شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن اعلام میزان آلودگی ناشی از خودروهای یورو 2، یورو 4 و موتورسیکلت‌ یورو 2 در هر کیلومتر پیمایش، به ضرورت تعویض به‌ موقع قطعه کاتالیست‌کانورتر خودروها تاکید کرد و گفت: این قطعه گازهای خطرناک را به گازهای کم‌خطر تبدیل می‌کند.

محمد رستگاری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد میزان آلایندگی خودروهای یورو 2 و 4 گفت: خودروهای سواری یورو4 در هر کیلومتر پیمایش1.17 گرم آلودگی ایجاد می‌کنند و خودروهای یورو2 که تا سال پیش در سطح کشور تولید می‌شد، در هر کیلومتر 2.7 گرم و خودروهای کاربراتوری با فرض درست کار کردن در هر کیلومتر بیش از 50 گرم آلودگی تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یک موتورسیکلت یورو 2 نو در هر کیلومتر، هفت گرم آلایندگی دارد، اظهار کرد: یک موتورسیکلت یورو2 صفر به اندازه سه‌خودرو صفر آلودگی دارد، موتورهایی که در حال حاضر در سطح شهر تردد می‌کنند؛ به طور میانگین حدود 15 گرم و دو برابر حد نرمال خود، آلودگی دارند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه تولید خودرو یورو2 از سال 83 جایگزین خودروی کاربراتوری شد، اظهار کرد: تغییر خودروهای کاربراتوری به انژکتوری باعث کاهش بخش بسیاری از آلودگی شد، همچنین بخشی از آلودگی‌ها نیز به وسیله ابزارهای کنترل آلایندگی چون کاتالیست‌کانورتر کنترل می‌شود. این قطعه گازهای خطرناک را به گازهای کم‌خطر تبدیل می‌کند مثلا منوکسیدکربن را به دی‌اکسیدکربن تبدیل می‌کند، گرچه دی‌اکسیدکربن هم گاز است، اما آلاینده شهری محسوب نمی‌شود و مسموم‌کننده نیست.

وی با بیان اینکه قطعه کاتالیست کانورتر خودروها بسته به نوع سوخت، رانندگی و نوع نگهداری می‌تواند میزان آلودگی را کنترل کند و دارای عمر متفاوتی باشد، افزود: حداکثر عمر این قطعه 120‌هزار کیلومتر است، بنابراین خودرویی که در سال 83 تولید شده تا به حال حداقل 200‌هزار کیلومتر پیمایش داشته و عمر آن به پایان رسیده و خودروهای در حال تردد در سطح شهر خودرو یورو 2 نیستند، بنابراین مشکل اصلی آلودگی کنونی، ناشی از عدم تعویض قطعه کاتالیست‌کانورتر است که صاحبان خودرو باید به تعویض به موقع این قطعه اقدام کنند.

به گفته رستگاری، در سال 93 در سطح کل کشور، 260‌هزار خودرو از رده خارج شده که قطعا بخشی از آن در تهران هم بوده و این امر در کاهش آلاینده‌ها تاثیرگذار بوده، چون میزان انتشار آلودگی خودروی فرسوده چندین‌برابر یک خودرو نو است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد میزان آلاینده‌های تولیدی منابع متحرک و ثابت کشور گفت: آخرین مطالعات جامع در این مورد به سال 79 برمی‌گردد که آژانس بین‌المللی جایکای ژاپن با همکاری شهرداری تهران و محیط زیست استان تهران این مطالعه را انجام داده‌اند که مشخص شد بین 70 تا 80‌درصد آلودگی به منابع متحرک و 20‌درصد آن به منابع ساکن مرتبط است.

وی با اشاره به اینکه شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، با همراهی اداره محیط زیست و کمک جایکا دنبال به‌روز‌رسانی این مطالعات است، افزود: این یک پروژه سه ساله است که سهم خودروها و موتورسیکلت‌ها و سایر منابع آلاینده در آلودگی تهران را مشخص می‌کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sTiuIBtf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه