جمعه, ۱۱ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Fri, 1 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
روش هایی برای جلب اعتماد کاربران در دنیای آنلاین

اعتمادسازی در شبکه های اجتماعی؛ معمایی با راه حل های متنوع!

11 ماه پیش ( 1401/12/27 )

کارآفرینی را در نظر بگیرید که بعد از چند سال فعالیت در بازار به خوبی اسمش را سر زبان ها انداخته است. به طوری که نه تنها مشتریان، بلکه رقبا هم تقریبا با برند او آشنا هستند. احتمالا در یک سناریوی رویایی چنین کارآفرینی دیگر نباید هیچ مشکلی داشته باشد و هر دقیقه انتظار خریدهای پشت سر هم مشتریان را بکشد. البته دنیای کسب و کار همیشه اینقدر مهربان نیست؛ چراکه مشتریان تا به یک برند اعتماد نکنند، قدم از قدم برنمی دارند؛ به خصوص اگر پای تعامل آنلاین با برندها وسط باشد.

اگر تجربه خرید آنلاین از برندها در شبکه های اجتماعی را داشته باشید، همیشه با احساس سردرگمی دست و پنجه نرم می کنید. شما را نمی دانم، ولی من که حتی با خرید از معتبرترین برندها نیز نگران سرنوشت سفارشم می شوم. پس طبیعی است که کاربران به این سادگی ها دست به جیب نشوند. اصلا هم فرقی ندارد برندتان چقدر در بازار شناخته شده باشد. در هر صورت عنصر اعتماد آنقدر مهم هست که بدون آن پازل کسب و کارتان برای همیشه ناقص بماند. 

اعتمادسازی در شبکه های اجتماعی

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار ورود برندها به دنیای پلتفرم های اجتماعی هستیم. با این حال چنین تغییری نیازمند مسئولیت پذیری بیشتری هم هست. چه بسا کاربران به همان سادگی دنیای واقعی در شبکه های اجتماعی به شما اعتماد نکنند. این یعنی شما با یک معمای پیچیده رو به رو هستید که هیچ راه فراری از آن نیست. 

مطلب مرتبط: فروش بیشتر با اعتمادسازی در میان مشتریان

گاهی اوقات در زندگی آدم چاره ای به غیر از گرفتن تصمیم های مهم ندارد. این طور وقت ها کمک یک دوست وفادار حسابی اوضاع را تغییر خواهد داد. خب در مورد اعتمادسازی در شبکه های اجتماعی ما اینجا هستیم تا نظرتان در این رابطه را تغییر دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا راه حل های متنوعی برای این معما پیش روی تان بگذاریم. 

اعتمادسازی در شبکه های اجتماعی: چطور و چگونه

اعتمادسازی در شبکه های اجتماعی، چطور و چگونه

فروش آنلاین محصولات یکی از روش های کم هزینه برای کسب و کارها محسوب می شود. البته این وسط مشتریان همیشه انگیزه کافی برای خرید آنلاین ندارند. یکی از دلایل اصلی در این رابطه عدم اعتماد مشتریان به برندهاست. اگر فکر کرده اید با توجیه های سطحی می توانید نظر کاربران را عوض کنید، باید کاملا ناامیدتان کنیم. در عوض ما اینجا مجموعه ای از تکنیک های کاربردی و صدالبته ساده را برای تان کنار گذاشته ایم تا قلق کار دست تان بیاید. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی اضافه ای یک راست برویم سراغ اصل مطلب.

تولید محتوای باکیفیت

تولید محتوای باکیفیت

کارگردانی را در نظر بگیرید که از شانس همکاری با استودیوهای بزرگ فیلمسازی برخوردار است، اما بعد از چند بار تلاش فقط آثار درجه دو روانه پرده نقره ای می کند. بی شک بعد از مدتی دیگر هیچ تماشاگری به آثار کارگردان قصه ما اعتماد نخواهد کرد. قبول دارم این مقایسه کمی سخت به نظر می رسد، اما وضعیت برندها در شبکه های اجتماعی هم مثل کارگردان های سینماست. شما فقط در صورتی همیشه توجه کاربران را کنار خودتان خواهید داشت که دائما محتوای باکیفیت دم دست شان قرار دهید. ماجرا جالب شد، نه؟

سوال اصلی در اینجا نحوه تولید محتوای درست و حسابی است. خب هر روز کلی از بازاریاب ها در چهارگوشه دنیا دست به تولید محتوا می زنند، اما فقط بعضی از برندها اعتماد مشتریان را جلب خواهند کرد. فرمول طلایی ما در این بخش برای تولید محتوای درجه یک چند بخش مشخص دارد:

•    شناخت مخاطب هدف و دسته بندی آنها در گروه های مختلف

•    ارزیابی عملکرد رقبا برای شناسایی ترندهای برتر

•    تولید محتوا در راستای پر کردن کمبود بازار 

شاید در اولین نگاه فرآیند فوق خیلی ساده به نظر برسد، اما ماجرا اصلا این طوری نیست؛ چراکه تولید محتوا همیشه کاری سخت و نفسگیر بوده که اتفاقا اصلا شوخی بردار نیست. مهمترین چالش در این میان پیدا کردن نقطه ضعف محتوای دیگران است. مثلا اگر رقبا در شبکه های اجتماعی توجهی به نمایش پشت صحنه کسب و کارشان ندارند، شما باید خیلی زود سراغ این ایده آمده و کارتان را سر و سامان دهید. وگرنه همیشه با هزار و یک مشکل مختلف برای جلو زدن از رقبا رو به رو خواهید بود. 

تا یادمان نرفته، باید بگوییم تولید محتوا نباید همیشه درباره فروش محصولات باشد. کاربران به طور طبیعی در برابر برندی که همه فکر و ذکرش فروش بیشتر است، گارد می گیرند. پس اگر دوست دارید شانسی برای تعامل با مشتریان در بازار داشته باشید، دور این نکته را همین حالا خط بکشید. 

مطلب مرتبط: ۱۶ توصیه برای جلب اعتماد مشتریان به برند

تعامل با کاربران

تعامل با کاربران

چه کسی گفته یک برند باید در شبکه های اجتماعی فقط دنبال تولید محتوای بیشتر باشد؟ خیلی وقت ها کاربران دوست دارند با برند مورد علاقه شان مثل دو تا دوست حرف بزنند. در چنین شرایطی بی تفاوتی تیم های بازاریابی طوری ذوق کاربران را کور می کند که نگو!

اگر از طرفدارهای دوآتیشه فوتبال باشید، خیلی خوب می دانید مربی هایی که رابطه خوبی با هواداران دارند، هیچ وقت بدون تیم نمی مانند؛ چراکه هواداران همیشه هوای مربی موردنظر را داشته و همه جوره از او حمایت خواهند کرد. این دقیقا همان کاری است که شما در شبکه های اجتماعی هم باید انجام دهید. هرچه باشد کمی رفتار بهتر با کاربران خیلی راه دوری نمی رود. کافی است روی تک تک آنها به عنوان مشتریان بالقوه برندتان حساب کنید. آن وقت دیگر اعصاب تان بابت ساعت های طولانی تعامل با آنها خُرد نمی شود. 

از آنجایی که همه مخاطب های ما در روزنامه فرصت امروز کارآفرینان باهوشی هستند، احتمالا پس ذهن تان استفاده از ربات های چت را هم دارید. خب در این صورت هرچه زودتر ایده تان را عملی کنید تا ارتباط تان با کاربران از این هم بهتر شود. اگر نظر ما را بخواهید، برندی که 24 ساعته در دسترس کاربران قرار دارد، هیچ وقت رنگ شکست را نخواهد دید. پس بهتر است همین حالا کارتان را شروع کنید تا تخته گاز به سمت اعتمادسازی در بین کاربران بروید. 

استفاده از محتوای تولیدی کاربران (UGC)

استفاده از محتوای تولیدی کاربران (UGC)

اگر فکر می کنید جواب دادن سریع به سوالات کاربران آخرین مرحله در اعتمادسازی آنلاین است، باید برگ برنده تازه ای برای تان رو کنیم. استفاده از محتوای تولیدی کاربران از آن تکنیک هایی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما جایی برای تردید در کاربردش نیست؛ چراکه مردم قبل از خرید دوست دارند با نظرات و تجربیات بقیه مشتریان آشنا شوند. خب چه چیزی بهتر از محتوایی که صفر تا صدش از سوی مشتریان تان تهیه شده باشد؟

بازاریاب ها معمولا نگرانی های زیادی برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف دارند. به طوری که گاهی اوقات این استرس ها عملا مانع از هرگونه فعالیت در بازار می شود. خوشبختانه در مورد محتوای تولیدی کاربران اصلا چنین ماجرایی پیش رو نیست؛ چراکه شما می توانید بدون هیچ دردسری فقط محتوای تولیدی کاربران را بازنشر کنید؛ به همین سادگی!

یادتان باشد محتوای تولیدی کاربران بدون هیچ هزینه ای در دسترس شما قرار می گیرد. پس الکی کارتان را سخت نکنید. همین که محتوای موردنظر کیفیتی حداقلی داشته باشد، کافی خواهد بود. تله ای که اینجا خیلی از بازاریاب ها را به دام می اندازد، وسواس درباره محتوای موردنظر است. انگار که اینجا مسابقه ای برای تولید بهترین محتوا برقرار است. هرچه باشد مشتریان شما که بازاریاب حرفه ای نیستند. پس نباید انتظار محتوایی درجه یک از آنها داشته باشید. در عوض به این فکر کنید که چقدر کارشان به شما برای جلب اعتماد کاربران کمک می کند.

استفاده از لینک های قابل اعتماد

استفاده از لینک های قابل اعتماد

کارآفرینان معمولا ادعاهای بزرگی درباره کسب و کارشان دارند. شاید این نکته از نظر بازاریابی حسابی جذاب به نظر برسد، اما خیلی وقت ها طوری اوضاع را پیچیده می کند که نگو و نپرس. به همین خاطر اگر شما دنبال اعتمادسازی در بین کاربران در شبکه های اجتماعی هستید، دو راه بیشتر ندارید. 

مطلب مرتبط: بازاریاب ها و چالش جلب اعتماد مدیرعامل برند

اولین راه فراموشی ادعاهای بزرگ درباره کسب و کارتان است. در این سناریو باید از همان اول دور چنین ادعاهایی را با خودکار قرمز خط بکشید. البته یک راه حل دیگر هم هست: استفاده از منابع معتبر برای اثبات ادعای تان!

خوشبختانه این روزها کلی موسسه مختلف در زمینه راستی آزمایی ادعاها یا حتی مطالعه بازار وجود دارد. بنابراین کافی است قبل از اینکه همینطوری نکته ای را در شبکه های اجتماعی بیان کنید، کمی درباره اش تحقیق نمایید. قول می دهم با یک جست وجوی ساده کلی مطلب مختلف درباره ادعای موردنظرتان پیدا کنید. از اینجا به بعد تنها کاری که باید انجام دهید، اضافه کردن لینک های موردنظر به پست تان در شبکه های اجتماعی است. نتیجه کار اعتماد بیشتر کاربران به محتوای شما با مشاهده چنین لینک هایی خواهد بود.؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز.

نمایش پشت صحنه کسب و کار

نمایش پشت صحنه کسب و کار

برندهایی که کارمندان شان همیشه از حضور در دفتر شرکت و فعالیت کاری راضی هستند، کمتر با شکست های بزرگ رو به رو می شوند. اگر شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که کلی کارمند مشتاق و سرحال داشته باشید، کافی است از نظرات آنها برای جلب اعتماد مشتریان استفاده کنید. ماجرا به بخش هیجان انگیزش رسید، نه؟

روند کار در اینجا تا حدودی شبیه بخش قبل است. اگر کارمندان تان حوصله داشته باشند، تولید محتوا از سوی آنها حسابی به درد بخور خواهد بود. به علاوه، نمایش نحوه فعالیت کارمندان در شرکت نیز ایده جالبی است. البته در این زمینه نباید خیلی اغراق کنید؛ چراکه مشتریان این روزها خیلی زرنگ تر از این حرف ها هستند که به سادگی گول تان را بخورند. در عوض بیان واقعیت های جاری در شرکت ایده بی نهایت بهتری خواهد بود. دست کم اینطوری مشتریان بعد از آشنایی با برندتان شوکه نخواهند شد. 

توصیه ما در مورد اعتمادسازی با نمایش پشت صحنه کسب و کار رعایت تعادل است. برندهایی که اصرار زیادی برای نمایش پشت صحنه کارشان دارند، همیشه مشکوک به نظر می رسند. پس هر چند هفته یکبار با این مدل ویدئوها کاربران را غافلگیر کنید تا تاثیر کارتان از بین نرود. 

تمرکز بر روی برندینگ پایدار

تمرکز بر روی برندینگ پایدار

کسب و کاری که هر روز یک استراتژی متفاوت برای برندینگ در پیش می گیرد، 100 سال دیگر هم شانسی برای جلب اعتماد مشتریان نخواهد داشت. این امر بیشتر از همه در شبکه های اجتماعی نمود پیدا می کند؛ درست جایی که برندها باید تصویری قاطع از خودشان جلوی روی کاربران قرار دهند. 

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به بازاریاب ها توصیه می کنیم کارشان را با توجه به تکنیک های برندینگ دنبال کنند؛ چراکه یک برند ناپایدار حتی بقای خودش هم در بازار در هاله ای از ابهام خواهد بود. پس چطور باید انتظار موفقیت از یک چنین برندی داشت؟

یکی از مثال های موفق درباره برندینگ ثابت مربوط به مک دونالد است. این برند دهه هاست جایش را در دل مشتریان سراسر دنیا باز کرده و همه هم آن را با لوگو مشهور زرد و قرمزش می شناسند. عدم تغییر مداوم لوگو، ارتباط خوب با مشتریان و استفاده همیشگی از رنگ های اصلی لوگو در زمینه تولید محتوا تنها بخش هایی از کار حیرت انگیز این برند دوست داشتنی را نشان می دهد. 

درس مهمی که در این بخش باید از مک دونالد گرفت، ادامه دادن مسیری ثابت و همیشگی در دنیای برندینگ است. این امر نه تنها به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان کمک می کند، بلکه تصویری منسجم از برندتان در شبکه های اجتماعی ارائه خواهد داد. خب وقتی یک برند سال های سال در بازار حضوری پررنگ داشته باشد، چرا مشتریان نباید به آن اعتماد کنند؟

مطلب مرتبط: جلب اعتماد مخاطبان با 5 راهکار طلایی

بیان ارزش های برند

بیان ارزش های برند

چه کسی دوست دارد از برندی خرید کند که هیچ ارزش یا تعهد کاری مشخصی ندارد؟ باور کنید یا نه، مشتریان امروزی بیشتر از اینکه به خود محصولات اهمیت دهند، ارزش های برند سازنده را زیر ذره بین می برند. بر این اساس اگر شما تعهداتی مطابق با میل مشتریان داشته باشید، تمایل شان برای پرداخت هزینه به طور چشمگیری بیشتر خواهد شد. این یعنی شما بدون دست بردن در کیفیت محصولات امکان فروش با قیمتی بالاتر را خواهید داشت؛ همینقدر جذاب و هیجان انگیز!

این روزها همه کسب و کارها دنبال ارزش های جذاب برای خودشان هستند. به طوری که کارشان در بازار راحت تر شده و محتوایی جذاب برای مخاطب شان داشته باشند. حالا اگر این وسط شما فقط دنبال تولید محتوا باشید، احتمالا دیر یا زود صدای مشتریان درمی آید؛ چراکه با عقب ماندن از جریان اصلی در تولید محتوا و اعتمادسازی هیچ سرنوشت خوبی در انتظارتان نخواهد بود. 

باور کنید یا نه، بعضی از کارآفرینان نسبت به ارزش های برندشان هیچ اطلاعی ندارند. چه برسد به اینکه از آن برای اعتمادسازی هم استفاده کنند. اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، باید قبل از اینکه حسابی دیر شود، اوضاع را به نفع خودتان تغییر دهید. مثلا به جای اینکه صرفا دنبال بقیه برندها بروید، ارزش های خاص خودتان را پیدا کنید. 

اجازه دهید برای فهم بهتر ماجرا در این بخش یک مثال کاربردی از صنعت پوشاک بزنیم. اگر تا همین چند سال قبل کسی به من می گفت یک روز برندی مثل گوچی محصولاتی با استفاده از مواد بازیافتی تولید می کند، احتمالا حسابی او را دست می انداختم. با این حال تعهدات این برند در سال های اخیر برای حفاظت از محیط زیست عملا چنین رویایی را بدل به واقعیت کرده است. 

قبول دارم گاهی اوقات تغییر در روند فعالیت برند خیلی ساده به نظر نمی رسد اما شما قرار نیست تسلیم شرایط شوید. هر کاری در این دنیا سختی های خاص خودش را دارد. پس به جای اینکه الکی نسبت به شرایط معترض باشید، کمی به خودتان سخت گرفته و قدم اول را بردارید. بی شک به مرور زمان کارتان خیلی راحت تر هم می شود. 

احتمالا شما هم در بین همکاران تان کسانی را سراغ دارید که طرفدار حقوق حیوانات باشند. خب در این صورت بد نیست این ارزش را برای برندتان هم دنبال کنید. هرچه باشد این روزها میلیون ها نفر در سراسر دنیا به این نکته توجه می کنند. البته یادتان باشد، ارزش های انتخابی شما که در شبکه های اجتماعی بازنمایی پیدا می کند، باید دست کم مقداری با هویت برندتان هم سازگار باشد. وگرنه هیچ شانسی برای اثرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. 

همکاری با سایر برندها

همکاری با سایر برندها

آیا تا حالا این ضرب المثل قدیمی که «یک دست صدا ندارد» به گوش تان خورده؟ احتمالا شما هم مثل ما بارها و بارها این ضرب المثل را از زبان ریش سفیدها شنیده اید. قبول دارم خیلی وقت ها آدم تنهایی کارها را بهتر پیش می برد اما اعتمادسازی در شبکه های اجتماعی از آن کارهایی است که نیاز به کار تیمی دارد. پس چه بهتر که قبل از اینکه اوضاع مثل یک بازی حساس شطرنج حسابی پیچیده شود، از دیگران کمک بگیرید. 

امیدوارم شما جزو آن دسته از کارآفرینانی نباشید که کمک گرفتن از دیگران را جرم تلقی می کنند؛ چراکه ما در روزنامه فرصت امروز یکی از ویژگی های کارآفرینان موفق را استفاده از تک تک موقعیت ها برای کمگ گرفتن از دیگران می دانیم. اینطوری بدون اینکه هزینه بیشتری روی دست شما بماند، کیفیت کارتان بهتر خواهد شد. به علاوه، دیگر لازم نیست ساعت ها خودتان را در دفتر کار زندانی کنید!

کارآفرینی را تصور کنید که بعد از چند سال فعالیت در شرکت سامسونگ حالا به فکر طراحی تلویزیون های هوشمند با امکانات تازه افتاده است. بی شک کارآفرین قصه ما در ابتدای راه رقبای بی نهایت بزرگی پیش رو دارد. به علاوه، مشتریان هم اعتماد زیادی به کسب و کارش نخواهند داشت. یک راه هوشمندانه در این میان شروع به همکاری این برند تازه تاسیس با کسب و کارهای باسابقه بازار است. شاید در این میان سود زیادی گیر برند قصه مان نیاید اما دست کم اسمش حسابی سر زبان ها می افتد. آن وقت خیلی زود در بازار برای خودش مشتریان وفاداری پیدا کرده و غول بی اعتمادی را شکست می دهد. 

مطلب مرتبط: ۵ راهکار برای جلب اعتماد مشتریان توسط فروشندگان

جمع بندی

روش های اعتمادسازی در شبکه های اجتماعی

بی اعتمادی مشتریان به برندها پدیده تازه ای نیست. به علاوه، اصلا نباید آن را غیرعادی تلقی کنید؛ چراکه خیلی از برندها در این روزها با این مشکل مهم دست و پنجه نرم می کنند. مسئله اساسی در این میان اقدام فوری شما برای اعتمادسازی است. ما در این مقاله سراغ برخی از ایده های مناسب برای ایجاد اعتماد در بین کاربران شبکه های اجتماعی رفتیم. از آنجایی که شبکه های اجتماعی این روزها حسابی پرطرفدار هستند، ما این مسیر را بهترین گزینه برای اعتمادسازی می دانیم. اینطوری شما با یک تیر دو نشان می زنید، هم اعتماد کاربران را به دست می آورید، هم اینکه هزینه زیادی روی دست تان باقی نخواهد ماند. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با روش های اعتمادسازی در شبکه های اجتماعی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://www.socialpilot.co

https://boosted.lightricks.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/M0MCDV6S
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارنهال انگوروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید بلیط هواپیماخرید لوازم ورزشیکیلید اجاره خانه در تهرانپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوش
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه