موتورسیکلت از آن دست وسیلههایی است که این روزها طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده و یک چرخه اقتصادی بزرگ را هدایت میکند. این موضوع را از افزایش فروشگاههای موتورسیکلت در سطح شهر میتوان متوجه شد. تعداد فعالان این صنف نشان میدهد که چرخ اقتصاد این صنعت برخلاف دیگر بنگاههای اقتصادی خوب میچرخد.به همین دلیل با محمد خادم منصوری رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت گفتوگویی انجام دادهایم. وی معتقد است برای ماندگاری در این عرصه تنها نباید به موضوع سود و زیان توجه داشت بلکه برای کار کردن مداوم فوت و فنهایی نیاز است که برخی افراد به آن بیتوجه هستند و متاسفانه از گردونه بازار خارج میشوند.
***
ابتدا بفرمایید که چند سال دارید و چند سال است که در این صنف فعالیت میکنید؟
61 سال سن دارم و 45 است که در این صنف مشغول به کار هستم.
این صنف اکنون روبه گسترش است. با وجود این موضوع و افزایش رقبا مدیرانی که در این صنف فعالیت دارند باید به چه موضوعاتی توجه کنند؟
مهمترین موضوعی که افراد فعال در این صنف برای ادامه حیات خود باید مدنظر داشته باشند اطلاعات فنی و به روز است. این اطلاعات شامل حجم موتور، مصرف بنزین، رانندگی موتورسیکلت و مسائلی از این قبیل است. این روزها موتورسیکلتهای خارجی با کیفیت در بازار ایران حرف اول را میزنند و اطلاعات کافی در مورد این وسیله نقلیه و همچنین نحوه رانندگی با آن از موضوعات مهمی است که هر فروشنده و فعال صنفی در حوزه موتورسیکلت باید بداند. از سوی دیگر باید اطلاعات خود را درخصوص موتورسیکلتهای خاص تکمیل کند تا در صورت نیاز مشتری به وی ارائه دهد.
یک فروشنده موتور سیکلت برای کسب سود بیشتر چه اقداماتی باید انجام دهد؟
ظاهر فروشنده باید آراسته باشد. این نخستین موضوعی است که باید رعایت شود و ارتباطی به صنف ما ندارد و در همه اصناف بهنوعی الزامی است. اما درخصوص اینکه چگونه افراد را جذب کنیم باید بدانید که فروشنده با فروشندگی تفاوت دارد. فروشندگی کارش مشخص است اما فروشنده یک حرفهای را فراگرفته و باید در اختیار مشتری قرار دهد. این روزها محصولات چینی بازار را فراگرفتهاند و یک فروشنده ماهر باید محصولات اصلی را نسبت به فرعی تشخیص دهد. همچنین بعد از تشخیص باید توجه داشته باشد که آن محصول را به دست مشتری نرساند و حتما آن را به کارخانه خریداری شده مرجوع کند. حاشیه سود موتورسیکلت نسبتا خوب است و افرادی هم که در این صنف مشغول کار هستند میتوانند اقتصاد زندگیشان را مدیریت کنند. برای اینکه یک مدیر فروشگاه عرضهکننده موتورسیکلت سود بیشتری عایدش شود باید محصولاتی را که تهیه میکند بهصورت عمده و کلی باشد. به این دلیل که قیمت پایینتری به دلیل افزایش مقدار کالا پرداخت میکند.
بهطور معمول در فصل زمستان درست همانند شرایط جوی، بازار موتور سیکلت هم سرد میشود. در آن صورت فعالان بازار باید به چه نکاتی توجه داشته باشند که سود خود را حفظ کنند؟
برخی محصولات در جهان تولید میشوند که کارایی آنها در زمستان است. مانند موتورسیکلتهای سقفدار. افراد فعال در حوزه موتورسیکلت باید تبلیغات و همچنین شرایط ویژه در این فصل را برای مشتری لحاظ کنند. بهعنوان مثال فروش اقساطی را با درصد سود کمتر ارائه دهند تا مشتری نسبت به خرید ترغیب شود. این موضوع باید در تبلیغات حوزه محل کار نمایان باشد. اگر هم فردی در رسته بازار فعالیت دارد این کار را در روزنامههای کثیرالانتشار انجام دهد.
در مدتی که شما در این صنف فعال بودید چه نکتهای را همیشه مدنظر داشتید و آیا با رعایت همان موضوع موفق شدید؟
صداقت؛ من همیشه صداقت را سر لوحه کار خود قرار دادم و هیچ زمانی در این فکر نبودم که بخواهم برای سود بیشتر جنس بنجل به مشتری بدهم. همیشه اجناس با کیفیت با قیمت بالاتر خریداری کردهام و به دست مشتری رساندهام و همین امر باعث شده تا امروز من یک هزار تومانی ضرر نکرده باشم. موضوع قابل توجه این است که برخی افراد فعال در این صنف برای کسب سود بیشتر و البته عدم اطلاعات کافی، محصولاتی را به مشتری عرضه میکنند که بیکیفیت است و موجب نارضایتی مشتری میشود.
متراژ مغازه روی میزان فروش چه تاثیری دارد؟
ببینید! متراژ مغازه وسعت فعالیت را نشان میدهد. مسلما فردی که مغازه 500متری دارد با فردی که یک مغازه 5متری دارد میزان فروششان تفاوت دارد. به این دلیل که مغازه بزرگ بیشتر در چشم است و از نگاه مشتری آن مغازه آشنا میآید. اما من نمیگویم که در مغازه کوچک نمیتوان فعالیت کرد اما باید رویههای مدیریتی خود را تغییر داد. بهعنوان مثال موتورسیکلتهای دست دوم و کارکرده را با قیمت بالاتری نسبت به سایر رقبا خریداری کند تا همه مصرفکنندگان ترغیب شوند به آن مغازه برای فروش مراجعه کنند. همانطور که میدانید سود اغلب موتور فروشان در موتورسیکلتهای دست دوم و کارکرده است و اگر با قیمت بالاتری خریداری کنند ضرر از سود است. پس به این نکته باید خوب توجه کنند. جذابیت چیدمان ویترین موتور فروشی هم یکی از موضوعاتی که فعالان صنف باید به آن توجه کنند. فرض کنید وارد یک فروشگاه شدهاید که یک موتورسیکلت قدیمی بهعنوان دکور در بالای سکوی مغازه در معرض دید قرار گرفته است. همین موتورسیکلت قدیمی توجه افراد را به خود جلب میکند و در صورت توقف افراد، فعالان میتوانند آنها را به داخل مغازه برای مشاهده دیگر اقلام دعوت کنند.