ارتباط فردی زیرساخت اصلی ارتباط سازمانی است - فرصت امروز

سه شنبه, 23 مهر 1398 - 08:10

گفت و گوی «فرصت امروز» با شعیب نظری مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بیمه آرمان

فرصت امروز: بی تردید ارتباطات در عصر جدید نقش و جایگاه مهمی دارد. این اهمیت در سازمان هایی مانند بیمه که محور آنها بر پایه ارتباط سازی است بیشتر به چشم می آید. برای تبیین وضعیت ارتباط سازی در صنعت بیمه به سراغ شعیب نظری مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بیمه آرمان رفتیم و با او در این زمینه گفت و گو کردیم. شعیب نظری از سالیان دور در حوزه رسانه به شکل تخصصی فعال است و یکی از کارشناسان ارشد رسانه نیز به شمار می آید.

به نظر شما ارتباط سازی در صنعت بیمه چه جایگاهی دارد؟

ارتباط فردی

ابتدا باید عرض کنم که یکی از شاخصه هایی که هارمونی نظم جهان در حقیقت بر آن استوار است مقوله ارتباط است. گرچه عده ای از صاحب نظران ارتباط را پدیده ای انسانی و حاصل فعل و انفعالات بشری قلمداد می کنند، اما به نظر می رسد ارتباط زنجیره ای مهم در موجودیت جهان هستی است؛ جهانی که شاکله اصلی آن پدیده هایی است که همگی با هم ارتباط منظم و تعریف شده ای دارند.

ارتباط، ارتباط گیری و ارتباط سازی جزء لاینفک زندگی امروزی است که علوم بسیاری بر پایه آنها متولد و در واقع ابداع شده اند. توسعه ابزارهای ارتباطی و سهولت دسترسی به آنها هر روز گستره دانش بشری را در این حوزه افزایش می دهد. اگر بخواهم به سرعت از این مقدمه چینی عبور کرده و وارد فضای اصلی پرسش شوم باید عرض کنم که صنعت بیمه هم به مانند هر فعالیت بازرگانی دیگری که در واقع یک سر آن عرضه و سر دیگرش تقاضاست بر پایه ارتباط استوار است؛ ارتباطی که به دنبال آگاهی بخشی در مسیر معرفی هرچه بیشتر و عمیق تر خدمات است. البته اگر تلاش برای این ارتباط سازی تنها به قصد گسترش بازار فروش باشد قطعا در نهایت نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد داشت و کار در جایی به بن بست خواهد خورد. به نظر این ارتباط سازی اگرچه هدفش به دست آوردن سهم بیشتری از بازار است، اما در درونش می بایست به فکر افزایش ضریب نفوذ فرهنگ استفاده از بیمه در سطح جامعه و افراد آن باشد و این آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صادقانه و صحیح است که می تواند زمینه ساز برقراری ارتباطی موثر و تداوم آن باشد.

مطلب مرتبط: ارتباطات سازمانی؛ مفاهیم، الگوها، ابزارها

در وضعیت فعلی آنچه که در صنعت بیمه و حواشی فعالیت آن مشهود است رقابت بر سر ارتباط سازی به نیت رسیدن به فروش بیشتر به هر قیمتی است که اثر آن را در اقتصاد این صنعت به خوبی می توان حس کرد.

آیا ارتباط فردی و ارتباط سازمانی با هم تفاوت هایی دارند؟

قبل از اینکه بخواهم به بحث تفاوت ها و تمایزهای ارتباط فردی و سازمانی ورود کنم می خواهم به این موضوع بپردازم که اساسا تفاوت میان فرد و سازمان چیست؟ فردیت افراد و نقش آن در قالب ارتباط سازمانی یکی از مباحثی است که اساسا درخصوص آن کمتر اظهارنظری شده است. اینکه شخصیت حقیقی افراد چه تاثیری در جایگاه حقوقی آنها در یک سازمان دارد در رسیدن به پاسخ پرسش شما بسیار حائز اهمیت است.

ارتباط صحیح بر پایه اصول استاندارد یکی از عوامل مهم در موفقیت هر سازمانی است. اینجاست که اهمیت ارتباط فردی به عنوان زیرساخت اصلی ارتباط سازمانی خودش را نشان می دهد. ارتباط فردی در واقع قوه محرکه و استارت حرکت ارتباط سازمانی است که نقش حیاتی در تحقق اهداف سازمانی ایفا می کند. یکی از خصوصیت های مهم در یک ارتباط اثربخشی آن ارتباط است به زبان ساده تر ارتباط باید اثربخش باشد و اصولاً هر ارتباطی به دنبال اثربخشی است من نظرم این است که ارتباط سازمانی این اثربخشی را اثربخشی ارتباط فردی می گیرد، اما این وابستگی نباید کار را به جایی بکشاند که ارتباط سازمانی وامدار ارتباط فردی شود.

تقویت ارتباط فردی نهایتا می بایست به تقویت ارتباط سازمانی منجر شود. موفقیت اهداف و برنامه های سازمان نباید به وجود و یا عدم وجود ارتباط فردی گره بخورد و این ارتباط سازمانی است که اسکلت و فوندانسیون ارتباطی یک سازمان را تشکیل می دهد.

از دید شما به عنوان مدیر روابط عمومی بیمه آرمان چه کسانی ارتباط سازان خوبی هستند؟

اجازه بدهید خاطره ای تعریف کنم روزی برای خرید گوشت مرغ وارد مغازه ای شدم و به ناچار چند دقیقه ای معطل ماندم تا نوبت به بنده برسد در همین حین به رسم عادت شروع کردم به خواندن مطالب و نوشته هایی که به در و دیوار نصب شده بود و در این بین تابلوی جالبی خودنمایی می کرد «مرغ ها یکی هستند اما آدم ها متفاوتند!» جالب بود و همین جلب توجه باعث شد که چند جمله ای را با آقای فروشنده در این خصوص همکلام شوم. بله به همین سادگی! آدم ها متفاوتند. این تفاوت در هر زمینه ای می تواند باشد از تفاوت جنسیتی و ظاهری گرفته تا رفتاری و اخلاقی.

مطلب مرتبط: مدیریت بر مبنای اهداف سازمانی

همین تفاوت ها اثرش را در ارتباط گیری افراد نیز نشان خواهد داد و اساسا نقش مهمی نیز دارند. این بحث بحث عمیقی است که قطعا از حوصله این گفت وگو خارج است اما یقینا توانایی برقراری ارتباط و یا همان ارتباط سازی در برخی افراد ذاتی است نه اکتسابی! هرچند سال هاست که تلاش می شود تا با ارائه مفاهیم و تکنیک های مختلف آموزشی و تمرینی توانایی ارتباط سازی در افراد تقویت شود و یا نقایص برطرف شود، اما به نظر بنده این توانمندی ریشه عمیقی در خصوصیات فردی افراد دارد و خصوصا محیطی که فرد در آن رشد کرده و از آن اثر می پذیرد. افراد در سنین کودکی گستره ارتباطی محدودتری دارند؛ گستره محدود به افراد خانواده و بستگان نزدیک، اما با ورود به محیط های آموزشی به یک باره این گستره وسیع می شود و کودک وارد محیطی می شود که تاکنون آن را به این شکل تجربه نکرده است شاید در همین سنین باشد که توانایی ارتباط سازی افراد هم آزموده می شود و هم شاکله اصلی اش تشکیل می شود که به بیان دیگر جزئی از واژه و حلقه مفقوده در قسمت پرورش است که سیستم آموزشی ما از آن غافل است.

گمان نمی کنم بتوانم در این فرصت کوتاه و مختصر به سراغ پاسخ به این پرسش بروم و تشریح کنم که چه کسانی ارتباط سازان خوبی هستند، برای دست یافتن به پاسخ این پرسش کافی است به محیط اطراف و افرادی که پیرامون ما زندگی می کنند دقیق تر شوم حتی شاید بسیاری از ما به سادگی به تفاوت افراد در ایجاد برقراری ارتباط واقف هستیم مثلاً تفاوت میان فرزندان مان در ارتباط سازی. اگر بخواهیم به خصوصیات ارتباط سازان موفق بپردازیم یقینا در این متن به آنچه که مدنظر است نخواهیم رسید.

بیمه آرمان چقدر در زمینه ارتباط سازی فعال است؟

شرکت بیمه آرمان یک شرکت جوان و تقریبا نوپا است که بدون شک براساس اقتباسی از تجارب شرکت های باسابقه تر صنعت بیمه شکل گرفته است. حتی تا اینجای کار هم اکثر افرادی که با شرکت بیمه آرمان همکاری داشته اند به نوعی دست پرورده مکاتب شرکت های بیمه دیگری هستند که هر کدام بسته به توانمند ی ای که در ارتباط سازی داشته اند اثر خود را در این شرکت به جای گذاشته اند که برخی از این آثار همچنان پابرجاست.

ما در شرکت بیمه آرمان چند صباحی است که با تشکیل واحد تحقیق و توسعه و تقویت مدیریت آموزش و پژوهش و برگزاری آزمون های جامع سراسری در حال اجرای برنامه ای کوتاه مدت در درون یک تفکر بلندمدت برای تقویت بنیه انسانی شرکت هستیم تا در این زمینه به نوعی وابستگی های کاذب فکری را کمرنگ تر کنیم. در یک سال گذشته با توجه به اینکه سکان مدیریت شرکت را دکتر پیکارجو برعهده گرفته اند ایشان درواقع چهره ای علمی و آکادمیک هستند که در مباحث سازمانی بسیار تاثیرگذار به شمار می روند این اثربخشی در حال تزریق در شریان های اصلی شرکت است.

مطلب مرتبط: با سالم سازی ارتباطات سازمانی بهره وری شغلی کارکنان را افزایش دهیم

برحسب اتفاق ما بسیار به مقوله توانمندی همکاران در بحث ارتباط سازی حساس هستیم چون باور داریم اگر همکاران ما از نظر بنیه فنی و علمی و تسلط بر هر آنچه که در صنعت بیمه می گذرد قوی و توانمند باشند اما توان و فن ارتباط گیری و ارتباط سازی آنها ضعیف باشد نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. تردیدی نیست که ما هم به دنبال گسترش شبکه و بازار فروش خود هستیم و این میسر نخواهد شد مگر اینکه این توانمندی را در افراد تقویت کنیم و نقاط ضعف را مرتفع نماییم.

البته همانطور که از کلیات عرایض بنده برداشت می شود این کار، کار ساده ای نیست چراکه افراد وقتی به ما می رسند که شخصیت آنها کاملا شکل گرفته و ایجاد تغییر بنیادی در آن دشوار است، اما معتقدیم که با ایجاد محیطی علمی و با ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی می توان این نقاط ضعف را تا حد مطلوبی پوشش داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی