پنج شنبه, 01 آبان 1399 - 10:30

اجزای اساسی در فرآیند بازاریابی

بازاریابی فرآیندی توسعه ‎یافته در طول دهه‏ های اخیر است. بسیاری از جنبه ‏های زندگی انسان در طول دهه‎ های اخیر تغییر یافته است. برخی از جنبه ها به دلیل اهمیت یا بهره‎ مندی بهتر از فناوری ‎های نوین موج تحول بسیار بهتری را تجربه کرده‎ اند. در این میان صنعت بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه عرصه بازاریابی نسبت به یک دهه پیش تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است. اغلب بازاریاب ‎ها برای موفقیت مداوم نیازمند یادگیری نکات تازه و مهارت ‎های متعدد هستند. بسیاری از تیم‎ های بازاریابی در زمینه تولید محتوای جذاب و تعامل‎ برانگیز برای مخاطب هدف دچار مشکلات عمده هستند. تحول عرصه بازاریابی در این میان گاهی اوقات موجب سخت ‎تر شدن چالش‎ های پیش روی کسب و کارها می شود. پاسخ به این پرسش که چرا کمپین های بازاریابی به مشکل می ‎خورند، گام اساسی در راستای پرهیز از چنین سرنوشت ناگواری خواهد بود. در ادامه برخی از اجزای اساسی فرآیند بازاریابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اجزای موردنظر نقش اساسی در زمینه تعیین شکست یا موفقیت کمپین های بازاریابی ایفا می ‎کند.

چرا کمپین های بازاریابی شکست می خورند

میزان همکاری میان اعضای تیم بازاریابی

ایجاد تیم بازاریابی گرایشی رایج در میان کسب و کارها محسوب می ‎شود. مهم‏ترین نکته پس از تشکیل تیم بازاریابی میزان تعامل مناسب آنها با هم است. اگر اعضای تیم بازاریابی همکاری و فهم مشترکی نداشته باشند، فرآیند تولید محتوا بدل به معمایی پیچیده خواهد شد. تقویت همکاری و شناخت بهتر بازاریاب‎ های شرکت از هم مهم ترین گام در راستای موفقیت کمپین های بازاریابی خواهد بود.

معمای محتوا

اهمیت کیفیت و کمیت محتوای بازاریابی به معنای سلطه مداوم مفهوم «محتوا» بر عرصه بازاریابی است. اهداف برندها در زمینه بازاریابی و فعالیت تبلیغاتی متفاوت است، اما همه آنها به دنبال فروش و جلب نظر هرچه بهتر مخاطب هدف هستند. این امر با توجه به کیفیت و کمیت محتوای بازاریابی امکان‏پذیر خواهد بود و بی ‎توجهی به هر کدام از معیارهای مورد بحث در ادامه فعالیت برندها ایجاد مشکلات اساسی خواهد کرد.

مطلب مرتبط: شکست کمپین های بازاریابی: واکاوی 3 دلیل اصلی

کانال ‎های ارتباطی با مخاطب هدف

انتخاب کانال ‎های ارتباطی مناسب برای ارتباط با مخاطب هدف اغلب مورد غفلت برندها قرار می ‎گیرد. اگر بهترین محتوای بازاریابی نیز در کانال ‏های ارتباطی نامناسب بارگذاری شود، توجه چندانی ایجاد نخواهد کرد. اغلب برندهای موفق برای بارگذاری محتوای بازاریابی ‏شان از مدت‏ها قبل به دنبال آگاهی از پلتفرم ‏های مورد علاقه کاربران هستند. این امر نقش مهمی در نتیجه نهایی کمپین های بازاریابی ایفا می ‏کند.

اهمیت داده‎ های اولیه

تولید محتوای بازاریابی بدون ارزیابی سلیقه و نیازهای مشتریان امکان‎ ناپذیر است. همین امر اهمیت داده ‎های اولیه و تازه را بیشتر می‎ کند. برخی از برندها برای تولید محتوای بازاریابی به طور مداوم به داده ‎ها و اطلاعات قدیمی ‎شان تکیه دارند. این امر شرایط بازاریابی برای آنها را به شدت دشوار خواهد کرد. کسب اطلاعات تازه و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با همان اطلاعات پرهیز از شکست فرآیند بازاریابی را تضمین خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید