همه ما برای محافظت از چشمان خود نیاز به عینک آفتابی داریم. گاهی اوقات ممکن است این نگهداری به عینکهای طبی وابسته باشد اما هرچه است به شغل عینکفروشی مربوط میشود. تصور کنید مدیر یک فروشگاه عرضه عینک هستید. برای اینکه بتوانید در این شغل بمانید و موفق شوید باید به چند نکته اساسی توجه کنید که در ادامه گزارش به آنها اشاره شده است.
خدمات مشتریان و پرسنل
برای اینکه بتوانید در کار خود یک مدیر موفق باشید باید دانش اصول و فرآیندهای خدمترسانی به مشتریان و پرسنل، ارزیابی و سنجش نیاز مشتری، شناخت و بهکارگیری استانداردهای کیفیت در خدمات و ارزیابی رضایت مشتری را در نظر بگیرید. سخن گفتن با دیگران برای انتقال کارآمد اطلاعات، توجه کامل به آنچه که مردم میگویند، وقت گذاشتن برای درک نکات مطرح شده، پرسیدن سوالات مناسب و قطع نکردن سخن دیگران در زمان نامناسب از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید.
در ابتدای راه باید توجه داشته باشید که طراحی، اندازهگیری، جا زدن و وفق دادن لنزها و قابها برای مشتریان طبق تجویز چشم پزشک و مشخصات مکتوب جزو هنر و البته وظیفه شما به حساب میآید. زمانی که مشتری برای انتخاب عینک وارد مغازه میشود به دلیل تعدد مدلها ممکن است نتواند انتخاب خوبی داشته باشد، به همین دلیل شما باید به مشتری در این زمینه کمک کنید. براساس اندازه اجزای صورت پیشنهاداتی را ارائه دهید تا بهترین انتخاب انجام شود. اگر عرضه عینک طبی را بر عهده گرفتید حتما به نکاتی مانند میزان سایش و جا زدن لنز در قاب عینک و همچنین تایید نهایی لنزهای تمام شده و در نهایت تغییر قاب عینک براساس اندازه صورت مشتری توجه داشته باشید.
وظایف و مسئولیتهای شغل
شما بهعنوان یک عرضهکننده عینک باید توان خواندن نسخه پزشك، تعیین محور و فاصله بین دو مردمك در مورد عینكهای طبی و نصب عدسیها و قاب در اتمام كار را دارا باشید. مناسب بودن اندازه كارگاه و مغازه، نورگیربودن آن، بهداشت آن، سلامت كاركنان و تهویه مطبوع ضرورت دارد. وسایل كار شامل لنز و متر (جهت تعیین نمره عینك)، دستگاه دورزنی (جهت بریدن شیشه به اندازه لازم) ،گرم كن (جهت سواركردن شیشه) و انواع عینك (فلزی و كائوچویی) از نظرنوع عدسی طبی و آفتابی است. با توجه به میزان مهارت و تجربه حقوق و درآمد متفاوت است. بهدلیل دولتی نبودن این شغل ارتقا بهصورت رسمی وجود ندارد ولی شرایطی مانند تجربه، مهارت و شهرت در بالا رفتن حقوق و ارتقای فرد موثر است.
عینک آفتابی با حاشیه سود بالا
تا این بخش درباره عینکهای طبی برایتان گفتیم که چه آموزشهایی را باید فرابگیرید تا بتوانید خدمات ارائه دهید. اکنون وارد بخش فروش عینک آفتابی شدیم که دارای حاشیه سود بالایی است. برای اینکه سود بیشتری کسب کنید باید عینک را بدون واسطه در پشت ویترین قرار دهید. ترجیحا خودتان این کار را شخصا انجام دهید. سود شما در این بخش نهفته است پس به آن خوب توجه کنید. تا یک دهه پیش تنها افراد خاص دارای عینکهای درجه یک بودند اما این روزها بیشتر افراد متوجه اهمیت استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشمان خود شدهاند. به همین دلیل حاضرند تا هزینه بیشتر پرداخت کنند اما چشمشان سالم بماند.
اصل بفروشید
نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که عینکهای تقلبی در بازار به وفور یافت میشود. بهطوریکه افرادی با یک کولهپشتی جلوی افراد را میگیرند و وعده عرضه عینک آفتابی میدهند. اگر مشتری خرید نکرد و به مغازه شما مراجعه کرد باید تفاوت عینک را متوجه شود، در غیراین صورت سراغ همان دست فروش خواهد رفت. در نتیجه باید توجه داشته باشید که از اجناس درجه یک بهره ببرید و اصلا سراغ بیکیفیتها نروید. بد نیست برای مقایسه کیفیت محصولات چند نمونه بیکیفیت هم در مغازه موجود داشته باشید تا برای جلب اعتماد مشتری برگ برنده خود را رو کنید.
طراحی نرمافزار
برای فروش عینک آفتابی میتوانید یک نرمافزار را طراحی کنید که فرد با دادن ابعاد صورت خود عینک مورد نظری را که باید استفاده کند بتواند انتخاب کند. با این کار در کوتاهمدت معروف خواهید شد و حتی میتوانید در سایت مغازه تبلیغاتی را درج کنید که از آن کسب درآمد داشته باشید. همچنین خدمات ویژهای را ارائه دهید که مشتری چشمانش خیره شود. بهعنوان مثال بعد از تایید مدل یا دو به شک بودن در چند طرح، مدلها را به همراه یک آینه زیبا به منزل مشتری ارسال کنید تا انتخاب خود را انجام دهد. این کار را برای مشتریان خود بهصورت رایگان انجام دهید.
اشانتیونهای بهیادماندنی
هر مشتری ممکن است هر یکسال یکبار در مغازه شما پیدایش شود. برای اینکه بتوانید مشوقهایی را برای خرید ایجاد کنید میتوانید یک کارت تخفیف مدت دار به مشتری در زمان خرید عینک تحویل دهید و ذکر کنید که در خرید بعدی 30درصد تخفیف اعطا میشود. همچنین اگر آمار فروش عینکها از یک نفر به عدد 10 رسید میتواند تا قیمت 200هزار تومان یک عینک بهصورت رایگان انتخاب و دریافت کند. در زمان خرید حتما چند دستمال عینک به همراه شیشهشور مخصوص هدیه بدهید تا مشتری با رضایت کامل مغازه را ترک کند. استفاده از جملههایی مانند لبخند در این مغازه اجباری است میتواند باعث جذب مشتری بیشتر شود.