چگونه تبدیل به مشاور بازاریابی حوزه شبکه های اجتماعی شویم؟ - فرصت امروز

سه شنبه, 12 شهریور 1398 - 09:05

بررسی راهکارهای شروع فعالیت به عنوان مشاور شبکه های اجتماعی

اکنون شبکه های اجتماعی مهم ترین بخش از استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری را تشکیل می دهد. براساس ارزیابی های ما در موسسه HubSpot در حال حاضر 3.2میلیارد از جمعیت سراسر دنیا در شبکه های اجتماعی عضو هستند. بی تردید این مقدار استقبال از پلتفرم های اجتماعی به معنای ایجاد بازار هدف مناسب برای برندهاست. به این ترتیب استفاده از شبکه های اجتماعی در راستای توسعه جایگاه برند، آگاهی بخشی به مخاطب و تلاش برای ایجاد رابطه ای پایدار با مشتریان ضروری خواهد بود.

اغلب اوقات بازاریابی در شبکه های اجتماعی در عمل بسیار دشوار است. همه ما مقالات و توصیه های زیادی درخصوص ضرورت فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی شنیده ایم، با این حال به هنگام اجرای استراتژی های موردنظر با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد. تعداد زیادی از کارآفرینان در سراسر دنیا مشغول به فعالیت در شرکت های کوچک هستند. این امر به معنای بودجه محدود آنها درخصوص بازاریابی آنلاین است. در چنین شرایطی امکان استخدام یا آموزش کارمندان برای تشکیل تیم بازاریابی وجود ندارد.

مشاور بازاریابی حوزه شبکه های اجتماعی

امروزه بسیاری از شرکت ها با بودجه محدود دست و پنجه نرم می کنند. به این ترتیب در بسیاری از مواقع امکان سرمایه گذاری بر روی تشکیل تیم بازاریابی یا تبلیغات مجزا وجود ندارد. اگر شما نیز با چنین وضعیتی مواجه هستید، جای نگرانی نیست. بودجه محدود به معنای ناتوانی در زمینه فعالیت بازاریابی نیست. یکی از بهترین راهکارها برای فعالیت مناسب در زمینه بازاریابی آنلاین همکاری با مشاورهای شبکه های اجتماعی است. این افراد به دلیل مهارت و دانش بالا درخصوص پلتفرم های آنلاین امکان توسعه استراتژی بازاریابی آنلاین برند شما را خواهند داشت.

مطلب مرتبط: ویژگی های یک مشاور بازاریابی متخصص

همانطور که پیش از این اشاره کردم، بودجه محدود امکان همکاری با افراد متخصص در زمینه های مختلف را نمی دهد. به همین دلیل در زمینه همکاری با مشاور شبکه های اجتماعی نیز بودجه محدود دردسرساز خواهد شد. از نظر من بهترین راهکار در این میان تلاش برای افزایش سطح آگاهی و مهارت مان است. به این ترتیب ما تبدیل به مشاور شبکه های اجتماعی برای برندمان خواهیم شد. این امر نیازمند انجام کارهای عجیب و غریب نیست. بدون شک ورود به عرصه ای تازه از کسب و کار برای هر کارآفرینی همراه با تردیدهای خاص خود است، با این حال همیشه باید به مزیت های فعالیت در حوزه ای تازه توجه داشت. وقتی بدل به کارشناس حوزه شبکه های اجتماعی شویم، علاوه بر بهبود وضعیت شرکت مان امکان همکاری با سایر برندها و افزایش سطح درآمدمان وجود خواهد داشت. به همین دلیل من در این مقاله قصد بررسی راهکارهای ارتقای جایگاه مان به سطح مشاور شبکه های اجتماعی را داریم. در این میان بررسی تجربه پنج نفر از کارشناس های موفق این حوزه به ما کمک فراوانی خواهد کرد. اگر علاقه مند به فعالیت به عنوان کارشناس شبکه های اجتماعی و صرفه جویی در هزینه های برندتان هستید، به تجربه کارشناس های این مقاله توجه کنید.

1. تولید محتوای ارزشمند براساس پژوهش های کاربردی

کیت کاکادیا، موسس و مدیرعامل شرکت و پلتفرم آنلاین Sociallyin.com، یکی از دوستان نسبتا قدیمی من محسوب می شود. وقتی با وی در مورد موضوع این مقاله صحبت کردم، توصیه جالبی را بیان کرد: «توصیه من به هر فرد در تلاش برای راهنمایی و مشاوره افراد و برندها در شبکه های اجتماعی به عنوان کارشناس کاملا مشخص است. در گام نخست باید از پژوهش های کاربردی در این زمینه استفاده کرد. همچنین تلاش برای انجام پژوهش های دقیق نیز مهم خواهد بود. اغلب مراجعه کنندگان به مشاورها علاقه مند به اطلاع از سابقه کاری طرف مقابل شان هستند.»

گام دوم توصیه کیت استفاده عملی از نتایج پژوهش هاست. بدون شک یک پژوهش بدون استفاده از آن در فرآیند عملی بهبود وضعیت برندها بی فایده قلمداد می شود. به همین خاطر باید به فکر انجام پژوهش های کاربردی برای ایجاد سهولت در فرآیند کمک به برند خودمان یا مشتریان مان باشیم. یک مشاور شبکه اجتماعی ایجاد تحول در فرآیند تولید محتوای برندها را وظیفه اصلی خود می داند. به هر حال راهکار اصلی تاثیرگذاری بر روی مخاطب در شبکه های اجتماعی از طریق تولید محتوای ارزشمند است. متاسفانه بسیاری از افراد تولید محتوای ارزشمند را امری شانسی یا سریع قلمداد می کنند، با این حال بدون پژوهش مناسب در این زمینه امکان توسعه کسب و کار و جایگاه برندها وجود نخواهد داشت.

در بسیاری از مواقع امکان انجام پژوهش و سپس کمک به برندها وجود ندارد. به عنوان صاحب یک برند استفاده از پژوهش های کاربردی سایر موسسات و کارشناس های پلتفرم های اجتماعی بهترین گزینه در دسترس خواهد بود.

2. اهمیت بازاریابی آنلاین

آکویل دی فازیو، رئیس موسسه Akvertise INC، یکی از موفق ترین افراد در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی و دنیای آنلاین است. از نظر وی دو مرحله در راستای تبدیل افراد به مشاور شبکه های اجتماعی وجود دارد: «بسیاری از افراد به مشاوره آنلاین به چشم شغلی پاره وقت و گذرا نگاه می کنند. این افراد هیچ گاه تبدیل به مشاورهای حرفه ای نمی شوند. در حقیقت آنها مشغول وقت تلف کردن، هستند. وقتی ما تصمیم به فعالیت در حوزه مشاوره شبکه های اجتماعی بگیریم، آنگاه تازه وارد عرصه اصلی این کسب و کار شده ایم.» توصیه دی فازیو برای مشاورهای تازه کار تلاش برای به اشتراک گذاری نتایج فعالیت شان با دیگران است. کسب شهرت در این زمینه اهمیت بالایی دارد. برخلاف حوزه کسب و کار برندها، در اینجا کسب شهرت فقط با فعالیت مناسب امکان پذیر است. بسیاری از برندها امکان جلب توجه مخاطب و مشتریان با تبلیغات مناسب را دارند، با این حال در حوزه مشاوره شبکه های اجتماعی فقط کیفیت کار افراد تعیین کننده نتیجه نهایی خواهد بود.

از نظر دی فازیو در زمینه مشاوره آنلاین سطح روابط نزدیک به دیگر مشاورها و برندهای موجود در بازار حرف اول را می زند: «من تا پیش از اینکه در یک مراسم رسمی در حوزه مشاوره پیرامون شبکه های اجتماعی شرکت نکرده بودم، از میزان شهرت و اعتبارم در این حوزه اطلاع کافی نداشتم. پس از حضور در این مراسم و گفت وگو با برخی از همکاران و برندهای فعال در این حوزه تازه به سطح اعتبار کارهایم پی بردم. البته حضور در میان همکاران فقط مزیت اطلاع از سطح کارمان را ندارد. در بسیاری از مواقع امکان همکاری با شرکت ها، یافتن مشتریان تازه و از همه مهم تر یادگیری نکات تازه از همکاران وجود دارد.»

به منظور شروع فعالیت به عنوان مشاور شبکه های اجتماعی باید دقت زیادی به خرج داد. دی فازیو توصیه های جالبی در این زمینه دارد. به اعتقاد وی حضور فعال در شبکه های اجتماعی اهمیت حیاتی دارد: «هیچ مشاور حوزه پلتفرم های اجتماعی بدون حضور در شبکه های اجتماعی محبوب امکان کسب موفقیت را نخواهد داشت. به هر حال مشتریان ما باید حضور ما در شبکه های اجتماعی را احساس کنند. در غیر این صورت توصیه های ما برای آنها غیرواقعی جلوه خواهد کرد.»

مطلب مرتبط: بهترین مشاور

3. ایجاد اکانت اینستاگرام جذاب

سیمون، مشاور شبکه های اجتماعی و بنیانگذار موسسه Savvy Simone، یکی از جوان ترین مشاورهای حوزه شبکه های اجتماعی است. وی توصیه جالبی برای تبدیل شدن به مشاور آنلاین دارد: «اگر قصد فعالیت به عنوان مشاور شبکه های اجتماعی را دارید، باید شروع به فعالیت در اینستاگرام کنید. این پلتفرم اکنون مهم ترین شبکه اجتماعی دنیا محسوب می شود. تولید محتوای ارزشمند در این پلتفرم اهمیت بسیار بالایی دارد. به این ترتیب ما امکان معرفی خود به مشتریان را خواهیم داشت.»

فعالیت در شبکه های اجتماعی بدون تولید محتوای ارزشمند امکان پذیر نیست. به هر حال مخاطب برای پرداخت پول به ما باید قانع شود. هیچ مشتری بدون اعتماد به یک شرکت اقدام به خرید کالا یا سرویس آن نخواهد کرد. در اینجا کار مشاورهای آنلاین بسیار پیچیده است. اگر پای فروش یک محصول فیزیکی در میان باشد، امکان مشاهده و امتحان آن وجود دارد، با این حال در زمینه مشاوره محصول اصلی ما حالت خدماتی دارد. به این ترتیب جلب اعتماد مشتریان دشوارتر خواهد بود. نکته مهم از نظر سیمون امکان نمایش جلوه فعالیت مان در شبکه های اجتماعی به مخاطب است. به این ترتیب باید برند شخصی مان در اینستاگرام را راه اندازی کنیم. از نظر سیمون مهم ترین کار ویژه ما در اینستاگرام تولید محتوای ارزشمند برای مخاطب است. نکته مهم در این میان معنای محتوای ارزشمند است. به راستی محتوای ارزشمند چه ویژگی هایی دارد؟ از نظر سیمون محتوای ارزشمند شامل پرداختن به نیازها و مشکلات مشتریان است. ما در محتوای برندمان باید به مشکلات و دغدغه های اصلی مشتریان بپردازیم. فقط در این صورت امکان جلب نظر و سپس اعتماد آنها وجود خواهد داشت. در وهله نخست نیاز به توجه بیش از اندازه به لوگو و ماهیت برند شخصی مان نیست. تولید محتوای ارزشمند باید در اولویت باشد. سپس امکان رسیدگی به وضعیت نمای برندمان وجود خواهد داشت.

4. زمان بندی درست، کلید موفقیت در دنیای آنلاین

امی بیشاپ، صاحب شرکت Cultivative، در کنار کار اصلی خود به عنوان مشاور بازاریابی دیجیتال نیز فعالیت دارد. از نظر امی یکی از مسائل بسیار کلیدی در زمینه موفقیت به عنوان مشاور حوزه بازاریابی زمان بندی درست است: «کیفیت محتوا فقط یک بخش از کار را تشکیل می دهد. اگر بهترین محتوا را نیز در ساعت های نامناسب بارگذاری کنیم، امکان جلب نظر مخاطب هدف وجود نخواهد داشت. دلیل این امر واضح است. در ساعت های نامناسب مشتریان به سراغ مشاهده محتوای اکانت ما نخواهند آمد.»

بدون تردید یافتن زمان مناسب برای بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی بسیار دشوار است. در این زمینه فرمول یکسانی برای تمام برندها وجود ندارد. به این ترتیب هر برند باید دست به شناسایی زمان مناسب برای خود بزند. این کار نیازمند اختصاص زمان نسبتا زیادی است. در طول این مدت دستیابی به موفقیت حالت آزمایشی خواهد داشت، با این حال پس از یافتن ساعت مناسب برای بارگذاری مطلب نرخ جذب مخاطب برند ما افزایش چشمگیری خواهد داشت. نکته مهم در اینجا ضرورت انجام آزمایش از سوی خودمان است. در اینجا مشاور بازاریابی فقط امکان ارائه توصیه های کاربردی را خواهد داشت. بقیه کارها باید از سوی خودمان صورت گیرد. به طور معمول فرآیند یافتن زمان مناسب برای بارگذاری محتوا بین سه تا شش ماه طول می کشد. توصیه امی بیشاپ پس انداز مقدار مناسبی از درآمدهای شرکت به منظور استفاده از آن در فرآیند آزمایش است. به این ترتیب برندها با مشکلات مالی در این میان مواجه نخواهند شد.

گاهی اوقات برندها به دلیل سطح مناسب درآمدشان ایده پس انداز را بی فایده تلقی می کنند. امی در اینجا اظهار نظر جالبی دارد: «در بدترین حالت ما نیازمند به استفاده از پس اندازمان خواهیم شد، با این حال اگر چنین نیازی هم نداشته باشیم، انجام این کار موجب آرامش روانی ما می شود. به این ترتیب در فرآیند یافتن زمان مناسب برای بارگذاری مطلب از نظر مالی دغدغه ای نخواهیم داشت.»

5. بهترین شیوه استفاده از راهکارهای امتحان شده است

کریستال کینگ، استاد موسسه آموزشی HubSpot در زمینه شبکه های اجتماعی، فهم درست اهمیت کار به عنوان مشاور شبکه های اجتماعی را ضروری می داند. به نظر وی بسیاری از افراد کار خود را جدی تلقی نمی کنند. به همین خاطر نیز تلاش کافی برای بهبود سطح فعالیت شان نخواهند داشت. مشاورهای موفق در زمینه شبکه های اجتماعی به طور مداوم در حال بررسی اوضاع، ارزیابی تغییرات اکانت مشتریان و یادگیری نکات تازه در این حوزه هستند. تلاش برای یادگیری نکات تازه و به روز رسانی دانش مان در زمینه شبکه های اجتماعی از نظر کریستال کینگ اهمیت حیاتی دارد: «در هر پروژه ای امکان یادگیری نکات تازه وجود دارد. شاید بسیاری از شما تاکید من بر روی یادگیری نکات تازه را بیش از حد همراه با وسواس و سختگیری بدانید. بدون تردید در بسیاری از پروژه ها نیازی به اطلاعات تازه نیست، با این حال وقتی در یک پروژه کارمان گره بخورد، آنگاه اهمیت یادگیری نکات به روز را خواهیم دانست.» براساس الگوی کریستال کینگ یک مشاور ماهر در حوزه شبکه های اجتماعی باید همیشه به دنبال یادگیری نکات تازه باشد. فقط در این صورت امکان ادامه فعالیت در سطح نخست مشاوره وجود دارد.

علاوه بر یادگیری نکات تازه، در زمینه ارائه مشاوره به برندها باید به شیوه های مطمئن اتکا کنیم. در این مسیر شیوه هایی که امتحان خود را پس داده اند اولویت خواهند داشت. به این ترتیب امکان بروز خطا به حداقل می رسد. اشتباه بسیاری از مشاورها تلاش برای یافتن شیوه های تازه در حوزه مشاوره شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب در برخی موارد تلاش برای خلاقیت بیش از حد کار دست افراد می دهد. نکته مهم در زمینه مشاوره آنلاین تاثیر گسترده شکست است. وقتی ما شکست بخوریم، به سرعت از عرصه مشاوره محو می شویم. به هر حال هیچ برندی به سادگی حاضر به اعتماد به یک مشاور شکست خورده نخواهد شد.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در کسب و کار

توصیه پایانی

کیت کاکادیا در بخش نخست این مقاله به بیان نکات مهمی پرداخت. به عنوان توصیه پایانی بازهم به سراغ وی می رویم: «توصیه پایانی من برای مشاورهای تازه کار تولید بیش از اندازه محتوا در ابتدای کارشان است. به این ترتیب در آغاز کارشان توجه بسیار زیادی به خود جلب خواهند کرد.»

بدون تردید به عنوان مشاور حوزه آنلاین مدیریت تمام امور در دست شما خواهد بود. در هر بازاری همیشه رقبای قدیمی وجود دارند. به این ترتیب تلاش برای کسب جایگاه آنها در حوزه مشاوره نیازمند ارائه عملکرد بهتر خواهد بود. یکی از استراتژی های قدیمی در این زمینه ارائه خدمات با سطح پایین تر قیمت در ابتدای کار است. به علاوه تلاش برای استفاده از اظهار نظر رضایت بخش مشتریان قبلی به عنوان ضمانت کیفیت کارمان نیز مناسب خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی