کفپوش بهعنوان یکی از عناصر مهم زیبایی بخشی به خانه و محل کار محسوب میشود؛ نمایی به ظاهر ساده که بسیار بر دیدگان بیننده تأثیر میگذارد. بسیاری از ما وقتی وارد یک خانه میشویم ابتدا چشممان به کف آن میافتد و گاه اگر هزار تغییر در خانه انجام شده باشد، اما کفپوش تغییری نکرده باشد تغییرات حاصل شده به چشممان نمیآید اما بالعکس اگر تنها کفپوش همان منزل بدون تغییرات جانبی رنگ دیگری به خود گرفته باشد، به سرعت واکنش نشان میدهیم و تبریک میگوییم.
حال میخواهیم از این منظر به این قضیه نگاه کنیم که اگر ما عرضهکننده یک نوع کفپوش باشیم چگونه میتوانیم امرار معاش کنیم و از این راه پولدار شویم. اگر شما نیز در این حوزه فعالیت دارید بد نیست نگاهی به این گزارش بیندازید تا راههای کسب درآمد بیشتر را فراگیرید.
کسبوکاری همچنان پررونق
برخی از افراد تصور میکنند با ورود سرامیک و کفپوشهایی مانند لمینت، موکت فروشیها دیگر از دور خارج شدهاند اما واقعیت این است که این شغل همچنان برای بسیاری از افراد در کشور نان آور است. بورس اصلی این شغل در نزدیکیهای خیابان مولوی قرار دارد؛ خیابانی شلوغ با حداقل جای پارک و البته وجود طرح ترافیک شهری که هر خودرویی نمیتواند وارد آن شود. پس در این بین چه چیزی وجود دارد که افراد سختی این سفر شهری را به جان میخرند و به جای سفارش سرامیک سراغ خرید موکت میروند؟
در سالهای نهچندان دور حدود یک دهه گذشته همه خانهها پوشیده از موکت بود اما با ورود سرامیک و پارکت و همچنین کفپوشهای دیگر موکت به حاشیه رفت اما توانست دوباره به بازار این حوزه بازگردد. دلیل این امر تغییر تولیدات کارخانههای موکت بود که توانستند با طرحهای جدید بازار این بخش را حفظ کنند. برخی از افراد ارزان بودن این محصول را دلیل محکمی برای انتخاب آن بیان میکنند و برخی دیگر تنوع محصولات را علت این موضوع میدانند. شما بهعنوان یک مدیر در مجموعه عرضه موکت باید توجه داشته باشید که کارتان شاید در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما در نهایت کسبوکار کم دردسری را انتخاب کردهاید. برای فعالیت در این شغل در فضایی که رقبا بسیار زیاد هستند باید به چند نکته اساسی توجه ویژه کنید.
رعایت فاصله بین محصولات
باید مغازه خود را طوری بچینید که همه طرحهای موکت بهراحتی قابل رویت باشد. برخی مغازهها به دلیل اندک بودن فضا همه محصولات را بهصورت لولهای کنار هم میچینند و خریدار در زمان خرید بهراحتی نمیتواند انتخاب راحتی داشته باشد و مشتری به همین خاطر ممکن است به مغازههای دیگر حتی با قیمت بالاتر مراجعه کند. پس در رعایت این نکته بسیار کوشا باشید. همچنین در زمانی که مشتری وارد مغازه میشود از او استقبال کنید و در این روزهای گرم تابستانی با یک شربت خنک از آنها پذیرایی کنید تا به قول معروف نمکگیر شوند. اگر هم در زمستان مراجعه دارند حتماً با یک چای گرم از آنها پذیرایی کنید.
متمایز بودن، شرط جذب مشتری
افرادی که برای خرید مراجعه میکنند حتماً علاقه دارند به همه مغازهها سر بزنند تا هم مدلهای مختلف را مشاهده کنند و هم قیمت بگیرند. قیمت دادن یک اصل مهم در این شغل محسوب میشود. اینکه یک طرح موکت در دو مغازه دو قیمت متفاوت داشته باشد قطعاً مشتری به سمت فروشگاهی خواهد رفت که قیمت پایینتری دارد. همچنین خریداران در زمان خرید نمیتوانند تصور کنند که طرح برگزیده شده که در مغازه شما خودنمایی میکند، چگونه در خانه نمایان میشود. اما کاری که شما باید انجام دهید این است که علاوه بر آگاهی از فنون بازار، با دیگر رقبای خود در جذب مشتری و رعایت کرامت آنها تفاوت داشته باشید. این تفاوت در نحوه برخورد شما نیست بلکه در نوع ارائه خدمات است.
استخدام تمام وقت طراح
برای اینکه بتوانید مشتری را بهتر جذب کنید از یک طراح بهصورت دائم کمک بگیرید و او را استخدام مغازه کنید. این کار در صنف موکت فروشان بیسابقه است و میتوانید با این کار توجه مشتریان زیادی را جذب مغازه خود کنید. تدوین نقشه خانه و قرار دادن طرح موکت در قالب یک طرح سهبعدی منزل شما را نسبت به سایر رقبا متمایز میکند. در این مورد حتماً وسایل داخل خانه را از مشتری سوال کنید و آنها را در طراحی خود بگنجانید. در این صورت ممکن است مشتری زمان بیشتری را برای انتخاب منتظر بماند اما از خریدی که انجام میدهد بسیار راضی خواهد بود.
ارائه خدمات ویژه
برخی فعالان در بازار برای نصب و برش موکت مبالغی را دریافت میکنند. حتی برای متراژهای زیر 50 متر همان مبلغ 50 متر را در نظر میگیرند که محاسبه این هزینه اصلاً در ذهن مشتری نبوده و ممکن است وی را مکدر کند. شما نصابی را پیشنهاد دهید که براساس متراژ هزینه دریافت کند. از سوی دیگر حتماً هزینه حمل را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید و در مواردی که خرید زیادی انجام دادهاند حمل را رایگان انجام دهید تا مشتری با رضایت خاطر مغازه شما را ترک کند.
بعد از اینکه مشتری انتخاب خود را انجام داد و قصد ترک مغازه را داشت، یک کاردستی که با موکت طراحی کردهاید بهعنوان اشانتیون هدیه کنید. این هدیه خارج از مسائل تخفیف است. همچنین یک کاتر موکتبری میتواند هدیه مناسبی برای مشتری باشد. چون اگر بخواهد خود کار نصب را بر عهده گیرد دیگر نیازی به تهیه کاتر ندارد و میتواند از همان بهره ببرد.
یکی از فعالان با سابقه بازار از چگونگی موفقیت خود در این صنف به «فرصت امروز» اظهار داشت: من چندین سال است که در این شغل فعالیت میکنم و همه فراز و نشیبهای آن را به جان خریدم تا بتوانم فعالیت کنم. نکتهای که در همه این سالها باعث شد تا بتوانم در این شغل موفق شوم، جذب بازارهای جدید بود. ما هیچ زمانی در مغازه ننشستیم تا مشتری وارد مغازه شود، بلکه به مساجد یا مکانهایی که موکت در آن استفاده میشود مراجعه و کار خود را معرفی کردیم. همچنین از اجناس روز بازار برای عرضه استفاده کردیم و برای این کار با کارخانههای تولیدکننده روابط نزدیکی را ایجاد کردیم تا در کوتاهترین زمان ممکن بتوانیم کالای جدید را در مغازه در معرض دید مشتریان بگذاریم.