شنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 4 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

اهمیت ارزش در عصر رقابتی

8 سال پیش ( 1394/4/24 )
پدیدآورنده : سیدسعید محمدی تاکامی  

در عصری زندگی می‌کنیم که نگرش‌های مبتنی بر تولید، محصول و فروش را به دلیل مناسب نبودن برای بازارهای رقابتی پشت سر گذاشته و به فلسفه جدیدی به نام بازاریابی و جدیدتر از آن بازاریابی اجتماعی رسیده‌ایم. اگر در گذشته بازارها به شکل محلی، مقدار تقاضا بیشتر از عرضه، فناوری اطلاعات و ارتباطات درسطح محدود و بسیار ابتدایی‌تر از شکل امروزی بوده شرایط کنونی کاملاً متفاوت و به‌گونه‌ای شده است که عرضه از تقاضا پیشی گرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌صورت چشمگیری پیشرفت و گسترش داشته و بازارها جهانی و به‌شدت رقابتی شده است. مشتری در شرایط کنونی دیگر مجبور به انتخاب کالا یا خدمتی نیست بلکه در مقابل انبوهی از کالاها و خدمات مشابه و حجم وسیعی از انتخاب‌ها قرار دارد که باعث افزایش قدرت چانه‌زنی و در نتیجه خواست ارزش بیشتر از جانب مشتری می‌شود.

مفهوم ارزش

ارزش از مقایسه بین هزینه‌ها (مادی، روانی، انرژی و زمان) و فایده‌ها (اصلی، جانبی، ارتباطات و تصویر ذهنی) به‌دست می‌آید و توجه به همه این عوامل بسیار مهم است. میزان اهمیت هر یک از عوامل تشکیل‌دهنده ارزش با توجه به نوع محصول و خدمت برای افراد گوناگون می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال بارها برای خود ما هم پیش آمده برای اینکه محصولی سریع‌تر به دست ما برسد حاضر به پرداخت مبلغ بیشتری هستیم یا برای خرید خودرو علاوه بر توجه به فایده اصلی که دلیل اصلی خرید است و برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌شود به فایده جانبی آن (زیبایی و امنیت و. . . )، فایده ارتباطات (امکان برقراری تماس، بیان مشکلات و دریافت راهنمایی و...) و فایده تصویر ذهنی (تجربه خرید خود یا تجربه خرید دیگران یا تبلیغات و. . . ) نیز توجه کرده‌ایم.

ارزش و رقابت

با توجه به رقابتی که در بین شرکت‌ها به دنبال افزایش سهم بازار، جلب و افزایش رضایت مشتریان وجود دارد شرکتی موفق‌تر است که بتواند از هزینه‌ها کاسته و فایده‌ها را برای مشتری افزایش دهد و از این طریق برای مشتری ارزش بیشتری بیافریند. متأسفانه در بسیاری از صنایع و شرکت‌های کشورمان به همه عوامل تشکیل‌دهنده ارزش توجه نمی‌شود. عامل هزینه را برای مشتریان تنها قیمت می‌دانند یا تنها به فایده اصلی محصول توجه می‌کنند درصورتی‌که مشتریان به دنبال ارزش حاصل از کالا و خدمت هستند و مجموعه‌ای از عوامل را در نظر می‌گیرند و با مقایسه‌ای که بین محصولات مختلف انجام می‌دهند محصولی را خریداری می‌کنند که به واسطه آن نسبت به محصولات مشابه ارزش بیشتری دریافت کنند.

با توجه به اینکه در شرایط رقابتی تنها یک عرضه‌کننده وجود ندارد و مشتری تنوع بالایی در انتخاب دارد شرکتی موفق‌تر است که بتواند مزیت رقابتی ایجاد کند از طرفی با توجه به پویایی محیط کسب‌وکار برای دستیابی به این مزیت باید در شناسایی ارزش از دید مشتری و پاسخگویی به آن پیشرو و پیشگام بود.

* کارشناس مارکتینگ

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4rGfWIXB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه