لبران جیمز را بدل به سفیر برندش کرد. این امر نقش مهمی در توسعه برند نایک و تعامل بهینه با مشتریان داشته است.

برخی از کسب و کارها مانند گو پرو برای انتخاب سفیر برند به دنبال افراد مشهور نیستند. گو پرو به عنوان تولید کننده دوربین‎ های مخصوص فیلمبرداری در شرایط سخت هدف اصلی ‎اش را انتخاب سفیرهایی با توانایی ثبت لحظه ‎های شگفت ‎انگیز اعلام کرده است بنابراین در مورد برند گو پرو ما با شمار بالایی از سفیرهای نه چندان مشهور با ویدئوهای بسیار جذاب هستیم. این امر علاوه بر کاهش هزینه‎ های همکاری با سفیر برای گو پرو امکان دسترسی به ویدئوهای جذاب را نیز افزایش داده است.

چه نوع کمپین‎ های بازاریابی دارای پروژه سفیر برند هستند؟

مزیت اصلی استفاده از سفیر برند امکان همکاری با آنها در هر حوزه‎ ای است. این امر در مورد الگوهای بازاریابی نیز صحت دارد. امروزه برندهای مشهور در کمپین ‎های اصلی شان اقدام به همکاری با سفیر یا سفیرهای برندشان می ‎کنند. این امر جذابیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف به همراه دارد. به هر حال، همه ما علاقه‎ مند به مشاهده چهره‏ های مشهور در کمپین های بازاریابی برندها هستیم.

یکی از نکات جالب در مورد همکاری میان افراد مشهور و برندها در قالب سفیر مربوط به سختگیری چهره ‎های مشهور در انتخاب همکارشان است. اعتبار بالای سلبریتی‎ ها موجب وسواس بالا در زمینه همکاری با برندها می ‎شود. نکته مثبت این امر برای مشتریان امکان بهره‎ مندی از محصولات باکیفیت با تبلیغ سلبریتی ‎هاست. البته شاید این نکته مهم در برخی از موارد مورد بی ‎توجهی قرار گیرد، اما در بیشتر موارد صحت دارد.

امروزه حضور برندها در شبکه‎ های اجتماعی به شدت افزایش یافته است بنابراین مشاهده کمپین‎ های مختلف و حضور شخصیت ‎های مشهور در آنها کاملا طبیعی است. نکته جالب اینکه برخی از برندها برای انتخاب سفیر برند به سراغ شخصیت‎ های داستانی فیلم‎ ها یا انیمیشن ‎های مشهور نیز رفته ‎اند. این امر مزیت بسیار زیادی برای برندهایی نظیر دیسنی به همراه دارد. دلیل این امر امکان دریافت عایدی مالی قابل توجه در پی امضای قرارداد استفاده تجاری برخی از برندها از شخصیت ‎های کارتونی‎ شان است.

رونمایی از کنسول‎ های بازی نسل جدید مایکروسافت و سونی در طول ماه‎ های اخیر به خوبی پیشرفت حوزه همکاری با سفیر برند را نشان می‎ دهد. تعطیلی اغلب مراسم‎ های حضور در پی شیوع کرونا شرایط رونمایی از کنسول‎ های تازه را دشوار کرده است. بر این اساس سونی و مایکروسافت در اقدامی جالب از سفیرهای اصلی برندشان برای رونمایی از ویژگی ‎های محصولات ‎شان استفاده کردند. این امر نقش مهمی در جلب نظر مشتریان و همچنین همکاری هرچه بهتر با آنها داشته است.

چگونه سفیر برندمان را پیدا کنیم؟

صحبت از مزیت ‎های همکاری با سفیر برند اغلب کارآفرینان را نسبت به همکاری با چهره‎ های مشهور ترغیب می‎ کند. مسئله اساسی در این میان چگونگی همکاری با چنین افرادی است. یافتن افراد مناسب برای همکاری با برند به هیچ وجه ساده نیست. همچنین باید به ضرورت همکاری بلندمدت با سفیر برند نیز توجه داشت. این امر امکان همکاری با سفیر برند در کوتاه ‎مدت را از بین می ‎برد. با این حساب پشیمانی پس از انتخاب سفیر برند فایده چندانی برای برندها نخواهد داشت.

توجه به خواسته مشتریان در زمینه انتخاب سفیر برند گزینه مهمی محسوب می‎ شود. بسیاری از برندها در عمل توجه چندانی به مشتریان ‎شان ندارند. همین امر کمپین‎ های بازاریابی آنها را بدل به گزینه‎ هایی غیرجذاب برای مشتریان می‎ سازد. یکی از بهترین راهکارها برای آگاهی از نظر مشتریان مراجعه به بخش نظرات مشتریان است. نظرات مشتریان در بخش‎ هایی نظیر کامنت، چت خصوصی و همچنین اظهارنظر با استفاده از هشتگ یا تگ کردن برند قابل مشاهده است. برندهای بزرگ همیشه برنامه منظمی برای مشاهده وضعیت برندها دارند.

بدون تردید ارزیابی مداوم وضعیت مشتریان دشواری ‎های خاص خود را دارد. بسیاری از برندها زمان کافی برای توجه به این مسئله را ندارند بنابراین ارزیابی وضعیت برند با استفاده از ابزارهای هوشمند باید مدنظر برندها قرار گیرد. استفاده از ابزار هوشمند موسسه Sprout Social امکان گردآوری اطلاعات مهم و جمع‏ بندی‎ شان در کمترین زمان ممکن را فراهم می‎ سازد. با این حساب دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی گسترده و اختصاص زمان زیاد نخواهد بود.

تلاش اصلی برندها در طول سال ‎های اخیر کاهش هزینه‎ ها و سختی های گردآوری اطلاعات پیرامون مشتریان بوده است. با این حساب هر کارآفرینی باید در این زمینه اقدام به استفاده از فناوری‎ های به روز نماید. توجه به شبکه‎ های اجتماعی برای آگاهی از نظرات مشتریان امری ضروری است. اشتباه برخی از برندها تلاش برای یافتن سفیر برند در این فضاست. بدون تردید سلبریتی ‎های بسیار زیادی در شبکه ‎های اجتماعی عضویت دارند، اما باید فراتر از این حوزه محدود به دنبال سفیر برند بود.

بسیاری از چهره‎ های شناخته شده در سراسر دنیا حضور رسمی در شبکه ‎های اجتماعی ندارند بنابراین ارزیابی وضعیت گزینه ‎های مناسب برای سفیر برند فراسوی این عرصه ضروری خواهد بود. سازگاری میان زمینه فعالیت و علایق سفیر موردنظر با برند اهمیت بالایی دارد. برخی از برندها بدون توجه به این نکته مهم اقدام به همکاری با افراد مختلف می‎ کنند. نتیجه این امر ناتوانی کسب و کارها برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف خواهد بود.

همکاری با سفیر برند به معنای تهیه محتوای بازاریابی و سپس درخواست از وی برای حضور در بخشی از فرآیند ضبط ویدئو نیست. اشتباه برخی از برندها دقیقا در همین نقطه روی می ‎دهد. کسب و کارها باید ارتباط بسیار نزدیکتری با مخاطب هدفشان داشته باشند. پیشنیاز این امر رابطه مناسب با سفیر برند به منظور بازنمایی تصویری واقعی از سوی تبلیغات است. اگر تصویر سلبریتی طرف قرارداد برند شما جذابیت چندانی برای مشتریان نداشته باشد، تمام همکاری ‎ها و تلاش ‎های قبلی نابود خواهد شد. سلبریتی ‎ها به خاطر چهره شناخته‎ شده‎ شان دارای شهرت هستند بنابراین کسب و کارها باید به چهره‎ های موردنظر احترام بگذارند.

مطالعه پیرامون سابقه همکاری سلبریتی ‎ها با برندهای مختلف اطلاعات مفیدی در اختیار کارآفرینان قرار می‎ دهد. هرچه انتخاب سفیر برند هوشمندانه ‎تر صورت گیرد، بازگشت سرمایه کسب و کارها ساده ‎تر خواهد شد. همین امر موجب بررسی چند ماهه وضعیت سلبریتی ‎ها از سوی برندها و سپس ارائه پیشنهاد رسمی به آنها می ‎شود.

گام‎ های اساسی در تهیه برنامه همکاری با سفیر برند در شبکه‎ های اجتماعی

همکاری با سفیر برند برای هر کسب و کاری جذاب است. معنای این امر امکان استفاده از سفیر برند در هر موقعیت و شیوه ‎ای است. مزیت اصلی الگوی مورد بحث نیز دقیقا همین نکته است. انتخاب شیوه تعامل میان برند و مشتریان بر اساس نوع سفیر صورت می ‎گیرد. اگر کسب و کار شما به دنبال ایجاد هیجان بالا در میان مشتریان است، همکاری با ستاره‎ های فیلم‎ های اکشن گزینه جذابی خواهد بود. همچنین اگر در زمینه موسیقی فعالیت دارید، باید به دنبال چهره های شناخته شده و محبوب این حوزه باشید. در ادامه برخی از نکات مهم برای همکاری مناسب میان برندها و سفیرهای احتمالی شان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1. تعریف اهداف اصلی برنامه سفیر برند

همکاری با افراد مشهور همیشه هزینه قابل توجهی برای برندها به همراه دارد. بنابراین باید برنامه مشخصی در زمینه همکاری موردنظر داشت. در غیر این صورت بخش قابل توجهی از بودجه برند به هدر خواهد رفت. اشتباه برخی از برندها هماهنگی کامل با سفیر موردنظر و سپس شروع فرآیند برنامه ‎ریزی است. این امر بیشتر شبیه به نوعی کابوس از نظر بازاریابی و برندسازی خواهد بود.

تعیین اهداف بازاریابی برای جلب نظر بهینه مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. در این میان برخی از کسب و کارها وضعیت سخت ‎تری دارند. دلیل این امر عدم تجربه قبلی همکاری با سفیر برند است. بهترین نکته در این میان تلاش برای همکاری با سفیر برند براساس الگوهای موفق سایر برندهاست. تلاش برای ایچاد شیوه همکاری تازه در نخستین امتحان اغلب با شکست‎ های سنگین رو به رو می ‎شود.

مطلب مرتبط: فروشنده به‌عنوان سفیر برند

2. تعیین معیارهای برند برای انتخاب سفیر

انتخاب سفیر بدون معیارهای مناسب امکان ‎ناپذیر است. برخی از برندها فقط به دلیل شهرت یک فرد اقدام به همکاری با وی می‎ کنند. این امر موجب بی ‎توجهی برندها به زمینه تخصصی فعالیت فرد موردنظر و همچنین نظر مشتریان می‎ شود. با این حساب همکاری میان برندها و سفیرهای ‎شان باید براساس معیارهای مشخص و دقیق صورت گیرد. این امر میزان دخالت سایر متغیرها و احساسات شخصی افراد را کاهش خواهد داد.

3. ایجاد قوانین مربوط به همکاری با سفیر برند

قوانین و مقررات مناسب برای همکاری با سفیر برند نقش مهمی در پیشبرد مناسب امور دارد. برخی از برندها به طور مداوم در این زمینه با مشکل مواجه هستند. توصیه اساسی در بخش کنونی تعیین برخی از قوانین همکاری با سفیرهای برند و سپس وفاداری به آنهاست.

بدون تردید گاهی اوقات قوانین برند باید مورد ارزیابی دوباره قرار گیرد. در این صورت با همکاری افراد متخصص و استفاده از نظرات کاربردی مشتریان اقدام به بهبود وضعیت نمایید.

منبع : sproutsocial
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TH1EJvM7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه