جمعه, ۲۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 17 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

فناوری نانو یکی از عناصر کلیدی در اقتصاد و تجارت دنیای امروز به شمار می رود و با حضور در بسیاری از صنایع تولیدی و حساس زندگی انسان، تحول عظیمی را در ساختارهای تولیدی و اقتصادی جهان به وجود آورده است.

از طرفی گرایش روزافزون صنایع موجود در جهان نیز به رشد این فناوری کمک شایانی کرده و در حال حاضر فناوری مذکور به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی در سطح جهان به شمار می رود و روند رشد قابل توجهی را نیز در سال های اخیر نشان داده و انتظار می رود که در سال های پیش رو نیز همین روند رشد را دنبال کند.

بر همین اساس در این گزارش به جایگاه جهانی فناوری نانو به عنوان یک عامل مهم در اقتصاد جهانی می پردازیم و بازار جهانی این صنعت و چشم انداز اقتصادی آن را در سال های پیش رو بررسی خواهیم کرد.

جایگاه فناوری نانو در صنعت امروز

اگرچه ظهور فناوری نانو در دنیای امروز یک پدیده کاملا جدید به شمار می رود، اما حدود 400سال پیش از میلاد که اندیشمندان یونانی واژه اتم را به معنای ذرات تقسیم ناشدنی به کار بردند، طلیعه این علم در ذهن بشر جرقه زده شد و نتیجه آن حضور پررنگ این فناوری در جهان امروز است، به طوری که از آن با نام انقلاب صنعتی نام می برند. در دنیای امروز فناوری نانو در بسیاری از گرایش های علمی راه یافته و صنایع تجاری جهان را دستخوش تحولات بنیادینی کرده است.

امروزه بسیاری از صنایع جهان مانند پزشکی، کشاورزی، بهداشت، ساخت و ساز و. . . از این فناوری بهره برده و نتایج بهتری را به دست آورده اند، بنابراین باید گفت فناوری نانو یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد جهان به شمار می رود که بازار قابل توجهی را شامل می شود.

حضور در بسیاری از صنایع امروز، روند رو  به  رشدی را برای بازار نانو رقم زده است، به طوری که محققان چشم انداز مثبتی را برای این بازار پیش بینی می کنند و انتظار می رود فناوری نانو حضور گسترده تری در صنایع دنیای امروز پیدا کند.

چشم انداز جهانی بازار فناوری نانو

فناوری نانو یک فناوری میان رشته ای محسوب می شود و اغلب آن را به عنوان انقلاب صنعتی جدید در دنیا قلمداد می کنند که در بسیاری از نقاط زندگی انسان وارد شده و تحولات عظیمی را به دنبال داشته است.

از طرفی این فناوری به صورت فزاینده ای نیز در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از صنایع تولیدی جهان را با خود همراه کرده و برنامه های کاربردی زیادی را در این صنایع به وجود آورده است، بنابراین محققان اقتصادی چشم انداز مثبتی را برای این فناوری پیش بینی می کنند، به طوری که انتظار می رود این صنعت تا سال 2022 رشدی برابر با 110میلیارد دلار داشته باشد.

رقم فوق نشان دهنده رشد قابل توجهی است که این صنعت طی چند دهه گذشته به دست آورده است، بنابراین باید اذعان کرد روند تولید بسیاری از صنایع جهانی در گرو استفاده از این فناوری نوظهور است و گردانندگان صنایع مختلف باید اهمیت این موضوع را برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود در نظر بگیرند.

درآمد تریلیونی محصولات ساخته شده از نانو

همان گونه که ذکر شد ظهور فناوری نانو بسیاری از صنایع جهان را دستخوش تحولاتی کرده و باعث رشد بیشتر آنها با لحاظ اقتصادی شده است، به طوری که باید گفت حضور نانو در صنایع مختلف جهان باعث تغییر در میزان درآمد این صنایع شده و میزان آن را به صورت چشم گیری افزایش داده است.

طبق آمار ارائه شده از سوی محققان اقتصادی، در سال 2013 میزان درآمد جهانی محصولات نانو بیش از یک تریلیون بوده است. چنین آماری نشان می دهد فناوری نانو در صنایع دنیای امروز به خوبی پذیرفته شده و بسیاری از تولیدکنندگان جهانی در پی همراه شدن با این انقلاب صنعتی جدید هستند که پیامدهای اقتصادی قابل توجهی را برای آنها به ارمغان آورده است.

طبق نتایج به دست آمده، میزان بودجه نهایی برای فناوری درحال ظهور نانو طی سال های 2010 تا 2013 بین 40 تا 45درصد افزایش یافته و به همین موازات نیز میزان درآمد محصولات تولیدی این فناوری نیز افزایش یافته است، به طوری که این درآمد در سال 2010 حدود 339میلیارد دلار بوده و همین مبلغ در سال 2012 به 713میلیارد دلار رسیده و در نهایت بیش از یک تریلیون دلار در سال 2013 شده است.

در این میان درآمد محصولات تولیدشده از نانو در ایالات متحده آمریکا، در سال های مذکور، به ترتیب 110، 236و 318میلیارد دلار بوده است که این آمار نشان دهنده رشد عظیم این صنعت در کشور مذکور است.

منبع : www.strategyr.com
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bcoDlC5x
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه