جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
مدرسه مدیریت

شیوه‌های مدیریتی شگفت‌انگیزی که باید از اپل آموخت

8 سال پیش ( 1394/12/3 )
پدیدآورنده : علی آل علی  

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که نام شرکت اپل را نشنیده باشد. این شرکت طرفداران پر و پا قرص و همچنین مخالفان شدید خود را در دنیای تکنولوژی دارد. در عین حال تردیدی وجود ندارد که این غول تکنولوژی موفق‌ترین شرکت در زمینه تکنولوژی بوده و روز به روز در حال پیشرفت و رکورد شکنی در دنیای فناوری است. بسیاری از موفقیت‌هایی که شرکت اپل در دنیای تکنولوژی به‌دست آورده مدیون استارتاپ‌های هوشمندانه طراحان این شرکت است.از طرح بدنه گوشی‌های همراه و کامپیوترهای این شرکت گرفته تا شیوه تبلیغات و معرفی محصولات جدید شرکت، همگی بر طبق یک ایده مهندسی شده، هوشمندانه و جذاب پایه‌ریزی می‌شوند تا مشتریان را مجذوب شرکت کرده و همچنین بالاترین رکوردها را نیز برای شرکت به ارمغان بیاورد.

ساچین آگاروال، مهندس اسبق شرکت اپل در طول مدت چهار ساله همکاری خود با این شرکت بزرگ، تجربه‌ها و نکات بسیار مهم و تأثیرگذاری را برای موفقیت در دنیای تکنولوژی آموخته است. بدون شک دانستن این نکات برای بسیاری از مدیران و کارآفرینان مفید و تأثیرگذار خواهد بود، به همین جهت در ادامه به بررسی این نکات کلیدی که اپل را به بزرگ‌ترین شرکت در زمینه تکنولوژی بدل ساخته، می‌پردازیم.

اهمیت تصمیم‌گیری توسط مهندسان

در شرکت اپل این مهندسان شرکت هستند که عهده‌دار طراحی محصولات، تبلیغات، کمپین‌های مختلف و به‌طور کلی همه امور مربوط به محصولات شرکت هستند.ساچین آگاروال در این مورد به نکته بسیار جالبی اشاره می‌کند: شرکت اپل تماما توسط مهندسان بخش‌های مختلف و به صورت گروه‌های کوچک اداره می‌شود، نه توسط مدیران بخش‌ها. در واقع اپل به جای بهره‌گیری از مدیران خود، بیشتر تمرکزش را روی مهندسان شرکت گذاشته و مسئولیت‌های مختلف را به آنان محول می‌کند.

آگاروال دلیل تصمیم شرکت اپل مبنی بر محول کردن بیشتر مسئولیت‌ها به مهندسان را درک بهتر مهندسان شرکت از نقاط ضعف محصولات، انتظارات مشتریان و همچنین آخرین وضعیت رقبا می‌داند. به عبارت دیگر، اپل با این اقدام خود فاصله میان شرکت و مصرف‌کنندگان را به کمترین مقدار ممکن رسانده و به بهترین وجه ممکن از انتظارات و سلایق خریداران با خبر شده و آنها را در طراحی محصولات خود به کار می‌گیرد.

رابطه صمیمانه مدیران و کارکنان شرکت

نکته مهم بعدی که باید به آن اشاره کرد، رابطه صمیمانه میان مدیران شرکت اپل و سایر کارمندان است.به گفته آگاروال، در این غول تکنولوژی تمامی کارمندان می‌توانند به‌طور آزادانه پیشنهادات خود را حتی به بالاترین مقامات شرکت نیز ارائه دهند. همچنین شرکت اپل در این زمینه پا را فراتر از حد انتظار گذاشته و از مهندسان جوان شرکت که در ابتدای دوران حضور خود در شرکت هستند می‌خواهد حداقل هفته‌ای چهار پیشنهاد کاربردی برای بهبود کیفیت محصولات شرکت ارائه دهند.

بدون شک فضای کنونی موجود در شرکت اپل حاصل فرهنگ‌سازی هوشمندانه این شرکت بزرگ در طول سال‌های طولانی فعالیتش بوده است؛ فرهنگی که برای پیشرفت شرکت بیشتر بر نظرات و تجربیات کارمندان و مهندسان شرکت متکی است تا مدیران ارشد. در عین حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که اغلب مدیران شرکت اپل پیش از قرار گرفتن در پست‌های مدیریتی، مدت‌های زیادی به‌عنوان مهندس شرکت فعالیت کرده‌اند.

 به عبارت دیگر، مدیری که در سایر شرکت‌ها مشغول کار است،نمی‌تواند به  محض ورود به شرکت اپل فعالیت ‌کند بلکه این مهندسان شرکت هستند که با کسب تجربه به‌عنوان مدیران ارشد شرکت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

استخدام افراد علاقه‌مند به محصولات شرکت

افرادی که از محصولات شرکت استفاده می‌کنند، به‌طور معمول ایده‌های جذاب و کاربردی‌تری نسبت به سایر افراد ارائه می‌دهند. همچنین این افراد طبیعتا علاقه بیشتری به کار خود خواهند داشت که باعث افزایش کیفیت کارشان می‌شود. شرکت اپل نیز از این موضوع به خوبی آگاه بوده و یکی از اصول اصلی‌اش برای جذب نیرو، علاقه‌مندی افراد به محصولات شرکت و استفاده از آنها است.

ساچین آگاروال در این مورد به علاقه شدید همکاران خود در شرکت اپل نسبت به محصولات و ایده‌های شرکت اشاره کرده و معتقد است یکی از دلایل اصلی موفقیت خارق‌العاده برند اپل در سال‌های اخیر همین نکته به ظاهر ساده بوده است.

ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

به‌عنوان آخرین نکته در مورد شیوه مدیریتی برند اپل، باید به طرح تأثیرگذار این شرکت در ایجاد تعادل بین ساعات کاری و زندگی خصوصی کارمندان اشاره کرد. در واقع در شرکت اپل هیچ کارمندی از مدیران ارشد گرفته تا کارمندان معمولی حق انجام ساعات کاری زیاد و خسته‌کننده را ندارد. البته این امر به آن معنا نیست که در این شرکت افراد از زیر کار شانه خالی کرده یا کم کار می‌کنند. در حقیقت کارمندان برند اپل در عین حال که سخت کار کرده و در تلاش برای ارتقای جایگاه شرکت هستند به زندگی شخصی خود نیز به خوبی رسیدگی می‌کنند.

در واقع شرکت به اهمیت ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد و تأثیر مستقیم وضعیت زندگی شخصی افراد روی نحوه کار آنان آگاه بوده و با برنامه‌ریزی صحیح، در نهایت کیفیت کاری کارمندان خود را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ncgKO3Yw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه