شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

سازماندهی اهداف مورد نظر شرکت

7 سال پیش ( 1395/11/20 )
پدیدآورنده : علی آل علی  

اهداف هر سازمان و شرکت به طور معمول به مثابه ماموریت آن مجموعه مدنظر قرار گرفته می شود. این ماموریت در راستای تحقق خواسته هایی از قبیل فروش بیشتر، ارتقای جایگاه برند، عقد قرارداد همکاری با سایر شرکت ها و شروع کسب ­وکار بین المللی است. با این حال می ­توان تمام این خواسته  ها را در کسب سود خلاصه کرد. این همان عاملی است که نیروی محرکه تمام شرکت ها و موسسات برای توسعه کسب­ وکار و جلب­ نظر هرچه بیشتر مشتریان است.

نکته کلیدی در مورد اهداف هر شرکتی، تاثیرپذیری آن از دیدگاه مدیرش است. به عبارت ساده، اهدافی که هر مجموعه به سوی آن در حرکت است، براساس دیدگاه مدیر یا هیأت مدیرانش تبیین می­ شود. در همین راستا اصطلاح «ماموریت شرکت» اشاره به تعیین خط مشی­ های جاری شرکت دارد.

لازم به ذکر است که این خط مشی­ ها را به طور مستقیم مقام ریاست تعیین و ابلاغ خواهد کرد. در عین حال که آگاهی نسبت به وظیفه هیأت مدیران در تعیین خط­ مشی  ها ضروری است، اطلاع از چگونگی تعیین این دستور کارها نیز اهمیت فراوانی دارد. در این زمینه بهتر است تحلیل­ تان را بر پایه اموری فراتر از نیاز چند سال آتی مجموعه ­تان بنا کنید. هدف نهایی که قصد دستیابی به آن را دارید، می­ تواند پایه مناسبی برای طراحی ماموریت های شرکت­تان باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

ایده

جک ولش، مدیر ارشد برند جنرال الکترونیک در میان سال های 1981 تا 2001 شرح ماموریت ایده آل برای شرکت ها را براساس نیروی محرکه نهادی توضیح می­ دهد. در ادامه به بخشی از سخنان ولش در این زمینه خواهیم پرداخت: « تجربه شخصی من از حضور در بازار کار این اطمینان را داده است که در زمینه طراحی شرح ماموریت ایده آل، آن را مبتنی بر یک سوال ساده کنم.سوال این است که برنامه شما برای پیروزی در کسب وکارتان چیست؟ پاسخ به این سوال و سازماندهی مناسب شرکت نیازمند بررسی دقیق مدیران در مورد نیازهای مشتریان، چگونگی سرمایه­ گذاری و همچنین نحوه تامین مالی است. اگر پیش از ورود جدی به عرصه کسب ­وکار، یک مدیر قادر به تعیین تکلیفش با این سه متغیر باشد، به احتمال زیاد به سرنوشت فاجعه ­بار بسیاری از برندهایی که در همان سال نخست ورشکسته می شوند دچار نخواهد شد.شرح ماموریت درست توانایی ایجاد تعادل میان امور غیرممکن و ممکن را دارد. به همین دلیل استفاده صحیح از شرح ماموریت و تعریف اهداف به صورت واضح شما را در راستای دستیابی به سود بیشتر همراهی خواهد کرد. علت این امر نیز در برنامه از پیش تعریف شده ای است که چنین تعریف اهدافی برای تان به ارمغان خواهد آورد. کاری که برند جنرال موتور در میان سال های 1981 تا 1995 انجام داد، در این زمینه یک مثال مناسب است.در واقع ماموریتی که در آن زمان برای شرکت تعریف کردم شامل دستیابی به جایگاه نخست بازار در طول سال های آتی بود. بر همین اساس تغییر الگوی خدمات رسانی به مشتریان شروع شد. همچنین از سرمایه­ گذاری در بازارهای کوچکی که پتانسیل سوددهی مناسب را نداشتند، صرف نظر کردیم.»

ماموریتی که جنرال موتور تحت هدایت جک ولش برای خود تعریف کرد، از بسیاری جهات قابل ستایش است. متمرکز ساختن تمام منابع روی هدف موردنظر آشکارا نوید بخش کسب موقعیت این برند در سال های آینده بود. اگر بخواهیم شرح ماموریت این برند را در یک جمله کوتاه خلاصه کنیم، عبارت « رسیدن به جایگاه نخست در همه بازارها» مناسب به نظر می ­رسد. شاید اشاره به یک مثال، آن هم در مورد چنین موضوع مهمی کافی نباشد. به همین منظور برند بعدی که قصد تمرکز روی آن را داریم، هول فودز مارکت و مدیر اجرایی افسانه ­اش جان مکی است.

مکی ماموریت برندش را این گونه شرح می ­دهد:  «غذای سالم یکی از دغدغه ­های اساسی همه افراد در عصر حاضر است. نگرانی ­ها در مورد چگونگی تهیه فست ­فودها با افشاگری­ های سال های اخیر بدل به بحثی داغ شده است. در این میان هدف اصلی و ماموریت هول فودز مارکت ارائه غذای سالم، ارگانیک و همچنین تضمین سلامتی محصولات اولیه به کار رفته در غذاهاست. فروشگاه زنجیره ای ما همکاری صمیمانه ­ای با سازمان­ های حفاظت از محیط زیست دارد. در واقع مزیت آشکار برند ما در مقایسه با سایر فروشگاه­ ها همین همکاری نزدیک به سازمان­ های دوستدار محیط زیست و ارائه محصولات ارگانیک است.»

بر همین اساس ماموریت اصلی هول فودز مارکت در شعار اصلی این برند تجلی یافته است: «غذای کامل، انسان سالم و سیاره سالم.»

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5bC4ltBg
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه