دنیای مجازی هر روز گستردهتر میشود و بیشتر مردم ترجیح میدهند كارهای روزمره خود را از طریق اینترنت انجام دهند تا اینكه بخواهند لباسی آراسته بر تن كنند و بر سفرهای شهری بیفزایند. در همین راستا این روزها شاهد افزایش فروشگاههای اینترنتی هستیم اما چیزی كه خیلی عجیب به نظر میرسد دلیل افزایش آن است. در دنیای پرتلاطم امروزی بیشتر مردم به جای اینكه در پاساژها قدم بزنند و چند محصول محدود را ببینند در منزل زیر باد خنك كولر مینشینند و در اینترنت مشغول جستوجو در حجم انبوه محصولات و خدمات میشوند.
فرقی هم نمیكند كه چه چیزی نیاز دارند؛ همه چیز در فضای مجازی معرفی و معامله میشود. اما با اینکه استفاده کاربران از این فضا آسان است، فعالیت در حوزه مجازی برای مدیران با مشکلات متعددی روبهرو است. اگر شما نیز به بخش فعالیتهــای خریدوفروش اینترنتی وارد شدهاید باید به چند نكته كلیدی توجه ویژه داشته باشید تا شمار مشتریانی كه از سایت شما بازدید میكنند روبه رشد باشد.
متمایز باشید
ابتدا باید كار و چارت سازمانی خود را در حوزهای که قصد دارید فعالیت داشته باشید تعریف كنید و براساس آن نیروهای كارآمد خود را استخدام كنید. برای اینكه در كار خود موفق باشید باید بدانید كه راهی سخت در پیش دارید. به این دلیل كه رقبای شما بسیار زیاد هستند و باید برای اینكه با آنها تفاوت اساسی داشته باشید تفاوتی محسوس ایجاد كنید. این تمایز میتواند در نوع كالایی باشد كه شما عرضه میكنید یا نوع خدماتی كه به مشتریان ارائه میدهید. اما هر چه باشد اگر این تمایز وجود نداشته باشد نمیتوانید كار خود را آنگونه كه باید و شاید پیش ببرید و در كوتاه مدت زمین خواهید خورد. دلیل زمین خوردن شما نیز روشن خواهد بود: نداشتن ایده. باید برای كار خود ایدههای نو تعریف كنید تا بتوانید در دنیای پر رقیب فضای مجازی پول در بیاورید.
افرادی كه در این زمینه شروع به كار میكنند باید بدانند كه قدم اول در این كار طراحی و پشتیبانی سایت است. برای اینكه در كار خود بسیار شهره شوید سایت خود رابهگونهای خاص طراحی كنید تا دسترسی به همه بخشها ساده باشد تا كاربر به آسانی بتواند آن چیزی را كه میخواهد در كوتاه مدت به دست بیاورد. سایت شما باید دارای یك پشتیبان حرفهای باشد تا در صورت مراجعه فراوان با مشكل مواجه نشود و سرور آن باعث رنجش مشتری شود. كوچكترین مشكل در بخش نرمافزاری سایت شما دلیلی است تا مشتری سایت دیگری را برای انتخاب برگزیند.
انبارداری مهمترین شرط موفقیت
برخی افراد به جای اینكه با تامینكنندگان كالا قرارداد ببندند و كالاهای آنها را عرضه كنند، خود انباری مستقل دارند و كالاها را از تامینكنندگان خریــداری میكنند و بعد به مشتریان خود تحویل میدهند. این كار در بین برخی سایتهای اینترنتی اكنون به یك رسم تبدیل شده و با وجود فعال بودن در فضای مجازی خدمات حضوری و همچنین ارسال محصول داده میشود تا مشتری خیال آسودهتری نسبت به خرید داشته باشد. شما نیز یك انبار در وسط شهر تهیه كنید تا دسترسی به آن آسوده باشد. اگر نزدیك به یك ایستگاه مترو باشد خیلی كار شما را راحت میكند و مشتریان میتوانند مسیر كوتاهتری را برای رسیدن به محل انبار شما طی كنند. نامی كه روی آن فضا میگذارید انبار است اما نباید مانند انبار به هم ریخته باشد، بلكه باید دارای قفسههای منظم و همچنین ورود و خروجهای كنترل شده باشد. در این بخش شما میتوانید انبارداری را بهعنوان یك موفقیت بزرگ تلقی كنید. نسبت به افرادی كه به انبار شما مراجعه میكنند تا محصول موردنظرشان را تحویل بگیرند باید در ارائه خدمات دقت شود.
تبلیغات بیرون از فضای مجازی
همیشه زمانی كه صحبت از تبلیغات میشود تصویر چند تبلیغ تلویزیونی در ذهنمان نقش میبندد، در صورتی كه اكنون فضای تبلیغات نیز بسیار گسترده شده و دیگر نیازی به تبلیغات تلویزیونی در سطح وسیع برای كارهای كوچكتر نیست. به این دلیل كه تبلیغات در تلویزیون دارای مزایایی چون بهتر و بیشتر دیده شدن است اما نكته اصلی هزینههای تبلیغات است. درست است كه تبلیغات در ردیف هزینهها نوشته نمیشود و نوعـی سرمایهگذاری به حساب میآید اما باید توان پرداخت این هزینه موجود باشد. به همین علت چند سالی است كه شاهد تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر هستیم. برای تبلیغات خود نیز برنامهای مدون داشته باشید. در این بخش هزینههای خود را مدیریت و سعی كنید در طولانیمدت در یك خیابان تبلیغات خود را بهصورت مداوم انجام دهید. تبلیغات شما علاوه بر فضای مجازی باید به بیرون از فضای مجازی نیز منتقل شود و حتی تبلیغات در بیرون فضای مجازی بهمراتب باید گستردهتر باشد.
نکات کلیدی
برای اینكه بتوانید به مشتریان بیشتری پاسخ دهید چند خط تلفن در نظر بگیرید و چند كارشناس فروش برای گفتوگو با مشتریان بگذارید تا به پرسشهای احتمالی آنها پاسخ دهند. كارشناسان باید خود دارای اطلاعات تخصصی باشند تا بتوانند در صورت لزوم به مشتریان توضیحات خاص ارائه دهند. درصورتیکه امکاناتتان به شما اجازه میدهد، دفتر کاری را برای رسیدگی به مراجعات احتمالی مشتریان و پاسخگویی به نیازهای آنها در نظر بگیرید تا اطمینان مشتریان خود را جلب کنید. همچنین میتوانید سایت خود را به چند بخش تقسیم کنید.
بهعنوان مثال بخش آفرها را در یک قسمت، بخش فروش محصولات ویژه را در یک قسمت و گزینههای دیگر را هم در یک قسمت قرار دهید تا مشتری بهراحتی بتواند با چند کلیک به کالای موردنظر خود دسترسی پیدا کند. تاکید میکنیم که مهمترین اصل در فروشگاههای مجازی جلب اعتماد مشتری است. به دلیل اینکه معاملات بهصورت اینترنتی انجام میشود ممکن است برخی اختلالات واریز نشدن مبلغ و کسر شدن از حساب مشتری را به دنبال داشته باشد اما شما میتوانید با پشتیبانی از مشتری این اعتماد را به کاربر بدهید که اگر هم مشکلی پیش آمد شما در کنار آنها خواهید بود.