شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
مروری بر مهمترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال جدید

تغییرات دیجیتال مارکتینگ در سال 2023

1 سال پیش ( 1401/11/1 )

مردم عادت دارند وقتی سال نو از راه می رسد، تغییرات گوناگونی در زندگی شان ایجاد کنند. فرقی ندارد این تغییر کنار گذاشتن یک عادت کوچک باشد یا تحولی بی نهایت بزرگ در نحوه زندگی؛ به هر حال تغییر و تحول همزمان با سال جدید احساس خوبی به آدم می دهد. البته این وسط دنیای کسب و کار هم سالانه دگرگونی های زیادی پیدا می کند. کافی است نگاهی به کمپین های بازاریابی محبوب در طول یک دهه اخیر بیندازید تا به خوبی با موج تغییر ترندها آشنا شوید. 

بازاریابی بدون توجه به ترندهای تازه هرگز چنگی به دل نمی زند. به ویژه اگر سر و کارتان با شبکه های اجتماعی و کاربرانی باشد که حوصله محتوای تکراری را ندارند. آن وقت یک اشتباه کوچک یا تاخیر در استفاده از ترندهای تازه کافی است تا ماجراجویی برندتان در دنیای مارکتینگ به آخر برسد؛ دقیقا مثل راننده فرمول یکی که هنوز اصرار دارد از ماشین های مسابقه دهه 90 استفاده کند!

دیجیتال مارکتینگ در سال 2023

اگر شما هم با شروع سال جدید به سرتان زده چند تا ترند تازه دیجیتال مارکتینگ را چاشنی کارتان کنید، این دقیقا همان مقاله ای است که لازم دارید. ما در ادامه سعی می کنیم با معرفی مهمترین ترندهای سال جدید پازل دیجیتال مارکتینگ تان را کامل کنیم. پس بیایید بدون هیچ توضیح اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب.

مطلب مرتبط: دیجیتال مارکتینگ با بهترین استراتژی های دنیا

دیجیتال مارکتینگ با ترندهای جدید

دیجیتال مارکتینگ با ترندهای جدید

بعضی از استراتژی های بازاریابی همیشه جواب می دهند. مثلا ایمیل مارکتینگ را در نظر بگیرید؛ سال های سال از ظهور این الگو در دنیای کسب و کار می گذرد اما هنوز هم که هنوز است این الگو جذابیت های خاص خودش را دارد. به علاوه، آیا بازاریابی را دیده اید که از ایمیل مارکتینگ شاکی باشد؟ 

وقتی درباره ترندهای بازاریابی حرف می زنیم، منظورمان استراتژی هایی که امتحان شان را پس داده اند، نیست. بی شک هر تیم بازاریابی باید ایمیل مارکتینگ یا آپدیت منظم سایت را مد نظر داشته باشد؛ چراکه بدون چنین نکاتی اصلا دیجیتال مارکتینگ متولد نمی شود. کاری که ما اینجا قصد انجامش را داریم، تمرکز بر روی ترندهایی است که هنوز آنقدر جای پای شان در صنعت بازاریابی سفت نشده اما احتمالا هوش از سر هر مخاطبی می برند. با این توضیحات اجازه دهید برویم سراغ فهرست طلایی مان.

هوش مصنوعی: بازاریابی هوشمند در سال جدید

هوش مصنوعی

از زمانی که هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوپا توجه کلی از مردم را به خودش جلب کرد و یادآوری نوستالژی نبرد انسان ها و ربات ها در سینما شد، تقریبا یک دهه می گذرد. اگرچه آن اوایل حتی یک بازاریابی هم تصور کار با هوش مصنوعی را نمی کرد، اما این روزها دیگر چنین ایده ای فقط در حد رویا نیست. از زمان شروع همه گیری کرونا تا به امروز خیلی از برندها سرمایه گذاری روی هوش مصنوعی را چند برابر کرده اند. نتیجه کار هم ظهور انبوهی از ابزارهای کمکی برای کاربران بوده است. به طوری که دیگر دنیای دیجیتال مارکتینگ بدون هوش مصنوعی قابل تصور نیست.

اجازه دهید کارمان درباره هوش مصنوعی را با چند تا مثال دقیق شروع کنیم. اگر طرفدار ابزارهای سرگرم کننده باشید، احتمالا DALL-E را به خوبی می شناسید. این ابزار در طول سال گذشته حسابی روی بورس بود؛ چراکه علاوه بر سادگی حیرت انگیز، جذابیت زیادی هم برای کاربران داشت. ماجرا از این قرار بود که شما با وارد کردن چند جمله یا حتی کلمه در این ابزار یک خروجی بصری دریافت می کردید. نکته جالب اینکه خروجی مورد نظر براساس متن هر کاربر متفاوت بود. در واقع DALL-E به کمک هوش مصنوعی داستان های کاربران را تبدیل به نوعی کمیک بوک می کرد. طراحی کمیک بوک تا حالا این قدر ساده نبود، مگر نه؟

قبول دارم ابزار DALL-E خیلی به درد بازاریاب ها نمی خورد، اما ایده اصلی اش بعد ذهن خیلی از مارکترها را درگیر کرد. به طوری که ربات های چت دیگر فقط از ورودی متن پشتیبانی نمی کردند. ربات چت ChatGPT جزو اولین ربات هایی بود که سال گذشته امکان تعامل صوتی و تصویری با کاربران را به خدماتش اضافه کرد. اینطوری مثلا کسی که یک مشکل نرم افزاری با ویندوز 10 دارد، دیگر لازم نیست مشکلش را با هزار زحمت به ربات چت توضیح دهد. در عوض یک اسکرین شات ساده سیر تا پیاز ماجرا را بیان می کند. ربات چت قصه مان هم در جواب می تواند یک ویدئوی آموزشی اختصاصی تحویل کاربر دهد؛ همین قدر جذاب و هیجان انگیز!

بی شک بازاریاب های حرفه ای چند سالی هست از اهمیت ربات های چت باخبر شده اند. با این حال کمتر کسی تا حالا به فکر توسعه ربات های چت افتاده است. این همان ترندی است که در سال 2023 باید شش دانگ حواس تان به آن باشد. اینطوری وارد حوزه ای تازه از دیجیتال مارکتینگ برای برندتان خواهید شد. 

مطلب مرتبط: چالش های بازاریابی دیجیتال

موج جدید اینفلوئنسر مارکتینگ: وقتی کاربران سختگیر می شوند!

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یا زبان خودمانی همکاری با اینفلوئنسرها جزو اولین گزینه های بازاریابی برای هر برندی محسوب می شود. اگر زمانی ستاره های سینما یا ورزشکاران مشهور بهترین همکاری تیم های بازاریابی بودند، حالا نوبت اینفلوئنسرهاست که حسابی هوش از سر بازاریاب ها و صدالبته مشتریان ببرند. هرچه باشد اینفلوئنسرها کم و بیش مهارت بالایی در حوزه های کاری شان دارند و همین امر آنها را بدل به کارشناس هایی مطمئن برای کاربران کرده است. 

اگرچه ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم اینفلوئنسرها هنوز محبوبیت قبل شان را دارند، اما این اصلا دلیل نمی شود سختگیری کاربران را دست کم بگیریم. همانطور که برندها دوست دارند همیشه با بهترین اینفلوئنسرها همکاری داشته باشند، کاربران هم حوصله کمپین های ضعیف را ندارند. پس اگر فکر کرده اید همکاری با اینفلوئنسرهایی که تازه اول راه هستند یا چیزی از دیجیتال مارکتینگ سرشان نمی شود به کارتان می آید، سخت دراشتباهید. نتیجه این ریسک بزرگ چیزی به غیر از بی توجهی دائمی کاربران به شما و کمپین های تان نخواهد بود؛ همین و بس. 

شاید فکر کنید اینفلوئنسر مارکتینگ در سال جدید قرار است کاملا از بین برود. در این صورت باید کمی امیدوارتان کنیم؛ چراکه اصلا از این خبرها نیست. در عوض کار شما به عنوان یک بازاریاب کمی پیچیده تر خواهد شد؛ چراکه باید سختگیری بیشتری در انتخاب اینفلوئنسرها داشته باشید. فرمول طلایی ما برای انتخاب اینفلوئنسر در روزنامه فرصت امروز همیشه ثابت است. بر این اساس شما باید اول از همه مهارت و تخصص گزینه موردنظر با حوزه کاری تان را مد نظر داشته باشید؛ چراکه حتی محبوب ترین اینفلوئنسرهای دنیا هم اگر ربطی به حوزه کارتان نداشته باشند، کمکی به اوضاع دیجیتال مارکتینگ برندتان نمی کنند. 

در مرحله بعد باید حواس تان باشد همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذارید. به زبان خودمانی، همکاری با چند تا اینفلوئنسر خیلی بهتر از سرمایه گذاری روی یک گزینه خاص است. اینطوری شما حداقل جوابی برای سلیقه گوناگون مشتریان دارید. 

یادتان باشد این روزها همه دوست دارند اینفلوئنسر باشند، اما کمتر کسی پشتکار و تخصص لازم برای این کار را دارد. به علاوه، دیگر عمر اینفلوئنسرهای همه کاره به سر رسیده است. پس به جای اینکه روی اینفلوئنسرهایی که هیچ شناختی از حوزه تخصصی تان ندارند سرمایه گذاری کنید، یک راست بروید سراغ نسل جدید اینفلوئنسرها.

شخصی سازی محتوای بازاریابی: ترندی کاملا جدی 

شخصی سازی محتوای بازاریابی

مردم در چهار گوشه دنیا روزانه کلی تبلیغ مختلف به پُست شان می خورد. البته این به معنای توجه مردم به تک تک تبلیغات موردنظر نیست. احتمالا شما هم خیلی خوب یاد گرفته اید چطور به تبلیغات گوناگون بی توجهی کرده و طوری از کنارشان بگذرید که انگار اصلا وجود هم ندارند. این ماجرا در دنیای دیجیتال هم مصداق دارد. اصلا به همین خاطر نرم افزارهای اد بلاکر (Ad Blocker) این قدر در دنیا طرفدار دارد!

 امیدوارم تا اینجای کار خیلی ناامیدتان نکرده باشیم؛ چراکه بازاریابی برای کسانی که انواع و اقسام ابزارهای دور زدن کمپین ها دم دست شان است، اصلا کار ساده ای نیست. در چنین شرایطی شخصی سازی محتوای بازاریابی حسابی به داد آدم می رسد. اگر دقت کرده باشید، اغلب مردم به خاطر ماهیت تکراری محتوای بازاریابی قید آنها را می زنند. پس اگر بتوانید دستی به سر و گوش محتوای تان بکشید، سه هیچ از رقبا جلو می افتید. 

منظور ما از شخصی سازی در این بخش استفاده از اطلاعات تان درباره سلیقه هر کدام از کاربران برای ارائه تجربه بهتر است. خب وقتی در عصری زندگی می کنید که غول هایی مثل گوگل کلی اطلاعات دست اول درباره کاربران در اختیارتان می گذارند، باید استفاده درستی از آن کنید. فرمول ما در روزنامه فرصت امروز دسته بندی مخاطب هدف براساس سلیقه شان و بعد هم شخصی سازی محتوای بازاریابی است. اینطوری شما همیشه مشتریانی با سلیقه های مختلف را کنار خودتان خواهید داشت.

یادتان باشد در بازار هیچ کس برای بازاریاب ها فرش قرمز پهن نکرده است. در عوض این مهارت شما برای پیش بینی درست سلیقه مشتریان و طراحی محتوای همیشه جذاب است که حرف اول و آخر را می زند. پس به جای اینکه همچنان روی شیوه های کلاسیک تولید محتوا پافشاری کنید، کمی بیشتر درباره مخاطب تان اطلاعات به دست بیاورید. اینطوری شانس تان برای اثرگذاری بر روی آنها به شدت بیشتر خواهد شد. 

مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی دیجیتال

ویدئوهای کوتاه: ترندی برای کسانی که عجله دارند!

ویدئوهای کوتاه

آیا تا حالا حس کرده اید هر چقدر هم که وقت تان را عالی مدیریت می کنید، باز هم آخر سر با کمبود زمان رو به رو هستید؟ این تجربه مشترک خیلی از آدم ها در چهار گوشه دنیاست؛ به خصوص اگر در عرصه بازاریابی فعالیت داشته باشید. زمانی نه چندان دور مردم حتی کلیپ های تبلیغاتی 5-4 دقیقه ای را هم با شوق و ذوق تماشا می کردند، اما حالا همه چیز فرق کرده است. چه بسا ویدئوهای یک دقیقه ای هم دیگر جذابیتی برای کاربران نداشته باشد. البته این وسط انگشت اتهام فقط به سمت بازاریاب ها نیست. ظهور تیک تاک به عنوان نسل جدید شبکه های اجتماعی نقش مهمی در تغییر عادت کاربران داشته و حالا همه مردم دنیا طرفدار پر و پاقرص ویدئوهای کوتاه هستند. 

محبوبیت ویدئوهای کوتاه به قدری زیاد شده که حتی بقیه شبکه های اجتماعی هم شروع به کپی برداری از روی دست تیک تاک کرده اند. سرویس ریلز در اینستاگرام یکی از بهترین نمونه های این کپی برداری محسوب می شود. اگر شما هم دوست دارید تغییر تازه ای را تجربه کنید، باید کم کم بیشتر از ویدئوهای کوتاه استفاده کنید. اینطوری نه تنها در کانون توجه کاربران قرار می گیرید، بلکه فرصت آپلود ویدئوهای بیشتر را نیز خواهید داشت. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید طراحی و آپلود چند تا ویدئوی کوتاه خیلی راحت تر از یک نسخه بلند است، مگر نه؟

ظهور فروم های تخصصی: جایی برای گردهمایی آنلاین

ظهور فروم های تخصصی

آدم ها با دغدغه های مشترک خیلی زود یکدیگر را پیدا کرده و شروع به تعامل با هم می کنند. اگر قبل از عصر دیجیتال این فرآیند بی نهایت زمانبر بود، حالا همه چیز تغییر کرده است. کافی است یک گشت و گذار ساده در گوگل داشته باشید تا کلی فروم تخصصی به پست تان بخورد. برنده اصلی محبوبیت فروم ها نه کاربران عادی، بلکه بازاریاب ها هستند؛ چراکه با طراحی فروم های تخصصی در یک چشم به هم زدن به مخاطب مورد نظرشان دسترسی خواهند داشت. ماجرا جالب شد، نه؟

مطلب مرتبط: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر تا حالا در فروم های گوناگون عضو نبوده اید، احتمالا تعریف و تمجید ما از آنها برای تان حسابی عجیب خواهد بود. پس اجازه دهید با یک مثال دم دستی منظورمان را بهتر به شما منتقل کنیم. خیلی از آدم ها در سراسر دنیا عاشق دنیای لگو هستند. ساختن طرح های خیره‎کننده با صدها یا حتی هزاران لگو مختلف تجربه ای نیست که به این راحتی ها از ذهن آدم پاک شود. این وسط خیلی ها شروع به راه اندازی فروم های تخصصی برای طرفداران لگو کرده اند. این طوری کلی آدم با علاقه ای مشترک دور هم جمع شده و درباره لگو حرف می زنند. چنین سناریویی درباره خیلی از حوزه های دیگر نیز پیاده شده است. پس اگر فکر می کنید کسب و کارتان آنقدر رشد کرده که طرفداران زیادی داشته باشد، نباید حتی یک دقیقه هم وقت را تلف کنید. کافی است فرمولی حرفه ای برای برندتان طراحی کرده و منتظر کاربرانی از نقاط گوناگون باشید. 

منابع:

https://www.brandwatch.com

https://brand24.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zp3oZkXf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه