پنجشنبه, ۳ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Thu, 22 Feb(2) 2024 /
           
فرصت امروز

ورشکستگی برای هیچ کارآفرینی گزینه مطلوبی نیست. این کار دقیقا مثل آن است که یک تیم فوتبال قبل از اینکه در زمین حاضر شود، باخت سه بر صفر را قبول کند. در چنین شرایطی معمولا تا مدت ها داستان ورشکستگی یک برند در شبکه های اجتماعی بین کاربران دست به دست خواهد شد. به طوری که مدیران آن شرکت تا مدت ها فرصتی برای ورود دوباره به دنیای کسب و کار نخواهند داشت. 

بی شک فرار از ورشکستگی رویایی شیرین محسوب می شود. به طوری که تقریبا هر کارآفرینی در زندگی اش دست کم یک بار این آرزوی شیرین از ذهنش عبور کرده است. نکته کلیدی در این میان تبدیل این آرزوی قدیمی به واقعیت است. درست در همین مرحله اغلب جنگجوهای دنیای کارآفرینی با شکست رو به رو می شوند. البته شما لازم نیست خیلی نکران باشید؛ چراکه ما در این مقاله قصد داریم زیر و بم رهایی از ورشکستگی را یادتان دهیم. شما در این مقاله خیلی رُک و پوست کنده با اصول مدیریت مالی برای پرهیز از ورشکستگی آشنا خواهید شد. پس منتظر چه هستید؟ قلم و کاغذ را آماده کنید تا ماجراجویی مان را شروع کنیم. 

اصل اول: حفظ تعادل مالی

اصول مدیریت مالی برای پرهیز از ورشکستگی

آیا از موجودی حساب شرکت خبر دارید؟ این روزها اغلب کمپانی های بزرگ دنیا کلی حساب مختلف دارند. به طوری که ارزیابی کلی وضعیت مالی تبدیل به کاری بی نهایت سخت و نفسگیر می شود. درست در چنین شرایطی خیلی از کارآفرینان همه چیز را رها کرده و با خوش خیالی محض اوضاع را دنبال خواهند کرد. شما را نمی دانم، ولی من که مطمئنم چنین روشی نهایتا به ورشکستگی کامل ختم خواهد شد. 

مطلب مرتبط: 5 دلیل رایج ورشکستگی کسب و کار ها

ماموریت شما در این بخش تا حد زیادی روشن است. شما قرار نیست کارتان را خیلی سخت یا پیچیده کنید. در عوض همیشه باید اطلاعات معتبری درباره اوضاع حساب های شرکت داشته باشید. این امر به شما برای حفظ تعادل مالی کمک خواهد کرد. خب وقتی یک شرکت ته حسابش پول زیادی نیست، نباید خیلی در بازار ولخرجی کند. کارآفرینان هم وقتی از کسری حساب شان خبر داشته باشند، با احتیاط بیشتری دست به جیب خواهند شد.

این روزها علاوه بر حسابدارهای مختلف کلی از کارمندان شرکت هم کار با نرم افزارهای حسابداری را بلد هستند. اگر خودتان هم در این زمینه دستی بر آتش دارید، بد نیست هر هفته اوضاع مالی برندتان را زیر ذره بین ببرید. اینطوری دیگر مشکلی از نظر مدیریت مالی کسب و کارتان نخواهید داشت. 

اصل دوم: تصمیم گیری براساس برنامه کلی

تصمیم گیری براساس برنامه کلی

کسب و کارها برای اینکه موفقیت مالی را تجربه کنند، باید یک برنامه کلی داشته باشند. این برنامه جزییات فعالیت یک برند در بازار را مشخص می کند. اینکه شما دنبال چه نوع اهدافی هستید، نکته کلیدی محسوب می شود. به طوری که سرنوشت برندتان در نهایت به همین اهداف بستگی خواهد داشت.

تصمیم گیری های مالی در شرکت ها نباید همینطور بی مقدمه یا از سر بی خیالی گرفته شود. خیلی وقت ها این مدل تصمیم گیری عملا کار دست شما خواهد داد. به طوری که اوضاع تان در یک چشم به هم زدن به هم ریخته و دیگر هیچ کنترلی بر روی وضعیت مالی برندتان نخواهید داشت. توصیه ما در روزنامه فرصت امروز برای چنین اتفاقاتی کاملا روشن است. شما باید هر کدام از تصمیم های برندتان را براساس برنامه کلی شرکت بگیرید. اگر قصد دارید به زودی وارد بازارهای جهانی شوید، نباید همینطور به سرمایه گذاری بر روی یکی دو تا بازار محلی ادامه دهید. این امر نه تنها شما را از هدف تان دور می کند، بلکه بودجه ای هم برای کارتان باقی نخواهد گذاشت. 

فرمول طلایی ما در این بخش کاملا روشن است. شما باید تک تک تصمیم های مالی را براساس برنامه کلی برندتان بگیرید. اینطوری شانسی برای اثرگذاری بر روی مشتریان برای تان باقی می ماند. منظور ما از این شانس در واقع به دو عنصر توان مالی و انتخاب استراتژی درست مربوط می شود. باور کنید یا نه، تا وقتی استراتژی شما در بازار درست نباشد، هیچ فرصتی برای توسعه کارتان پیدا نخواهید کرد. این نکته بعد از مدت زمانی کوتاه اوضاع شرکت تان را حسابی به هم خواهد ریخت. اغلب اوقات ورشکستگی کسب و کارها از همین نکات کوچک کلید می خورد. 

اصل سوم: استفاده از گزارش های مالی دقیق

استفاده از گزارش های مالی دقیق

چقدر به مهارت تیم حسابداری تان اعتماد دارید؟ برخی از کسب و کارها به خاطر همکاری با موسسات حسابداری سطح پایین همیشه گزارش های عجیب و غریبی دریافت می کنند. شما را نمی دانم، ولی به نظر من که اعتماد به چنین گزارش هایی دست کمی از یک خودکشی تمام عیار ندارد؛ چراکه این گزارش ها در واقع هیچ اعتباری نداشته و مبتنی بر سلیقه شخصی افراد تهیه می شود. چه بسا تیم حسابداری برای بالا نگه داشتن انگیزه شرکت از قصد چنین گزارش هایی را تهیه کند!

اگر دوست دارید کسب و کارتان در بلندمدت فرصتی برای توسعه داشته باشد، باید همیشه از گزارش های مالی دقیق استفاده کنید. شاید این امر هزینه زیادی روی دست شما بگذارد اما دست کم مسیر توسعه برندتان را هموار خواهد کرد. به علاوه، شما می توانید به راحتی هرچه تمام تر به فکر کسب و کارتان بوده و هیچ نگرانی بابت ورشکستگی نداشته باشید. خب تا وقتی گزارش های دقیق مالی دم دست شماست، اصلا جایی برای شکست باقی می ماند؟

وقتی درباره گزارش های مالی دقیق حرف می زنیم، خیلی ها فکر می کنند قرار است کلی هزینه روی دست شان بماند. قبول دارم همکاری با حسابدارهای درجه یک هزینه نسبتا زیادی به همراه دارد اما شما قرار نیست همیشه این مسیر سخت را طی کنید. کافی است کمی مهارت حسابداری تان را تقویت کرده تا خودتان مدیریت اوضاع مالی را به دست بگیرید. آن وقت دیگر خبری از هزینه های سنگین برای کارتان نخواهد بود.

همانطور که می بینید، خیلی وقت ها فرار از ورشکستگی راه حل های ساده ای دارد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از چنین راهکارهایی است. این امر نه تنها به شما برای توسعه کسب و کارتان کمک خواهد کرد، بلکه در بلندمدت از شما مدیری همه فن حریف می سازد.

مطلب مرتبط: بزرگ ترین اشتباهات مالی کسب و کارهای کوچک

 اصل چهارم: حفظ ارتباط خوب با سرمایه گذارها

حفظ ارتباط خوب با سرمایه گذارها

ارتباط شما با سرمایه گذارهای پروژه یا شرکت تان چطور است؟ خیلی از کارآفرینان برای تامین مالی استارت آپ شان عملا نیاز به استفاده از خدمات مالی متنوع دارند. در این میان استفاده از تسهیلات بانکی راهکار خوبی محسوب می شود. با این حال همیشه امکان تعامل با سرمایه گذارهای خصوصی نیز مطرح است. اینطوری شما به جای اینکه با یک موسسه مالی سر و کار داشته باشید، طرف حساب تان یک شخص حقیقی خواهد بود. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه ترجیح می دهم سر و کارم با یک آدم واقعی باشد، نه چند برگه ضمانت نامه و موسسه ای حقوقی!

وقتی کارآفرینان راهکارهایی برای تامین مالی پیدا می کنند، نباید همه چیز را رها کنند. بی شک مسئولیت اصلی شما در برابر سرمایه گذارها به مرحله حساس بازگشت سرمایه مربوط می شود. با این حال حفظ ارتباط خوب با سرمایه گذارها همیشه به دردتان خواهد خورد. هرچه باشد اوضاع بازار که همیشه مطابق میل ما پیش نمی رود. پس چه بهتر که حرف شما برای سرمایه گذارها کمی معتبر باشد.

مدیریت یک رابطه به صورت استاندارد امری نیست که در عرض چند دقیقه به کسی یاد دهیم. خیلی از افراد در طول مدت زمانی طولانی این مهارت را یاد گرفته و برخی هم به طور پیشفرض این توانایی را دارند. به طوری که دیگر لازم نیست کسی به آنها نکته اضافه ای یاد دهد. 

اگر شما هنوز در ابتدای راه هستید و بلد نیستید چطور روابط تان با سرمایه دارها را مدیریت کنید، ماموریت تان کاملا مشخص است. کافی است برای مدتی کوتاه عملکرد رقبای تان را زیر ذره بین ببرید. خب دیگران که فرمول های جادویی برای مدیریت روابط شان با دیگران ندارند. پس کمی از وقت باارزش تان را به بررسی وضعیت عملکرد دیگران اختصاص دهید. اینطوری در مدت زمانی کوتاه زیر و بم کار دست تان خواهد آمد. 

نکته دیگری که باید همیشه یادتان باشد، مربوط به تبدیل روابط تجاری صرف به نوعی رابطه دوستانه است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که ارتباط دوستانه با دیگران هر کاری را ساده می کند، مگر نه؟

قبول دارم برخی از سرمایه گذارها رفتار بی نهایت خشکی دارند. با این حال شما نباید در همان تلاش اول ناامید شوید؛ چراکه همیشه تلاش های دوم بهتر از آب درمی آید. نکته کلیدی اینکه شما نباید همیشه از در شوخی با مخاطب تان وارد شوید. هرچه باشد دنیای کسب و کار شرایط خاص خودش را دارد. ماموریت کلیدی شما در این بخش تلاش برای رفع فضای بسته و بی نهایت خشک همکاری تان است. این نکته وقتی به دردتان می خورد که مشکلات مالی سر و کله شان پیدا شود. آن وقت سرمایه گذارها فورا به فکر شکایت یا پیگیری حقوقی ماجرا نخواهند افتاد. در عوض مدتی به شما وقت داده و صبر خواهند کرد. ماجرا جالب شد، نه؟

اصل پنجم: استفاده از نظرات کارشناسی

استفاده از نظرات کارشناسی

بی شک شما اولین کارآفرینی نیستید که در آستانه ورشکستگی قرار دارید. بسیاری از کسب و کارهای دیگر نیز در طول تاریخ با چنین اوضاعی دست و پنچه نرم کرده اند. نکته مهم اینکه شما هرگز نباید امیدتان برای رهایی از شرایط ناگوار کنونی را از دست بدهید. فکر می کنید دیگر هیچ راهی برای تان باقی نمانده؟ خب در این صورت بد نیست گفت وگو با کارشناس های حرفه ای را مد نظر قرار دهید. 

آدم ها وقتی مشکلات روحی زیادی دارند، سراغ روانشناس و انواع جلسات تراپی می روند. این امری رایج در میان مردم دنیا محسوب شده و اتفاقا تاثیرگذاری خاصی هم دارد. به طوری که شما می توانید برای هر مشکل روحی که اذیت تان می کند، راه چاره ای پیش روانشناس ها پیدا کنید. امیدوارم خیلی از بحث مان ناامید نشده باشید؛ چراکه شباهت زیادی میان استفاده از خدمات روانشناسی و خدمات مشاوره کسب و کار وجود دارد. در مشاوره کسب و کار نیز کارآفرینان دنبال رفع مشکلات شان با نظرات دقیق و معتبر هستند. نکته جالب اینکه خیلی از مدیران و صاحبان کسب و کار هنوز به چنین روشی اعتماد کافی ندارند. به همین خاطر دائما دنبال روش های متفاوت یا عجیب می روند. اگر شما به اندازه کافی در بازار تجربه دارید که کار مشاوران را قبول کنید، نباید حتی یک دقیقه هم از وقت تان را تلف کنید. همین حالا دست به کار شده و از فرصت به خوبی استفاده کنید. 

بی شک همه ما در میان دوستان مان کسانی را سراغ دارم که قبلا از خدمات مربوط به مشاوره کسب و کار استفاده کرده باشند. در این صورت تنها کاری که شما باید انجام دهید، مشورت با یکی از این دوستان برای انتخاب بهترین مشاور ممکن است. بعد هم باید همیشه صداقت را با مشاورتان حفظ کنید. هرچه باشد کمک به کارآفرینی که هیچ واقعیتی درباره برندش به زبان نمی آورد، اصلا کار راحتی نیست. 

مطلب مرتبط: مهارت های مالی برای مدیریت بهتر کسب و کار

اصل ششم: کاهش هزینه ها

کاهش هزینه ها

ایده ای که در این بخش قصد بررسی اش را داریم، تا حد زیادی واضح به نظر می رسد. خب مگر کسی هم در این دنیا هست که روحش هم از صرفه جویی خبر نداشته باشد؟ نکته کلیدی ماجرا وقتی مشخص می شود که شروع به صرفه جویی کنیم. آن وقت حتی کوچک ترین خریدهای دنیا هم به نظر جذاب و حیرت انگیز می رسند. به طوری که شما حتی توانایی مقاومت در برابر این خریدها را هم نداشته باشید. آن وقت است که پس انداز بیشتر تبدیل به ماموریت غیرممکن خواهد شد. 

بسیاری از کارآفرینان وقتی صحبت از صرفه جویی می شود، فقط به کاهش هزینه های شرکت فکر می کنند. اینکه شما خرج های اضافی در شرکت را حذف کنید، ایده بی نهایت جذابی خواهد بود. با این حال باید کارتان را براساس روش های دیگری نیز مدیریت کنید. مثلا اگر در خانه ای بزرگ زندگی می کنید، بد نیست برای کمک به وضعیت مالی شرکت به یک منزل کوچک تر نقل مکان کنید. این طوری اوضاع تان از نظر مالی کمی بهتر خواهد شد. چنین مثالی درباره دفتر مرکزی شرکت نیز مصداق دارد. چه کسی گفته شما باید همیشه در یک دفتر کار بزرگ مشغول فعالیت باشید؟ خب وقتی اوضاع شرکت مساعد نیست، استفاده از دفترهای کوچک تر نیز منطقی به نظر می رسد. پس منتظر چه هستید؟ همین الان دست به کار شده و اوضاع تان کمی هم که شده سر و سامان دهید. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همیشه جا برای کاهش هزینه ها در دنیای کسب و کار وجود دارد. بنابراین اگر شما مشکلات زیادی برای صرفه جویی مالی دارید، احتمالا دل تان نمی آید به برخی از هزینه های جاری دست رد بزنید!

تمرین کلیدی که در این بخش باید انجام دهید، تمرکز بر روی آینده برندتان است. وقتی خودتان را مشغول مدیریت کسب و کار در 10 سال آینده در نظر بگیرید، دیگر کاهش برخی از هزینه های جزئی برای تان شبیه ماموریت غیرممکن نخواهد بود. هرچه باشد آدم برای موفقیت های بزرگ آینده حتی امکان عبور از خواسته های فوری فعلی را هم دارد، مگر نه؟

گزینه هایی مثل اشتراک تلویزیونی شبکه های بزرگ، لوازم لوکس در خانه یا شرکت و همچنین اکسسوری هایی که سال هاست یک گوشه خاک می خورند، گزینه های خوبی برای فروش هستند. بی شک فروش این موارد اصلا راحت نیست اما شما باید میان رهایی از ورشکستگی یا خوش گذرانی های فعلی یکی را انتخاب کنید. 

اصل هفتم: برنامه ریزی براساس حداقل درآمد

برنامه ریزی براساس حداقل درآمد

انتظار شما از درآمد سالی جاری چطور است؟ برخی از کارآفرینان هر سال انتظار درآمد بیشتری را دارند. مثلا اگر یک برند محلی در سال گذشته سود 30 هزار دلاری به جیب زده، امسان انتظار 40 تا 50 هزار دلار سود خواهد داشت. قبول دارم این مدل بلندپروازی خیلی هیجان انگیز است و چه بسا بدل به واقعیت هم بشود اما نباید برنامه کاری تان را بر این اساس جلو ببرید. چه بسا در سال پیش روی همه معادلات به هم ریخته و دیگر توانی برای مدیریت مالی برندتان به شیوه برنامه ریزی شده نداشته باشید. آن وقت شکست های بزرگ سر و کله شان پیدا خواهد شد. به طوری که دیگر فرصت مواجهه با هیچ بحران مالی را نداشته باشید. 

توصیه ما در این بخش تا حد زیادی روشن اما در مرحله اجرا سخت است. شما نباید برای برنامه ریزی مالی از سناریوهای خوش بینانه استفاده کنید. مثلا اگر حدس می زنید در بهترین حالت سود 15 هزار دلاری خواهید کرد، اصلا از آن برای برنامه ریزی مالی استفاده نکنید. خب اگر به خاطر اوضاع بد بازار سودتان به 10 هزار دلار رسید، چه؟

خیلی از کارآفرینان علاقه ای به بررسی اوضاع بازار با لنز بدبینی محض ندارند. به همین خاطر حرف های ما در این بخش احتمالا به مذاق خیلی از کارآفرینان خوش نمی آید. بی شک همه دوست دارند از سناریوهای خوشحال کننده و بی دردسر برای توسعه کارشان استفاده کنند. با این حال اوضاع در بازار همیشه مطابق میل ما جلو نمی رود. پس گاهی اوقات باید شرایط را به شیوه ای متفاوت بررسی کنیم. اینطوری دست کم یکهو با بحران های مالی عجیب  رو به رو نخواهیم شد. 

بی شک در بازار همیشه سناریوهای هیجان انگیز برای تصور درآمد بالای شرکت وجود دارد. با این حال شما نباید اوضاع را همیشه براساس چنین سناریوهایی دنبال کنید. نکته کلیدی در این میان استفاده از لنز بدبینی است. شاید دیگران شما را به خاطر چنین روشی مسخره کنند اما این راهکار ارزش هر سختی را دارد؛ چراکه شما را تا حد زیادی از نظر ورشکستگی نجات خواهد داد. آن وقت این شما هستید که می توانید با خیال راحت با برآوردهای مالی خوش بینانه دیگران شوخی کنید!

مطلب مرتبط: مدیریت مالی شخصی با تکنیک های طلایی

اصل هشتم: پرداخت به موقع بدهی ها

پرداخت به موقع بدهی ها

آخرین باری که یک فکر جدی برای بدهی های شرکت کردید، کی بود؟ خیلی از کارآفرینان کارشان را بدون حتی یک دقیقه توجه به اوضاع بدهی ها جلو می برند. انگار که پرداخت بدهی ها کاری اضافی یا حتی غیرضروری است. شما را نمی دانم، ولی من که با مشاهده چنین کسب و کارهایی همیشه انتظار مواجهه با شکست های بزرگ را می‎کشم. به طوری که در عرض مدت زمانی کوتاه انتظار درست از آب درآمدن پیش بینی ام را دارم!

خیلی وقت ها طلبکارها حاضر به مذاکره بر سر شیوه پرداخت بدهی ها از سوی شما نیستند. بنابراین اگر نتوانید در موعد مقرر حساب تان را پر کنید، سیل عظیمی از شکایت ها روانه دفتر کارتان خواهد شد. اگر هنوز هم فکر می کنید همه بر سر شرایط مالی حاضر به مذاکره هستند، بی نهایت خوش خیال هستید. چراکه این روزها کمتر کسی حوصله یا حتی توانایی مذاکره بر سر این نکات را دارد. اوضاع وقتی جدی می شود که پای بدهی های قدیمی وسط باشد. در چنین شرایطی چه بسا شما مجبور به پرداخت مبلغی بیشتر از اصل بدهی هم شوید. ماجرا حسابی پیچیده شد، نه؟

فرمول ما در روزنامه فرصت امروز برای مقابله با ورشکستگی شامل یک اصل مهم است. شما نباید بدهی ها را دائما به تعویق بیندازید؛ چراکه این کار فقط اوضاع تان را بدتر خواهد کرد. در عوض بهتر است برنامه ای دقیق برای پرداخت بدهی در بازه های زمانی مشخص داشته باشید. یادتان باشد، شما لازم نیست از همان روز اول کلی بدهی را صاف کنید. در عوض برنامه ریزی برای پرداخت بخشی از بدهی در بازه های زمانی مختلف ایده بهتری خواهد بود. اینطوری به مرور زمان تمام بدهی ها صاف می شود؛ آن هم بدون اینکه فشار عجیبی روی شانه تان حس کنید!

سخن پایانی

راهکارهایی ساده برای پرهیز از ورشکستگی

ورشکستگی غولی است که سایه اش روی سر هر کسب و کاری سنگینی می کند. فرقی ندارد شما از نظر مالی چه وضعیتی داشته باشید، در هر صورت اشتباهات کوچک برای مواجهه با شرایط پیچیده مربوط به ورشکستگی کافی خواهد بود. آن وقت دیگر راهی برای نجات از بحران های مالی پیش پای تان نخواهید دید. 

ما در این مقاله سعی کردیم راهکارهایی ساده برای پرهیز از ورشکستگی پیش پای تان قرار دهیم. مثل همیشه اگر سوال یا ابهامی درباره نکات مقاله داشتید، همکاران من در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما خواهند بود. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

مطلب مرتبط: مدیریت مالی شخصی با تکنیک های طلایی

منابع:

https://www.investopedia.com

https://www.ksnpc.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qOFAX5eW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارنهال انگوروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید نهال گردوحمل بار هواییخرید فالوورخرید بلیط هواپیماماشین ظرفشویی بوشخرید لوازم ورزشیکیلید اجاره خانه در تهرانپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور امارات
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه