تاکنون شده برای تعمیر یک وسیله برقی به یک تعمیرکار مراجعه و در زمان پرداخت هزینه محاسبه کنید که فرد تعمیرکار در ماه چقدر درآمد دارد؟ این کار اغلب ایرانیان است و این موضوع در خصوص بسیاری از مشاغل صدق میکند. اصولا اعتمادسازی در مشتری در این حوزه بسیار دشوار است. سخت است کاری کنیم که مشتری فکر نکند سر او کلاه رفته است. در ادامه علیاکبر ایلخانی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران از شغل خود و مزایا و معایب آن میگوید و راهکارهایی را برای موفقیت در این صنف ارائه میدهد.
***
در ابتدا درباره شغلتان برایمان بگویید؟ خیلی از مردم هنوز نمیدانند که حتی تعمیرکاران هم دارای اتحادیه هستند. رستههای فعالیت اتحادیه را توضیح دهید.
درباره این شغل باید بگویم که 13 رسته صنفی در اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی مشغول فعالیت هستند؛ از تعمیرات لوازم خانگی خرد مانند چرخ گوشت و جاروبرقی گرفته تا لوازم صنعتی. همچنین تولید تابلوهای فشار قوی و فشار ضعیف، نصب و نگهداری آسانسورهای خانگی و صنعتی زیر نظر این اتحادیه انجام میشود. البته باید بگویم که تعمیرات رادیو، تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی زیر نظر اتحادیه ما نیست.
چه شد که وارد این شغل شدید؟
من بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی با برادر خانمم شریک شدم و یک کارخانه تولید قطعات صنعتی را تاسیس کردیم. بعد از چند سال مستقل شدم و اکنون مشغول تولید ترانسفور ماتور، کمپرسور باد و اره پروفیل هستم. از سال 61 هم عضو اتحادیه شدم.
کار شما سرمایه اولیه زیادی میخواهد. کمی بهصورت جزییتر در خصوص تعمیرات قطعاتی که اشاره کردید برایمان بگویید. سود یک تعمیرکار چقدر است؟
مسلما دارای سود خوبی دارد که این شغل دارای اتحادیه است و اعضای زیادی را در خود جای داده است.
شما در بخش تعمیرات هم فعالیت داشتید؟
مسلما بله.
سود کارتان چطور تعیین میشد؟ چگونه مشتریان را جذب میکردید؟
نحوه کار ما از گذشته تاکنون کمی تفاوت پیدا کرده است. در آن زمان مراجعه حضوری شرط اول بود اما امروز برخی افراد برای تعمیرات لوازم خرد خود از 118 استعلام میکنند یا به اینترنت و فضای مجازی مراجعه میکنند. افرادی که به تازگی مشغول فعالیت شدهاند باید توجه داشته باشند که طوری فعالیت خود را مدیریت کنند که از سوی اتحادیه به سامانه 118 متصل شوند تا در صورت نیاز مشتریان بتوانند آنها را پیدا کنند. از سوی دیگر باید پروانه کسب داشته باشند تا بتوانند در روزنامههای کثیرالانتشار تبلیغات خود را انجام دهند.
به نظر من مهمترین مسئلهای که میتواند باعث جذب مشتری شود تخصص در حوزه تعمیرات و اعتماد مشتری است. تقلب در حوزه تعمیرات بسیار گسترده است و متاسفانه برخی افراد سودجو و البته بدون پروانه باعث برهمزدن بازار میشوند. این افراد برای هزینهتراشی، خدماتی را که انجام ندادهاند فاکتور میکنند و در محل پرداخت مشتری مینویسند. مشتری هم از همه جا بیخبر این مبلغ را پرداخت میکند. نباید در این بخش طمع کرد و باید همیشه اعتماد مشتری و صداقت را سرلوحه کار قرار داد.
افرادی که قصد ورود به این شغل را دارند باید چه نکاتی را در ابتدای راه در نظر داشته باشند؟
این شغل یک شغل استاد شاگردی است. یعنی برای ورود ابتدا باید شاگردی کرد تا چم و خم کار دست فرد بیاید. امروزه افرادی هستند که در هر منطقه بسیار مشهور هستند و مشتریان زیادی برای خود دارند. این افراد در دوره آموزش خود به همه نکات تخصصی توجه کردند و با همین تخصص توانستند اعتماد مشتری را جذب کنند. در مرحله بعدی نحوه قیمتگذاری خدمات است. از آنجا که لوازم برقی معلوم نیست چه ایرادی دارد نمیتوان قیمتی را بهصورت مصوب تعیین کرد اما نکته قابل توجه برای مشتری هزینه است. اگر هزینه منصفانه باشد قطعا جذب خواهد شد. همچنین تعمیرکاران تا مشخص نشدن هزینه به تعمیر کالا اقدام نکنند. به این دلیل که ممکن است فرد توانایی پرداخت آن را نداشته باشد یا برای وی مقرون بهصرفه نباشد که کالای برقی را با قیمت بالا تعمیر کند. از سوی دیگر یک هفته تا 10روز بعد از تعمیر پیگیری چگونگی عملکرد دستگاه از مشتری میتواند میزان رضایت وی را افزایش دهد.
در بحث پرطرفدار آسانسور که اکنون در بیشتر خانهها مشاهده میکنیم و افرادی که در بخش آسانسور فعالیت دارند هم همین روال را باید طی کنند؟
بله! البته مدت یادگیری آنها بیشتر است. ممکن است یک فرد در طول یکسال به تخصص کامل برسد اما در بخش آسانسور حداقل سهسال و بهصورت میانگین پنج سال فعالیت بهصورت مداوم نیاز است. همچنین برای فعالیت باید در کلاسهای آموزشی تخصصی آسانسور شرکت کنند.
این کلاسها در کجا برگزار میشود؟
به دلیل حساسیت موضوع در اتحادیه انجام میشود. بعد از اینکه مدرک موردنظر و تاییدیه اتحادیه به فرد داده شد و بعد از زمانی که عرضکردم میتواند کار نصب آسانسور را بهصورت مستقل انجام دهد.
بازار کار آسانسور چطور است؟
برای فردی که صبر و حوصله داشته باشد عالی است. افراد متخصص میتوانند با معرفی کار خود به افرادی که در حوزه ساختوساز فعالیت دارند تعداد سفارشات خود را افزایش دهند. به طور معمول افراد عادی به متخصصان آسانسور برای نصب مراجعه نمیکنند، به این دلیل که ارتباط مستقیم ندارند. این افراد باید توجه کنند که تعداد کار بیشتر برابر است با سود بالاتر. به همین دلیل، باید طوری قیمت خدمات خود را ارائه دهند که فرد بساز بفروش برایش صرف کند از این متخصصان بهره ببرد. کار آسانسور از حساسیت بالایی برخوردار است و با جان مردم بهصورت مستقیم سر و کار دارد. نصابهای این بخش باید قوانین را بهصورت کامل با استاندارد لازم انجام دهند تا در زمان وقوع حادثههای احتمالی انگشت اتهام به سمت آنها نباشد.