یکشنبه, ۳۰ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Sun, 21 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

علی بابا چطور غول‌ها را پشت سر گذاشت؟

9 سال پیش ( 1394/12/12 )
پدیدآورنده : علی آل علی  

شرکت علی بابا چند سالی است که فعالیت خود را به‌عنوان فروشگاه اینترنتی در کشور چین آغاز کرده است. این شرکت با بهره‌گیری از توان تیم مدیریتی خود، به سرعت در حال مطرح شدن در سطح جهان بوده و هم‌اکنون روزانه میلیون‌ها دلار از راه فروش محصولات خود به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی درآمد کسب می‌کند. علاوه بر این، براساس گزارش سایت INC این شرکت در حال حاضر چیزی حدود 80 درصد از خرید‌های اینترنتی مردم چین و آسیای جنوب شرقی را نیز تامین می‌کند.

سرآغاز پشت سر گذاشتن دو رقیب اصلی علی بابا یعنی ebay و amazon در سال 2012 و با به‌دست آوردن رکورد فروش 170 میلیارد دلاری توسط شرکت رقم خورد. از آن پس نیز با وجود تلاش دو شرکت رقیب برای بازپس گرفتن جایگاه خود در بازار تجارت الکترونیکی، روز به روز بر سهم علی بابا در بازار افزوده شده است.

بدون شک پشت سر گذاشتن amazon و ebay توسط این شرکت چینی که در سال 1999 و به وسیله «جک ما» تاسیس شده، اتفاقی نبوده است. در واقع این موفقیت بزرگ فروشگاه علی بابا مبتنی بر توان بالای تیم مدیریتی آن در بررسی و تحلیل دقیق از شرایط بازار و درک درست از نیاز مصرف‌کنندگان است. به همین دلیل سایت Forbes در گزارش اخیر خود به بررسی نکات مهم مدیریتی این شرکت که باعث موفقیت آن در بازارهای جهانی شده، پرداخته است.

خلاقیت

فروشگاه علی بابا از همان ابتدا با دو رقیب سر سخت و سابقه‌دار در دنیای تکنولوژی مواجه بود. به همین دلیل مدیران ارشد این شرکت برای دوام آوردن در بازار جهانی، سیاستی متفاوت از amazon و ebay اتخاذ کردند. در همین راستا علی بابا منوی کاربری سایت خود را برخلاف منوی متداول ebay و amazon  طراحی کرد که بیشتر به سبک موتور جست و جوی مشهور گوگل شبیه بود.

همین امر باعث سهولت در جست و جوی محصولات در سایت علی بابا و به تبع آن افزایش تعداد مشتریان این جاده ابریشم الکترونیکی چینی شده است.در عین حال فروشگاه علی بابا در زمینه تبلیغات اینترنتی نیز بسیار فعال و خلاق‌تر از رقبای خود است. در واقع این شرکت چینی چیزی حدود سه برابر بیشتر از amazon و ebay در سایت‌های پر بازدید جهان تبلیغات انجام داده است.

با این حال فعالیت تبلیغاتی علی بابا به این نقطه محدود نمی‌شود و شیوه خلاقانه انجام این تبلیغات نیز از اهمیت خارق‌العاده‌ای در رکوردشکنی‌های اخیر این شرکت برخوردار است. شیوه تبلیغات اینترنتی علی بابا از سوی مدیران و طراحان این شرکت به‌گونه‌ای طراحی شده بود که به آسانی و با وارد کردن تعداد دلخواه محصول مورد نظر در همان باکس تبلیغاتی، امکان خرید آن میسر بود.

شناخت مشتریان اصلی

یکی دیگر از ایده‌های خارق العاده مدیران ارشد علی بابا برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار، تحلیل دقیق ملیت بازدید‌کنندگان فروشگاه خود است. در واقع تیم مدیریتی علی بابا یک گروه به‌خصوص برای تحلیل و بررسی ملیت کاربران سایت تشکیل داده و از طریق آن آمار دقیق ملیت بیشترین بازدیدکنندگان سایت را به دست می‌آورد.

به‌دست آوردن آمار کاربران سایت از آن جهت برای شرکت اهمیت دارد که به وسیله آن شرکت قادر به شناخت بیشترین مصرف‌کنندگان خود، اولویت‌بندی در ارائه خدمات به آنها و همچنین طراحی دسته‌بندی به‌خصوص برای هر کشور می‌شود.

تعامل مناسب با کارمندان

فروشگاه علی بابا در سال گذشته میلادی رکورد 300 میلیون خرید را به‌دست آورده است. با این حال شاید جالب باشد که بدانید این شرکت در حال حاضر تنها با حدود 25000 کارمند اداره می‌شود. این امر علاوه بر اینکه باعث صرفه‌جویی فوق‌العاده در هزینه‌های شرکت شده، بیانگر توان مدیریت و سازماندهی بالای مدیران این فروشگاه نیز است. در واقع شرکت علی بابا به جای استخدام کارمندان زیاد، به دنبال جذب افرادی است که ویژگی‌ها و توانایی‌های مدنظر شرکت را داشته باشند.

توجه ویژه به بازارهای داخلی

هر شرکتی در ابتدای راه نیاز دارد تا بازارهای داخلی کشور خود را حداقل به مقداری که به وسیله آن بتواند از عهده مخارج جاری‌اش بر بیاید، به‌دست بگیرد. در همین راستا شرکت علی بابا که چیزی حدود یک میلیارد مشتری بالقوه در کشور چین دارد نیز از اهمیت بازار داخلی کشورش به خوبی آگاه است. شیوه فروشگاه علی بابا برای به‌دست آوردن بازار داخلی، شامل بیلبورد‌های تبلیغاتی و تیزرهای تلویزیونی گسترده است.

همچنین برای جذب بیشتر مشتریان داخلی، این شرکت اقدام به همکاری وسیع با بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی چین «Baidu» نیز کرده است. تبلیغات علی بابا در Baidu بدین گونه است که کاربران با جست و جوی کلید‌واژه‌های مشخصی مانند خریدوفروش در وهله نخست با محصولات فروشگاه علی بابا و سپس دیگر فروشگاه‌ها مانند PayPal، Amazon و ebay مواجه می‌شوند.

منبع : منبع: Forbes
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MxnJqUIX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
شماره 2847 روزنامه فرصت امروز صفر تا صد طراحی خبرنامه برای برند تغییر استانداردهای سوخت آمریکا؛ آیا واقعاً به نفع خودروساز و مصرف کننده است؟ قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۹ آذر ۱۴۰۴ دیجئو دارایی کلیدی شرق آفریقا را می فروشد؛ تمرکز بر ترازنامه و «خروج انتخابی»  «Nothing» با سرمایه گذاری مردمی ۸ میلیون دلار گرفت؛ رشد برند با جامعه، نه فقط VC بانک مرکزی روسیه نرخ را ۱۶٪ کرد؛ پیامش برای کسب وکارها: «پول هنوز گران است»  ترامپ مدیا با شرکت فیوژن ادغام می شود؛ وقتی «روایت» جای «تناسب کسب وکار» را می گیرد قیمت دلار امروز بازار آزاد شنبه ۲۹ آذر در کانال ۱۳1 هزار تومان تزریق هوش هیجانی به فرهنگ سازمان قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ویزا و مسترکارت ۱۶۷.۵ میلیون دلار برای پرونده کارمزد ATM پرداخت می کنند شاخص کل بازار بورس به دنبال فتح کانال 4 میلیون واحد برنامه ریزی هوش مصنوعی در ایران؛ چگونه در شرایط تحریم تصمیم درست بگیریم؟ قیمت خودرو های پر تیراژ داخلی در اولین روز هفته شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه