چهارشنبه, 26 شهریور 1399 - 14:00

بررسی 10 اشتباه پرتکرار

سرویس‎ های ایمیل هنوز هم تاثیرگذاری بسیار زیادی در عرصه بازاریابی دارد. همین امر موجب تداوم توجه برندها به این حوزه شده است. اگر شما نیز تجربه بازاریابی در عرصه کسب و کار را داشته باشید، به خوبی از دشواری ‎های طراحی ایمیل ‎های جذاب برای کاربران اطلاع دارید. برخی از برندها توانایی بسیار بالایی برای طراحی ایمیل‎ های بازاریابی جذاب دارند. اگرچه این امر موجب نگاه ساده‎ انگارانه بسیاری از بازاریاب ‎ها به الگوی ایمیلی می ‎شود، اما در عمل کسب موفقیت بازاریابی فرآیند دقیقی دارد.

بازاریاب ها در زمینه طراحی اجرای کمپین های بازاریابی ایمیلی اغلب اوقات مرتکب اشتباهات تکراری می شوند. همین امر موجب بررسی بیشتر اشتباهات تکراری در مقاله کنونی شده است. در ادامه برخی از مهمترین اشتباهات تکراری در زمینه بازاریابی ایمیلی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بازاریابی ایمیلی اشتباه رایج

1. عدم تاثیرگذاری اولیه مناسب

بازاریابی درست مانند روابط اجتماعی است. بسیاری از برندها در برخورد نخست توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارد. دلیل این امر هرچه باشد، میزان توجه مخاطب هدف به برند را کاهش می ‎دهد. وقتی کاربران ایمیل ‎های بازاریابی را باز می ‎کنند، انتظار محتوای جذابی دارند بنابراین شما باید از همان لحظه نخست نظر مخاطب هدف را جلب نمایید. اگر محتوای شما در برخورد نخست به اندازه کافی جذاب نباشد، توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در مراحل بعد را نیز نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: چگونه در بازاریابی ایمیلی عملکرد موفقی داشته باشیم؟

اغلب ما در طول روز دست‎ کم یک ایمیل بازاریابی دریافت می ‎کنیم. اگر تجربه ما از تعامل با برند موردنظر منفی باشد، بدون مطالعه ایمیل آن شرکت اقدام به حذف ‎اش خواهیم کرد. پرهیز از چنین سرنوشتی برای هر برندی ضروری است. بنابراین شما باید نسبت به تغییر وضعیت فعالیت برندتان اقدام نمایید. در غیر این صورت سرنوشت مناسبی در انتظار شما نخواهد بود. شما در گام نخست باید به خوبی ماهیت کسب و کارتان را معرفی نمایید. بازاریابی بدون اطلاع کاربران از حوزه تخصصی شما بسیار دشوار خواهد بود بنابراین همیشه ابتدا خودتان را معرفی نمایید. این امر در روابط اجتماعی نیز به خوبی قابل مشاهده است. سپس باید ارسال مجدد پیام ‎ها را مدنظر قرار داد. این امر نیازمند ایجاد آمادگی روانی در مخاطب هدف است. شما در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت.

2. طراحی تیترهای تکراری

تیترهای بازاریابی نخستین نقطه تعامل شما با مخاطب هدف است. اگر تیتر شما به اندازه کافی جذاب نباشد، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت. امروزه بسیاری از برندها در زمینه طراحی کمپین ‎های بازاریابی به تیتر های جذاب توجه ندارند بنابراین مشاهده کمپین ‎هایی با تیتر های تکراری و کلیشه ‎ای جای تعجب ندارد. نکته مهم در مورد انتخاب تیتر استفاده از خلاقیت و ایجاد ارتباط میان تمام بخش‎ های کمپین است.

اغلب بازاریاب‏ ها تجربه مشاهده محتوای بازاریابی جذاب و تعاملی را داشته ‎اند. این امر همیشه از تیترهای جذاب شروع می ‎شود. برخی از مهمترین نکات برای انتخاب تیترهای مناسب به شرح ذیل است:

• استفاده از کلیدواژه ‎های پرکاربرد در کسب و کار

• توجه به نیازهای مشتریان

• برجسته‎ سازی مزیت کمپین برای مشتریان

• ایجاد احساس فوریت برای مطالعه محتوا در مخاطب هدف

3. بی ‎توجهی به کاربران گوشی ‎های هوشمند

گوشی‎ های هوشمند دنیای بسیار وسیعی را شامل می ‎شود. امروزه اغلب مردم برای جست ‎وجو در اینترنت از گوشی‎ های هوشمند استفاده می‎ کنند. توسعه شبکه‎ های اجتماعی و توانایی ‎های گوشی ‎های هوشمند موجب افزایش رقابت در میان دستگاه‎ های دیجیتال شده است. امروزه دیگر رایانه ‎های شخصی تنها ابزارهای هوشمند در دسترس کاربران نیستند بنابراین بازاریاب‎ ها نیز باید اقدام به توجه به کاربران گوشی‎ های هوشمند در زمینه بازاریابی نمایند.

هنوز هم بسیاری از کمپین‎ های بازاریابی ایمیل‎ محور توجه چندانی به کاربران گوشی ‎های هوشمند ندارد. این امر موجب ریزش هرچه بیشتر مخاطب هدف برندها در بلند مدت می ‎شود. طراحی ایمیل‎ های بازاریابی سازگار با گوشی ‎های هوشمند کار چندان دشواری نیست. مهمترین نکته به یاد سپاری ضرورت توجه به چنین کاربرانی در مراحل مختلف طراحی کمپین است. اغلب بازاریاب ‎ها در فرآیند طراحی کمپین کاربران موردنظر را فراموش می‎ کنند. درست به همین دلیل در نهایت توانایی کسب بازخورد مناسب را ندارند.

4. عدم ارزیابی فهرست بازاریابی ایمیل

تهیه فهرست مناسب برای ارسال ایمیل‎ های بازاریابی یکی از اقدامات اساسی برای هر کمپین است. اگر شما مخاطب هدف علاقه ‎مند به کسب و کارتان را هدف قرار دهید، شانس بالایی برای موفقیت در زمینه دستیابی به هدف ‎تان خواهید داشت. امروزه اهداف بازاریابی برندها تنوع بسیار زیادی دارد. شاید یک دهه پیش هدف اصلی هر برندی در زمینه بازاریابی فروش بیشتر بود، اما امروزه شرایط به طور کلی فرق کرده است. اهدافی نظیر جلب توجه مخاطب هدف و تعامل نزدیک با آنها اهداف جذابی محسوب می ‎شود بنابراین دنیای بازاریابی در معنایی دقیق ‎تر گسترش و تنوع کیفی بیشتری یافته است.

ارزیابی فهرست ایمیل از سوی بازاریاب ‎ها اهمیت بالایی دارد. شما باید همیشه به دنبال بهبود مخاطب هدف برندتان باشید. این امر کمک شایانی به شما در راستای بازاریابی بهینه خواهد کرد. هرچه مخاطب هدف شما علاقه بیشتری به کسب و کارتان داشته باشد، شما در نهایت توانایی تاثیرگذاری بیشتری بر روی وی خواهید داشت. این امر نوعی گرایش عمومی از سوی کاربران محسوب می ‎شود بنابراین در بازه‎ های زمانی مشخص، مانند هر دو ماه یک بار، نسبت به آپدیت فهرست ایمیل‎ های بازاریابی‎ تان اقدام نمایید. در غیر این صورت مخاطب هدف ‎تان در بلندمدت به شدت کم خواهد شد.

مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و نکاتی برای موفقیت کمپین ها

5. ارسال ایمیل‎ های فراوان

بازاریابی ایمیلی فقط معطوف به ارسال پیام ‎ها در مدت زمانی اندک نیست. شما باید فرصت مطالعه و توجه به هر پیام را نیز در نظر بگیرید. اگر مخاطب هدف در طول روز 3 یا 4 ایمیل از سوی شما دریافت کند، به احتمال زیاد هیچ ‎کدام را مطالعه نخواهد کرد. نتیجه این امر اغلب اوقات حذف برندها از فهرست علاقه ‎مندی کاربران یا حتی بلاک کردن آدرس ‎شان است بنابراین فعالیت در زمینه ارسال ایمیل باید با دقت بالایی صورت گیرد.

کارشناس‎ های بازاریابی در مورد تعداد مناسب ارسال ایمیل ایده مشخصی ندارند. شما به عنوان بازاریاب باید سلیقه مخاطب هدف را نیز مدنظر قرار دهید. در یک جمع ‎بندی کلی، ارسال یک ایمیل در طول روز یا 3 ایمیل در هفته بهترین گزینه خواهد بود. این امر فشار و ناراحتی زیادی برای مخاطب هدف ایجاد نخواهد کرد.

6. ناتوانی در زمینه دعوت مخاطب به سوی عملی خاص

دعوت مخاطب به سوی عملی خاص فقط شامل خرید مشتریان نیست. گاهی اوقات برندها قصد ترغیب کاربران برای مراجعه به سایت رسمی برند یا ثبت نام در خبرنامه را دارند. این اهداف بدون ترغیب مخاطب به سوی دست زدن به عمل خاص امکان ‎ناپذیر است. شما در کمپین ‎تان باید به طور واضح از مخاطب هدف برای ثبت نام در خبرنامه‎ تان دعوت نمایید. فقط در این صورت شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.

بسیاری از کاربران به سادگی از مطالعه ایمیل شما صرف نظر خواهند کرد. دامنه محدودی که به شما توجه می ‎کنند، انتظار دریافت پیام‎های جذاب را خواهند داشت. دعوت مخاطب هدف به سوی عملی خاص پیوند نزدیکی با میزان موفقیت شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. اگر شما این مرحله را به خوبی پشت سر نگذارید، در بلندمدت به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه خواهید بود. این امر مشکل اصلی بسیاری از برندها محسوب می ‎شود بنابراین در صورت ناتوانی برای دعوت مخاطب هدف به سوی عملی خاص باید نسبت به کیفیت کلی کمپین‎ تان تجدیدنظر نمایید.

7. ناتوانی برای ارزیابی داده‎ های کمپین

بازاریابی همیشه همراه با پردازش و ارزیابی داده‎ ها برای طراحی پیام‎ های جذاب است. بسیاری از برندها در طول زمان کمپین‎ های جذابی برای مخاطب هدف طراحی می ‎کنند. دلیل این امر توانایی بالای آنها برای ارزیابی داده‎ های مربوط به کمپین‎ های قبلی است. هیچ بازاریابی بدون شکست تبدیل به فردی حرفه ‎ای نمی ‎شود. مهمترین نکته در این میان تلاش برای بهره‎ برداری از شکست ‎ها برای کاهش سطح انتقادات است. در غیر این صورت شما وضعیت به شدت وخیمی خواهید داشت.

یکی از راهکارهای مناسب برای ارزیابی سلیقه کاربران برگزاری آزمون ‎های دو مرحله‎ ای است . چنین آزمون ‎هایی شامل ارائه دو نوع محتوا به مخاطب هدف در بازه‏ های زمانی متفاوت و ارزیابی واکنش آنها نسبت به هر کدام است. این امر بهترین تاثیر بر روی نتیجه کمپین ‎ها را به همراه دارد. هرچه توانایی شما برای ارزیابی سلیقه مخاطب هدف بیشتر باشد، موفقیت بیشتری در پایان امر کسب خواهید کرد.

8. بی ‎توجهی به ثبت نام در سایت

ثبت نام کاربران در سایت رسمی برند به معنای امکان تعامل نزدیک ‎تر با آنهاست. بنابراین شما باید توجه ویژه ‎ای به چنین امری داشته باشید. بسیاری از برندها بدون توجه به اهمیت ثبت نام کاربران در سایت رسمی حتی گزینه ثبت نام را نیز در طراحی سایت مورد توجه قرار نمی ‎دهند.

وقتی کاربران در سایت رسمی شما ثبت نام نمایند، این امر بیانگر توجه ویژه آنها به شماست بنابراین شما باید محتوای بازاریابی و تخفیف‎ های ویژه‎ ای برای آنها در نظر بگیرید. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست خواهید داد. امروزه شما بالایی از برندها دارای محتوای ویژه برای اعضای سایت ‎شان هستند. همین امر کاربران را نسبت به ثبت نام در سایت برندها ترغیب می ‎کند. شما برای فعالیت موفق در این حوزه باید تولید کننده محتوا در اختیار داشته باشید. اگر کاربران پس از ثبت نام در سایت شما با محتوای جذابی مواجه نشوند، به احتمال زیاد دیگر آنها را پیرامون برندتان مشاهده نخواهید کرد.

9. عدم تعبیه لینک توقف دریافت پیام بازاریابی

گاهی اوقات کاربران دیگر تمایلی برای دریافت پیام ‎های بازاریابی ندارند. این امر در مورد سرویس ‎های ایمیل نیز رایج است. اگر شما به عنوان یک بازاریاب حرفه‎ ای با نارضایتی کاربران مواجه شدید، باید نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید. بدون تردید مواجهه با نارضایتی کاربران بسیار دشوار است. نکته مهم در این میان احترام به کاربران و تعبیه لینک توقف دریافت ایمیل است. اگر شما این لینک را در ایمیل‎ های‎ تان تعبیه نمایید، رفتار حرفه‎ ای در حوزه بازاریابی را به حداکثر رسانده ‎اید.

بسیاری از بازاریاب ‎ها با هدف تداوم تعامل با کاربران از تعبیه چنین لینکی سر باز می ‎زنند. نتیجه این امر ورود برند ما در لیست سیاه کاربران است. شاید در بلندمدت حتی شکایت ‎های زیادی از سوی کاربران علیه برند نیز مطرح شود. بنابراین احترام به حریم شخصی کاربران و پرهیز از کاربست چنین شیوه‎ ای ضروری خواهد بود.

مطلب مرتبط: ۱۰ توصیه بی نهایت کاربردی برای افزایش اثربخشی بازاریابی ایمیلی

10. کسب نتایج بهتر در بازاریابی ایمیلی

وقتی صحبت از بازاریابی ایمیلی می ‎شود، ما با تجربه‎ ای فراوان رو به رو هستیم. این الگوی بازاریابی از همان روزهای نخست معرفی سرویس ایمیل مدنظر برندها قرار داشته است بنابراین قدمت چنین شیوه ‎ای بسیار زیاد است. اگر شما به دنبال جلب نظر مخاطب هدف هستید، استفاده از شیوه موردنظر جذاب و در عین حال تعامل ‎برانگیز خواهد بود.

امروزه به دلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا توجه دوباره به سرویس ‎های ایمیل ضروری است بنابراین شما باید هرچه زودتر نسبت به راه‎ اندازی کمپین ‎های بازاریابی ایمیلی برای برندتان اقدام نمایید. استفاده از توصیه ‎های مطرح در این مقاله کمک شایانی به شما و برندتان در مسیر موردنظر خواهد کرد. مهمترین نکته در این میان توجه به ارزیابی مداوم نتایج کمپین ‎های قبلی برای استفاده در نمونه ‎های بعدی است. در غیر این صورت شما به طور مداوم با نتایج نامناسب در زمینه بازاریابی مواجه خواهید شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید