شنبه, 24 خرداد 1399 - 16:17

بررسی 5 راهکار جلب احساسات مخاطب هدف

بازاریابی با محوریت احساسات مخاطب هدف فقط برای افزایش میزان تعامل با خریداران کاربرد ندارد. امروزه بسیاری از برندها در راستای افزایش دامنه مشتریان وفادار برندشان نیز از این الگوی بازاریابی استفاده می کنند. براساس مطالعه ای از سوی ما در موسسه Small Business Bonfire بر روی 1400 کمپین مختلف نزدیک به 50درصد از آنها با استفاده از جلب احساسات مخاطب هدف موفق به دستیابی به اهداف شان شده اند.

مزیت های بازاریابی با هدف گذاری بر روی احسسات مخاطب هدف بسیار زیاد است. به این ترتیب اغلب برندها توانایی نادیده انگاری مزیت های این شیوه را ندارند. بدون تردید همه ما مقالات بسیار زیادی درباره مزیت های بازاریابی احساسات محور خوانده ایم. آگاهی از مزیت های یک شیوه بازاریابی با نحوه کاربست آن تفاوت بسیار زیادی دارد. متاسفانه بسیاری از برندها علی رغم آگاهی از مزیت های الگوی بازاریابی احساسات محور در عمل توانایی اجرای درست آن را ندارند. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی شیوه های تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از رویکرد بازاریابی مبتنی بر احساسات است. ما در ادامه پنج حوزه اصلی برای اجرای الگوی موردنظر را به بحث خواهیم گذاشت.

بازاریابی محوریت تاثیرگذاری احساسی مخاطب

1. تبلیغات فیس بوکی

امروزه بیش از 2 میلیارد کاربر در فیس بوک عضویت دارند. این تعداد کاربر برای هر برندی جذابیت های خاص خود را خواهد داشت. دستیابی به مخاطب هدف همیشه برای بازاریاب ها دشوار بوده است بنابراین استفاده از فیس بوک به عنوان یک پلتفرم بازاریابی مزیت های بسیار زیادی خواهد داشت.

مطلب مرتبط: 10 نکته مهم بازاریابی تاثیرگذاری در سال جدید

نکته جالب در مورد فیس بوک وقت گذرانی 43 دقیقه میانگین تمام کاربران در طول روز است. برندها به این ترتیب با دامنه وسیعی از مخاطب های علاقه مند به حوزه های گوناگون مواجه هستند. شاید در نگاه نخست جلب توجه کاربران شبکه ها اجتماعی به محتوای بازاریابی بسیار دشوار باشد. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به آمارهای رسمی در این میان است. کاربران در شبکه های اجتماعی علاقه مناسبی به مشاهده محتوای تبلیغاتی برندها دارند. اگر مخاطب هدف شما نسبت به محتوای بازاریابی تان واکنش مناسبی ندارد، دلیل این امر ناتوانی برند شما برای تولید محتوای جذاب است.

وقتی ما در تلاش برای تولید محتوای احساسات محور در فیس بوک هستیم، باید به نکات ذیل توجه داشته باشیم:

• ما باید همیشه در مخاطب نوعی احساس فوریت ایجاد کنیم. بهترین نمونه در این میان تعیین بازه زمانی مشخص برای اقدام در راستای خرید محصولات یا واکنش نسبت به محتوای تبلیغاتی است.

• تعامل بیشتر با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی به توسعه هرچه بهتر کمپین ما کمک خواهد کرد بنابراین با طرح پرسش های کلیدی باید مخاطب را ترغیب به درج کامنت یا بازنشر محتوای تان کنید.

• تعامل صمیمانه با مخاطب هدف و شناسایی محرک های احساسی آنها دارای اهمیت بسیار زیادی است. متاسفانه برخی از برندها توانایی انجام این کار را ندارند بنابراین در عمل کمپین بازاریابی آنها از الگوی احساسات محور تبعیت نمی کند.

2. کارت پستال های تبلیغاتی

بدون تردید بسیاری از برندها در دنیای کسب و کار مشغول تولید محتوای بازاریابی هستند. نکته مهم در این میان ایجاد تمایز میان فعالیت برندمان با سایر رقباست. بدون تردید تمایز میان برند ما و دیگران فقط در حوزه بازاریابی آنلاین صورت نمی گیرد. مزیت اصلی بازاریابی احساسات محور امکان پیگیری آن در قالب های متنوع است بنابراین ما محدود به ابزارهای خاصی از بازاریابی نخواهیم بود.

یکی از ابزارهای مفید بازاریابی آفلاین تحت عنوان کارت پستال مورد بررسی قرار می گیرد. شاید در نگاه نخست ارسال کارت پستال برای مخاطب هدف بیش از اندازه ساده انگارانه باشد. ما در هر صورت باید استراتژی مشخص و نوآورانه ای برای جلب نظر مخاطب هدف داشته باشیم. نکته مهم در این میان ضرورت ایجاد احساس نزدیکی میان خودمان و مخاطب هدف است. ارسال کارت پستال کمک شایانی به ایجاد چنین احساسی خواهد کرد.

3. اهمیت محتوای ویدئویی

داستان سرایی یکی از شیوه های بازاریابی احساسات محور است. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف از داستان های جذاب سود می برند. بهترین نمونه در این میان برند نایک است. این برند داستان بسیار قدرتمندی در هر کمپین بازاریابی اش دارد. نکته مهم در اینجا عدم کفایت داستان مناسب برای جلب نظر مخاطب هدف در سطح احساسی است بنابراین ما نیاز به المان های جانبی نیز خواهیم داشت. توصیه ما در این مقاله تمرکز بر روی تولید محتوای بازاریابی ویدئویی برای داستان سرایی است. فقط در این صورت ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف را خواهیم یافت.

تفاوت اصلی میان محتوای ویدئویی احساسات محور با نمونه های عادی چیست؟ بسیاری از بازاریاب ها پاسخ مشخصی برای این پرسش مهم ندارند. مسئله اساسی در این بخش تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس احساسات مشترک میان ما و آنهاست. بهترین نحوه تاثیرگذاری در چنین قالبی استفاده از ویدئوهای معطوف به پشت صحنه کسب و کار است. به این ترتیب ما از قالب جدی و خشک برندمان خارج می شویم. چنین نکته ای کمک قابل توجهی به ما برای بهبود رابطه مان با مخاطب هدف خواهد کرد.

4. بارگذاری پست های اینستاگرامی

شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده اند. اینستاگرام یکی از استارت آپ های موفق در زمینه پلتفرم های اجتماعی محسوب می شود. اجرای کمپین های بازاریابی در فضای این پلتفرم امکان دسترسی سریع به مخاطب هدف را فراهم می سازد. همچنین فضای اینستاگرام با بارگذاری محتوای بصری سازگارتر است. این نکته در تحلیل نهایی کار تولید و نمایش محتوای بازاریابی بصری را ساده تر خواهد کرد. امروزه اغلب برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در بعد احساسی از محتوای بصری استفاده می کنند بنابراین ما نیز باید در این حوزه حضور فعالی داشته باشیم.

مطلب مرتبط: استفاده بهینه از بازاریابی تاثیرگذار با 6 تکنیک طلایی

5. توجه به انجمن های مشتریان

برندهای بزرگ همیشه انجمن های فعال برای تعامل بهینه با مشتریان دارند. این نکته باید مدنظر تمام برندها برای بازاریابی احساسات محور قرار گیرد. وقتی ما در قالب انجمن های کاربردی با مخاطب هدف در تعامل هستیم، امکان تاثیرگذاری عاطفی بر روی آنها بسیار بیشتر خواهد بود. چنین فضای نزدیکی برای تعامل با مشتریان اغلب موجب موفقیت برندها در زمینه تبدیل خریدارهای ساده به مشتریان وفادار برندشان می شود. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به انجمن های آنلاین و آفلاین برندمان به صورت همزمان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید