اینترنت در دنیای امروز جایگاه مهمی در زندگی مردم جهان یافته است، بهطوریکه قسمتی از زندگی افراد در این فضا سپری میشود، بر این اساس پدیده قرن بیستویکمی جمعسپاری به دنبال استفاده بهینهتری از اینترنت به منظور پیشرفتهای اقتصادی جوامع است، به این معنا که اینترنت بتواند در جمعآوری ایدهها و سرمایهها نقشی موثر داشته باشد و منجر به کسبوکارهای نوین و سودآوری شود.
استفاده از نیروی جمعیتی جهان یک رویکرد جدید است که مزایای اقتصادی زیادی را به همراه دارد، خصوصا در دنیای امروز که کسبوکارهای اینترنتی جایگاه ویژهای یافتهاند، نیروی جمعیتی زیادی در این فضاهای آنلاین وجود دارد که میتواند منبعی غنی از ایدهها و سرمایههای لازم برای شروع یک کسبوکار باشد،بنابراین جمعسپاری بهصورت یک فعالیت اقتصادی جدید به بهترین نحو از این نیروهای جمعیتی استفاده میکند. مشارکت جمعیتهای مردمی در سرمایهگذاری، به اشتراک گذاشتن ایدههای نوآورانه و استفاده از مهارتهای این جمعیتها از جمله اهداف این فعالیت اقتصادی جدید است.
جمعسپاری (crowdsourcing) یک استارتاپ جدید در زمینه فعالیتهای اقتصادی محسوب میشود که با جمع کردن ایدههای نوآورانه در سراسر جهان در جهت رشد اقتصادی جوامع حرکت میکند، به این معنا که جمعی از افراد با یک هدف مشترک فعالیت جدیدی را شروع میکنند، این فعالیت میتواند در سطوح مختلف و صنایع متعدد کاربرد داشته باشد و به نوعی یک بسیج عمومی از ایدهها و روشهای نوآورانه محسوب میشود.
میلیونها نفر در سراسر جهان به اینترنت متصل هستند و پتانسیل این را دارند که در پروژههای کوچک و بزرگ سهیم شوند و ایدههای نوآورانه خود را با دیگران تقسیم کنند، بر این اساس فضای مجازی و رسانههای اجتماعی زمینه مناسبی را برای فعالیتهایی از نوع جمعسپاری ایجاد کردهاند.
مزایای جمعسپاری
روند کار، استخدام، پژوهش و بازار در دنیای امروز در حال تغییر است و دولتها در صدد استفاده از ایدههای جدید مردم و توانمندسازی آنها هستند، بر این اساس انبوهسپاری یک انقلاب عظیم در کسبوکارهای امروز محسوب میشود که تحولات قابل توجهی را موجب میشود، مثلا در علوم و مراقبتهای بهداشتی، استفاده از این رویکرد منجر به سرعت بخشیدن به روند نوآوری میشود.
میتوان گفت جمعسپاری طرز فکر قرن بیستویکم است که سرمایهگذاری انبوه مردم را به همراه ایدههای جدیدشان در تمام کسبوکارهای اقتصادی مفید میداند. سرعت بخشیدن به نوآوری، به اشتراک گذاشتن ایدهها، اختراع مدلهای جدیدتری از کسبوکارها، ایجاد همکاری، تعامل با شهروندان و مصرفکنندگان، صرفهجویی در هزینهها، افزایش بهرهوری و... از جمله مزایایی هستند که این استارتاپ قرن بیستمی با خود به ارمغان میآورد.
چند مثال موردی از جمعسپاری
جمعسپاری متشکل از دو کلمه (crowd) جمعیت و (outsourcing) برونسپاری است، به این معنا که از دو طریق به فعالیت میپردازد: کار دیگران یا بودجه دیگران. این فعالیت که اغلب بهصورت آنلاین انجام میشود از نیروهای مردمی خارج از محیط خود استفاده میکند و از سرمایه یا نیروی کار آنها در قالب ایدهها و فعالیتهای اقتصادی سود میبرد.
به بیان دیگر، از سرمایه یا کار یک گروه که دور از هم و بیرون از یک محیط کاری مشخص وجود دارند، استفاده میبرد. یک مثال معروف از این شیوه ویکیپدیا است. این دانشنامه با استخدام نیروهای خود از سراسر جهان، یک فعالیت انبوهسپاری را سازمان داده است که نیروهای کار از نقاط مختلف را برای جمعآوری اطلاعات خود به کار گرفته و از ایدههای آنها سود میبرد. همانگونه که پیشتر نیز ذکر شد، جمعسپاری میتواند در اکثر فعالیتهای اقتصادی کاربرد داشته باشد.
مثلا اگر شرکتی بهدنبال طراحی یک لوگوی مناسب برای خود است، میتواند از استعدادها و ایدههای منحصربهفرد مردم جهان استفاده کند. به این صورت که با اعلام طرح مورد نظر و تعیین مهلت برای آن، انبوهی از استعدادهای مردمی را به کار گیرد و به طرح مورد نظر خود برسد. با این کار ضمن اینکه هزینههای کمتری را متقبل میشود، تنوع طرح زیادی را دریافت خواهد کرد، یا مثلا اگر شرکتی قصد سرمایهگذاری بیشتر داشته باشد، میتواند از سرمایه جمعیتهای انبوه حاضر در اینترنت استفاده کند و با پخش سرمایه بین آنها، به سرمایه بیشتری برسد و با تعیین مهلتی معین، بتواند کمکهای مالی اهداکنندگان را بازگرداند.
کوچک کردن کسبوکار نیز از جمله کارهایی است که در راستای فعالیتهای انبوهسپاری صورت میگیرد. به این معنا که با تقسیم کار بین افراد بیشتر میتوان هزینههای آن کسبوکار را کمتر کرد، مثلا به جای استفاده از 10 نیروی کار، آن را بین 100 نفر تقسیم و در مقابل هزینه کمتری را به آنها پرداخت کرد. با این کار هم جمعیت بیشتری مشغول به کار شده و هم هزینه کمتری صرف میشود.
گرایش جهانی به این استارتاپ جدید
به دنبال شکلگرفتن رویکرد جمعسپاری در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی، آسیا و خاورمیانه نیز به اهمیت اینترنت و دنیای دیجیتال در ایجاد کسبوکارهای جدیدتر پیبرده و به این رویکرد بهصورت جدیتری روی آوردهاند.
پدیده جمعسپاری در کشور ما نیز با استقبال قابل توجهی روبهرو شده و کارشناسان این حوزه از طریق همکاری با موسسات جهانی این رویکرد، به صورتی جدی در این عرصه وارد شدهاند. جالب است بدانید نخستین کنفرانس بینالمللی جمعسپاری 31اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد.