این روزها مغازههای زیادی باز و بسته میشوند و هر کدام از آنها یا کالایی را عرضه میکنند یا خدماتی را ارائه میدهند که نیاز روز جامعه است. شاید تا همین چند سال پیش اگر صحبت از یک مغازه عسلفروشی میشد، همه با حالت تمسخر لبخند میزدند و این اعتقاد را داشتند که مغازه باید تکمیل باشد و یک کالا نمیتواند سود خوبی عاید فروشنده و صاحب مغازه کند، اما اکنون شاهد این هستیم که بیشتر مغازهها بهصورت تخصصی روی یک کالای خاص مانور میدهند و از عرضه همین یک کالا، سود بسیار بالایی کسب میکنند. اکنون مغازههایی در سطح شهر وجود دارند که تنها عسل عرضه میکنند. برای اینکه بتوانیم این گزارش را تهیه کنیم به چندین مغازه در مکانهای مختلف شهر سری زدیم و از چند و چون ماجرا برای فنون این کار آگاه شدیم. در این گزارش با ریزهکاریهای این شغل که بسیار کوچک اما مهم است، آشنا خواهید شد.
از متقلبها متمایز شوید
در ابتدا باید بدانید که فعالیت شما به تکمحصولی خلاصه میشود که نمونههای تقلبی آن بسیار در بازار موجود است. حتی برخی کارخانههای تولیدکننده نمونه غیراصل یا بهتر بگوییم غیرطبیعی را به نام طبیعی عرضه میکنند. البته اینکار آنها براساس استانداردهایی است که برایشان تعیین شده و نمیتوان در خصوص کیفیت محصول ایرادی گرفت. شما باید با افرادی که مزرعه زنبور دارند ارتباط تنگاتنگی داشته باشید و از آنها بخواهید که عسل را با کیفیت به شما تحویل دهند.
فرآیند تحویل محصول میتواند بهصورت کیلویی در وزنهای بالا باشد و بعد در قالبهایی که لوگوی مغازه روی آن درج شده است، عرضه کنید. در این میان باید توجه داشته باشید اطلاع از نوع کیفیت عسل کار اصلی شما ست تا بتوانید مشتری را برای آگاهی بیشتر مطلع کنید.
قفسههای شیک و جذاب و تزئین با عروسک
چیدن قفسهها و همچنین جذابیت مغازه شما از دور میتواند نقش بسزایی در فروشتان داشته باشد. برخی مغازهها برای اینکه بتوانند نظر مردم و رهگذران را به خود جلب کنند، از عروسکزنبور در اندازههای مختلف استفاده کردهاند. شما میتوانید با بهره بردن از این عروسکها که از سقف و دیوار آویزان شده اند، طراحی مغازه خود را تغییر دهید. همچنین میتوانید از عروسکهای بزرگ برای قرار دادن شیشههای عسل در دستان آنها بهره ببرید که این کار برای جلبتوجه مشتری بسیار موثر است.
شما بهعنوان مدیر یک فروشگاه میتوانید بروشورها و نکتههای مثبت استفاده از عسل را برای مشتری شرح دهید و نسخه مکتوب آن را به دیوار مغازه بچسبانید. همچنین میتوانید با بهره بردن از این نکتهها در تراکتهای تبلیغاتی مشتریان خود را افزایش دهید. در این مرحله میتوانید راههای تشخیص ساده عسل تقلبی و عسل طبیعی را برای مشتری شرح دهید. همچنین میتوانید رنگبندیهای مختلف عسل را به تصویر کشید و خاصیت هر کدام را به اختصار توضیح دهید. عسلها در رنگهای مختلفی در بازار یافت میشوند و هر کسی در این خصوص اطلاعات ندارد. شما میتوانید با آگاهی دادن به افراد آنها را مشتری ثابت خود کنید.
محصولات کمیاب عرضه کنید
اجناسی را در مغازه عرضه کنید که هیچجا یافت نمی شود. بهعنوان مثال عسل ملکه، عسل کوهی یا عسل درختی. این محصولات به سادگی در بازار یافت نمیشود و اگر هم پیدا شود معلوم نیست که تقلبی هستند یا اصل. به همین دلیل شما میتوانید با عرضه و اطلاعرسانی مناسب این محصولات را عرضه کنید. حال این سوال در ذهن شما پیش میآید که چگونه میتوان کالا را با ضریب جذب اطمینان مشتری عرضه کرد.
در این باره اول باید بگوییم که اصلا نباید همه محصولات یک شبه فروش رود. در این زمینه باید صبور باشید. شما میتوانید از سایتهای خرید گروهی برای این کار کمک بگیرید. آنها نقش واسطهای را برای شما ایفا میکنند که ضامن کیفیت محصول شماست. از اینرو در کوتاهمدت به قطع، فروش تان چند برابر خواهد شد. در مرحله بعدی باید در نظر داشته باشید که قدرت کلام و قدرت تبلیغات میتواند بسیار نقش موثری برای شما ایفا کند. اگر شما شرایطی پیش پای مشتری بگذارید که برایش به صرفه باشد، حتما مشتری دائمی شما خواهد شد و مشتریان دیگری را نیز معرفی خواهد کرد. بهعنوان مثال، میتوانید در تبلیغات تراکتی و همچنین سایتهای خرید گروهی ذکر کنید که تست رایگان محصول موجود است و در صورت عدمرضایت به خرید نیازی نیست. همین کلام شما میتواند مانند معجزه عمل کند و مشتریان زیادی را راهی مغازه شما کند.
اشانتیون بدهید
شما میتوانید مجسمههایی را با طرح زنبور عسل سفارش دهید و در آنها عسل بریزید و بهعنوان اشانتیون به مشتری بدهید. همچنین با آویزهای کلید عروسک زنبور میتوانید نظر مشتریان را جلب کنید. همچنین باید بدانید که مشتریهای شما افراد جوان نیستند و اغلب افرادی از شما خرید میکنند که در سنین متوسط و بالا هستند. به این دلیل که جوانهای مجرد سرپرست خانوار نیستند و ترجیح میدهند به جای خرید عسل از شما که خیلی به آن نیاز ندارند، یک شلوار یا پیراهن تهیه کنند. پس تمرکز خود را به جای جلب توجه جوانان، بر ترغیب زنانخانهدار و مردان میانسال به خرید قرار دهید.