تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) یکی از بخش های مهم در سیستم اطلاعات تجاری با نگاه بازاریابی است. در واقع تحقیقات بازاریابی در پی شناسایی و گردآوری و تجزیه و تحلیل آن دسته از اطلاعاتی برمی آید که به فرصت های بهتری در ارائه و عرضه کالا یا خدمات خاصی میانجامد و منجر به شناخت و ارتباط بهتر با مشتری شود و نیز مشکلات و تهدیدهای پیش روی بازاریابی کالا یا خدمات را تبیین کرده و راهکارهای غلبه بر مشکلات را ارائه می دهد.
با این حال تحقیقات در حوزه بازاریابی بسیار پرهزینه است و به همین خاطر بسیاری از شرکت های کوچک که منابع مالی محدودی در اختیار دارند انجام تحقیقات بازاریابی را عملی سودمند و ضروری به حساب نمی آورند.
در بسیاری از موارد حق با این شرکت های کوچک است. در واقع این شرکت ها به علت گسترده نبودن و مشخص بودن محدوده کاری شان، با مشتریان خود ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارند. این امر باعث می شود آنها خیلی زود دریابند که مشتریان شان چه چیزی می خواهند و نسبت به چه مواردی بی تفاوت هستند.
با این حال بازار تنها در این موارد خلاصه نشده و مواردی ممکن است پیش بیاید که به این سادگی نمی توان از کنارشان عبور کرد. به خصوص در مواردی که بازخورد های طولانی مدت در پی خواهد داشت لازم است تا تحقیقاتی جامع صورت گیرد.
ایده
Insight Express در واقع متخصص تحقیقات آنلاین در حوزه بازاریابی است. این مؤسسه تحقیقاتی روش کارشان به این صورت است که آنان در ابتدا به تهیه یک نمودار مرتبط با موضوع تحقیق خود پرداخته و سپس اقدام به تحقیق می کنند. همین تهیه نمودار آنان را از سایر رقبا متمایز ساخته است. با این حال روش کار آنان بسیار ساده و در عین حال کارآمد است. این مؤسسه دارای سامانه ای آنلاین و دائمی جهت پاسخگویی افراد در رابطه با موضوع های مورد بررسی است.
ویژگی این سامانه این است که با توجه به موضوع و محدودیت زمانی هر تحقیق تغییر یافته و این امر کار محققان را بسیار آسان می سازد. با اینکه تمامی پاسخ ها از افراد داوطلب گرفته می شود با این حال خود مؤسسه نیز با استفاده از تکنیک هایی نظیر ارسال فرم نظر سنجی به ایمیل افراد یا استفاده از عابران پیاده جهت پر کردن فرم ها، افراد را به شرکت در نظرسنجی های خود ترغیب می کند.
آنلاین بودن این سامانه مزیت های زیادی دارد که باعث می شود تا شرکت ها به این شیوه تمایل داشته باشند. در واقع این گونه سامانه ها در کمترین زمان داده ها را وارد شبکه کرده و در اختیار محققان قرار می دهند همچنین این داده ها می تواند به کمک رایانه تجزیه و تحلیل شود.
با این حال مزیت اصلی این سامانه کم هزینه بودن آن است، در واقع تنها هزینه ای که این تحقیق در پی دارد جایزه ای است که در پایان تحقیق به قید قرعه می توان برای پاسخ دهندگان و شرکت کنندگان در نظرسنجی و تحقیق در نظر گرفت. این امر باعث می شود تا هزینه تحقیقات به نحوی چشمگیر کاهش یابد و تحقیقات حتی برای شرکت های کوچک نیز مقرون به صرفه شود. نکته قابل ذکر آنکه گرچه این شیوه تحقیقاتی کم هزینه است با این حال بسیار کارآمد و پرثمر بوده و به نحوی است که هر شرکت می تواند چنین سامانه ای برای خود ایجاد کند.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- یک نظر سنجی لازم نیست از تمامی افراد جامعه هدف صورت گیرد بلکه می توان با انتخاب یک نماینده از کل جامعه به این امر پرداخت. انتخاب نمونه امری بسیار مهم محسوب می شود زیرا اگر بخواهیم از کل جامعه نظر سنجی کنیم تحقیق به کندی پیش خواهد رفت در حالی که ضرورتی ندارد.
- اگر قرار است پاداشی به پاسخ دهندگان دهید تنها برای آن دسته که پاسخ هایی معقول داده اند در نظر بگیرید زیرا ممکن است افراد به خاطر پاداش سریع ترین پاسخ ها را بدهند که مشخصا این گونه پاسخ ها به کارتان نخواهد آمد.
- افراد شرکت کننده را نسبت به نتایج نظرسنجی آگاه سازید. این امر باعث ترغیب بیشتر آنها خواهد شد.
-جهت به سمت خود کشاندن بحث های احتمالی در قسمت نظرات نظرسنجی افرادی را تحت عنوان مشتری برای ارائه توضیحات و دفاع از شرکت تان به استخدام درآورید.