پنجشنبه, ۲۰ بهمن(۱۱) ۱۴۰۱ / Thu, 9 Feb(2) 2023 /
           
فرصت امروز

بازاریابی دیجیتال از وقتی وارد دنیای مارکتینگ شده همه الگوهای قدیمی را یکی پس از دیگری از میدان به در کرده و خودش به تنهایی بر سکوی قهرمانی ایستاده است. به طوری که حالا دیگر بازاریابی غیردیجیتالی تقریبا معنایی ندارد. از طرفی کاهش هزینه های مارکتینگ به لطف فناوری های دیجیتال و ایجاد فضایی برای رقابت برندهای کوچک با غول های بازار موجب محبوبیت روزافزون این الگو شده است. با این حساب مشاهده کمپین های ریز و درشت بازاریابی دیجیتال نباید برای شما چندان تعجب آور باشد. 

هر بازاریابی که سراغ دیجیتال مارکتینگ می رود، انتظار دارد با الگویی بی نهایت ساده رو به رو شود. اجازه دهید با هم روراست باشیم، اگر قرار بود بازاریابی دیجیتال اینقدر راحت باشد، تقریبا همه برندها دست پر از این ماموریت مهم برمی گشتند. همانطور که فقط یک تیم در مسابقات جام جهانی قهرمان می شود، در دیجیتال مارکتینگ هم قرار نیست همه برندها مدال طلا را کسب کنند. این وسط کلی چالش ریز و درشت هست که اگر حواس تان نباشد گرفتارشان خواهید شد. 

چالش های بازاریابی دیجیتال

اگرچه گپ و گفت درباره مزایای یا تکنیک های تازه دیجیتال مارکتینگ هوش از سر هر بازاریابی می برد، اما ما در روزنامه فرصت امروز همیشه نیم نگاهی به خطرات پیش روی مارکترها نیز داریم. به همین خاطر در مقاله کنونی سراغ بعضی از مهمترین چالش های دیجیتال مارکتینگ رفته ایم. اگر شما هم حس می کنید خطرهای زیاد در این مسیر پرافت و خیز پیش پای تان قرار دارد، مقاله ما همان نوشدارویی است که دنبالش می گردید. پس اجازه دهید بدون هیچ مقدمه ای برویم سراغ اصل مطلب و چالش های بازاریابی دیجیتال را زیر ذره بین ببریم. 

مطلب مرتبط: دروغ هایی درباره بازاریابی دیجیتال که باید فراموش کنیم!

چالش های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

چالش های دیجیتال مارکتینگ

وقتی صحبت از چالش ها یا مشکلات بازاریابی می شود، خیلی از کارآفرینان فکر می کنند همین که کمی حواس شان را جمع کنند دیگر مو لای درز کارشان نخواهد رفت. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید بگوییم سخت در اشتباهید. چراکه حتی باهوش ترین کارآفرینان و بازاریاب های دنیا هم گاهی دم به تله می دهند. به همین خاطر آشنایی اصولی با چالش های این حوزه می تواند حسابی کارتان را ساده کرده و امید فراوانی به ادامه مسیر به صورت استاندارد به شما دهد. ما در ادامه سعی می کنیم بعضی از مشکلات و چالش های اساسی در دیجیتال مارکتینگ را به اتفاق شما بررسی کنیم. این شما و این هم چالش های بازاریابی به سبک دیجیتال.

1.    تولید محتوای تعاملی: بزرگترین چالش بازاریاب ها

تولید محتوای تعاملی

یک روز خوب برای بازاریاب ها با یافتن ایده ای عالی برای تولید محتوا شروع می شود. در این حالت بازاریاب ها تمام روزشان را به توسعه ایده مورد نظر اختصاص داده و بعد از چند روز ساختار کمپین را آماده می کنند. اگر همه چیز خوب پیش برود و کسی از زیر کار در  نرود، کمپین مورد نظر در کمتر از یک ماه آماده اجرا خواهد بود. حالا اگر بعد از اجرای کمپین حتی یک نفر هم به آن توجه نکند، چه حس و حالی خواهید داشت؟ 

بی شک برای خیلی از بازاریاب ها بی توجهی مشتریان به کمپین بدترین کابوس دنیا محسوب می شود. هرچه باشد کلی زحمت و تلاش بی وقفه پشت یک کمپین خوابیده و از همه مهمتر تیم بازاریابی باید جواب هیأت مدیره را هم بدهد. در دنیایی که فناوری های دیجیتال روز به روز توسعه بیشتری پیدا می کنند، تعامل با مشتریان نیز سخت تر از هر زمان دیگری شده است. 

افزایش مداوم انتظارات مشتریان از برندها در کنار ورود میلیون ها برند جدید به بازار کار را برای هر کارآفرینی سخت کرده است. این وسط تیم های بازاریابی بیش از بقیه دپارتمان ها تحت فشار هستند؛ چراکه نه توان مقاومت در برابر فشار مدیران بالا دستی را دارند نه همیشه بهترین ایده ها برای بازاریابی دیجیتال دم دست شان است. به همین خاطر خیلی از مارکترها هیچ تعهد یا قولی مبنی بر موفقیت بازاریابی نمی دهند.

درک مشترک میان کارآفرینان و بازاریاب ها برای انطباق با شرایط سخت دنیای بازاریابی دیجیتال یکی از مهمترین نیازهای هر برندی را شکل می دهد. این وسط شما باید تکلیف تان را با مشتریان روشن کنید؛ چراکه مشتریان دیگر یک گروه کاملا یکدست نیستند. در عوض تنوع خواست و نیاز آنها روز به روز بیشتر می شود. اگر دوست دارید در این بازار گسترده فرصتی برای اثرگذاری بر روی مشتریان داشته باشید، باید اول از همه از پس این چالش مهم بربیایید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

مطلب مرتبط: 4 اشتباه رایج بازاریابی دیجیتالی

2.    بحران حریم خصوصی: ورود به منطقه ای تاریک!

بحران حریم خصوصی:

حریم خصوصی از آن دست مفاهیمی است که می تواند هر برندی را یک شبه به خاک سیاه بنشاند. کافی است یک خبرگزاری شایعه ای درباره نقض حریم خصوصی از سوی شما منتشر کند. آن وقت مشتریان تا مدت ها چشم دیدن تان را هم نخواهند داشت. تازه اگر بتوانید با هزار زحمت ثابت کنید چنین ادعایی خلاف واقعیت است، برای همیشه نگاه مشتریان نسبت به برندتان تغییر خواهد کرد. آن وقت باید هر طور شده خودتان را قانع کنید تا دو بار از صفر کارتان را شروع کنید. 

همانطور که یک کارگردان باید اطلاعات دقیقی درباره فیلمنامه و ویژگی های هر بازیگر داشته باشد تا اثری حرفه ای روی پرده سینما ببرد، بازاریاب ها هم نیاز مبرمی به اطلاعات دقیقی درباره مشتریان دارند. چالش اصلی این میان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز بدون نقص حریم خصوصی است. بسیاری از کشورها قوانین سفت و سختی درباره اطلاعات و حریف شخصی مردم دارند. به طوری که حتی برندهایی مثل فیس بوک نیز هرچند وقت یکبار در معرض اتهام استفاده غیرقانونی از داده های کاربران قرار می گیرند. با این حساب تکلیف شما کاملا روشن خواهد بود. 

توصیه ما در روزنامه فرصت امروز تحقیق و مطالعه درباره روش های مختلف دسترسی به اطلاعات درباره مشتریان است. اینطوری شما بدون اینکه بی گدار به آب بزنید، اطلاعات مورد نیازتان را به شیوه ای قانونی و کاملا درست جفت و جور خواهید کرد. یادتان نرود همانطور که مشتریان از دست برندهای بی توجه به حریم خصوصی شان عصبانی می شوند، برندهای دقیق در این حوزه را دوست دارند. با این حساب فاصله شما تا تبدیل شدن به یک برند دوست داشتنی در بازار فقط و فقط رعایت حریم خصوصی و قوانین مربوط به اطلاعات شخصی کاربران است. 

3.    تولید محتوای سازگار با گوشی های هوشمند: مواجهه با تغییر سلیقه کاربران

تولید محتوای سازگار با گوشی های هوشمند

گاهی اوقات یک کمپین مارکتینگ ایده بی نهایت جذابی دارد، اما در مرحله اجرا تیم بازاریابی حتی یک لحظه هم به کاربران موبایل فکر نمی کند. نتیجه چنین رویکردی دلسردی کامل کاربران موبایل است. شاید اگر یکی دو دهه قبل چنین موضوعی را مطرح می کردیم، حتی یک بازاریاب هم بدان اهمیت نمی داد. با این حال امروزه همه چیز فرق کرده و شما باید اوضاع را دقیق تر بررسی کنید. 

مردم دیگر حوصله وبگردی با رایانه های شخصی را ندارند. در عوض گوشی های هوشمند با انواع و اقسام امکانات دم دست شان هستند تا به راحتی هرچه تمام تر در بین سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف گشت و گذار نمایند. اگر شما هم دوست دارید در این میان یک برند محبوب برای کاربران باشید، باید قبل از اینکه خیلی دیر شود به فکر سازگاری سایت و محتوای تولیدی تان با تجربه کاربری گوشی های هوشمند باشید. 

روند استفاده از گوشی های هوشمند در پی همه گیری کرونا افزایش خیره کننده ای داشته است. براساس گزارش موسسه دی ام سی جی گلوبال (Dmcg Global) از زمان شروع پاندمی کرونا تا به حال استفاده از گوشی های هوشمند 25 درصد افزایش داشته است. این به معنای ضرورت سرمایه گذاری بازاریاب ها برای پاسخگویی دقیق به نیازها و انتظارات کاربران است. اگر شما امروز در کنار کاربران گوشی های هوشمند نباشید، شاید دیگر هیچ وقت چنین فرصتی برای تان تکرار نشود. 

خوشبختانه آژانس ها و موسسات بی شماری در سراسر دنیا خدمات مربوط به سازگاری محتوای بازاریابی با گوشی های هوشمند را ارائه می کنند. بنابراین اگر حوصله درگیری با چنین مسئله ای را ندارید، می توانید مثل آب خوردن از خدمات چنین موسساتی بهره ببرید. اینطوری نه تنها اوضاع بازاریابی تان خیلی به هم نمی خورد، بلکه همیشه یکی از بهترین برندهای بازار برای مشتریان باقی خواهید ماند. 

این روزها ابزارهای بی نهایت متنوعی برای ایجاد سازگاری میان محتوای تولیدی و رابط کاربری گوشی های هوشمند در دسترس قرار دارد. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان در این میان نه وقت و نه حوصله کافی برای رسیدگی به چنین دغدغه هایی را دارند. به همین خاطر کار را به راحتی هرچه تمام تر به فردایی نامعلوم موکول می کنند. ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با چنین استراتژی هایی نداریم. به همین خاطر اگر شما اطلاعات یا مهارت کافی برای مسئولیت بالا را ندارید، باید از دیگران کمک بگیرید. اینطوری بدون دردسر به هدف تان خواهید رسید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال و مزایای پادکست ها

4.    شناخت مخاطب هدف: مشتریان همیشه یک طور فکر نمی کنند

شناخت مخاطب هدف

مردم در طول زمان رفتار متفاوتی در بازار از خود نشان می دهند. شاید زمانی نه چندان دور رستوران های پر زرق و برق طرفدارهای خاص خودش را داشت، اما حالا مردم ترجیح می دهند از فست فودها استفاده کنند. چه بسا تا چند سال دیگر بساط فست فود نیز برچیده شود و همه سراغ غذاهای نیمه آماده بروند. ما اینجا کاری با آینده صنعت آشپزی یا رستورانداری نداریم. در عوض حرف مان کاملا روشن است: سلیقه مشتریان در طول زمان عوض می شود. 

بعضی از بازاریاب ها فکر می کنند مشتریان مثل ربات هایی هستند که همیشه براساس برنامه از پیش طراحی شده رفتار می کنند و هیچ وقت هم قرار نیست نیازهای تازه ای داشته باشند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، تقریبا هیچ چیز از دنیای مدرن بازاریابی نمی دانید؛ چراکه این روزها پیدا کردن حتی دو تا مشتری که سلیقه ای دقیقا شبیه به هم داشته باشند، دست کمی از یافتن سوزن در انبار کاه ندارد!

کارآفرینان دوست داشته باشند یا نه، دوران طلایی بازاریابی توده ای دیگر به تاریخ پیوسته است. حالا این شما هستید که باید همیشه کارتان را براساس ایده های دست اول پیش ببرید. وگرنه اوضاع تان در بازار حسابی به هم می ریزد. یادتان باشد شناخت مخاطب هدف در نگاه اول بسیار راحت به نظر می رسد، اما وقتی وارد گود شوید، یکهو همه چیز سخت خواهد شد. 

ما در روزنامه فرصت امروز قبلا درباره مخاطب و بازار هدف حسابی با شما گپ زده ایم. اگر دوست دارید کارتان در این بخش را بی عیب پیش ببرید، بد نیست دوباره سری به آن مقالات بزنید. البته میانبر فوری ما شامل استفاده از بازخوردهای مشتریان برای بهبود روند شناخت مخاطب است. بی شک مشتریان شما یک شبه سلیقه شان از این رو به آن رو نمی شود. بنابراین شما می توانید در طول زمان با استفاده از بازخوردهای مشتریان کارتان را به روز رسانی کنید. نتیجه چنین امری تاثیرگذاری بسیار بهتر بر روی مشتریان خواهد بود. 

یادتان باشد بازاریابی دیجیتال مثل یک بازی فکری است که علاوه بر ایده های خوب باید نیم نگاهی به رقبا هم داشته باشید. به زبان ساده، ارزیابی وضعیت فعالیت رقبا اطلاعات بی نهایت ارزشمندی درباره تغییر وضعیت مشتریان خواهد داد. هرچه باشد برندهای بزرگ خیلی زودتر از کسب و کارهای کوچک فعالیت شان را تغییر داده و شروع به اصلاح روند بازاریابی شان در بازار خواهند کرد. 

5.    محدودیت بودجه: همیشه پای پول در میان است

محدودیت بودجه

هرچه دامنه فعالیت یک برند وسیع تر باشد، بودجه بیشتری هم دم دستش خواهد داشت. این منطق دنیای کسب و کار همیشه ثابت بوده و حالا حالاها هم تغییر نمی کند. هرچه باشد برندهایی مثل اپل با سودهای چند میلیون دلاری در سال دست و دلبازی بی نهایت بیشتری برای تعیین بودجه های بازاریابی دارند. پس اگر فکر می کنید استارت آپ ها باید از همان ابتدا با منابع غنی مالی رو به رو باشند، احتمالا تا صد سال دیگر هم نمی توانید برندتان را راه اندازی کنید. این وسط خیلی از کارآفرینان به بودجه های اندک بازاریابی عادت کرده اند. انگار که هیچ چیز عجیبی این وسط وجود ندارد و همه بازاریاب ها باید با شرایط کنار بیایند. 

قبول دارم خیلی از برندهای بزرگ دنیا عملا از دل شرایط کمبود مالی رشد کرده اند، اما این دلیل نمی شود دنبال راهکارهای خلاقانه نباشید. تیم فوتبالی را در نظر بگیرید که در مقایسه با رقبایی مثل رئال مادرید یا منچستر سیتی اصلا بودجه درست و درمانی ندارد. شاید فکر کنید یک چنین باشگاهی خیلی هنر کند خودش را در لیگ نگه داشته و به دسته پایین تر سقوط نمی کند. با این حال اگر مدیر باشگاه کاربلد باشد، می تواند با تقویت آکادمی از استعدادهای جوان برای رقابت با تیم های بزرگ استفاده کند. این تکنیک نه تنها هزینه ای برای باشگاه ندارد، بلکه آخر فصل امکان درآمدزایی از فروش ستاره های جوان را نیز میسر می کند!

ماجرای تیم های بازاریابی و بودجه های محدود نیز دقیقا به همین شکل است. شما لازم نیست همیشه با مارکترهای کارکشته همکاری داشته باشید. گاهی اوقات همکاری با بازاریاب های تازه کار یا کارآموزهایی که هنوز تحصیلات دانشگاهی شان را تمام نکرده اند، ایده چندان بدی به حساب نمی آید. بنابراین شما باید از تغییرات جدید استقبال کنید؛ چراکه بدون تغییر برندتان قدم به قدم به لبه پرتگاه نزدیک خواهد شد. 

یادتان باشد استفاده از انواع قرض یا وام های مختلف همیشه بهترین راه نیست. وقتی شما تازه اول کار هستید معمولا اشتباهات زیادی در حوزه بازاریابی مرتکب می شوید. حالا اگر این وسط تعهدات مالی سنگینی به بنگاه های دیگر داشته باشید، فشار مضاعفی روی دوش تان احساس خواهید کرد. به همین خاطر باید همیشه مراقب فعالیت تان در بازار باشید. وگرنه چه بسا در یک چشم به هم زدن کارتان به جاهای باریک بکشد و ماجراجویی تان در بازار خیلی زود تمام گردد. 

مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای بهبود وضعیت آنلاین برند

6.    مشکلات امنیتی: مسئله ای به نام امنیت سایبری

مشکلات امنیتی

به موازات علاقه بازاریاب ها به الگوهای دیجیتال حفاظت از اطلاعات نیز بدل به دغدغه ای مهم شده است. زمانی نه چندان دور برندها اطلاعات مشتریان شان را در قالب پرونده های قطور و طبقات بایگانی شده نگهداری می کردند. با این حال امروزه آن همه کاغذبازی جای خودش را به فایل های دیجیتال و دیتا سنترهای حرفه ای داده است. حالا دیگر لازم نیست خیلی خودتان را به زحمت انداخته و دنبال ثبت ریز به ریز جزئیات باشید؛ چراکه خیلی از نرم افزارهای کاربردی چنین مسئولیتی را به طور خودکار برای تان انجام می دهند. 

امنیت سایبری یکی از حوزه های بی نهایت پیچیده در دنیای دیجیتال محسوب می شود. به همین خاطر اکثر کارآفرینان و بازاریاب ها ترجیح می دهند خودشان وارد این هزارتوی بی پایان نشوند؛ چراکه یک اشتباه کوچک در این میان به معنای درز اطلاعات تمام مشتریان خواهد بود. آن وقت هر چقدر هم که تلاش کنید، آبروی برندتان جمع نخواهد شد!

بی شک سناریوی بالا بیشتر شبیه فیلم های ترسناک است که کمتر کسی جرأت تماشای آنها را دارد. توصیه ما در روزنامه فرصت امروز پیدا کردن یک موسسه امنیت سایبری مطمئن برای پرهیز از چنین سناریوهای خطرناکی است. یادتان باشد چنین موسساتی باید گواهینامه های کاملا معتبر داشته باشند. وگرنه شما نه تنها بخشی از سرمایه تان را از دست می دهید، بلکه آخر سر دست از پا درازتر با بحران های سایبری تنها خواهید ماند. 

اگرچه ما در این بخش بر روی پیچیدگی مسئله امنیت سایبری تاکید کردیم، اما بعضی از تکنیک های کوچک در این میان می تواند به شما کمک کند. مثلا اینکه همیشه نرم افزارهای شرکت را به روز نگه دارید یا مثلا در مواجهه با تهدیدهای سایبری باید خونسردی تان را حفظ کرده و از اقدامات عجولانه دوری کنید. همانطور که بازیگران حرفه ای هیچ وقت دستپاچه نمی شوند، شما هم برای اینکه همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود، نباید خم به ابرو بیاورید. وگرنه همه متوجه مشکلات اساسی در حوزه امنیت سایبری برندتان شده و دیگر هیچ شانسی برای حل و فصل مشکلات نخواهید داشت. 

7.    سئوی محتوای سایت: هر روز پیچیده تر از دیروز!

سئوی محتوای سایت

سئو یا به عبارت تخصصی تر بهینه سازی موتور جست و جو (Search Engine Optimization) از همان زمانی که گوگل کم کم جا پایش را در بازار محکم می کرد، تبدیل به نیاز ضروری بازاریاب ها شد. سئو در ساده ترین شکل ممکن به استفاده از کلیدواژه های هماهنگ با نیاز و سلیقه مشتریان در زمینه تولید محتوا اشاره دارد. اینطوری وقتی کاربران در گوگل دنبال محتوای موردنیازشان هستند، سایت شما اول از همه نمایش داده خواهد شد. 

بی شک خیلی از بازاریاب ها اطلاعات دقیقی درباره وضعیت سئو محتوا دارند. با این حال وقتی نوبت به عمل می رسد، همه یک جای کارشان ایراد دارد. بعضی ها در پیدا کردن کلیدواژه ها دیر عمل می کنند، بعضی ها هم برای تولید محتوا سراغ ایده هایی می روند که دیگر طرفدار ندارد. این مشکلات برای خیلی از بازاریاب ها تبدیل به کابوسی تمام نشدنی شده است. به طوری که کارآفرینان ترجیح می دهند اصلا وارد دنیای سئو نشوند. 

اگر از مخاطب های پر و پاقرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه کارمان را در دنیای تولید محتوا با سئو شروع می کنیم. وقتی آدم ها اطلاعات دقیقی درباره یک استراتژی یا مفهوم ندارند، طوری به آن شاخ و برگ می دهند که شبیه اژدهایی هفت سر می شود. شما برای سئو محتوای بازاریابی کافی است شناخت درستی از مخاطب تان داشته باشید. اگر در مراحل قبل بر مشکل شناخت درست مشتریان غلبه کرده باشید، اینجا دیگر پیدا کردن کلیدواژه های مناسب کار سختی نخواهد بود. 

بعد از اینکه کلیدواژه های اساسی را پیدا کردید، کافی است شروع به تولید محتوا درباره آنها کنید. اینطوری شانس تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و دیگر لازم خودتان را به آب و آتش بزنید. بعضی از بازاریاب ها به طور طبیعی مهارت بالایی در پیدا کردن کلیدواژه های محبوب در میان مشتریان دارند. اگر شما به هر دلیلی چنین توانایی ندارید، لازم نیست زانوی غم بغل بگیرید. در عوض سراغ ابزار گوگل ترنز (Google Trends) رفته و بدون دردسر کلیدواژه های محبوب در هر حوزه را پیدا کنید. ماجرا خیلی ساده تر از آن چیزی بود که فکرش را می کردید، مگر نه؟

مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با هدف گذاری بر روی نسل Z

8.    حفظ موقعیت برند در بازار: ماموریتی غیرممکن برای تیم مارکتینگ

حفظ موقعیت برند در بازار

احتمالا شما هم بارها و بارها از زبان کارآفرینان کارکشته شنیده اید که دنیا با سرعت نور در حال تغییر است. مدها یا ترندهایی که تا همین چند روز قبل دل هر مشتری را می برد، امروز دیگر طرفداران زیادی در بازار ندارد. به همین خاطر خیلی از کارآفرینان کلا از اثرگذاری بر روی مشتریان ناامید شده و دنبال راهکارهای دیگری مثل تبلیغات پرهزینه می گردند. بی شک هر بازاریاب تازه کاری با فرمول جادویی ولخرجی در بازار می تواند نظر مشتریان را جلب کند اما هنر بازاریابی در چنین هزینه های سنگینی خلاصه نمی شود. 

بسیاری از برندهای بزرگ برای طراحی کمپین بازاریابی اصلا هزینه زیادی انجام نمی دهند. در عوض استفاده از یک تیم توسعه و تحقیقات حرفه ای برای شناسایی سلیقه مشتریان و نیازهای اساسی به منظور حفظ موقعیت در بازار مهمترین نکته در این زمینه محسوب می شود. راستش را بخواهید، این روزها اغلب کارآفرینان آنقدر درگیر رقابت بر سر تولید محتوای بهتر هستند که عملا فراموش می کنند در دنیای بازاریابی باید سراغ ثبات را نیز گرفت. اگر قرار باشد شما فقط با تولید محتوا به طور مداوم رتبه های بهتری در زمینه بازاریابی کسب کنید، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شد. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همانطور که تیم های ورزشی گاهی اوقات باید به جای گلزنی به فکر حفظ نتیجه باشند، باشگاه ها هم باید فکری به حال وضعیت شان در این میان بکنند. وگرنه خیلی زود اوضاع بازاریابی شان به هم ریخته و دیگر شانسی برای اثرگذاری بر روی مشتریان نخواهند داشت. 

مشکل اصلی خیلی از بازاریاب ها در زمینه حفظ موقعیت برند بی توجهی به پیوند این عرصه با سایر دپارتمان های شرکت است. اگر شما تیم روابط عمومی و خدمات مشتری حرفه ای نداشته باشید، شانس زیادی برای بازاریابی با بالاترین کیفیت ممکن نخواهید داشت. هرچه باشد مشتریان این روزها دیگر نگاه شان فقط به محتوای بازاریابی نیست. در عوض آنها برندها را از روی مجموعه عملکرد تیم های مختلف شان قضاوت می کنند. اگر هنوز هم فکر می کنید کمپین های بازاریابی پرهزینه می تواند اشتباهات تان در حوزه های مختلف را جبران کند، سخت در اشتباهید. در عوض باید به جای چنین راهکارهای عجیب و غریبی به بازاریابی دیجیتال به مثابه بخشی از پازل بزرگ کسب و کارتان نگاه کنید. اگر بقیه تکه های پازل مثل خدمات مشتری، تیم فروش قوی و روابط عمومی حرفه ای گمشده باشند، شما حتی با بهترین تیم های بازاریابی هم شانسی در بازار نخواهید داشت. 

9.    هماهنگی با الگوریتم گوگل: وقتی همه چیز مطابق میل گوگل پیش می رود

هماهنگی با الگوریتم گوگل

سال 2022 دیگر رو به پایان است و خیلی از بازاریاب ها دوست دارند از همین حالا برای سال جدید آماده شوند. اگرچه هنوز برای پیشگویی درباره سال جدید خیلی زود است، با این حال ما در روزنامه فرصت امروز دست کم درباره یک نکته اتفاق نظر داریم؛ اینکه سال 2023 نیز با سلطه گوگل بر عرصه بازاریابی دیجیتال شروع خواهد شد. انگار که هیچ برندی در دنیا بدون پیروی از الگوریتم این غول دیجیتال توانایی بقا در عرصه بازاریابی را ندارد!

اعتبار گوگل در دنیای بازاریابی نه به خاطر فعالیت این برند در زمینه تولید محتوا یا کمپین، بلکه به خاطر مهارت ویژه اش برای ارائه خدمات مورد نیاز کاربران و صدالبته بازاریاب هاست. از سرویس های داده محوری مثل گوگل آنالیتیکس گرفته تا موتور جست و جوی گوگل، همه و همه در خدمت بازاریابی دیجیتال قرار دارد. البته قرار نیست گوگل به هر ساز شما برقصد؛ چراکه با میلیاردها کاربر فعال اصلا دوست ندارد شانسی به محتوای بازاریابی بی کیفیت دهد. هرچه باشد کاربران گوگل در طول سال های اخیر به خاطر کیفیت بالای خدمات این برند جذبش شده اند. پس این شما هستید که باید خودتان را با الگوریتم گوگل انطباق دهید؛ همین و بس.

هماهنگی با الگوریتم گوگل و تولید محتوا برمبنای آن کار ساده ای نیست؛ چراکه عملا الگوریتم گوگل هرچند روز یکبار به روز رسانی می شود. شاید فکر کنید گوگل قصد آزار بازاریاب ها را دارد، اما ماجرا خیلی پیچیده تر از این حرف هاست. اگر از کاربران قدیمی گوگل باشید، خیلی خوب می دانید هدف اصلی گوگل در هر شرایطی جلب رضایت کاربران است. به همین خاطر نیز دائما الگوریتمش را در مواجهه با شرایط تازه به روز رسانی می کند. اینطوری مدیران گوگل مطمئن می شوند هیچ مانعی بر سر فعالیت درست برندشان قرار ندارد و رضایت کاربران نیز در بالاترین سطح ممکن تامین خواهد شد. 

بازاریاب هایی که از شرایط کاری گوگل و تعهد سفت و سختش نسبت به رضایت کاربران خبر ندارند، همیشه با فعالیت این برند مشکل پیدا می کنند. به همین خاطر اگر دوست دارید در دنیای بازاریابی دیجیتال یکه تازی کنید، باید خیلی سریع دست به کار شده و کمی بیشتر با گوگل آشنا شوید. قول می دهم حتی اگر در زمینه تولید محتوا هم تغییری احساس نکنید، دست کم در بلندمدت از خدمات گوگل به نفع خودتان سود خواهید برد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و سراغ آشنایی با ابزارها، خدمات و الگوریتم گوگل بروید.

مطلب مرتبط: بدترین اشتباهات بازاریابی دیجیتال

10.    روش های پرداخت: دنیایی پرتنوع برای برندهای دیجیتالی

روش های پرداخت

فرض کنید شما بعد از کلی دردسر و چالش مختلف یک محتوای بازاریابی درجه یک در شبکه های اجتماعی بارگذاری کردید. احتمالا انتظار اصلی تان در این شرایط استقبال کاربران از کمپین تان است. نتیجه این استقبال هم معمولا در ثبت سفارش از سوی کاربران نمود پیدا می کند. شاید فکر کنید بعد از ثبت سفارش دیگر همه چیز مطابق میل تان پیش رفته و جای نگرانی نیست. چنین فرضی تقریبا درست است اما قبل از اینکه پای روش های پرداخت به میان آید!

آیا تا حالا فکر کرده اید مشتریان چطور باید هزینه خریدشان را به طور آنلاین پرداخت کنند؟ همکاری با موسسات مالی یا درگاه های پرداخت معتبر همیشه ساده ترین راه ممکن محسوب می شود. البته این وسط باید حواس تان باشد با موسسات گمنام همکاری نکنید؛ چراکه هرگونه سوءاستفاده از حساب‎های بانکی مشتریان پای شما نوشته خواهد شد. از طرف دیگر گاهی اوقات مشتریان پول زیادی برای خرید ندارند. در این صورت اگر شما امکان خرید اقساطی را فراهم نکنید، عملا دامنه وسیعی از مشتریان بالقوه‎تان را از دست خواهید داد. 

سخن پایانی

چالش های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال همیشه یک شغل رویایی نیست. مثل هر کار دیگری، این حوزه نیز مشکلات خاص خودش را دارد. اگر شما بدون توجه به این چالش ها وارد میدان شوید، خیلی زود از کار بیکار شده و شانسی برای خودنمایی در بازار پیدا نخواهید کرد. هدف ما در این مقاله مرور برخی از مهمترین چالش های بازاریابی دیجیتال بود. حالا شما از همه تله ها و مشکلات احتمالی در این مسیر اطلاع دارید. کافی است هر وقت سراغ دیجیتال مارکتینگ می روید، نکات این مقاله را گوشه ذهن تان داشته باشید تا هیچ کس در بازار به گرد پای تان هم نرسد.

مطلب مرتبط: هک های بازاریابی دیجیتال برای سال 2022

منابع:

https://www.henryharvin.com

https://dpigraphics.net

https://iide.co

https://linchpinseo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NT6hytmY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه